Národní divadlo
<< Manon Lescaut | Naši furianti >>
Alois Mrštík, Vilém Mrštík
Maryša
Premiéra: 23.11.2017 | 1:45x
Dramaturgie: Marta Ljubková, Jan Tošovský. Scéna: Marek Cpin. Kostýmy: Kateřina Štefková. Režie: Jan Mikulášek.
Poslední uvedení: květen 2024.
Poslední uvedení: květen 2024.
Pavla Beretová, David Prachař, Matyáš Řezníček, Vladimír Javorský, Taťjana Medvecká, Martina Preissová, Kateřina Císařová / Jindřiška Dudziaková, Filip Rajmont / Filip Kaňkovský / Pavel Batěk...
Vrcholné dílo českého vesnického realismu, na které se tvůrci pokusí nahlédnout z trochu jiného úhlu. Maryša otráví Vávru jedem nasypaným do kávy. Nebude mnoho diváků, kteří by zasedli do hlediště, aniž by tušili, jak příběh dívky provdané proti její vůli a dohnané k zoufalému činu dopadne. Kdyby šlo o detektivku, byla by tato všeobecná znalost spíše na škodu. Naštěstí existují příběhy, které stojí za to vyprávět vždy znovu a znovu...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
63 %
Uživatelé
61 %
kontroverzní inscenace (653.)
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 60 %
Kateřina Jírová 60 %
Iva Bryndová 60 %
Pavel Širmer 60 %
Jiří Landa 50 %
Helena Grégrová 60 %
Jan Pařízek 80 %
Michal Novák 70 %
Anežka Kotoučová 70 %
Lukáš Dubský 60 %
Kateřina Jírová 60 %
Iva Bryndová 60 %
Pavel Širmer 60 %
Jiří Landa 50 %
Helena Grégrová 60 %
Jan Pařízek 80 %
Michal Novák 70 %
Anežka Kotoučová 70 %
Volby
Hodnocení (158)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 60 %
7.11.2018 | 1193 hodnocení
+ souhlasím
55%. Pomocí prokrácení textu se podařilo vytvořit strohou atmosféru, emocionální oproštěnost a nedostatek empatie je určujícím znakem pro jednání postav. Na druhou stranu odstranění psychologie z psychologického dramatu má svá úskalí. Jednání postav je pro diváka často nepochopitelné, dějové zkratky mají neblahý vliv na jeho věrohodnost. Přes rampu moc emocí nepřechází, člověk se pak přistihne, že je mu osud postav vlastně lhostejný. Herecky se daří P.Beretové, V.Javorskému a M.Preissové. Zajímavá je práce se zvukem, scéna M.Cpina je efektní, ale nepříliš funkční. Více viz blog (více v článku na blogu)
Kateřina Jírová 60 %
15.9.2018 | 348 hodnocení
+ souhlasím
Ambiciózní adaptace se poněkud vzpírá původnímu smyslu textu. Nahrávací studio mi nijak nepřekáželo, nijak jsem ho nevnímala. Zajímavé jsou dialogy Vávry (Prachař) a Lízala (Javorský). Lízalka (Medvecká) je krásně ledová bílá socha, ale více nemá co hrát. Nejživější je neurvalá Strouhalka, která se neštítí demonstrovat ani fyzickou převahu. Maryša (Beretová) dobře hraje pubertálního fracka, který si chce ještě užívat přiměřeně svému věku. Přerod v dospělou ženu se jí moc nedaří. Nakonec všemi otloukaná Maryša Vávrovi ani to kafe neuvaří.
Iva Bryndová 60 %
12.2.2018 | 593 hodnocení
+ souhlasím
65% - V mnoha okamžicích jsem měla pocit, že forma - byť leckdy velmi působivá - představení převážila nad obsahem. Přitom Maryša v podání P.Beretové je nesmírně zajímavá postava, stejně jako Vávra D.Prachaře, Lízal V.Javorského i Vincek v podání M.Řezníčka. Modernizace nevadí, použití prostého a jistým způsobem chladného prostředí funguje, kelímky, mouka, varná konev, všechno působí velmi dobře, ale ve spojení s nahrávacím studiem a orchestrem už je toho prostě moc. Někdy jako by měli herci jen za úkol udělat na scéně bordel a "symbolizovat". (A scéna oblékání je neúměrně dlouhá.)
Pavel Širmer 60 %
10.1.2018 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
65%. Zadání spočívající v moderním pohledu na notoricky známou českou klasiku bylo splněno. Jednotlivosti propracované inscenace smysl dávají, vzájemně souzní a přinášejí i objevné souvislosti. Podání herců vizi zdárně dotváří. V titulní roli září P. Beretová, skvěle zachycuje přerod z vysmáté dívky ve zmítanou bytost. Výsledek stojí za pozornost, vybízí k zaujetí názoru. Osobně se nemohu zbavit pocitu, že k modernosti je tlačeno poněkud násilně a za každou cenu. Můj dojem významně podpořilo i scénografické řešení, „sterilizující“ nejen Maryšu, ale i sdělení (v logice celku však obhájeno).
Jiří Landa 50 %
6.12.2017 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Ano, jedná se o poctivě připravenou inscenaci s promyšlenou stavbou. Co je to však platné, když mě v tomto odosobněném balení osudy postav vlastně vůbec nezajímaly?! V Maryše jde o silný lidský příběh, který se v přemíře režijních symbolů ztratil, stejně jako některé vyškrtnuté postavy. Silně okleštěný text na úplné minimum vytlačil z příběhu na samý okraj i takové figury jako je Lízal, Lízalka, ale i Vávra. Herci se zvolené koncepci maximálně odevzdali a s vysokým nasazením plnili svoji předepsanou funkci. Tahle Maryša mě minula velkým obloukem.
Helena Grégrová 60 %
5.12.2017 | 1719 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Po všech stránkách moderní inscenace, obnažující folklórní ikonu českého dramatu na surovou dřeň všeho toho, co z ní nadčasově promlouvá. Apelativní škleb nad marností vzdoru proti všeobjímajícím ofenzivně manipulativním nátlakům společnosti a sobecké hluchotě okolí. Vynikající výkon Pavly Beretové, při němž bez oddechu rezonuje každičký Maryšin nerv i bolest její duše. Škoda jen, že se v přemíře režijních symbolik poněkud topí ty zřetelně výmluvné, a že poměrně hrubě načrtnuté rysy povah a pohnutek jednání většiny postav nikterak neusnadňují cestu k adekvátnímu ztotožnění se s nimi.
Jan Pařízek 80 %
5.12.2017 | 927 hodnocení
+ souhlasím
Zpracování, které se z mého pohledu opravdu povedlo. Rozhlasový koncept hře svědčí a společně s velmi dobře vyřešenou scénou dává více vyniknout samotným hereckým výkonům. A ty jsou zde myslím znamenité. V první řadě výborná P. Beretová, která hraje opravdu bravurně a svým pojetím si mě dosti získala. Vedle ní však také skvělý V. Javorský nebo T. Medvecká či M. Řezníček. Není zde slabého článku ani hluššího místa. Emotivní, syrové, dunivé. Silný zážitek se dostavil. 85%
Michal Novák 70 %
26.11.2017 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace je promyšleným gestem v odvážné estetické formě a determinuje ji specifické vidění ikonického dramatu. Dramaturgickou redukcí spoustu toho ztrácí, způsobem čtení tématu zase mnoho získává: přes klasický text zpodobní nejednu dnešní paralelu - manipulace, strachu, nulové empatie… Mikuláškova inscenace je emoční nálož a vrší metafory. Mouka práší příběhem jako symbol peněz a ty pak jedu, řada obrazů je hypertrofovaných k nesnesitelnosti, v pozadí motiv uzavřeného hudebního studia… Trochu toho „původního“ realismu aby divák pohledal. Pavla Beretová? Jako když šmiknete divokou růži.
Anežka Kotoučová 70 %
22.11.2017 | 230 hodnocení
+ souhlasím
V ND se povedlo odvyprávět příběh heroiny bratří Mrštíků moderně,ale bez násilných kontroverzí a zároveň výstižně,s pomocí množství metafor. Mnohovrstevnatá scénická akce je tu v dobré symbióze s rozumně seškrtaným a nepozměněným textem.Strohá designová scéna nahrávacího studia je nápaditá,bohužel se však zoufale málo pracuje s jejím významem.Titulní Pavla Beretová je typově vhodná a její dobrý výkon dává naději, že jej v budoucnu ještě vycizeluje.Oceňuji výbornou dunivou, atmosferickou zvukovou složku.Navzdory zprofanovanosti hry se podařilo vytvořit inscenaci dusivou, sevřenou a dnešní.
74%
74%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Fekete 50 %
10.10.2024 | 205 hodnocení
+ souhlasím
Videno 10.10.2024 na CT Art ze zaznamu z Narodniho divadla v roce 2022, 100 min bez prestavky.
Modernizace klasiky bratri Mrstiku v nahravacim studiu me nezaujala, herecke nasazeni vsech vsak ano. Marysa / P. Beretova, Vavra / D. Prachar, Lizal / V. Javorsky, Lizalova / T. Medvecka a Francek / M. Reznicek. Soubor v sestave s Rozarou / K. Cisarova a hospodskym / F. Rajmont. Budu se muset k predstaveni vratit.
Modernizace klasiky bratri Mrstiku v nahravacim studiu me nezaujala, herecke nasazeni vsech vsak ano. Marysa / P. Beretova, Vavra / D. Prachar, Lizal / V. Javorsky, Lizalova / T. Medvecka a Francek / M. Reznicek. Soubor v sestave s Rozarou / K. Cisarova a hospodskym / F. Rajmont. Budu se muset k predstaveni vratit.
Heroinaction 70 %
9.9.2024 | 33 hodnocení
+ souhlasím
Viděno 17. ledna 2024
Hodnocení inscenace po derniéře se sice může jevit jako zbytečné, ale aspoň uvedu, že se jednalo o dopolední představení pro školy ve vymrzlém Národním na které navázala beseda s tvůrci, při které se ukázalo, že symbolika celého představení je obrovská a buď není už stoprocentně jasné, co jaký symbol skrývá nebo má každý zapojit svou fantazii. Přeberte si to jak chcete. A taky že P. Beretové i přes sporý oděv během první části půlky nebyla zima :-)
Pro mě první setkání s Maryšou, modernizace mě nerušila, naopak nakopla k tomu navštěvovat ostatní scény ND více. A rád se vrátím na další zpracování v budoucnu.
Hodnocení inscenace po derniéře se sice může jevit jako zbytečné, ale aspoň uvedu, že se jednalo o dopolední představení pro školy ve vymrzlém Národním na které navázala beseda s tvůrci, při které se ukázalo, že symbolika celého představení je obrovská a buď není už stoprocentně jasné, co jaký symbol skrývá nebo má každý zapojit svou fantazii. Přeberte si to jak chcete. A taky že P. Beretové i přes sporý oděv během první části půlky nebyla zima :-)
Pro mě první setkání s Maryšou, modernizace mě nerušila, naopak nakopla k tomu navštěvovat ostatní scény ND více. A rád se vrátím na další zpracování v budoucnu.
Skubanek 40 %
14.1.2024 | 91 hodnocení
+ souhlasím
Osobně nechápu, proč Maryšu (které je dle textu 19 a poté 21 let) hraje herečka, které je 40 let. To pak P. Beretová může být sebelepší herečka, ale první dvě jednání pro mě vyznívají až trapně... Od třetího jednání dále to bylo lepší. Chemie mezi Maryšou a Franckem za mě taky blížící se nule... Obsazení je pro mě zkrátka záhadou. Ne že by snad neměli herecké kvality, ale... Některé režijní nápady se mi líbily, ale celkově to bylo strašně vleklé. Osobně jsem se nedokázala napojit na postavy, byl mi jejich osud jedno a nic jsem necítila ani ve scénách, které byly vyeskalované. Scéna mě nenadchla, ale ani nijak nevadila. Konec za mě také ok.
Monty70 20 %
24.10.2023 | 275 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Názorná ukázka toho, jak udělat ze slavného a známého díla frašku. Nyní je trendem klasické divadelní kusy modernizovat. Nic proti tomu, pokud ovšem zůstane zachována základní myšlenka a smysl hry. Zde se nezachovalo nic. Hlavní představitelka mi byla protivná, žádné kladné emoce k jejímu životnímu osudu se u mě nedostavily. Totéž se dá říci o jejím milém Franckovi. Scéna bizár (nahrávací studio ????), jednání a chování postav tohoto dramatu rovněž.
CouldWeStartAgainPlease 10 %
24.4.2023 | 40 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Pardon, ale jestli toto je "ambiciózní" a "povedené", tak pocházím nejspíš z jiné planety. Kdo to píše, nemůže znát Maryšu. Tato inscenace je jedna z nejhorších v ND. Jediné, co dokáže, je odradit mladé lidi od další návštěvy divadla. A tento "paskvil", nedá se to jinak říct, ještě doporučovat jako "vhodný k maturitě", je přes čáru. Proč se Maryša odehrává někde v orchestřišti a po scéně pobíhá polonahá zkrvavená Pavla Beretová, to je záhada. A ten "drobný" detail, že kdo nezná hru, nepochopí konec, to zjevně nikomu nevadí. Rychlovarná konvice a nic? Hrát to s pauzou, bude po ní poloprázdno. Nedoporučuji utrácet za vstupenku.
Viktor T 60 %
27.3.2023 | 10 hodnocení
+ souhlasím
Jestli vám můžu něco doporučit... vykašlete se na to a běžte jinam. :)
Marek a Marie 60 %
10.10.2022 | 60 hodnocení
+ souhlasím
Vyšší hodnocení dávám především díky hereckým výkonům, v čele s Pavlou Beretovou!
Scéna a celkové pojetí slabší.
Scéna a celkové pojetí slabší.
Rejpalka 10 %
23.8.2022 | 218 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Trapný pokus o modernizaci klasiky se naprosto nepovedl. V poslední době mě poměrně baví sledovat, jak trapně ta naše "zlatá kaplička" působí ve srovnání např. britské ND. Naštěstí viděno pouze z mého obýváku, v divadle bych chtěla vrátit vstupné.
Jarmil Křemen 40 %
20.7.2022 | 269 hodnocení
+ souhlasím
Velké zklamání, začátek je příšerný, herci nejsou ani slyšet.
Konec je trochu lepší, ale vše nezachrání.
Konec je trochu lepší, ale vše nezachrání.
Studený Čumáček 60 %
29.5.2022 | 430 hodnocení
+ souhlasím
Tlak na modernu, který bohužel úplně neklapl, zachraňují svými výkony Pavla Beretová/Maryša a Vladimír Javorský/Lízal. Ve "svých" scénách výborná Martina Preisová. Pro celkový dojem to ale nestačí, matoucí je také používání symbolických postav, pocházejících ze středověku a obvykle zařazených ve zcela jiném kontextu. Pravděpodobně nejuřvanější Maryša poslední doby, a z Francka/ Matyáš Řezníček se také na Gluteus Maximus neposadím, což mi asi vadí víc...
RaB 70 %
9.5.2022 | 395 hodnocení
+ souhlasím
Výborná Pavla Beretová v hlavní roli a dále T. Medvecká.
Z původní Maryši se vytratilo to klasické, nicméně i moderní pojetí tomuto představení opravdu hodně svědčí.
Z původní Maryši se vytratilo to klasické, nicméně i moderní pojetí tomuto představení opravdu hodně svědčí.
Romana35 30 %
7.5.2022 | 348 hodnocení
+ souhlasím
(+4)
Představení se mi vůbec nelíbilo. Nastudované moderním způsobem (nic proti tomu), ale původní myšlenka hry se úplně vytratila. Z klasické Maryši nezůstalo nic. Hlavní hrdinka v podání Pavly Beretové se v první půli představení chová jako nevycválaný spratek, dělá grimasy, válí se více než půl hodiny polonahá po jevišti (než se jí uráčí obléknout...proboha tohle byl režijní záměr?), ostatní herci ukřičení, řvou, ječí. Zvolené rekvizity... papírové kelímky, mouka rozhazovaná po jevišti. Scéna chudá, téměř nijaká. Takovéto představení se hodí pro alternativní scénu a nepatří do Zlaté kapličky.
Teddy 30 %
4.5.2022 | 307 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Jestli toto zpracování Maryši má za cíl, jak dostat mladé diváky do divadla, tak je krokem vedle. Odosobněné, chladné představení. Osudy jednotlivých aktérů hry mě nikterak nezasáhly, byly mi lhostejné. Hraje se bez přestávky, měla jsem co dělat, vydržet do konce. Pokud pro diváka bylo toto první seznámení s "Maryšou" , kterou viděl, tak je mi ho líto.
Gimli35 70 %
15.11.2021 | 311 hodnocení
+ souhlasím
Maryša Vávrova, Mikuláškova, nadčasová, mezi mužskými (i ženskými) egy. Otázka vztahu rodičů a dětí & "co tomu řeknou lidi?". Funkční scéna (M. Cpin), zdařilé kostýmy a masky (K. Štefková). Maryša nikoli bezchybná, ale celkově povedená a do Národního zcela určitě patřící.
Vladimír10 50 %
15.11.2021 | 660 hodnocení
+ souhlasím
Nebýt chvil, v nichž dokáže P. Beretová diváka emocionálně zasáhnout, jednalo by se o další tuctovou zmodernizovanou hru zdejšího ansámblu. Právě díky představitelce titulní role mohu napsat, že alespoň něco stojí na této inscenaci za zhlédnutí, byť i postava Maryši působí zpočátku rozpačitě, a to hlavně díky výstupu, v němž se prochází po scéně polonahá. Tím ale výčet pozitiv končí, neboť zbytek osazenstva je režisérem donucen kupříkladu k rozhazování mouky po jevišti, rozstřikování vody ze sifonových lahví nebo k válení se po zemi. Na kvalitní herectví pak již, bohužel, nezbývá čas.
Tompal 60 %
15.9.2021 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Tahle hra není tak hloupá a prvoplánová, jak by se po shlédnutí některých nastudování zdálo. Tady se opravdu snažili hru aktualizovat a to se podařilo velmi vkusně. Jen jsem kdysi viděl Maryšu v Huse na Provázku, kde nastavili laťku tak vysoko, že víc než na 60% nemůžu jít.
Michal Ernat 60 %
18.10.2020 | 27 hodnocení
+ souhlasím
Hezky udělaná inscenace. Nicméně pro mě trochu divné kulisy, mám rád klasiku. Hodně hluku, strohá inscenace.
Jackmartas 50 %
15.9.2020 | 125 hodnocení
+ souhlasím
Co dodat nevím, ale mám pocit, že toto zpracovaní Maryši nějak ten klasický příběh úplně zdeformovalo. Ve hře je mnoho postav, které nedavají smysl, ale když si přečtete program tak pochopíte.
Slamajak 70 %
15.10.2019 | 72 hodnocení
+ souhlasím
Skvělá modernizace hry, skvělá scéna a zvuk, super masky, vynikající trio Beretová-Medvecká-Preissová. Mrzelo mě, že text je místy proškrtaný víc, než by se mi líbilo, úplně je vyškrtnutá postava stařenky, Lízalka Medvecké mohla dostat trošku víc prostoru. Obecně ale super zážitek, bylo to jedno z těch představení, na které bych klidně šel rád znovu.
Alcha 90 %
22.9.2019 | 130 hodnocení
+ souhlasím
Modernější pojetí hry mi vůbec nevadilo, velmi se mi líbila scéna a vlastně celý "holý" styl, víc jsem si užila to napětí, které na scéna bezesporu bylo až do samého konce. A závěrečná scéna byla opravdu herecky zvládnutá skvěle. Co se týče hereckých výkonů, P. Beretová možná na začátku mohla působit až přehnaně pubertální, ale díky tomu vynikla proměna Maryši v manželství s Vávrou. D. Prachař zvládl svou roli myslím dobře, stejně jako ostatní herci. Francek M. Řezníčka je velký svůdce a o to víc je vidět Maryšina silná vůle, aby mu nepodlehla. Doporučuji tomu, kdo se nebojí klasiky jinak.
Triatlet 10 %
11.9.2019 | 46 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Proč? Národní divadlo se snaží přiblížit divákovi tím, že Maryša se válí 20 minut ve spodním prádle? Na jednu stranu herci používají archaické nářečí, na druhou se chovají jak současní puberťáci.
Herecky se kromě Beretové a chvílemi Prachaře nedá nikdo hodnotit.
Když už se objeví nějaká zajímavější scéna (smyčec), shodí ji následující jednání.
Rekvizity jsou levné (pár desítek kelímků, necelé kilo mouky, trocha sifónové vody a varná konvice).
Kdybych si nepřečetl, že se děj odehrává v nahrávacím studiu, nechápal bych scénu.
10 % za program, v němž je vysvětlena role podivných masek.
Herecky se kromě Beretové a chvílemi Prachaře nedá nikdo hodnotit.
Když už se objeví nějaká zajímavější scéna (smyčec), shodí ji následující jednání.
Rekvizity jsou levné (pár desítek kelímků, necelé kilo mouky, trocha sifónové vody a varná konvice).
Kdybych si nepřečetl, že se děj odehrává v nahrávacím studiu, nechápal bych scénu.
10 % za program, v němž je vysvětlena role podivných masek.
Vaklav 50 %
15.6.2019 | 282 hodnocení
+ souhlasím
54,99% - Jinou Marysu jsem nevidel, ale tato me moc neoslovila.
Zkusenejsi cast hercu me zaujala, jejich mladsi kolegove prilis ne.
Scena mi skutecne nesedla.
Ale vedel jsem na co jdu, takze je nutno to prijmout. Proc ne...
Zkusenejsi cast hercu me zaujala, jejich mladsi kolegove prilis ne.
Scena mi skutecne nesedla.
Ale vedel jsem na co jdu, takze je nutno to prijmout. Proc ne...
Grea 40 %
12.5.2019 | 79 hodnocení
+ souhlasím
Takhle - na galerii bych už do Národního nešla. Více než polovina představení tam nešla slyšet. Co se mi na představení líbilo, byla scéna s rádiovým odhlučněným studiem.
Alzbeta.m 70 %
28.4.2019 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Modernizace této hry mi vůbec nevadí. Jak řekla dramaturgyně M. Ljubková (parafrázuji) - hra by tímto přechodem do moderna měla přiblížit naši dobu a poukázat na to, že její téma je stále aktuální. Klasických zpracování tu už bylo mnoho, tak proč ne? Líbila se mi minimalistická scéna, ale její význam mi místy zůstal skryt. Též mě zaujalo využití hudby, která hře dodávala šmrc. Výkon Pavly Beretové byl obdivuhodný - role jí vyloženě sedla. I přesto mi v této inscenaci něco chybělo.. Pociťovala jsem jakousi strohost a absenci většího vhledu do nitra protagonistů. 75%
Nada FM 80 %
20.4.2019 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Příběh Maryši je už sám o sobě silný a myslím, že na prknech národního se jim to podařilo vystihnout. Ačkoli je vynechán např. folklor a myslím, že i text je celkem zkrácen, myslím, že se povedlo zobrazit pravou podstatu příběhu a přiblížit ho všem divákům, kteří do N.D zamíří. Herecké výkony mě velmi bavili! I když je hra posunutá z prostředí "vesnice" a je přenesena spíše do naší doby, vůbec mi nevadilo ponechání moravského nářečí, ba naopak! Líbilo se mi také použití hudby, "výtvarných" prostředků (mouka) a scénografie (budka, jako světnice Maryši,....)
Lenka Rzepková 70 %
18.4.2019 | 24 hodnocení
+ souhlasím
75%
Moderní pojetí české klasiky nabízí díky minimalistické scéně, rekvizitám a výkonům herců originální zážitek. Vyzdvihla bych zejména hru se světly, která opravdu funguje a dodává na napětí v průběhu celé inscenace. Vyzdvihnout ale také musím Maryšu v podání Pavly Beretové! Byla uvěřitelná, emotivní a věřila jsem ji všechno. Zejména závěrečná scéna, kdy pláče a v klíně má svého muže, který se už napil kávy s jedem, se mě dotkla. Výkon Davida Prachaře jen skvěle doplňuje Pavlu co by Maryšu. Za mě povedená inscenace.
Moderní pojetí české klasiky nabízí díky minimalistické scéně, rekvizitám a výkonům herců originální zážitek. Vyzdvihla bych zejména hru se světly, která opravdu funguje a dodává na napětí v průběhu celé inscenace. Vyzdvihnout ale také musím Maryšu v podání Pavly Beretové! Byla uvěřitelná, emotivní a věřila jsem ji všechno. Zejména závěrečná scéna, kdy pláče a v klíně má svého muže, který se už napil kávy s jedem, se mě dotkla. Výkon Davida Prachaře jen skvěle doplňuje Pavlu co by Maryšu. Za mě povedená inscenace.
BarboraSalome 40 %
16.3.2019 | 62 hodnocení
+ souhlasím
(+4)
Já od Národního divadla očekávám, že divadelní hru, která je situovaná do 19. století, uvidím v provedení tomu odpovídají. Ne trapnou modernu. Až mi bylo herců líto. Taková hra. :-(
JéHá 70 %
29.1.2019 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Modernizace mi tady vůbec nevadila, představení fungovalo. Výborné herecké výkony.
Mary 60 %
26.11.2018 | 81 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Syrove drama jak se patri. Herecke vykony vyborne. Jen moderni prvky typu kelimky, slunecni bryle, rychlovarna konvice, silonky.. bych ozelela. Uvitala bych preci jen vice klasiky na prknech Zlate kaplicky.
DarkMatter 70 %
14.10.2018 | 30 hodnocení
+ souhlasím
Myslím, že pro průměrného diváka zaměřeného na komedie je to trochu náročnější představení. Takže ne každému se líbí. Výkony herců parádní, inscenace super. Tématicky pochmurné, bohužel chvílemi až trochu nudné. Nakonec to ale myslím funguje - je to tragédie a pochmurná nálada se předat publiku povedla.
JaNaD 80 %
9.10.2018 | 76 hodnocení
+ souhlasím
Tahle klasika v moderním podání se povedla. Strohá scéna a minimalismus rekvizit nevadily, naopak člověk se mohl sousředit na text. Jen ty divné pohybové vsuvky bych si odpustila.
Čiko 70 %
30.9.2018 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
Nevadí mi modernizace klasických děl. Maryšu mám raději v klasickém zpracování, ale tato inscenace mě oslovila. Asi nejlepší role, ve které jsem zatím viděl Pavlu Beretovou. Líbili se mi též David Prachař a Martina Válková.
Marcellina 10 %
2.7.2018 | 15 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Představení bylo otřesné, bývala bych odešla, kdyby byla přestávka. Obzvlášť první polovina byla vyloženě trapná (nebylo potřeba svlékat hlavní představitelku do punčocháčů, to už je přehnaný záměr). Absolutně nefungoval pokus o dialekt, který ale ve skutečnosti žádný dialekt nebyl, podivný náznak venkova v osobách herců v divných kostýmech a některé pateticky přehrávané postavy (teta). 10% dávám hlavně za poslední scénu, která se hlavním představitelům zdařila (pí Beretová, p. Prachař). Naše zklamání bylo o to větší, že inscenace měla na i-divadle hodnocení 70%, a to nechápu.
JirkaS 100 %
9.6.2018 | 381 hodnocení
+ souhlasím
Nejsem velkým zastáncem modernizací. Ale občas je z takové moderní verze klasického příběhu vybroušen vzácný klenot, který mě svým leskem očaruje. Maryša v tomto podání je čisté drama sdělující vše podstatné v přijatelné délce tak jednoduše a pochopitelně, že je to geniální. Opírajíc se o jednoduchou a přitom symbolicky perfektně vymyšlenou scénu, o úchvatné scénické nápady (především posun židlí a zavěšená místnost) a vynikající herecké výkony, kdy především Pavla Beretová dominuje a pozorovat jí z prostředka první řady byla divácká slast, je tato Maryša pokladem nejvzácnějším! /6.6.2018/
Mkrat 70 %
7.6.2018 | 24 hodnocení
+ souhlasím
Maryša do ND patří, to že tentokrát není v krojích mi přijde jako odvážné a to také oceňuji. Navíc se povedlo i v minimalistickém pojetí využít celou scénu divadla. Ve spojení s hereckými výkony to je Maryša, která určitě stojí za to vidět.
Michvon 80 %
11.5.2018 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Když se Maryša ohlodá na kost, naplno se ukáže, jak výborné drama to je. Takže za mne má toto minimalistické pojetí jednoznačné ano.
Fedorocko 50 %
9.5.2018 | 770 hodnocení
+ souhlasím
Herecké výkony určitě výborné. Ovšem toto zpracování nebylo můj šálek kávy (ikdyž ne od Žida) a když přišel konec,tak mě to vůbec nemrzelo.
Coward 40 %
18.4.2018 | 285 hodnocení
+ souhlasím
45%
Po zajímavé recenzi v jedněch novinách byla má očekávání velmi vysoká. Bohužel s výsledkem jsem celkem dost zklamán. Nevadilo mi prostředí nahrávacího studia, i když bych byl radši, kdyby se děj odehrával v 19. st. Scéna byla i tak zajímavá, ale někdy mi přišlo, že by mohla být lépe využitá. Nejvíce musím strhnout za situace, kde se snažil být vtip za každou cenu, a někdy byl skoro trapný. Herecké výkony byly ale celkem dobré v titulní roli s Pavlou Beretovou. Rád jsem taky spatřil další herce, např. Vladimíra Javorského (Lízal). Celkově tedy bohužel jen 45%.
Po zajímavé recenzi v jedněch novinách byla má očekávání velmi vysoká. Bohužel s výsledkem jsem celkem dost zklamán. Nevadilo mi prostředí nahrávacího studia, i když bych byl radši, kdyby se děj odehrával v 19. st. Scéna byla i tak zajímavá, ale někdy mi přišlo, že by mohla být lépe využitá. Nejvíce musím strhnout za situace, kde se snažil být vtip za každou cenu, a někdy byl skoro trapný. Herecké výkony byly ale celkem dobré v titulní roli s Pavlou Beretovou. Rád jsem taky spatřil další herce, např. Vladimíra Javorského (Lízal). Celkově tedy bohužel jen 45%.
Wtomas 60 %
8.4.2018 | 6 hodnocení
+ souhlasím
Minimalistická scéna, která splňovala svůj účel pouze po uvedených scénických poznámkách. Kostýmy povedené, stejně tak minimalistické.
Příběh se soustředil hlavně na postavu Maryši, tísnivost a neklid byl dobře zřejmý právě i scénografickou úpravou a židličkami (tomu tleskám), nicméně si dokáži představit, že člověk, který předtím příběh neznal se na této inscenaci musí cítit ztracený. Spousta symbolů a náznaků, které odhalí pouze pozorný divák; konec, který pro mě osobně nebyl žádným velkým vyvrcholením, byl uspěchaný.
Na druhou stranu, herecky úžasná byla Pavla Beretová.
Příběh se soustředil hlavně na postavu Maryši, tísnivost a neklid byl dobře zřejmý právě i scénografickou úpravou a židličkami (tomu tleskám), nicméně si dokáži představit, že člověk, který předtím příběh neznal se na této inscenaci musí cítit ztracený. Spousta symbolů a náznaků, které odhalí pouze pozorný divák; konec, který pro mě osobně nebyl žádným velkým vyvrcholením, byl uspěchaný.
Na druhou stranu, herecky úžasná byla Pavla Beretová.
Beebb 80 %
14.3.2018 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Ponuré, tísnivé, bezvýchodné a dunivé... a pro mě zjevení... Nečekal jsem, že by mě mohla Maryša natolik emočně zasáhnout. Hltal jsem postavy na jevišti, nevadila mi forma "rozhlasové hry", krácení textu, nářečí, mouka ani kelímky.... naopak. Při vzpomínce na skvěle zvolený "hudební doprovod", mi i pár dní po shlédnutí, běží mráz po zádech. Nádherná scéna, skvělí herci. Hraje se bez přestávky. Určitě chci vidět opakovaně.
Frankovka 90 %
19.2.2018 | 288 hodnocení
+ souhlasím
ND me bavi stale vice. Soucasnych 5 her je pro me jednoznacne nadprumernych a nechapu, ze zadna z nich neni doporucena redakci techto stranek.
Tůsa 50 %
18.2.2018 | 16 hodnocení
+ souhlasím
Tuto moderní inscenaci z mého pohledu vyzdvihla především scénografie. Režisér Jan Mikulášek předlohu pojal až téměř volně; množství dialogů bylo v produkci vyškrtáno a nahrazeno gesty, prodlevami, děj je zpomalem do té míry, že je těžké sledovat dialogy, protože zničehonic postrádají kontext. Někdy to pak prostě vypadá, že forma úplně převálcovala obsah. V inscenaci vyniká výborná symbolika, chlad, pocit odstupu, práce s detaily. Pokud ale divák přijde na představení takzvaně nepřipraven - nezná příběh předlohy - pravděpodobně mu unikne část nebo možná i celá pointa celé inscenace.
Adaben 60 %
9.2.2018 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Moderní pojetí je nápadité, má své silné stránky, ale také své stíny. Tak trochu, čeho je příliš, je někdy příliš. Pavlu Beretovou jako herečku oceňuji, její Maryšu si budu pamatovat. T.Medvecká se chopila Lízalky zajímavým způsobem, Strouhalka M.Stehlíkové je výborná, dobří jsou i pánové. Ale nechat Maryšu ve spodním prádle je pro mužské oko osvěžující, jenže když to trvá desítky minut, celé kouzlo se ztrácí. A po svatbě je ztrát víc. Herci se v hospodě víc plazí, než zaujmou dialogy apod. Viděl jsem předchozí provedení v ND s Pavlicovou hudbou a Štěpničkou, Somrem a to mne chytlo víc.
Vladimír Rogalewicz 70 %
8.2.2018 | 820 hodnocení
+ souhlasím
66 %. Těžko něco vytknout, ryze moderní představení má vyváženou hereckou složku, režii, hudbu, drsnou redukci textu. Přesto je výsledek chladný, odosobněný. Expresivně předváděné city jsem sledoval jako za sklem, nijak mě nezasáhly. Navíc se mi zdálo, že J. Mikulášek postupně ztrácel nápady; nejzajímavější je první dějství, část, která se odehrává "v kontejneru" už nemá takový tah. Scéna neruší, ale není příliš funkční; od M. Cpina jsem už viděl nesrovnatelně lepší kreace.
DD81 80 %
26.1.2018 | 35 hodnocení
+ souhlasím
Moderní scéna, kterou divák, co přichází na klasickou Maryšu, asi nečeká. Výstupy s mikrofony považuji za nepovedené. Ale jinak palec nahoru. Beretová byla naprosto skvělá, uvěřitelná. Celou dobu jsem byla soustředěná a hra se mi velmi líbila. Režijně výborně zpracováno. Mikulášek umí. To moderní pojetí scény jakoby chtělo říct, že ta hra je v něčem velmi současná. Jako plus vidím i to, že se hrálo bez přestávky.
Tomas22 50 %
24.1.2018 | 89 hodnocení
+ souhlasím
Inscenaci nechybely zajimave prvky, ale znovu bych ji videt nemusel.
Katarina16 70 %
20.1.2018 | 26 hodnocení
+ souhlasím
Moderní zpracování se mi líbilo, všechno do sebe zapadalo a dávalo smysl. A hlavně Vladimír Javorský znovu ve velké roli v historické budově! Zajímalo by mě, jestli se i při jiných reprízách diváci tak často smějí, nebo se jen 8.1.2018 sešlo nezvykle vysmáté publikum.
Monulinka 80 %
16.1.2018 | 391 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Při hře šlo sice poznat, že ne všichni diváci přijali Mikuláškovo moderní zpracování, mně se ale líbilo hodně. Proškrtaný text obstojí i v dnešní době a akcentuje zase jiná témata. Jako obvykle skvělá scéna M. Cpina, a i když vznášející se krychle není příliš objevná, funguje dobře. Masky sboru divák bez programu/dramatického úvodu nemusí vůbec pochopit. Herecky velmi zajímavé, P. Beretová výborná. A na vaření kávy na jevišti ND jen tak nezapomenu, vynikající moment.
Eviik 80 %
16.1.2018 | 289 hodnocení
+ souhlasím
Kdo čeká klasiku se vším všudy, bude asi zklamán. Mně se ale nová Maryša velmi líbila. Hra je podstatně zkrácena, z postav zůstaly jen ty nejdůležitější. Děj se tak plně soustředí na postavu Maryši a její okolí, které jí neustále manipuluje. Divák taky není rozptylován kvantem rekvizit a kulis. Scéna je poměrně jednoduchá, ale přesto velmi chytře vymyšlená (Marek Cpin opět nezklamal). Pavla Beretová zvládla nelehkou úlohu velmi dobře.
Jirkan 70 %
15.12.2017 | 564 hodnocení
+ souhlasím
14.12. 2017 (75%): Maryša intimní. Snová. Obrazová. Provokující. Trochu odcizená. Trochu studená. Sevřená. Pulsující. Možná hodně proškrtaná. Symbolická. Nápaditá. Pavlou Beretovou výborně interpretovaná. Doplněná zajímavými výkony M. Preissové a Vl. Javorského. Publikum tak trochu na jehlách a buď nadšeně tleskající nebo nevěřícně hlavou kroutící.
Ano, mám své výhrady, ale není tu takový prostor pro jejich prezentaci a nepovažuji tuto inscenaci za marnou nebo pokaženou. Ostatně práci J. Mikuláška jsem tu hodnotil mnohokrát a často mi i jeho inscenace nejsou blízké, ale tuto beru.
Ano, mám své výhrady, ale není tu takový prostor pro jejich prezentaci a nepovažuji tuto inscenaci za marnou nebo pokaženou. Ostatně práci J. Mikuláška jsem tu hodnotil mnohokrát a často mi i jeho inscenace nejsou blízké, ale tuto beru.
Michkyse 70 %
7.12.2017 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Velice mě překvapilo, jak spolu fungovalo moderní zpracování a původní děj a jazyk, ve kterém je hra napsána. Chápu, že toto pojetí vzbuzuje a vzbudí značné kontroverze, ale já mohu jenom chválit, včetně skvělých hereckých výkonů, především pak Pavly Beretové v titulní roli, z dalších bych zmínil především Martinu Preissovou, jejíž Strouhalka byla "nezapomenutelná". Naštěstí se nestalo (tak jako v mnoha jiných představeních), že by důraz na vizuální stránku představení zastínil herecké výkony, o které má na jevišti jít především.
honzy 30 %
25.11.2017 | 284 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Drama MARYŠA v historické budově Národního divadla je inscenováno v novém,inovačním pojetí.Je otázkou,zda-li toto "moderní" zpracování je ku prospěchu této klasiky.Scénografie s prázdnými židlemi,velkou krychlí sloužící jako nahrávající studio,společně s maskovanými figurami ploužících se po jevišti,včetně mluvení do mikrofonů,zde již bylo a není originální.Herecké postavy jsou ukřičené,často se válí hystericky po jevišti.Celkové vyznění tohoto vesnického dramatu nepůsobí nijak silně,jak bych očekával.Rozhodně bych dal přednost klasickému nastudování této vynikající hry.II.premiéra 24.11.17
Slavek53 80 %
25.11.2017 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Přes sto let stará a notoricky známá hra je v této inscenaci znepokojivě současná.
Jaroslavz 100 %
24.11.2017 | 95 hodnocení
+ souhlasím
Nejlepší z Mikuláškových režií za poslední léta. Maryša bez kroje, moderní drama o manipulaci a bezcitnosti. Herci do jednoho famózní. Musíte vidět!
Mari. 90 %
23.11.2017 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Silný zážitek. Jednání herců je velmi nápadité a neilustruje text. Tato inscenace vybízí diváky k představivosti a přemýšlení. Co se témat týče, pro mě naštěstí nad prvoplánovým domácím násilím převážilo něco těžko popsatelného, co silně čišelo hlavně z posledního obrazu a díky skoro až hororové atmosféře celého představení to ještě víc vyniklo; že si ten život dělá těžkej nejvíc každej sám. Přestože to je velmi subjektivní hodnocení a staví postavu Maryši do poněkud horšího světla, já osobně toto pojetí velmi cením, inscenovat v Národním Maryšu po jedenácté mělo rozhodně smysl!
Alantis12 70 %
23.11.2017 | 56 hodnocení
+ souhlasím
Se scénou a různými experimenty v ND mám obecně problém. Snaha o nějakou světovost a inovace často dopadá katastrofálně... Nicméně Maryša toho není příkladem. Bylo to velice příjemné překvapení jak po herecké, tak zvukové a scénické složce. Myslím, že jsem hru neviděla naposledy.
Kateřina Vodáková 90 %
22.11.2017 | 270 hodnocení
+ souhlasím
Právě se zrodil nový hit této divadelní sezóny v ND! Nejen dechberoucí herecké výkony (!), ale rovněž mistrovská scénografie (Cpin prostě umí), hudba, kostýmy a světla. Nestává se mi často, abych po celou dobu hry seděla s otevřenou pusou a při potlesku si stoupla i přesto, že ostatní to nenapadlo. Úchvatné!
Lucie66 20 %
12.3.2024 | 1 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Musím bohužel s politováním říci, že jsme z moderního pojetí Maryši, byli velice zklamaní. Nehodnotím výkony herců, kteří vydali maximum, nicméně se domnívám, že moderní pojetí, které se snaží v divadle prosazovat, sem rozhodně nepatří. Pokud bych chtěla vidět modernu, zvolím jiný druh divadla. Od Národního bych však očekávala kvalitní kulisy, kvalitní kostýmy hodné hry. A nikoliv slovo, kde si mám kulisy představit a o tom, že Maryša přidala do kávy jed, se mám jen domnívat. Jsem opravdu velice zklamaná a jen doufám, že nebudu muset čekat dalších 30 let, abych viděla představení hodné Národního divadla.
Novykopisty 30 %
11.6.2022 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Kdysi, může to bejt tak 40 let, jsem viděl incenaci v televizi, černobíle, jména herců si vůbec nepamatuju. Pak jsem viděl satiru, která je vlastně tou nejlepší reklamou od dua Kaseir-Lábus. I když oceňuji výkon Pavly Beretové, je toto nejhorší zpracování, co jsem viděl. Žádná moravská ves, místo toho zkušebna, moravský kroj jen na panně, všude samý neekologický kelímky. Opilci se válí na zemi v hospodě. Vávra se neotrávil kafem, ale moukou. Lízal, že by jste mu dali korunu. Chybí věta "koške škaredé" i "dévčico nešťastná, ty jé otávila" Mrštíci se musí obracet v hrobě. Věřme, že další pojetí bude mnohem lepší, ctící historii, ne toto. Ach!
Ana64 60 %
22.4.2019 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Zkrácení textu a moderní pojetí bez pochyby přineslo tradiční Maryše nový nádech. V inscenaci bylo dle mého názoru ale již příliš moderních prvků a Maryša tak trochu ztratila tvar. Pro člověka, který divadelní hru nezná může být složité pochopit příběh. V inscenaci ale nechyběly vynikající herecké výkony, speciálně výkon Pavly Beretové v roli Maryši. Scéna byla krásná, ale pro mě trochu nic neříkající. Líbilo se mi zachování nářečí, ovšem v tomto pojetí se mi vizuál nespojil se sluchovým prožitkem.
Stana 40 %
1.4.2019 | 2 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Hra má úspornou výpravu a zkrácený děj. Od první české scény bych očekával tradiční podívanou. I zde je však nabízeno rychlé nízkonákladové představení. Příště musím pečlivěji vybírat.
Luděk 40 %
1.10.2018 | 2 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Je zde jasný rukopis Mikuláška.Kdo byl na Hamletech,vidí stejné aranžmá-souboj se židlí,svlékání, které nemá s hrou žádnou souvislost.Gagy s moukou,u Hamletů nahrazeno vodou,hraní ve tmě.Běžte na Mikuláškovu jednu hru a ušetříte za jeho další.Když si kazí své bezduché Hamlety,nemusí ještě kazit Maryšu.Dále: chápu,že celé generace viděly klasický repertoár ND v původním podání.Ale teď už je zase celé generace vidí jen v moderně a já jsem je v původním podání neviděl a jak vidno,tak asi ani neuvidím.A chtěl bych a věřím, že nejen já.Moderna leze z krku dřív, než klasika.
Věra Schmiedtová 100 %
23.11.2017 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Šla jsem na předpremiéru Maryši 22.11.2017, na základě předchozích zkušeností s ND Praha, velmi skeptická. Jsem překvapená, mám radost, že se představení povedlo. Tentokrát můj potlesk nebyl zdvořilostní. Blahopřeju, povedlo se vám to.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.