Profil uživatele

MGL

Volby

Blogy

Karpatský thriller varuje
                                      První inscenací sezóny v KS Aréna je hra Eugena Gindla KARPATSKÝ THRILLER přeložená Sylvií Vůjtkovou a režírovaná Romanem Polákem. Jde o dokumentární drama těžící z korupční kauzy kolem předražené zdravotní techniky od německé firmy a odehrávající se v atmosféře devadesátých let na Slovensku za vlády Vladimíra Mečiara, kdy...
MACBETH jako divadlo hrůzy
První letošní představení v KS Aréna se uskutečnilo teprve v sobotu 22. května, uvedena byla premiéra Shakespearovy tragédie MACBETH v režii uměleckého šéfa Ivana Krejčího. Slavnostní náladu -konečně divadlo na živo !- navodila i přítomnost hostů, překladatele Martina Hilského a ministra kultury Lubomíra Zaorálka. Zkontrolovaní a orouškovaní diváci sedící v hledišti v rozestupech b...
MECHANICKÝ POMERANČ v době covidu
První premiérou sezóny Divadla Petra Bezruče se stala hra MECHANICKÝ POMERANČ, kterou podle románu Anthonyho Burgesse zdramatizovala Lenka Havlíková a režijně uchopila Tereza Říhová. Obě se zde představují poprvé a jde teprve o druhé české divadelní uvedení a novou adaptaci tohoto románu. Pojetí je věrné předloze, v níž je na osudech inteligentního, ale zkaženého mladíka ukázána...
KONEC HRY v Aréně parafrázuje stav naší doby
První premiérou sezóny v KS Aréna byla hra Samuela Becketta KONEC HRY, jejíž uvedení na jaře zhatila covidová krize. Toto absurdní drama ovlivněné existenciálním myšlením své doby (1957) má čtyři postavy, z nichž jedna je slepec na vozíku, druhá se nemůže posadit a dvě přišly o nohy. Dramaturg Tomáš Vůjtek text hry mírně upravil, vypustil části odbočující od smyslu výpovědi, ja...
Zločin a trest v KS Aréna jako horečnatá trýzeň svědomí
  Poslední inscenací, kterou stihla KS Aréna uvést v sezóně narušené pandemií, je hra ZLOČIN A TREST. Vychází z románu F.M.Dostojevského, jehož vyšinutý hrdina si vsugeroval ideu o právu na zločin příslušejícímu výjimečným lidem, mezi něž řadí i sebe. Dramatizace Andrzeje Wajdy se soustřeďuje na postavu Raskolnikova podezřelého z vraždy a vyšetřovatele Porfirije Petroviče, kte...
Kočka v oreganu jako zábavná tragédie
Do roku 2020 vstoupila KS Aréna inscenací hry KOČKA V OREGANU anglického autora Torbena Bettse, jehož kritici považují za následníka Ayckbourna nebo dokonce Stopparda či Albeeho. Drama, v němž vystupují dvě nesourodé partnerské dvojice, začíná jako komedie mravů, přerůstá do tragikomedie a končí mrazivě, sám autor ji s nadsázkou charakterizoval jako zábavnou tragédii. Tomáš Vůjtek jen...
Frankenstein a jeho posedlost vedoucí k záhubě
  Nový umělecký šéf DPB Jan Holec se divákům poprvé představil inscenací FRANKENSTEIN vycházející z proslulého románu Mary Shelleyové. K jeho převedení do scénické podoby však zvolil volnou adaptaci či spíše hru na dané téma. Víc než z textu složitě komponovaného díla vycházel ze svých představ obrazů a scén, které zaplnil a do dialogů a dramatické formy převedl úzkou spolu...
Zlatý osel: příběh z dekadentního období antiky rezonuje s dneškem
První inscenace sezóny KS Aréna trefně odpovídá sloganu Rok rozmarných her. Antický román ZLATÝ OSEL Lucia Apuleia totiž vypráví o dobrodružstvích mladíka, který byl následkem svého nerozvážného rozmaru proměněn v osla a teprve po mnoha trápeních získal zpět lidskou podobu. Dramatizace Tomáše Vůjtka a Jiřího Pokorného adaptuje dějový rámec věrně, zdůrazňuje přitom analogii de...
Molièrův ZDRAVÝ NE/MOCNÝ v DPB jako formalistní kompozice
Do nové sezóny se Divadlo Petra Bezruče ohlásilo s klasickou francouzskou komedií, v níž si Molière tropí posměch z vypočítavého a hypochondrického měšťáka. Pozměněný název s lomítkem ZDRAVÝ NE/MOCNÝ dal vzniknou různým dohadům a ukázalo se, že nejde jen o slovní hříčku. Hostující režisér Vladimír Morávek text přepracoval a vytvořil svéráznou kompozici hry ve hře, kde se p...
Mistr a Markétka v DPB: Mystérium lásky a víry vzdorujících moci
Poslední hra sezóny znamenala pro DPB velkou výzvu, MISTR A MARKÉTKA Michaila Bulgakova patří mezi nejvýznamnější, ale také nejsložitější ruské romány minulého století. Dramatizaci předlohy zpracovala Kateřina Menclerová pro režiséra Alexandra Minajeva. Výsledek předčil očekávání a je zároveň vyvrcholením práce umělecké šéfky a dramaturgyně před jejich odchodem z angažmá v...
Co nám přinese Zimní slunovrat?
                                    Poslední titulem sezóny "rozkvetlých mandragor" v KS Aréna je hra ZIMNÍ SLUNOVRAT Rolanda Schimmelpfenniga, jednoho z předních a ve světě nejuváděnějších současných německých dramatiků. Jde o českou premiéru a první hru tohoto tvůrce uváděnou v Ostravě. Její realizace se ujalo duo mladých režisérů, Kristýna Kosov...
Divadelník nemilosrdně vládne v Aréně
Thomas Bernhard patří k nejhranějším, ale i nejnáročnějším moderním autorům německého jazyka. Řada jeho her byla uvedena v Praze a Brně,  v Ostravě můžeme jeho dílo poznat poprvé právě díky dramaturgii KS Aréna. Hra DIVADELNÍK, jejíž ústřední postavou je principál rodinného zájezdového divadla, byla zvolena se záměrem dát další velkou hereckou příležitost Marku Cisovskému...
Mandragora v Aréně léčí (nejen) smíchem
MANDRAGORA je mýty opředená rostlina, jejíž kořen je jedovatá příšera, kdysi oblíbená čarodějnicemi a traviči, ale také to byl symbol lásky i lék užívaný od starověku. Ve své komedii její kouzlo využil renesanční myslitel Niccolò Macchiavelli a jeho dílo ani po staletích neztrácí na účinku a léčí (nejen) smíchem. Hru v překladu Jaroslava Pokorného a úpravě Tomáše Vůjtka, a...
Heda Gablerová: Teorie dospělosti
Dramaturgie Divadla Petra Bezruče cílí (nejen) na mladé diváky, uvádí současné hry a ty klasické přibližuje dnešním problémům, vnímání a myšlení. Tak byla pojata Maryša, ještě radikálnější je úprava dramatu Henrika Ibsena Heda Gablerová. Jde o parafrázi hry, Anna Saavedra s režisérkou Jankou Ryšánek Schmiedtovou a dramaturgyní Kateřinou Menclerovou zápletku přejímají a zešt...
Rytmikál KOUŘ u Bezručů je groteskní komedie, z níž mrazí
KOUŘ se natáčel v Ostravě a sem se také po čtvrtstoletí vrací. Už ne jako film, ale scénická verze s navazujícím dějem. Adaptaci pro Divadlo Petra Bezruče zpracovali a režie se ujali dva mladí úspěšní tvůrci Adam Svozil a Kristýna Kosová a hře dali podtitul RYTMIKÁL POST-TOTALITNÍHO VĚKU. Jejich groteskní obraz současných poměrů a mravů se nápadně podobá těm, jaké ve filmu zachy...
Komiks: Třeštivá komedie o vyšinutých lidech v rozvrácené době
První premiérou sezóny KS Aréna charakterizované sloganem "Rok rozkvetlých mandragor" je černá a absurdní komedie Viliama Klimáčka KOMIKS těžící z prvků popkultury. Text původně vycházel roku 2003 jako komiks na pokračování a je podkladem pro hru tvořenou šesti mikrokomediemi různých žánrů, je tu absurdní mikrodrama, erotická konverzačka, psychiatrická přednáška, dialog náctilet...
Zapomenuté světlo svítí do duše Jakuba Demla
K zahájení sezóny označené sloganem "každý originál, všichni bezruči" zvolilo DPB hru vycházející z knihy ZAPOMENUTÉ SVĚTLO Jakuba Demla, těžko zařaditelného "originála" české literatury, předchůdce surrealismu a existencialismu. Text je výpovědí a vyznáním básníka, kněze a konfliktního osamělce a působí tak, jakoby vše, co jej tíží, ze sebe najednou vychrlil. Mísí se tu pro...
Tři sestry a jejich osudy v mužském světě (Milan Líčka)
Čechovovy hry mluví o vážných věcech a přitom jsou to lidské komedie, jejich postavy jsou živé až na dřeň a současně nesou metaforický přesah. Najít klíč k jejich výkladu je úkol, jehož výsledek prokáže kvality režiséra i souboru. Ivan Krejčí se rozhodl s Čechovem poměřit potřetí, po inscenacích Racka (2006) a Višňového sadu (2009) s odstupem doby nastudoval TŘI SESTRY. Premi...
Černá komedie Zabiják Joe skrývá travestii antické tragédie (Milan Líčka)
Poslední hrou sezóny KS Aréna opatřené sloganem Rok srozumitelných nedorozumění je ZABIJÁK JOE Tracyho Lettse. Tragikomedie či spíše černá komedie plná nedorozumění odvíjejících se kolem vraždy objednané rodinou bílé spodiny žijící v obytném přívěsu kdesi v Texasu se ovšem může také jevit jako zesměšňující parafráze antické tragédie. Inscenace vedená lehkou rukou režiséra...
Site-specific HOTEL BEZRUČ?! zázračně oživuje minulost
Pro jubilejní desátý ročník festivalu Dream Factory uchystal jeho ředitel Tomáš Suchánek překvapení v podobě site-specific, tj. umělecké formy zasazené do kontextu určitého prostoru. Je jím projekt nazvaný HOTEL BEZRUČ?! umístěný do prostor zdevastovaného Hotelu Palace, který kdysi patřil k nejvýstavnějším ostravským budovám. Vybral sedm významných inscenací Divadla Petra Bezruče z...
Nejsem rasista, ale...jací jsme a kam se vytratila pravda? (Milan Líčka)
Název hry - #nejsemrasista_ale - napovídá, že nás zavede do prostředí nechvalně známých internetových diskusí. Režisér Braňo Holiček má ovšem širší záběr a ve své hře se snaží postihnout jednání současníků, kteří pobývají více ve virtuálním světě než v tom reálném. V záplavě protichůdných informací se jen těžko mohou orientovat a rozeznat, kde leží pravda, o to v...
Chacharije - jeden den ze zapomenutého života Ostravy (Milan Líčka)
Ohlasem hry BRENPARTIJE podníceni tvůrci Tomáš Vůjtek a Janusz Klimsza se vrátili k tématu života vyděděnců na haldě, tentokrát svůj záběr rozšířili o události, které se odehrály či mohly odehrát v Ostravě jednoho dubnového dne roku 1932. Premiéra inscenace hry nazvané CHACHARIJE podle hanlivého ale i frajerského označení typu "chachar" se uskutečnila v KS Aréna 24. března. Text p...
Bláznivá komedie se točí (nejen) kolem otázky "Kdo je tady ředitel?" (Milan Líčka)
Dramatický potenciál scénáře filmu KDO JE TADY ŘEDITEL?, jehož tvůrcem je experimentátor a provokatér Lars von Trier, vycítila a pro divadlo jej adaptovala režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová s dramaturgyní Kateřinou Menclerovou. Přitom ironické či satirické ladění filmu o intrice v prostředí dánské IT firmy posunuly do stylu bláznivé komedie. Premiéra inscenace se uskutečnila v Divadl...
Miláček jako moralita o neřestné kariéře, moci a smrti (Milan Líčka)
Závratné kariéry dosažené neřestně, bezuzdná moc a služebný tisk. Vidíme to dnes a bylo tomu tak i dříve, jak líčí Maupassantův román MILÁČEK (Bel-Ami). Pro Divadlo Petra Bezruče jej adaptovala Kateřina Menclerová spolu s režisérem Michalem Skočovským. Premiéra inscenace se uskutečnila 16.března. Miláček je lákavé téma, dialogy románu jsou psány živým jazykem, snadno přenosn...
Bláznivá komedie se točí kolem otázky "Kdo je tady ředitel?" (Milan Líčka)
Dramatický potenciál scénáře filmu KDO JE TADY ŘEDITEL?, jehož tvůrcem je experimentátor a provokatér Lars von Trier, vycítila a pro divadlo jej adaptovala režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová s dramaturgyní Kateřinou Menclerovou. Přitom ironické či satirické ladění filmu o intrice v prostředí dánské IT firmy posunuly do stylu bláznivé komedie. Premiéra inscenace se uskutečnila v Divadl...