Komorní scéna Aréna
<< Višňový sad | Zabiják Joe >>
Václav Havel
Vyrozumění
Premiéra: 21.10.2017 | 2:25
Dramaturgie: Tomáš Vůjtek. Scéna: Milan David. Kostýmy: Marta Roszkopfová. Výběr hudby a režie: Vojtěch Štěpánek.
Poslední uvedení: rok 2020.
Poslední uvedení: rok 2020.
Josef Kaluža, Šimon Krupa, Michal Čapka, Vojtěch Lipina, Alena Sasínová-Polarczyk, Pavla Dostálová / Kristýna Krajíčková, Zuzana Truplová / Tereza Cisovská, Vladislav Georgiev, Marek Cisovský, Jan Chudý, Ondřej Malý, Petr Pěnkava...
Hra z roku 1965, v níž se Václav Havel již představil jako zkušený autor absurdního divadla. V rámci zvýšení srozumitelnosti úředních dokumentů je zaveden do úředního styku umělý jazyk ptydepe, který má zamezit jakýmkoli nedorozuměním, neboť se v něm každé slovo od ostatních liší natolik, že neexistuje ani ta nejmenší možnost záměny. Boj o jeho prosazení je provázen intrikami, které nám i dnes připadnou víc než povědomé. Nakonec se však ukáže, že nový jazyk je natolik složitý, že se mu nikdo z úředníků není schopen naučit, a celý projekt je proto odvolán...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (18)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 80 %
27.12.2018 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Ptydepe s věrnou družkou byrokracií jsou věční spojenci a přidrzlá ega vládnou druhým snad ještě intenzivněji než v době vzniku hry. Havel s pomocí roztomilé absurditky vykreslil technologický proces, jak vpřed a vzhůru, anebo směrem opačným: metodou nabourání integrity jedince nebo uvržením do spokojených schémat. Nadčasovému textu netřeba nic přidávat. Herci náročný text plný smyček a krkolamů zvládají s přehledem a režie všemu dodává nejen řád, ale i adekvátní groteskní vyznění.
Lukáš Dubský 70 %
2.12.2017 | 1194 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75%. Konečně Havel, který mě opravdu bavil. Obludně přebujelou byrokracii herci interpretují s důrazem na grotesknost situací. A daří se jim to znamenitě - za všechny bych jmenoval J.Kalužu (morální integritu ztrácející ředitel úřadu Gross), Š.Krupu (bezskrupulózní technolog moci Baláš), A.Sasínovou-Polarczyk (rázovitá předsedkyně) či M.Cisovského (mlčenlivý a přesto nebezpečně vyhlížející Kubš). Situace člověka obklopeného neproniknutelnou byrokratickou džunglí je dnes stejně aktuální jako kdysi. Za zmínku stojí i podařená scéna M.Davida.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Matěj Konečný 80 %
6.2.2021 | 242 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Viděno ze záznamu v době covidové.
Poměrně komplikovaná hra ztvárněna tak, abych během sledování neztratil pojem o tom kdo co kde a proč. To je záležitost složitá a zde mimořádně povedená. Během představení jsem se bavil a musím říci, že je škoda, že představení již není možno viděti naživo.
Poměrně komplikovaná hra ztvárněna tak, abych během sledování neztratil pojem o tom kdo co kde a proč. To je záležitost složitá a zde mimořádně povedená. Během představení jsem se bavil a musím říci, že je škoda, že představení již není možno viděti naživo.
Studený Čumáček 70 %
6.2.2021 | 431 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75%
záznam
Josef/J. Kaluža se vydal na svou dlouhou pouť, aby se osudově, leč romanticky minul s Marií/P. Dostálová, tvrdě se srazil s kafkárnou na všech úrovních úřadu, byl ponížen, zpětně povýšen, a zašel si na guláš. Nepřekvapivě mi to ladí s vlastní představou o textu a herecky jde o velmi kompaktní tvar, samozřejmě skvělý J. Kaluža, Š. Krupa, P. Dostálová a tentokrát velmi tichý M. Cisovský, Z. Truplová, A. Sasínová-Polarczyk...
záznam
Josef/J. Kaluža se vydal na svou dlouhou pouť, aby se osudově, leč romanticky minul s Marií/P. Dostálová, tvrdě se srazil s kafkárnou na všech úrovních úřadu, byl ponížen, zpětně povýšen, a zašel si na guláš. Nepřekvapivě mi to ladí s vlastní představou o textu a herecky jde o velmi kompaktní tvar, samozřejmě skvělý J. Kaluža, Š. Krupa, P. Dostálová a tentokrát velmi tichý M. Cisovský, Z. Truplová, A. Sasínová-Polarczyk...
Vladimír Rogalewicz 70 %
6.2.2021 | 821 hodnocení
+ souhlasím
Typická hra pro vrcholné období absurdního divadla, kde forma nabývá vlády nad obsahem. I když tato hra má dodnes aktuální smysl, dal bych přednost autorovu složitějšímu a zajímavějšímu textu; to, co v dalších hrách používá jako prostředek, je zde v roli cíle (pochopitelně, Havel si principy práce s jazykem v této časné hře spíše osahával). V rámci toho, co scénář umožňuje, dosáhlo představení asi maxima možného. (Ze záznamu.)
Diogenes 90 %
24.10.2018 | 80 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Znal jsem jako rozhlasovou hru ve špičkovém obsazení (Trojan, Myšička...), tak jsem se trochu bál, jestli inscenace splní má vysoká očekávaní. A splnila, v čele s výborným J. Kalužou.
Janis 90 %
29.5.2018 | 293 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající ztvárnění Havlovy inscenace, zpočátku sice jakoby kostrbaté (takže nápadně připomene svého autora a jeho způsob projevu), později zapadající do sebe a skládající před našima očima poměrně plastický otisk starých (?) časů.
Opravdu vydařená, poctivá práce celého souboru - díky Vám za večer!
Opravdu vydařená, poctivá práce celého souboru - díky Vám za večer!
Brbla z Olomóca 80 %
5.3.2018 | 75 hodnocení
+ souhlasím
Viděno dne 4.3.2018 Ostrava KS Aréna:
+ hra z roku 1965, ale téma v mnohých institucích
i dnes aktuální, i když ta byrokracie dnes už člověka
tak neznásilní, jako za komančů...
+ výborná režijní práce, řada nápadů, herci výborní jako vždy
+ herci-muži měli krátké kalhoty, je zvláštní, že známý Havlův
"nedostatek" lze využít k vyjádření úcty autorovi hry
-------------------------------------------------------------------------------
- nemám co mínusovat
+ hra z roku 1965, ale téma v mnohých institucích
i dnes aktuální, i když ta byrokracie dnes už člověka
tak neznásilní, jako za komančů...
+ výborná režijní práce, řada nápadů, herci výborní jako vždy
+ herci-muži měli krátké kalhoty, je zvláštní, že známý Havlův
"nedostatek" lze využít k vyjádření úcty autorovi hry
-------------------------------------------------------------------------------
- nemám co mínusovat
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.