Národní divadlo moravskoslezské [Divadlo A.Dvořáka (zkušebna)]
<< Bavič /Dumb Show/ | Nejstarší řemeslo >>
Marius von Mayenburg
Mučedník
Premiéra: 6.4.2016 | 2:05
Překlad: Kateřina Bohadlová. Dramaturgie: Sylvie Rubenová. Scéna: Martin Víšek. Kostýmy: Marcela Lysáčková. Výběr hudby: Robert Finta. Režie: Janusz Klimsza.
Poslední uvedení: duben 2018.
Poslední uvedení: duben 2018.
Robert Finta, Lucie Končoková, Petra Lorencová, Mikuláš Bukovjan, Izabela Firlová, Petr Houska, František Strnad, František Večeřa
Hra současného německého dramatika o zvrácenosti náboženského fundamentalismu, která má své hrůzné i bezděčně komické důsledky.
Student Benjamin se zcela ponořil do četby Bible a Kristova slova i jeho skutky chápe doslovně, snaží se důsledně žít v souladu s nimi a totéž vyžaduje i od svého okolí, tedy matky, pedagogů a spolužáků...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (10)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
2.5.2017 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavý text klade na tvůrce řadu nástrah, je třeba opatrně vybalancovat okamžiky vyznívající vážně a místa, u nichž je žádoucí jemná nadsázka či ironie zpochybňující zejména radikálnost Benjaminových postojů. Režisérovi se v intimním prostoru podařilo dosáhnout maximální autenticity v těsné blízkosti diváků, asi záměrná rezignace na odstup a zpochybňování však přinesla občasné polopatičtější vyznění některých pasáží. Precizní práce herců s R. Fintou a L. Končokovou v čele.
Lukáš Dubský 80 %
10.12.2016 | 1194 hodnocení
+ souhlasím
Mayenburgova hra Mučedník zpracovává aktuální téma náboženského fanatismu. Inscenace NDM je velmi silná hlavně herecky. R. Finta působivě ztvárňuje "narušeného" Benjamina, který od starostí běžného teenagera utíká k biblickým podobenstvím, z nichž si bere ty, které nejvíce nekonvenují se současnou západní společností. Mnohem nenápadněji buduje svoji postavu L. Končoková (učitelka Rothová), která se vlastně stává fanatičkou z donucení. Více viz blog (více v článku na blogu)
Jiří Landa 80 %
13.5.2016 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Na této hře obdivuji, jak v ní autor dokázal přesně pojmenovat problémy, jimiž je současná společnost zahlcena a neví si s nimi rady. J. Klimsza nastudoval inscenaci, která umí tnout do živého a diváka nešetří - stejně jako herce. Ti hrají doslova na doraz. Zejména to platí o R. Fintovi, jehož ztvárnění Benjamina dogmaticky si vykládajícího Písmo svaté působí natolik intenzivně a přesvědčivě, že jeho výkon bude jistě aspirovat na nějakou z divadelních cen. Závěrečné velké sólo ale patří L. Končokové, která v Eričině sebeobhajobě dokázala vykřičet do světa veškeré její zoufalství a nepochopení.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Diogenes 80 %
30.6.2017 | 80 hodnocení
+ souhlasím
Hra o tom, jak jeden zdánlivě neškodný výstřední fanatik dokáže ovlivnit lidi kolem sebe. Krizové situace nezvládají, hroutí se vztahy, na povrch se dostává to horší v nich. Robert Finta v titulní roli velmi uvěřitelný. Být jeho divadelním kolegou, kontroluji si pravidelně brzdovou kapalinu.
MGL 70 %
17.9.2016 | 67 hodnocení
+ souhlasím
Spolehlivě dobrá Klimszova režie. Robert Finta hraje naplno, má charisma. V první části hry je jeho postava (student) inteligencí a pohotovou argumentací postavena na roveň dospělým a navozuje výklad, že jeho víra může být pokládána nejen za fanatismus, ale i za vzpouru a hledání jakéhosi řádu a smyslu v "tolerantní" společnosti, kde je vše relativizováno a chybí hodnoty. Druhá část postavu sráží do vyšinutosti, pomstychtivosti a slabošství.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.