Divadlo Na zábradlí [hlavní scéna]
Patrik Ouředník, Jan Mikulášek, Dora Viceníková
Europeana
Premiéra: 9.6.2011 | Premiéra v Divadle Na zábradlí: 28.9.2013 | 1:50
Nová verze inscenace brněnského Divadla Reduta (působícího pod hlavičkou Národního divadla Brno).
Nová verze inscenace brněnského Divadla Reduta (působícího pod hlavičkou Národního divadla Brno).
Dita Kaplanová (původně Kristina Beranová), Anežka Kubátová / Johana Matoušková, Magdaléna Sidonová, Jan Hájek, Václav Vašák (původně Petr Jeništa), Jiří Kniha, Miloslav König (alternoval také Ivan Lupták), Jiří Vyorálek
Dramatizace osobité mezinárodně úspěšné české knihy, která s nadhledem, humorem i sžíravou ironií podává (pomocí mystifikací i přesných faktů) strhující a bizarní komentář k evropským dějinám uplynulého dvacátého století, ve kterém sehrála důležitou roli válka, vynález podprsenky i perforovaného toaletního papíru. Banality i klíčové okamžiky zde dostávají stejný prostor a výsledkem je nový pohled na naši minulost.
tato inscenace byla dříve uváděna v divadle: Národní divadlo Brno
> detail předchozí verze inscenace
Termíny představení
|
Volby
Hodnocení (100)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa 80 %
6.6.2014 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace od doby brněnské premiéry vyzrála, také jí prospělo přestudování do prostoru DNz. Ke trojici „pamětníků“ přibyli herci z tamního souboru, kteří se poetice režiséra přizpůsobili na výbornou. Inscenace nyní vyznívá naléhavěji, mísení vážného s nevážným nepatřičněji a provokativněji, ovšem zároveň lze z viděného přesně vyselektovat, co je a není důležité – tedy čím se lidé trápí zcela zbytečně a naopak. Pohled člověka žijícího dnes na uplynulých sto let tím získává zajímavé rozměry a dokáže evokovat i vzpomínky na vlastní prazážitky, o nichž jsme si mysleli, že jsou dávno zapomenuty.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Fekete 60 %
3.12.2024 | 223 hodnocení
+ souhlasím
Videno 3.12.2024 Na zabradli, 100 min vcetne zbytecne 20 min prestavky, 2 rada. Predlohu neznam.
Kontroverzni a bizardni predstaveni. Snazil jsem se pochopit vse, nektere sceny jsem pobral jine ani vzdalene ne, casto jsem se usmival, i smal, ale nevyvazenost / nepochopeni z meho pohledu byla/o vyrazna/e. Soubor se vyblbnul. V tomto ohledu 30 - 70 %, kdyz celkove jsem zde hru ohodnotil 60 %.
J. Hajek se nekolikrat pusobive stoural prstem v nose a prekvapila i A. Kubatova jak vysoko ma postaveny a krasne jecivy hlas. Cely soubor byl ve svem projevu vyrovnany, nikdo vyrazne nevycnival ani nezaostaval.
Kontroverzni a bizardni predstaveni. Snazil jsem se pochopit vse, nektere sceny jsem pobral jine ani vzdalene ne, casto jsem se usmival, i smal, ale nevyvazenost / nepochopeni z meho pohledu byla/o vyrazna/e. Soubor se vyblbnul. V tomto ohledu 30 - 70 %, kdyz celkove jsem zde hru ohodnotil 60 %.
J. Hajek se nekolikrat pusobive stoural prstem v nose a prekvapila i A. Kubatova jak vysoko ma postaveny a krasne jecivy hlas. Cely soubor byl ve svem projevu vyrovnany, nikdo vyrazne nevycnival ani nezaostaval.
Jakub Vladimír 70 %
9.3.2023 | 20 hodnocení
+ souhlasím
Představení se zajímavým a důležitým tématem. Klasicky herecké výkony skvělé, taktéž i scénografie (jako je Na zábradlí zvykem od výborného Marka Cpina.
Jediná vada na krása jsou někdy až zbytečně expresivní scény (zneužití postavy Dity Kaplanové). Jinak ale jako obvykle zajimave udělaná inscenace.
Jediná vada na krása jsou někdy až zbytečně expresivní scény (zneužití postavy Dity Kaplanové). Jinak ale jako obvykle zajimave udělaná inscenace.
Cizinka 20 %
29.12.2022 | 5 hodnocení
+ souhlasím
"Europeana" Patrika Ouředníka je pozoruhodná kniha, kterou mám velmi ráda. Nicméně toto divadelní zpracování mi ji velmi znechutilo. Nechápu, proč režisér musel z tématu dějin 20. století udělat tak sexistický kousek. Ony "sexuální scény" či "důraz na sexualitu", o kterém píší komentující, nejsou sexuální, ale sexistické. Dokonce ze znásilnění ve spánku je tu udělaná rádoby vtipná scéna. Žasnu, kolik českých režisérů vnímá ženy jako sexuální objekty či těla k ukájení mužských choutek. Opravdu nelze jinak?
Jaroslavz 100 %
20.9.2022 | 98 hodnocení
+ souhlasím
Úžasná divadelní úvaha nad bizarní a krutou evropskou historií 20. století. Dokonalá práce s hudbou, pohybem, scénami společného tanečního a pantomimického třeštění. A pochopitelně naprosto jedineční herci Sidonová, Kaplanová, Vyorálek, Hájek,..
Mi2cek 40 %
27.1.2022 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Divadlo Na zábradlí mám rád, patří k mým nejoblíbenějším. Ale s touto hrou jsem se minul. Jako herci se vyblbnou, to ano. Nicméně scénář mě neuchvátil. Kus 20. století jsem prožil a neměl jsem pocit, že šlo většinou jen o utrpení. Přitom jsem nepřišel nostalgicky vzpomínat na mládí.
Birter 70 %
25.10.2021 | 216 hodnocení
+ souhlasím
Příjemné představení, kde bohužel nadbytečně převládají dekorativní skopičiny nad Ouředníkovým trefným komentářem. Přesto je vtipné, vtahující, a vůbec bych se nebránil (naopak by to myslím inscenaci prospělo) delší stopáži.
Brbla z Olomóca 80 %
17.11.2019 | 75 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Viděno dne 16.11.2019 - DNz Praha:
+ úžasná fantazie na téma dějiny 20. století
+ strašně jsem si to užil, moje krevní skupina, tak má vypadat moderní avantgardní divadlo
+ obdivuji a cením jak herci s velkým H se obětují celku
------------------
- méně sexismů by bylo více...
+ úžasná fantazie na téma dějiny 20. století
+ strašně jsem si to užil, moje krevní skupina, tak má vypadat moderní avantgardní divadlo
+ obdivuji a cením jak herci s velkým H se obětují celku
------------------
- méně sexismů by bylo více...
Emamele 90 %
5.11.2019 | 24 hodnocení
+ souhlasím
Knižní předloze tohle typické zpracování Divadla Na Zábradlí fakt sedlo. Ale jsem fakt ráda, že jsem si to přečetla předem. Bez toho bych asi trochu tápala. V první půlce představení za mnou seděl párek důchodců, který byl děním na jevišti značně pohoršen, o čemž zhusta a nahlas v průběhu představení diskutoval. Naštěstí o přestávce vypadli. Lidi, sim vás, babičkám a dědečkům tohle k Vánocům nedávejte!
Vitounek 50 %
17.10.2019 | 109 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Rozhodně jsem čekal Na zábradlí víc... možná neznalost knižní předlohy způsobila, že mnoho scén pro mne nebylo ani k smíchu, ani k zamyšlení...
Nada FM 90 %
25.3.2019 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Knihu jsem zatím nečetla, bohužel ji tedy zatím nemohu porovnávat se zpracováním hry. Jinak mě celá inscenace a kontroverzní zpracování tohoto tématu celkem bavilo a nějak výrazně mi nevadily ani scény se sexuálním podtextem. Vzhledem k tomu, co všechno se v dějinách 20. stol. událo...mi to nic ze všech výrazových prostředků nepřišlo "přemrštěné", ať už to mělo značit patolízalství, nebo jiné morální i "opravdové" zločiny. Líbilo se mi s jakým nadhledem,nadsázkou a lehkou ironií je toto téma zpracováno. Co se týče herců, všichni do jednoho mě něčím zaujali a jejich výkony byly skvělé !!!!
Alzbeta.m 70 %
22.3.2019 | 48 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Velmi šokující inscenace plná bizarností, která se toho opravdu nebojí. Nutí k zamyšlení se, ale zárověň pobaví. Ukazuje na momenty 20. století - důležité i nedůležité. Sexistické scénky mně osobně vůbec neurazily, spíš jsem byla herci fascinována. Nejvíc mě oslovil Jiří Vyorálek, ale nelze opomenout ani ostatní herce. Pravda je, že v určitých chvílích divák neví, kam koukat dřív, dělo se toho mnoho. A rychle. V určitých momentech mi význam zůstal skryt a ztrácela jsem se. Scénicky i hudebně vyřešeno báječně - moderní songy dodávaly inscenaci šťávu. Doporučuji vidět!
Greetchen 80 %
20.2.2019 | 80 hodnocení
+ souhlasím
(12.2.2019) Dějiny dvacátého století v kostce, zpodobněné ve vší absurdnosti, bizarnosti a patolízalské potřebě držet s příslušnou dobou krok. Herecky silné a syrové. Vyčerpávající představení nejen pro herce.
Anna NNN 30 %
10.11.2018 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Nápad zdramatizovat Ouředníkův výborný a jedinečný text Europeana mě dost překvapil a do Divadla Na zábradlí jsem šla ze zvědavosti. Ve zkratce bych řekla, že je to parazitismus na knize, snaha vytěžit pozornost na úspěšném díle. Netuším, jestli má hra nějakou myšlenku (kéž by!), osobně jsem tam žádnou nenašla. Jedná se o výňatky z Ouředníkovy knihy "okořeněné" primitivními a samoúčelnými "vtipnými" scénami. Pokud máte knihu Patrika Ouředníka rádi, nekažte si ji touhle trapností.
Diogenes 70 %
23.10.2018 | 80 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Viděno po letech podruhé, hodnocení ponechávám 70%. Hra o tom, jak jsme dělali dějiny 20. století, a že to nebylo nic pěkného. Pojato jako kaleidoskop, v němž se objevují někdy dost děsivé obrázky. Občas se tím kaleidoskopem třese příliš silně a často a vznikají nečitelné shluky obrazců.
LukasLansky 90 %
7.2.2018 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Europeanu, smutnou přehlídku detailů minulého století, jakoby pro Na zábradlí napsali.
Denisa H. 60 %
5.6.2017 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Slabých 60 %. Tato hra mě příliš neoslovila, snad jen pár dobrých nápadů...
Marek515 100 %
23.3.2017 | 60 hodnocení
+ souhlasím
K pobaveni i k zamyslení. Skvelá scéna, text, soubor a tresnickou na dortu je hudebni vložka. Uživatelka prede mnou to všechno vystihla za mne.:-)
Bernardblack 90 %
14.2.2016 | 329 hodnocení
+ souhlasím
85% 2x
20.století, ještě nikdy nebylo tak kousavě zábavné:)Doporučuji místo nudné hodiny dějepisu:)
Nejen pěvecký výkon Vyorálka nezapomenutelný aneb trio MVC mě opět dostalo:)
20.století, ještě nikdy nebylo tak kousavě zábavné:)Doporučuji místo nudné hodiny dějepisu:)
Nejen pěvecký výkon Vyorálka nezapomenutelný aneb trio MVC mě opět dostalo:)
Monulinka 60 %
17.10.2015 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Rozporuplné dojmy. Několik výborných nápadů vystřídalo pár hodně ujetých scén a jako celek mi to nějak nepasovalo dohromady. Navzdory svým očekáváním jsem nebyla nijak zvlášť znechucená nebo pohoršená, ale oproti jiným hrám v DNz mi chybělo nějaké sdělení. Dobrá kolektivní práce, nejvíc ale vynikli J. Vyorálek a H. Hájek.
Vladimír10 40 %
30.4.2015 | 661 hodnocení
+ souhlasím
Netuším, proč je právě tato česká parodie na historii 20. století zvána na mezinárodní festivaly a opěvována kritiky. Jan Mikulášek nevytvořil inscenaci zdaleka tak objevnou, jak je všemi deklarováno. Několik poddajných aktérů staví totiž do hereckých poloh, k jejichž provedení by umělec na úrovni měl přinejmenším výhrady. Jsme poté svědky bláznivého třeštění na téma Evropa a její politické i sexuální nešvary. V určitém smyslu byly některé okamžiky vskutku komické, ale to jen proto, že jsem si v duchu říkal, co všechno se na jevišti asi odehraje, aby byla naplněna představa pana režiséra.
Anex 20 %
19.2.2015 | 111 hodnocení
+ souhlasím
Výkony herců skvělé, ale představení nedocením - buď jsem ho nepochopila nebo se mi jen zkrátka nelíbilo...
Furciferka 80 %
22.1.2015 | 264 hodnocení
+ souhlasím
S více jak tříletým odstupem od doby, kdy jsem viděla brněnskou verzi, jsem si představení užila možná ještě víc. Přenesení na stísněnou scénu DnZ inscenaci rozhodně prospělo.
Lentilie 70 %
21.1.2015 | 63 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Pořád ještě nevím, co si mám myslet. Celé představení bylo sérií zvláštních momentek rozehraných do krajnosti. Poklona hercům, že se ke konci jen neplazili po čtyřech. Dobré momenty, ale celkově mi asi uniklo velké sdělení.
Firt 70 %
9.6.2014 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Ve všech ohledech zvláštní představení, které divákovi představuje 20. století spíše pomocí kuriozit a detailů, které ale dohromady skládají ucelený obraz. Na můj vkus zbytečně akcentovaná sexualita, která mi nevadí a neuráží mě, ale nemohla jsem se zbavit pocitu, že v je v představení obsažena v takové míře proto, aby se o inscenaci mluvilo a aby se konzervativnější diváci pohoršovali. Herecky spíše nevyrovnané, Hájek a Vyorálek jsou zkrátka o několik tříd výše než zbytek učinkujících.
Marcela 40 %
9.5.2014 | 419 hodnocení
+ souhlasím
Význam některých scén mi zůstal utajen. A i kdybych k některýn scénám dostala vysvětlení, tak vyjádření jakékoliv myšlenky mlácením sebou o podlahu, mi přijde velmi divné.
Mart 70 %
23.1.2014 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Velmi pěkná záleřitost, některé nápady skvělé (=Oda na radost), ale úplně mě představení nedostalo. POvedená koláž.
Monika havli 100 %
4.1.2014 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Další pro mne šokující představení. Dějiny Evropy 20.století s humorem,lehkostí,bizardností naprosto dokonale zahranych. Všichni herci podávají vyčerpávající výkony. Mají můj obdiv,stejně tak i dvojice Mikulášek-Vicenikova. Tento styl dramatizace mi v Praze chyběl. P.S.lidé pozastavujici se nad množstvím sexuálních scén nevědí,že patří k životu?
Vladimír Rogalewicz 60 %
27.12.2013 | 824 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Mikulášek našel klíč k inscenaci předlohy - na to jsem byl zvědavý a výsledek vysoce předčil mé očekávání. Herci znamenití, nepatrně lepší pánská část, určitě dokonale plní režijní záměry a pokyny. Teď k minusům. Množství citací Marthalera hraničí s plagiátem. A opět záplava nechutností a hnusu. Polovinu představení zabírají sexuální scény, které z velké části nemají s tématem (a předlohou!) nic společného. Divadlo je normotvorné, a z toho pohledu je celá linie dvojice Viceníková-Mikulášek velice sporná. Bohužel tím znehodnocují svůj přínos Praze a Divadlu Na zábradlí.
Bubulina 100 %
23.3.2017 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající inscenace Ouředníkova textu, která dokonale ilustruje absurditu dějin 20. století.
Skvělá, vtipná a originální Mikuláškova režie a vynikající scénické nápady. Herci se evidentně na scéně baví a já jsem se fantasticky bavila s nimi. Děkuju!
Skvělá, vtipná a originální Mikuláškova režie a vynikající scénické nápady. Herci se evidentně na scéně baví a já jsem se fantasticky bavila s nimi. Děkuju!
Kamila Hnyková 20 %
20.5.2014 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Ve srovnání s představením Gottland Švandova divadla, které také mapuje 20. století, mně přišla Europeana daleko slabší. Z divadla jsme hromadně odcházeli o přestávce s pocitem naprostého zklamání z primitivní zábavy, z opakujících se sprostých, hrubých a nikoli vtipných scén. Jako by se ve 20. století a v předloze hry nevyskytovala žádná pozitiva, ani v představení se neobjevila chvilka optimismu. Hra je vhodná snad jen pro ty diváky, kteří s nadšením sledují rádoby drsnou zábavu, nečekají od divadla žádný podnět k zamyšlení nebo příjemný zážitek. Dobře se bavilo jen několik obézních dam.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.