Městská divadla pražská [Divadlo Rokoko]
<< Hráči | Jak umět krást >>
Fjodor Michajlovič Dostojevskij
Idiot
Premiéra: 10.3.2018 | 2:40
Překlad románu: Tereza Silbernáglová. Dramaturgie: Věra Mašková. Scéna: Adam Pitra. Kostýmy: Agnieszka Pátá-Oldak. Hudba: Vladimír Nejedlý. Úprava a režie: Pavel Khek.
Poslední uvedení: březen 2020.
Poslední uvedení: březen 2020.
Aleš Bílík, Jiří Hána, Nina Horáková, Petra Tenorová, Michael Vykus, Viktor Dvořák, Stanislava Jachnická, Milan Kačmarčík, Zdeněk Dolanský, Tereza Krippnerová / Veronika Svojtková, Anna Suchánková, Vilém Udatný...
Nová adaptace jednoho z nejvýznamnějších světových románů. Zápas o pobloudilou duši mezi nekonečnou dobrotou a brutální přízemností, hledání smyslu bytí ve světě beznadějně zkaženém, zaprodaném požitkům, mamonu a bezohlednému, dravému sobectví...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (53)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 60 %
11.4.2018 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Dramatizace slavného románu je srozumitelná a přehledná, ale ničím zvlášť zajímavá a potenciál látky zcela nevyužívá. Obstojné inscenační řešení, realizace scény a light design snad až příliš úsporné. V hlavní roli A. Bílík velmi příjemně překvapil. U často „heroizované“ postavy Nastasji dospěli režisér a N. Horáková k civilnějšímu uchopení, čímž ji přiblížili současníkům. S rolí Rogožina se J. Hána částečně míjel. Aglája P. Tenorové uvěřitelná, s reprízami snad herečka lépe vybalancuje vypjatější okamžiky. Nastudování je slušným standardem, ale vzpomínat se bude spíše na jiná zpracování.
Helena Grégrová 70 %
30.3.2018 | 1725 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Čistá, důvěřivá duše knížete Myškina poskakující jako pingpongový míček mezi povrchní, egoistickou společností zmítanou převážně nízkými a mrzkými pudy. Záživná a živá inscenace zdařile pracuje s gradační atmosférou, každou vteřinou zintenzivňující otázku: Kdo je tady doopravdy idiot? A dovede naivita hlavního hrdinu někam dál než k sebezničující trýzni? Herecký výkon Aleše Bílíka by rozhodně neměl minout nominační příčky divadelních anket!
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Studený Čumáček 80 %
5.3.2020 | 435 hodnocení
+ souhlasím
Bělásek v lahvi od šampaňského
Inscenace klasická, výrazově čistá a nadmíru dobře obsazená. Velmi dobrý J. Hána/Rogožin, rozkošně úlisný V. Dvořák/Lebeděv, svůj boj marně bojující M. Vykus/Gaňa a jeho otec, generál Ivolgin, žebrající bájivý lhář/Z. Dolanský. Aleš Bílík/Myškin vymodeloval svou postavu jako křehkého rytíře s čouhajícím podolkem, ve své naivní touze pomoci ostatním opakovaně zraňujícího sebe sama. Jen to kanapátko je na něj moc krátké...
Inscenace klasická, výrazově čistá a nadmíru dobře obsazená. Velmi dobrý J. Hána/Rogožin, rozkošně úlisný V. Dvořák/Lebeděv, svůj boj marně bojující M. Vykus/Gaňa a jeho otec, generál Ivolgin, žebrající bájivý lhář/Z. Dolanský. Aleš Bílík/Myškin vymodeloval svou postavu jako křehkého rytíře s čouhajícím podolkem, ve své naivní touze pomoci ostatním opakovaně zraňujícího sebe sama. Jen to kanapátko je na něj moc krátké...
Terezak 70 %
5.3.2020 | 73 hodnocení
+ souhlasím
Krásná scéna i kostýmy, působivá hra se světlem a dobré, velmi uvěřitelné herecké výkony v čele s knížetem Myškinem, jehož naivní upřímnost se A. Bilíkovi podařilo dobře vystihnout.
J.anek 80 %
5.3.2020 | 519 hodnocení
+ souhlasím
Je mi líto, že MDP stahují Idiota, a jsem rád, že jsem ho ještě zastihl. Zdál se mi v plné síle. Důmyslná dramatizace, scéna luxusní i sešlá podle potřeby, kostýmy, které hercům pomáhají, poctivé divadlo. Aleš Bílík, to je jistota, ani ostatní nezklamali, ale pro mě byl hvězdou inscenace Viktor Dvořák. Jeho úředníček druhé kategorie byl přenáramný. Odporný i dojemný, vtipný i trapný. Krása.
Hanavelka 100 %
16.2.2020 | 24 hodnocení
+ souhlasím
Navštívit konverzační představení,kde bezmála tři hodiny dokáže režisér Khek se svým týmem a hereckou sestavou vtáhnout plný sál diváků všech věkových skupin do děje klasiky a to tak,že v tichých pasážích je slyšet klapot dámských podpatků procházejících pasáží Lucerny nad hlavami diváků, je zkrátka zážitek. Citlivě chytře zvolená scéna kopírující interiér ROKOKA,průhledná zrcadla,kostýmy...K tomu v publiku paní HEREČKA Iva Janžurová coby platící divák,jež se přišel podívat na své kolegy a dle reakce si inscenaci jistě také velmi užila.Zážitek,který se jen tak neopakuje.Děkuji - prostě skvělé.
Jerman 60 %
30.1.2020 | 137 hodnocení
+ souhlasím
Originální adaptace Dostojevského románu často inscenovaného na českých scénách. Využitá herecká příležitost pro Aleše Bílíka jako knížete Myškina, najivního idealisty uorostřed cynické vyšší společnosti. Khekovo režijní vedení jej ukazuje jako slabocha, neschopného se v závěru rozhodnout mezi dvěma ženami. Naturalistický obraz dekadentních horních vrstev Ruska je výmluvný a dává tušit běsy, které se později zmocní celé země a způsobí rudý požár s následky pro celou Evropu. Inscenace v druhé polovině se stává až příliš zkratkovitou a ne zcela přehlednou 65 %.
Majdin_kulturni_svet 80 %
30.1.2020 | 176 hodnocení
+ souhlasím
Na tohle určitě jděte, je to bomba! Bylo to tak pěkný, že jsem si na tradiční společnou fotosku z divadla vzpomněla až u šaten. :-) Myslím, ze udělat Dostojevského dobře, pochopitelně a poutavě není nic lehkého. O tom, že se to režisérovi Pavlovi Khlekovi povedlo, svědčí i fakt, ze na tomhle představení tvořila bezmála půlku hlediště nějaká škola a studenti při hraní ani nedutali.
J.S. 80 %
9.10.2019 | 149 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Je zjevné, že z tak rozsáhlého a komplexního románu, jakým je Dostojevského Idiot, lze převést do divadelní podoby jen některé postavy a konflikty. Klíčem pro dramatizaci v MDP se stal vztah knížete Myškina k Nastasje Filippovně, která je zobrazena jako výrazná femme fatale. Tento klíč k inscenování Idiota se ukázal jako neobyčejně šťastný. Představení vyniká jak přesně vystiženými charaktery postav, tak dekadentní atmosférou života aristokratické smetánky. Po herecké stránce je třeba pochválit představitele všech rolí, stejně tak je třeba pochválit jednoduchou a účinnou scénografii.
R.JELEN.21 60 %
18.9.2019 | 256 hodnocení
+ souhlasím
Upřímně jsem se toho představení bála, už jen protože kniha patří k těm, které jsem rozečetla a nedočetla (tuhle konkrétně asi 6 krát). Takže obavy byli velké, stejně tak očekávání. Upřímně jsem příjemně překvapená, nadšená a unešená. Do Rokoka jsem se dnes vrátila už po sedmé.
Hra je úžasně zahraná především musím vyzdvihnout výkony A. Bilíka, J. Hány, P. Tenorové, M. Kačmarčíka a V. Dvořáka.
V téhle hře si zkrátka sedlo vše co mělo: dobré herecké výkony, scéna je krásně vymyšlená, hudba sedí a krásně pomáhá budovat atmosféru tam, kde je třeba. Rozhodně doporučuji!!
Hra je úžasně zahraná především musím vyzdvihnout výkony A. Bilíka, J. Hány, P. Tenorové, M. Kačmarčíka a V. Dvořáka.
V téhle hře si zkrátka sedlo vše co mělo: dobré herecké výkony, scéna je krásně vymyšlená, hudba sedí a krásně pomáhá budovat atmosféru tam, kde je třeba. Rozhodně doporučuji!!
Fr2709 90 %
13.3.2019 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Krásný příklad toho, že i klasické provedení inscenace má svoje místo v dnešním divadle.
Simi69 100 %
5.3.2019 | 12 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
I když jsem viděl až letos, tak pro mne jednoznačně kandidát na představení roku 2018. Po Strýčkovi Váňovi další důkaz, že prostředí Divadla Rokoko ruské klasice svědčí. Působivě vystižená temná atmosféra carského Ruska. Excelentní herecké výkony. Vedle tradičně skvělého Jiřího Hány především úžasný Viktor Dvořák, jako malý ruský človíček (ale klidně i český), jehož věčně sehnutý postoj dokonale ilustruje jeho charakter. A samozřejmě krásná Nina Horáková jako osudová žena, která přitahuje všechny kolem a zároveň z ní jde strach.
Greetchen 70 %
20.2.2019 | 80 hodnocení
+ souhlasím
(4.2.2019) Téma hry by sneslo i větší hloubku, jako by se zdejší provedení jen vozilo po povrchu. Cítím to nejvíc u postav Nastasji, Aglaji i Rogožina, jako by hercům obsazení nesedlo a nedokázali se s postavami ztotožnit. O to víc vedle nich vyniká Myškin Aleše Bílíka, který byl pro mě velkým překvapením.
Edna E 60 %
14.2.2019 | 28 hodnocení
+ souhlasím
65% Mám ráda ruské autory, uměli v knihách žít. A přesně to bylo převedeno na prknech MdP. Idiot Aleše Bílka byl čistý, krásně pozorovatelný, člověk jej chápal. Ostatní postavy dokreslovali scénu do příjemných detailů. I přes to, že námět je poměrně stár, hra je mladá a doporučuji mládeži, kteří nečtou, ať místo kopírování čtenářských deníku na netu zakoupí lístek a jdou si to prožít.
Monulinka 60 %
13.1.2019 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Po Huse a Astorce můj třetí Idiot a bohužel nejslabší, celkově mě inscenace nedokázala zasáhnout, potenciál nebyl zcela využit. Silným článkem je určitě A. Bilík, dále V. Dvořák či N. Horáková, jinak ale myslím, že na hru zanedlouho zapomenu.. 65 %
Denisa H. 70 %
30.10.2018 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Po Oněginovi nebo třeba Strýčku Váňovi MDP sáhlo nejen po další ruské klasice, ale opět ji uchopilo bez snahy ji mermomocí aktualizovat - zasadit do současnosti, nechat postavy mluvit jednoduchým jazykem nebo je obléknout do nějakých kostýmových úletů. Naopak, soustředili se spíš na obsah, protože ten je aktuální až až. Pro mě je tahle skutečnost určitě jedním z hlavních kladů inscenace. Dalšími jsou herecké výkony, zejména A. Bilíka a V. Dvořáka. I scéna je výborně a mnohaúčelně řešená. Moc pěkné a podařené představení!
JirkaS 80 %
27.5.2018 | 382 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Klasický text v klasickém provedení bez modernizací. V MDP to umí, a i proto tam rád chodím na klasiku. Zdejší Idiot je srozumitelně převeden z románu na divadelní jeviště, postav je zde tak akorát, scéna jednoduchá a plně funkční, kostýmy perfektní. Prodloužení jevištní plochy až do čtvrté řady hlediště je opodstatněné. A herecké výkony jsou skvělé. A. Bílík se stal opravdovým Myškinem, vynikal rovněž dokonale úlisně působící V. Dvořák. Chválím i P. Tenorovou a N. Horákovou, ve svých rolích byly přesné. Bohužel se ale na mě žádné větší emoce nepřenesly, proto nemohu hodnotit lépe. /25.5.2018/
Kateřina Vodáková 80 %
9.4.2018 | 271 hodnocení
+ souhlasím
Nesmírně působivý zážitek! Tolik nadčasový text... Dechberoucí výkon A. Bílíka. On se pro tu roli narodil! I herecké výkony dalších postav jsou nadprůměrné.
Vladimír Hořký 70 %
5.4.2018 | 8 hodnocení
+ souhlasím
První polovinu představení jsem si užíval. Aleš Bílík roli Myškina zvládl dobře. V některých pasážích mě rušila nešťastně zvolená hudba na podkreslení atmosféry. Druhá polovina byla výrazně slabší, možná i kvůli přílišné délce celého představení.
Goran Maiello 50 %
2.4.2018 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Věrohodný výkon Aleše Bílíka upoutává pozornost diváka a pomáhá mu zprostředkovat vnímání světa očima ,,neposkvrněné dětské duše??.
Nutno podotknout, že v kontrastu s vážností a hloubkou Dostojevského předlohy, je hra zinscenována s přílišnou vstřícností nenáročnému diváku. Hudba, která doprovází dramatické monology, naprosto odvádí od vážnosti situace a lacině se snaží diváka dojmout. I přesto se s trochou shovívavosti může divák vžít do emocionálně silného příběhu a odnést si svědectví lidskosti, která je v dnešní společnosti nelehce dohledatelná.
Nutno podotknout, že v kontrastu s vážností a hloubkou Dostojevského předlohy, je hra zinscenována s přílišnou vstřícností nenáročnému diváku. Hudba, která doprovází dramatické monology, naprosto odvádí od vážnosti situace a lacině se snaží diváka dojmout. I přesto se s trochou shovívavosti může divák vžít do emocionálně silného příběhu a odnést si svědectví lidskosti, která je v dnešní společnosti nelehce dohledatelná.
Wtomas 50 %
1.4.2018 | 6 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Lebeděv v podání Viktora Dvořáka a Myškin Aleše Bílíka povznášeli celou skomírající inscenaci.
První půle byla koukatelná, nicméně po přestávce hercům došla šťáva a celé představení se potopilo do stěží uvěřitelných replik, změti výkřiků a laciných vtipů.
Konec bohužel nenaplnil ambice začátku představení.
První půle byla koukatelná, nicméně po přestávce hercům došla šťáva a celé představení se potopilo do stěží uvěřitelných replik, změti výkřiků a laciných vtipů.
Konec bohužel nenaplnil ambice začátku představení.
Freebird 70 %
1.4.2018 | 82 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Aleš Bilík, Jiří Hána a Viktor Dvořák byli výborní. Některé scény vás doslova pohltí ale celkově tomu něco chybělo.
Hejbl a Spurvínek 50 %
31.3.2018 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Aleš Bílík (Myškin) vytáhl představení nahoru (hlavně první půlku). Tu a tam předvedli herci nevěryhodné a na pohled nepříjemné výkony. V druhé části se forma představení rozpadla a já se ztratil. Efekty při záchvatu Myškina mě však velice zaujaly, zajímavý nápad... 50%
Eviik 80 %
30.3.2018 | 289 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Klasické pojetí, tvůrci se nesnažili o aktualizaci, což není úplně na škodu. Samotný text hry je nadčasový sám o sobě. Scéna je zajímavě vyřešená a velmi jednoduše, aniž by to rušilo představení, se dokáže přeměnit do několika místností. Kostýmy mají jasnou barevnou symboliku. Výborný Aleš Bílík v hlavní roli, kterému dobře sekundují Jiří Hána a Petra Tenorová.
Suzana 50 %
12.3.2018 | 348 hodnocení
+ souhlasím
pro žáky a studenty do čtenářského deníku, klasické pojetí z minulého století
Tomas22 100 %
9.3.2018 | 89 hodnocení
+ souhlasím
Famózní zážitek! Herecké výkony slvělé! Obvzláště pak Aleš Bilík, Jiří Hána a Viktor Dvořák! Velmi dobře řešená byla také scéna se zajímavými prvky! Silný příběh, který výborně zrežíroval Pavel Khek! Doporučuji si přečíst zdramatizovanou předlohu Idiota.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.