Městská divadla pražská [Divadlo Rokoko]
<< Idiot | Kabaret Rokoko >>
Oleksij Doryčevskyj
Jak umět krást
Premiéra: 24.3.2023 | 1:20x
Překlad: Jekaterina Gazukina. Dramaturgie: Simona Petrů. Výprava: Jaroslava Sydorenko. Hudba: Katja Gapočka. Režie: Oleksij Doryčevskyj.
Poslední uvedení: říjen 2023.
Poslední uvedení: říjen 2023.
Autorský kabaret ukrajinského režiséra, který diváky provede základními pravidly, jak si přivlastnit duši jiných národů. Ukrajina v dnešní podobě existuje pouze jedenatřicet let. To samé vlastně platí i o České republice. K tomu, abychom byli okradeni nejen o majetek, ale i o naši zemi a kulturu, stačí málo – podlehnout vlastnímu strachu a přestat bránit to nejcennější. Hodnoty, které nelze získat podvodem. Máte sousedy? A máte sousedy, kteří mají něco, co vy nemáte? Trápí vás, že to chcete mít taky? Máme pro vás snadné řešení: ukradněte jim to! Můžete ukrást nejen kolo, ledničku, televizi, ale třeba také báseň nebo kus historie. Aby se vám dobře kradlo, musíte se ale naučit lhát...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (18)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 20 %
20.4.2023 | 604 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
25% Jako amatérská dramatická alternativa hodiny dějepisu o přivlastňovaných osobnostech snad, místy. Ale bohužel na profesionální divadelní scéně tahle inscenace nefunguje, zejména z důvodu, že se zvolená a slibovaná forma kabaretu, která je velmi slibná a lákavá ve svém střetu s daným tématem, na scéně v podstatě neobjevuje. Není to kabaret a není to ani dokumentární inscenace. Je to jakési poučné odlehčené pásmo. Forma, která se snad ani nesnaží být humorná a vtipná (pokud ano, v českém prostředí nefunguje), nevyznívá a spíš unavuje. A je to škoda: kvůli hereckým výkonům a veškeré zjevné snaze spojené s její tvorbou zejména.
Helena Grégrová 40 %
31.3.2023 | 1719 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
35 %. Nevážnou (kabaretní) formou o vážných věcech. Jako výchozí nápad zajímavé, žel výsledek samotný ne zcela funkční. Satirickému vyznění se vše spíše vzpírá, síla nosného tématu násilného přepisování historických skutečností a neetického přivlastňování si duševních hodnot a kulturního bohatství jiného národa zde adekvátně nerezonuje. Herečtí protagonisté se evidentně snaží, ale celkově zvolený koncept inscenace veškerou vynaloženou energii citelně maří.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Čiko 50 %
5.7.2023 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
Já jsem celé představení chápal především jako potřebu apelativnosti. Proto jsem asi dovedl leccos odpustit. Myslím, že samotné téma šlo zpracovat mnohem lépe a přiznávám, že mě nezaujal žádný z účinkujících. Viděl bych to spíš jako téma na alternativní večer v divadelním klubu, než repertoárovou záležitost.
Hodina dvacet bez pauzy je asi snesitelné maximum, já bych to ještě o pár minut zkrátil...
Hodina dvacet bez pauzy je asi snesitelné maximum, já bych to ještě o pár minut zkrátil...
Vladimír Rogalewicz 40 %
30.5.2023 | 821 hodnocení
+ souhlasím
Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly-i na divadle.Nicméně dojem lepší,než slibují zdejší recenze-zejména díky hercům.Forma odpovídá soutěži Eurosong.Je otázka,zda to na Ukrajině frčí,či zda si Ukrajinci myslí,že tím získají body v Čechách,kde touto soutěží daleko za hranicí kýče většina divadelních diváků pohrdá.Obsah: očekává se znalost ukrajinské kultury na úrovni,která v Praze není.Většinou se jedná jen o pouhé kratičké náznaky,které pražskému publiku nic neříkají(jak by v Kyjevě reagovali na hlášky "Tento způsob léta zdá si mi poněkud nešťastným" nebo "Bude-li každý z nás z křemene"?).Výsledek je nesrozumitelný a režijně nezvládnutý.
Viktorie 70 %
5.4.2023 | 52 hodnocení
+ souhlasím
Zábavné, nenásilně edukativní, podněcující k hlubšímu zamyšlení nad otázkou vlastnictví a identity.
RaB 0 %
30.3.2023 | 395 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Proč?
Nezbývá než doufat v brzkou derniéru, tohle na jeviště nepatří. Je mi hodně líto Beáty a Viktora, že nedostali pořádný text, scénu i režii.
Nezbývá než doufat v brzkou derniéru, tohle na jeviště nepatří. Je mi hodně líto Beáty a Viktora, že nedostali pořádný text, scénu i režii.
Eviik 80 %
30.3.2023 | 289 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tato hra má jisto jistě nakročeno k první příčce v žebříčku kontroverzních inscenací. Obávám se ale, že nikoliv z důvodu kvality, ale čistě jen kvůli obsahu. U některých diváků bohužel toto téma vyvolá negativní reakce, protože s textem nesouhlasí (což jsem sama viděla u v mém okolí sedících diváků). Vlažná reakce během děkovačky, dokonce divačka odcházející v průběhu hry mluvily za své. Mně to ovšem zážitek nezkazilo. Herecké výkony jsou velmi sympatické. Text může působit někdy až příliš edukativně, ale vzhledem k délce představení je to snesitelné. Ráda na tuto hru zajdu znovu, mezitím si doplním vzdělání přečtením programu. +10% za odvahu
LavinieCamui 10 %
26.3.2023 | 855 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Procenta jen za snahu herců.
Edit: Trochu nechápu některé komentáře ve smyslu, že pokud se hra nelíbí, je to kvůli nesouhlasu s obsahem. Naopak mně byl nápad sympatický, nevadil mně obsah, ale forma. Mé pocity přesně vystihl komentář Heleny Grégrové.
Edit: Trochu nechápu některé komentáře ve smyslu, že pokud se hra nelíbí, je to kvůli nesouhlasu s obsahem. Naopak mně byl nápad sympatický, nevadil mně obsah, ale forma. Mé pocity přesně vystihl komentář Heleny Grégrové.
Karel Toman 0 %
25.3.2023 | 73 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Estráda s pitvořivými herci, prvoplánově agitačním textem, nevkusnou scénografií. Silně to připomíná povinné televizní vysílání školám z dob hluboké totality. Hlavně ať se to nehraje pro školy, tohle je přesně ten typ divadla, které děti nadobro a nezvratně od umění odradí...
Valmez 0 %
24.3.2023 | 541 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Poprvé musím napsat, že jsem velmi zklamaný z návštěvy divadla a nikomu tento pocit nepřeji. Kdyby to bylo s přestávkou, tak bych odešel, co bude příště?
Lituji školy, kterým to bude ?naléváno? do hlavy?
"Viděno" na veřejné generálce(23.3.2023).
Lituji školy, kterým to bude ?naléváno? do hlavy?
"Viděno" na veřejné generálce(23.3.2023).
Klara.fridrichova 100 %
27.3.2023 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace Jak umět krást předává zábavnou formou velmi důležitou zprávu o krádeži a ztrátě kultury a umění. Je především zaměřena na studenty a byla skvěle edukativní a zábavná zároveň.
Herecké výkony byly vynikající. Zvlášť se mi líbilo, že zde herci hráli sami sebe, což podpořilo autentičnost celé inscenace.
Ta poukazuje na fakt, že Rusové kradli a kradou nejen historii, umění a pračky, ale i lidské životy. I když se u některých diváků téma nesetká s úspěchem, protože mají vztah k Rusku, inscenace má velkou hodnotu v tom, že zdůrazňuje důležitost uchování kulturního dědictví, zejména v kontextu historie a ukrajinské kultury.
Herecké výkony byly vynikající. Zvlášť se mi líbilo, že zde herci hráli sami sebe, což podpořilo autentičnost celé inscenace.
Ta poukazuje na fakt, že Rusové kradli a kradou nejen historii, umění a pračky, ale i lidské životy. I když se u některých diváků téma nesetká s úspěchem, protože mají vztah k Rusku, inscenace má velkou hodnotu v tom, že zdůrazňuje důležitost uchování kulturního dědictví, zejména v kontextu historie a ukrajinské kultury.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.