Švandovo divadlo [velký sál]
<< Nebožtík Henry Moss | Peníze >>
Oscar Wilde, Martina Kinská
Obraz Doriana Graye
Premiéra: 10.2.2018 | 2:15
Překlad románu: Kateřina Hilská. Dramaturgie: Martin Sládeček. Scéna: Lucie Labajová. Kostýmy: Jozef Hugo Čačko. Hudba: Vladimír Franz. Choreografie: Miřenka Čechová. Režie: Martina Kinská.
Poslední uvedení: říjen 2021.
Poslední uvedení: říjen 2021.
Ondřej Kraus, Luboš Veselý, Tomáš Petřík, Michaela Rykrová / Andrea Buršová, Tomáš Červinek, Marie Štípková, Jacob Erftemeijer, Natálie Řehořová, Marta Dancingerová, Miroslav Hruška
Současná interpretace legendárního a kdysi skandálního románu. Dorian Gray je okouzlující mladík s jedinečným darem působit na druhé. Touží využít každou možnost tohoto světa, zakusit každou jeho rozkoš. Bez ohledu na minulost, budoucnost nebo lidi kolem sebe se vrhá do propasti, která jako by zela v něm samém, a strhává s sebou i své okolí. Vždyť kdo by nechtěl žít tady a teď – věčně? Za Dorianovou nevinnou, stále mladou tváří se však skrývá hrozivé tajemství...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (56)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jan Pařízek 50 %
9.5.2018 | 928 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Ze všeho nejvíce mě zaujala hudební složka, jenž asi jako jediná ve mě vyvolala nějaké větší emoce. Po obsahové stránce mě bohužel tento počin spíše minul. Většina scén je zajímavá hlavně svoji obrazovou hodnotou, ale samotný příběh, jednání a motivace postav, to jsou prvky, které se mi v tom všem poněkud ztrácely. Není to tak, že by se herci nesnažili, ale prostě jsem necítil nějaké silnější napojení na osud titulního hrdiny i jeho tragický rozměr. Pro mě tedy přeci jen nevyužitý potenciál.
Michal Novák 50 %
29.3.2018 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Mnohovrstevnatá látka posloužila k inscenaci založené na formě (od výtvarného výrazu přes stylizaci herců až po pohybový plán). A z vějíře témat nejvíce akcentuje společenskou rovinu příběhu o nestárnoucí tváři a stupňovaném cynismu. Ač divák je zaujat tím dekadentním světem a vnímá stav přesycenosti, pravděpodobně bude postrádat přesvědčivější souznění jednotlivých složek. Ta pohybová navíc vyznívá velmi naivně. Figury působí nedotaženě. Wilde stvořil Doriana, který dráždí nejen sličností. Lord Wotton by nemusel být tak přímočarý. Nejkomplexnější výkon tak nacházíme u Tomáše Petříka (Basilo).
Pavel Širmer 50 %
20.2.2018 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Z inscenace jsou zřetelné investovaná energie M. Kinské i vize, o jakou se ve své jevištní dramatizaci Wildova románu snažila. Kombinovat činohru s pohybovým divadlem je nesnadné, bohužel se nepodařilo dosáhnout sourodého tvaru a protnutí vzájemně nesouznících prvků. Také scénické a kostýmní řešení, byť obsahově smysluplné, nevyznělo v celkovém dojmu přesvědčivě. Herci byli většinou svázáni výraznou vnější stylizací, působivěji se projevil jen T. Petřík. Pro těžce uchopitelnou titulní roli našla režisérka s O. Krausem zajímavý přístup, ten však naplno vynikne patrně až po pár reprízách.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Vladimír10 70 %
2.10.2021 | 661 hodnocení
+ souhlasím
Hlavní problém tohoto titulu vidím v jeho druhé polovině, která byla na můj vkus až příliš psychedelická, ale i značně zkratkovitá. Divák si během ní sotva uvědomí, že většina postav kromě Doriana zestárla o dvacet let, což znázorňují jejich vybledlé kostýmy kontrastující s opulentními róbami z první půle. Po poměrně vydařeném úvodu mohli tedy tvůrci představení v závěru více vygradovat a neukončovat jej tak náhle. Mezi herci jednoznačně vyčnívají L. Veselý a O. Kraus. Zbytek osazenstva inscenace poté vytváří především její pohybovou složku, která je doplněna půvabnou hudbou V. Franze.
Michal1982 60 %
17.9.2020 | 172 hodnocení
+ souhlasím
Tak tady bylo mířeno na klasiku spojením činohry a pohybového divadla. Hudební složka a světelné efekty dotvářely atmosféru,jen mi to celé úplně neklapalo dohromady.Na druhou stranu oceňuji neokoukanou tvář O. Krause, jeho snahu a nasazení po celou dobu představení, i když jsem mu jeho proměnu nezbaštil na plných 100 %. Pan Luboš Veselý exceloval, především v první půli.. Bylo v něm opravdu cosi uvěřitelně ďábelského. Ahaaaa výborné kostýmy.. Takže suma sumárum, za mě celkem fajn.
Katteřina 70 %
22.2.2020 | 57 hodnocení
+ souhlasím
65%
Inscenace za zhlédnutí určitě stojí, má spád, je příjemná na pohled i hudebně. Herecky potěšil L. Veselý. Bohužel si myslím, že pokud se zde něco nepovedlo, tak to bylo obsazení Doriana.
Inscenace za zhlédnutí určitě stojí, má spád, je příjemná na pohled i hudebně. Herecky potěšil L. Veselý. Bohužel si myslím, že pokud se zde něco nepovedlo, tak to bylo obsazení Doriana.
KSnow 70 %
19.2.2020 | 106 hodnocení
+ souhlasím
Když vidím výbornou estetickou složku, jsem do velké míry spokojená, ať se jinak děje, co chce. A že ta je tady naprosto fantastická - a zrovna u Wildova díla se to tak hodí! Inscenace sama je vlastně jedním velkým obrazem, co vypráví příběh a dokáže předat myšlenky, a vše z těch 70 % patří jemu. Bohužel, takřka všechny ostatní složky zaostávají. Nejvíce jednoznačně zamrzí špatné herecké výkony - ale potenciál večera doslova dusí nulové charisma Doriana Ondřeje Krause, který navíc neuhrává většinu jeho poloh. Zvláštně působí i konec, ačkoliv úplně poslední moment je opět esteticky ohromující.
TheOne 50 %
22.1.2020 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Docela pěkná průměrná činohra, držící se předlohy. Ale žádná velká show. Měla jsem asi přehnaná očekávání.
Nada FM 90 %
18.5.2019 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Velmi dobré herecké výkony (ostatně jako vždy ve Švandově divadle) zejména Ondřeje Krause, který dokonale zvládl Dorianovu úlohu a proměnu a také výkon Luboše Veselého. Inscenace mě komplexně celkem bavila - velmi mě zaujala scéna a celkové vizuální a pohybové provedení, společně se stránkou hudební, která mě také bavila.
Režisérka pracovala s faktem, že se jedná o celosvětově známé dílo.., pokud by totiž někdo náhodou neznal lit. předlohu, mohl by se občas lehce ztrácet v ději. Jediná věc, která mě moc nepotěšila byl její překvapivě náhlý konec -na můj vkus malinko zbytečně zahozené.
Režisérka pracovala s faktem, že se jedná o celosvětově známé dílo.., pokud by totiž někdo náhodou neznal lit. předlohu, mohl by se občas lehce ztrácet v ději. Jediná věc, která mě moc nepotěšila byl její překvapivě náhlý konec -na můj vkus malinko zbytečně zahozené.
Studený Čumáček 70 %
8.4.2019 | 431 hodnocení
+ souhlasím
repríza 27.3. 2019
75 %
herecky i výtvarně zajímavý kus. Neokoukaný Ondřej Kraus, překvapivě uvěřitelný jako plaché polozvířátko i plně rozkvetlý líbezně manipulativní hajzl, spiklenecky mefistofelský Luboš Veselý, z adorujícího davu se vynořující Marie Štípková a Natálie Řehořová, slabošsky podléhající milenec Jacob Erftemeijer i váhající mstitel Tomáš Červinek...
75 %
herecky i výtvarně zajímavý kus. Neokoukaný Ondřej Kraus, překvapivě uvěřitelný jako plaché polozvířátko i plně rozkvetlý líbezně manipulativní hajzl, spiklenecky mefistofelský Luboš Veselý, z adorujícího davu se vynořující Marie Štípková a Natálie Řehořová, slabošsky podléhající milenec Jacob Erftemeijer i váhající mstitel Tomáš Červinek...
Barbora 40 %
3.3.2019 | 35 hodnocení
+ souhlasím
Kladné hodnocení za mě dostávají pouze kostýmy a dobře navržená a využitá scéna. Stylizace příběhu se mi nelíbila, dialogy vyznívaly nuceně, hlavní postava mě nijak neoslovila, Dorianovi chyběl temperament a charisma. Celkově převážilo zklamání.
Radkamp 30 %
1.6.2018 | 14 hodnocení
+ souhlasím
Představení, kde forma vítězí nad obsahem. Představení, které nebudí téměř žádné emoce. Představení, které je příliš zdlouhavé a ke konci už nudí...
JirkaS 50 %
14.5.2018 | 381 hodnocení
+ souhlasím
Jsem rozpolcený. Inscenace na mě nepřenesla žádné emoce, jednotlivé postavy byly pro mě sterilní a jejich pohnutky mi zůstaly skryty, a nechápal jsem, čím zrovna tento Dorian Gray uchvacuje své okolí. Byť je Ondřej Kraus zajímavý, jeho postavě (alespoň z mého pohledu) chybělo charisma, které je pro tuto postavu nezbytné. Na druhou stranu, ač neznalý předlohy, v ději jsem se docela orientoval, inscenace mi přece jen evokovala dnešní dobu a donutila mě k nějaké formě zamyšlení. Ve výsledku jsem se vlastně ani příliš nenudil a nebyla to pro mě ztráta času. Nicméně čekal jsem více. /9.5.2018/
Monulinka 50 %
15.4.2018 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě zklamání. Pohybová složka příliš vyčnívala, zajímavá byla scéna, kostýmy, hudba, ale to vše poněkud zastínilo příběh samotný. Pro někoho, kdo ho vůbec nezná, může být trochu nečitelný. Viděla jsem první reprízu a O. Kraus roli zvládl velmi dobře, předpokládám, že se s rolí ještě více sžije. Dále zaujal L. Veselý. T. Petřík se mi bohužel vůbec nelíbil, svým odlišným hereckým přístupem mezi ostatní nezapadá.
Jirkan 70 %
22.3.2018 | 564 hodnocení
+ souhlasím
21.3. 2018 (75%): Vizuální, obrazové, dekadentní, metaforické, symbolické... Po této stránce mne inscenace bavila. Atraktivní pro mne byl i pohled na celou věc ze strany manipulace společnosti s jedincem a jednice se společností. Co dál překvapí a baví je Ondřej Kraus. Odcházel jsem s pocitem pěkného divadelního večera.
Jen mne tentokrát překvapovalo publikum. Přišlo rušící, špitající, pohoršující se nad homosexualitou v ději, hlavou kroutící (s názorem: kdo to nečetl, neorientuje se v ději). Pro některé toto pojetí bylo dokonce až příliš abstraktní (náročné).
Jen mne tentokrát překvapovalo publikum. Přišlo rušící, špitající, pohoršující se nad homosexualitou v ději, hlavou kroutící (s názorem: kdo to nečetl, neorientuje se v ději). Pro některé toto pojetí bylo dokonce až příliš abstraktní (náročné).
Kateřina Vodáková 60 %
4.3.2018 | 271 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Kostýmy, scéna a hudba jsou zde výrazné a krásné, tvůrci nešetřili. Tyto aspekty mi připomněly SKUTRovský styl, který mám moc ráda. O. Krause jsem předtím neznala, má talent a role Doriana je mu šitá na míru! Naopak L. Veselý a M. Štípková mi do rolí vůbec neseděli. Děj byl pro mě poněkud zamlžený. Ale za vidění hra díky vizuálnu stojí.
Beebb 40 %
26.2.2018 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Tak tohle se nepovedlo... vitríny z Hamleta, kostýmy obšlehnuté z pohádky O Janovi a jeho podivuhodném příteli, herecky (komplet) nepřesvědčivé, zkratkovité (neznat předlohu, patrně bych často tápal, co se to vlastně na jevišti děje a proč...), bez jakéhokoliv emočního zásahu (jako vážně... ani ťuk!), forma silně přebíjí obsah... Vlastně mě napadá, zda je možné Doriana uspokojivě převést na divadelní prkna... Nicméně ukoukatelné to je (neusnul jsem, ani si dobrovolně nezdřímnul), ale doporučit nemohu a vzhledem k velmi vlažnému potlesku v tom nebudu sám. Z toho nový Hamlet nebude... škoda...
Ba-jo 70 %
19.2.2018 | 242 hodnocení
+ souhlasím
Trochu se bojím, že úchvatná forma - tj. skvěle sladěné, propracované a nádherné kostýmy, scéna a choreografie, překonala stránku obsahovou. Nějak mě inscenace hlouběji citově nezasáhla ...škoda.
Barka 80 %
15.2.2018 | 297 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Vizuálně a pohybově velice zajímavá inscenace. V první chvíli jsem to považovala dost za bizár, ale brzy mi došlo, že to tak není, všechno co na jevišti uvidíte má svůj jasný smysl a opodstatnění. Doporučuji.
Eviik 70 %
13.2.2018 | 289 hodnocení
+ souhlasím
Den po zhlédnutí převládají mírně rozporuplné pocity. Na jedné straně musím vyzdvihnout nádhernou výtvarnou práci co se týče scény a kostýmů, či hudební složku. Na druhou stranu se ale nemohu zbavit dojmu, že místy forma zastínila obsah (zejména v druhé polovině). Pro mě tak vrcholem celé hry zůstal závěr první části. Ondřej Kraus v titulní roli příjemně překvapil. V závěrečných pasážích sice místy působil nejistě, ale věřím, že s postupem času svůj výkon ještě vylepší. Dobře mu sekunduje Luboš Veselý. Naopak Tomáš Petřík mi v roli Basila poněkud nesedl.
Denisa H. 70 %
12.2.2018 | 385 hodnocení
+ souhlasím
75 % (hodnoceno téměř bezprostředně po zhlédnutí): Co mě asi nejvíc zaujalo, byl motiv zimní zahrady, především v kostýmech a zejm. na Dorianu Grayovi. Vzpomněla jsem si díky tomu na Pěnu dní... I samotný Dorian si mě získal, tedy přesněji O. Kraus. Z jeho kolegů pak už asi jen L. Veselý.
Velkou část představení jsem měla pocit převahy formy nad obsahem, ovšem když se síly vyrovnaly, byla hra velmi působivá - pro mě nejvíce v závěru 1. půlky a začátkem 2.
Velmi pěkný nápad a provedení deformace obrazu!
Modernější, ale zajímavé pojetí.
Akt.: S odstupem času musím zvednout hodnocení...
Velkou část představení jsem měla pocit převahy formy nad obsahem, ovšem když se síly vyrovnaly, byla hra velmi působivá - pro mě nejvíce v závěru 1. půlky a začátkem 2.
Velmi pěkný nápad a provedení deformace obrazu!
Modernější, ale zajímavé pojetí.
Akt.: S odstupem času musím zvednout hodnocení...
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.