Švandovo divadlo [velký sál]
Nikolaj Leskov, David Jařab
Lady Macbeth z Újezdu
Premiéra: 29.2.2020 | 2:20
Dramaturgie: David Košťák. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: Jakub Kudláč. Scéna a režie: David Jařab.
Poslední uvedení: květen 2022.
Poslední uvedení: květen 2022.
Natálie Řehořová, Matěj Nechvátal, Luboš Veselý, Tomáš Petřík, Marie Štípková, Denisa Barešová / Anežka Šťastná, Oskar Hes / Marek Frňka...
Autorská adaptace slavné novely, přenesená do Prahy 2. poloviny 19. století. Příběh o ženě, jež se vzepřela těm, kteří chtěli rozhodovat o jejím osudu, a z nešťastného manželství se pokusila vyprostit zločinem. Příběh nešťastné lásky a vášně, jež člověka pudí k nejhorším činům, ale také důmyslná studie toho, jak si společnost dokáže vychovat své vlastní zločince, které od toho být obětí dělí jen velmi tenká hranice...
15! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (35)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
27.4.2022 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Děj Leskovy novely převedl D. Jařab ve své dramatizaci do Prahy 2. poloviny 19. století. Soustředil se na hlavní hrdinku Kateřinu a situaci, do níž se dostala, přičemž její jednání neodsuzoval ani neobhajoval. Režisérovu vizi N. Řehořová skvěle dotvořila, adekvátně podpořena ostatními herci a trojicí hudebníků. Inscenace zaujala atmosférou, mezi dialogy s delšími pauzami se vkrádal nezvyklý humor, jež se na první pohled mohl jevit jako kontrapunkt, ale fungoval jako významové obohacení. Rámec s potomky nápaditě „odkotvil“ téma z doby děje a vybídl k zamyšlení. (Viděno před derniérou, stopáž představení byla kratší.)
Anežka Kotoučová 50 %
3.7.2020 | 231 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
David Jařab, odborník na klaustrofobní rodinná dramata, bohužel nezúročil údernost lakonického Leskovova originálu a původní příběh v druhé polovině zcela odklání jiným směrem, který ani nedává valný smysl. Jen dvouhodinová inscenace, postavená na novele jednoaktové délky se tak neúprosně vleče, živá repetitivní hudba paradoxně uspává a herci nemají absolutně co hrát. To se bohužel týká i titulní Natálie Řehořové, která je pro hlavní hrdinku skvělou volbou, po celé představení neopustí jeviště a postupná proměna charakteru se jí daří výborně, inscenaci na tak vratkých základech však nezachrání. Více viz redakční recenze.
Lukáš Dubský 80 %
25.6.2020 | 1211 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75%. Inscenace zdařile zachycuje kořeny zla. Není to žádná psychologická drobnokresba, přesto je to přesné vykreslení toho, jak silná frustrace může z obyčejného člověka udělat vraždící monstrum. Velko zásluhu na výsledku má N.Řehořová v hlavní roli, ale i podmanivý hudební podkres. Jak je u režiséra Jařaba zvykem, tempo je velmi pomalé, což zpočátku trochu brání proniknutí diváka do děje, ale nakonec si na to člověk zvykne. Potěší lehce cynický humor, který je v dialozích neustále přítomen. (více v článku na blogu)
Michal Novák 60 %
6.4.2020 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Poslyšte morytát o strašlivých činech paní kupcové z pražského Újezda. Autorská inscenace, inspirovaná novelou Nikolaje Leskova (podle které vznikla známá Šostakovičova opera) a skutečným kriminálním případem, sleduje více plánů. Tím stěžejním je pohled na úděl ženy své doby a její bizarní přerod vedený emancipační touhou. Druhý je nadčasový a principiálně ukazuje důsledky toho, když člověku vezmete svobodu. Třetím asi má být: zvedněte oči k oknům, za nimiž se žilo i v dobách dávných - to úplně nevyšlo. Vyprávění se děje v psychologicky pomalém módu, v autentizující atmosféře, s důrazem na mysteria okamžiků.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Slamajak 70 %
12.5.2022 | 72 hodnocení
+ souhlasím
To hlavně za Natálii Řehořovou a Marii Štípkovou, za živou hudbu a za scénu.
Patrik2709 90 %
21.3.2022 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Divadelna fascinacia: obrovska radost vidiet takyto uzasny kus. Exaktny a zrozumitelny text => dokonale herectvo a vyrazove prostriedky Natalie Rehorovej => divak v hladisku. Primerane tempo a nerusiva scena nechavaju divakovi priestor, aby mohli myslienky pokojne a zmysluplne dozniet. Velmi dostojne uchopenie vsetkych vedlajsich postav. Marie Stipkova ako zazracny 'Step Back In Time'. Otvaraju sa otazky: "Ako by sme reagovali v danej dobe a konkretnych situaciach my a ako daleko, respektive coho sme schopni dnes v snahe uchopit a udrzat si ten nas pomyselny kus stastia?" DAKUJEM ZA ZAZITOK***
Michvon 60 %
10.11.2021 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Natálie Řehořová je vynikající, ale inscenace je trochu těžkopádná. Nevadilo by krácení. Zarámování do současnosti je zbytečné!
LucieSykorova 70 %
2.11.2020 | 167 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Ženská část hereckého souboru je v kondici. Střídačka by prospěla pánské šatně.
Jerman 70 %
24.10.2020 | 137 hodnocení
+ souhlasím
Hra je velkou hereckou příležitostí pro představitelku hlavní ženské role (Natálie Řehořová), všechny ostatní postavy, muži především, jsou okrajové a démonické kupcové vlastně jen přihrávají. Inscenace je velmi zajímavá především zařazením hudební složky, která je významnou přidanou hodnotou představení. Kombinace slovní hříčky a geografické polohy Švandova divadla, které zřejmě vedly Davida Jařaba k přenesení Leskovovy hry z Mcenského újezdu v Rusku na pražský Újezd ale zcela nefunguje a je málo uvěřitlené. Je stále cítit více než Praha tísnivá atmosféra kupecké rodiny v ruské provincii.
Annikka 50 %
5.10.2020 | 133 hodnocení
+ souhlasím
55 %
Kupcová!
Představení výborně táhne Řehořová, ale sneslo by i délku cca hodiny třicet bez pauzy. Psychologicky zvládnuté slušně, ale po nějaké době poměrně statické.
Kupcová!
Představení výborně táhne Řehořová, ale sneslo by i délku cca hodiny třicet bez pauzy. Psychologicky zvládnuté slušně, ale po nějaké době poměrně statické.
J.anek 90 %
26.9.2020 | 519 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Víno a láska.
Proč bychom jinak na tom světě zůstávali?
Temná jevištní báseň.
Macbethem krásně posedlý Jařab inscenuje ve vlastní scéně drama antických rozměrů. Čas se v něm vleče i žene zároveň a otěže má pevně v rukou živočišná Natálie Řehořová. Její mantra o vysněném životě, ne o bramborách s kyselým mlékem, ale telecí špičce s knedlikem, je tak silná a výmluvná! A co ze vší té touhy a zoufalství zbyde? Starý obraz, matná vzpomínka, nic.
Nádherná inscenace. Náramná je v ní služka Marie Štipkové a Johann Matěje Nechvátala.
Proč bychom jinak na tom světě zůstávali?
Temná jevištní báseň.
Macbethem krásně posedlý Jařab inscenuje ve vlastní scéně drama antických rozměrů. Čas se v něm vleče i žene zároveň a otěže má pevně v rukou živočišná Natálie Řehořová. Její mantra o vysněném životě, ne o bramborách s kyselým mlékem, ale telecí špičce s knedlikem, je tak silná a výmluvná! A co ze vší té touhy a zoufalství zbyde? Starý obraz, matná vzpomínka, nic.
Nádherná inscenace. Náramná je v ní služka Marie Štipkové a Johann Matěje Nechvátala.
Vladimír Rogalewicz 60 %
9.9.2020 | 824 hodnocení
+ souhlasím
Natálie Řehořová září ve hře, která za to bohužel nestojí. Děj se vleče extrémně pomalu, protože není, o čem hrát. Tentokrát nefunkční hudba a nepovedené propojení do současnosti.
Lovin 80 %
9.9.2020 | 280 hodnocení
+ souhlasím
Jednoduše, srozumitelně odvyprávěný příběh. Skvělá Natálie Řehořová, líbí se mi její perfektní výslovnost.
Michal1982 80 %
25.6.2020 | 173 hodnocení
+ souhlasím
Aneb jak se z Natálie Řehořové stane několikanásobná vražedkyně.Spíše než krimi, psychologické drama s prvky černého humoru. Výborný hudební doprovod. Moc mě nezaujala vložka ze současnosti... Jinak příjemný zážitek..
Ivo Železný 90 %
9.3.2020 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Zvláštně magické představení, odvíjí se jako zpomalený film, ale nenudí. K tomu na jevišti smyčcové trio o dvou violách a violoncellu provází děj opět magickou hudbou. Velmi originální, výborné dívadlo.
Barka 80 %
5.3.2020 | 297 hodnocení
+ souhlasím
Zvláštní, trochu klaustrofobní, něčím nechutné i podmanivě přitažlivé. Krásná výprava a skvělí herci. Děkuji.
Maryshka 80 %
2.3.2020 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Excelentní Natálie Řehořová v roli ženy, která toužila po svobodě, pochopení a lásce. Skvělá scénografie a úchvatná hudba (a živě)!
Téma stále aktuální a vlastně z toho i dnes docela mrazí.
A velmi oceňuji humor, který naprosto nedevalvuje vážnost tématu ani celého tragického příběhu.
Téma stále aktuální a vlastně z toho i dnes docela mrazí.
A velmi oceňuji humor, který naprosto nedevalvuje vážnost tématu ani celého tragického příběhu.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.