Švandovo divadlo [studio]
Édouard Louis, Tomáš Loužný
Dějiny násilí
Premiéra: 12.2.2022 | 1:35x
Překlad románu: Sára Vybíralová. Dramaturgie: David Košťák. Scéna: Petr Vítek. Kostýmy: Martin Chocholoušek. Hudba: Ivo Sedláček a citace. Režie: Tomáš Loužný.
Oskar Hes, Jan Grundman, Nataša Bednářová / Natálie Řehořová, Marie Štípková, David Punčochář, Ivo Sedláček / Filip Šebšajevič...
Adaptace románu mladého francouzského autora. Autobiografická odvážná a šokující zpověď jako detektivní příběh naruby. Autor byl znásilněn a málem zavražděn mužem, kterého poznal cestou z vánoční večeře a následně pozval k sobě domů. Okolnosti traumatické události vypráví lékařům, policistům a svým bližním. Každý z nich však na trestný čin nahlíží ze své vlastní perspektivy a dochází ke střetu s maloměstskými předsudky hraničící s homofobií či rasismem správních orgánů. Z osobního příběhu se tak stávají dějiny násilí, nad nimiž již přímý účastník přestává mít vlastní kontrolu. Jedinec, který během jedné noci prožil intenzivní vztah blízkosti a následné zrady, se stává jen odosobněnou statistikou včerejších zpráv...
15! Termíny představení
4.2. | Út | 19:00 | vyprodáno | ||
5.2. | St | 19:00 | vyprodáno | ||
24.3. | Po | 19:00 | vyprodáno |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (64)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
12.10.2022 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Édouard Louis popsal vlastní zkušenosti oběti násilného činu a především to, čím procházel po sdílení se svým okolím i s lidmi v různých institucích. Tomáš Loužný v dramatizaci zachoval různé pohledy zúčastněných, vedl herce k víceznačnosti a relativizování, v inscenaci tak Louisovo poselství zachoval. Zaujmou scénografické nápady, živá hudba I. Sedláčka, herecké výkony v čele s O. Hesem. Záleží však na divákovi, jestli se v jeho vnímání jednotlivosti kompaktně propojí a zda bude chtít o nejednoznačném problému přemýšlet.
Helena Grégrová 70 %
6.3.2022 | 1727 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Inscenace, která děj i atmosféru buduje zprvu zdánlivě nenápadně, ale o to s účinnější gradací. A autenticky, až mě místy téměř bolelo pozorovat, jak víceúhelník pohledů na rekonstrukci příběhu, jež vyústí ve znásilnění, dokáže ozvěnami společenských předsudků determinovat oběť na přinejmenším zmateného vypravěče. Tomáš Loužný má dar režijní optiky, která diváka nenechá sál opustit netečně a Oskar Hes dosáhne téhož svým hereckým talentem a šarmem.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Katakomb 80 %
2.12.2024 | 22 hodnocení
+ souhlasím
Předlohu jsem nečetl, ale četl jsem od autora jiné dílo. Je asi dobré si před shlédnutím od E. Louise něco přečíst, trochu to pomůže pochopit širší souvislosti. Sociální kritika se v tomto kousku musí umět hledat, rozeznat, byť jsou tam určité věci explicitně vysloveny, tak nezasvěcenému čtenáři asi unikne význam repliky, kde Édouard, aniž by ji omlouval nebo hájil, považuje loupež za ?logickou?. Myslím, že za ztvárnění a za odvahu zaslouží tým tvůrců a protagonistů pochvalu.
Eliška Svobodová 100 %
22.10.2024 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Jedno z nejlepších představení, které jsem viděla v Praze.
Kateřina Vodáková 90 %
29.9.2024 | 271 hodnocení
+ souhlasím
Dějiny násilí mi vyrazily dech... Tolik pohybu, dynamiky, výrazná scéna, světla, dým, kostýmy! Zatmívačky se sekanými pohyby zde miluju. Strhujícím způsobem převedené dílo na komorní jeviště. Jedna z nejlepších činoher, co jsem kdy viděla. Celek vibruje, tematicky šokuje a hlavně neuvěřitelně šlape. Ukazuje nejrůznější aspekty prožitého traumatu a že skutečnost není černobílá. O. Hes se náročné role zhostil bravurně, s J. Grundmanem chemie, agrese a napětí funguje přesně, syrově. Stejně tak N. Řehořová je v komické poloze skvělá. Neodpočinete si u toho, ale pro vnímavého, náročného diváka se jedná o velký divadelní zážitek. Musím vidět znovu.
Lukáš B. 90 %
12.9.2024 | 26 hodnocení
+ souhlasím
Skvely Oskar Hes, vyborna svetla, hudba, scena. Silny pribeh!
žolík 90 %
5.6.2024 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Úžasná práce se světlem a zvuky. Celé představení je dobře moderně zpracované - ať už doprovod baskytary nebo práce se scénou.
Díky malému studiu má inscenace mnohem větší dopad a atmosféra je osobnější, než by byla ve velkém sále.
Skvělé herecké výkony všech herců - velmi uvěřitelně vyobrazili charaktery postav a problematiku posuzování znásilnění.
Díky malému studiu má inscenace mnohem větší dopad a atmosféra je osobnější, než by byla ve velkém sále.
Skvělé herecké výkony všech herců - velmi uvěřitelně vyobrazili charaktery postav a problematiku posuzování znásilnění.
Seethelight 80 %
14.9.2023 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Tak tohle se povedlo. Nesmírně aktuální. Hashtag sekundární viktimizace.
Gimli35 70 %
14.3.2023 | 320 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Škoda, že šťavnatá inscenace je obložena z jedné strany rozstříštěným úvodem a z druhé trochu nijakým koncem, protože jinak se jedná o opravdu zdařilé, poutavé dílo. Kromě O. Hese na tom má zásluhu i částečně živá hudba I. Sedláčka nebo třeba skvělé metaforické ztvárnění sexuálních scén.
Bedřiška Bláhová 90 %
6.3.2023 | 7 hodnocení
+ souhlasím
Chytrá a výborně obsazená adaptace autofikce Édouarda Louise odehrávající se o Vánocích je nekompromisní obžalobou společnosti z nezájmu, netolerance a rasismu.
Strhující výkon Oskara Hese, který dokáže divákům obratně sdělit, že mladý muž může mít z vlastní vůle čtyřikrát pohlavní styk s týmže mužem za jedinou noc a poslední styk, ten pátý, považovat za znásilnění. A že ať se snaží sebevíc, všem kolem to bude stejně vždycky jedno.
Strhující výkon Oskara Hese, který dokáže divákům obratně sdělit, že mladý muž může mít z vlastní vůle čtyřikrát pohlavní styk s týmže mužem za jedinou noc a poslední styk, ten pátý, považovat za znásilnění. A že ať se snaží sebevíc, všem kolem to bude stejně vždycky jedno.
Thebreberkova 60 %
27.2.2023 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Nadprůměrný hudební live-one-man-show doprovod. Zajímavá divadelní scéna a práce s ní. Skvělý herecký výkon hlavního protagonisty Oskara Hese. Cením, že hra nesklouzla k recentnímu trendu svlékajících herců a sexuální scény naznačila hravějším a inovativnějším způsobem (scénou, choreografií, hudbou a osvětlením).
Přestože je hra celkem krátká, příliš však neodsýpá, jsou tam celkem hluchá místa. Navíc považuji za rozpačité ztvárnění jeho sestry, která pod záštitou ironie z mého pohledu sklouzává k zesměšňování žen (tomu dodává korunku chvíle, kdy začne po jevišti chodit jen v bodíčku, což mi přišlo naprosto zbytečné a dehonestující).
Přestože je hra celkem krátká, příliš však neodsýpá, jsou tam celkem hluchá místa. Navíc považuji za rozpačité ztvárnění jeho sestry, která pod záštitou ironie z mého pohledu sklouzává k zesměšňování žen (tomu dodává korunku chvíle, kdy začne po jevišti chodit jen v bodíčku, což mi přišlo naprosto zbytečné a dehonestující).
Tvidatko 80 %
19.1.2023 | 80 hodnocení
+ souhlasím
Občas cením, když mě dokáže inscenované trauma zaujmout i bez toho, aby mě posílalo v traumatu domů. To se Dějinám násilí provedlo, takže doporučuji. Nataša Bednářová udělala z Clary snesitelnou postavu! Nerozumím, jak to je možné, ale miluju. Výborný Hes! U Redy mi nedávalo úplně smysl, že byl od začátku hrozně creepy, ale vlastně mi to nakonec nevadilo.
Zuzana L 90 %
26.10.2022 | 33 hodnocení
+ souhlasím
Jsem ráda, že jsme lístky na vyprodané představení sehnaly, hra byla výborná. Knihu Édouarda Luise jsem četla, hra nelehké téma znásilnění podle mého názoru dobře zpracovává.
Anita0003 100 %
17.10.2022 | 12 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Velmi silné a geniálně zpracované téma násilí. Jedna z nejlepších inscenací za tento rok, kterou jsem viděla, rozhdoně stojí za návštěvu.
Dawson321 80 %
27.5.2022 | 138 hodnocení
+ souhlasím
Už druhé krátce po sobě zdramatizované dílo od francouzského autora E. Louise. Obě inscenace se dost podobají, ať už výraznými herci či kreativní scénografií. Jak v Dějinách násilí, tak i v Kdo zabil mého otce excelují mladí herci Hes a Krejčík. Oba vlastně hrají stejnou postavu Eddieho a obou jsem to i věřil. Dějiny násilí jsou přeci jenom víc osobní, co se týká hlavní postavy, jelikož se tam řeší její znásilnění. Hlavní postavou v Kdo zabil mého otce ale není paradoxně sám Eddie, ale jeho otec, o kterém vypráví a který vlastně determinoval jeho život. Doporučuji zkouknout obě představení.
Denisa H. 70 %
25.5.2022 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Minimálně 75 %.
Z celé návštěvy studia mě nejvíc zasáhl okamžik, kdy jsem si v programu přečetla, jak celý případ u soudu dopadl... Hra jako taková mě už tolik nestrhla. Očekávání a následné zklamání byla tak bohužel veliká. I tak ale velmi zdařený počin. Ač vzhledem k tématu se to moc nehodí, ale moc hezky se na to koukalo - na režijní nápady, choreografii, scénu... A samozřejmě i na herecké výkony, kdy O. Hes určitě obstál. Výborná byla ještě N. Bednářová.
Z celé návštěvy studia mě nejvíc zasáhl okamžik, kdy jsem si v programu přečetla, jak celý případ u soudu dopadl... Hra jako taková mě už tolik nestrhla. Očekávání a následné zklamání byla tak bohužel veliká. I tak ale velmi zdařený počin. Ač vzhledem k tématu se to moc nehodí, ale moc hezky se na to koukalo - na režijní nápady, choreografii, scénu... A samozřejmě i na herecké výkony, kdy O. Hes určitě obstál. Výborná byla ještě N. Bednářová.
Michal1982 70 %
13.4.2022 | 173 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
70 % za Oskara Hese a tu zvláštní atmosféru/napětí , které pan režisér dokázal vykouzlit. Oskarovi skvěle sekunduje ironická Nataša Bednářová.
MMK 30 %
13.4.2022 | 200 hodnocení
+ souhlasím
Téma zajímavé, ale výsledkem je zmatené, rozvláčné, těžko pochopitelné tlachání.
Domi.Mac 70 %
6.3.2022 | 91 hodnocení
+ souhlasím
Krásná scéna, velmi dobré herecké výkony, nápadité kostýmy, silné téma. Nebylo to vůbec špatné, ale inscenace mě nechala překvapivě klidnou. Loužný je zajímavý režisér, je to dozajista nejlepší inscenace, co jsem ve Švandově divadle za poslední dobu viděla. Četla jsem knihu, která mě zasáhla, ovšem inscenace na mě působila až sterilním dojmem. Od Louise jsem nedávno viděla Kdo zabil mého otce s Krejčíkem ve Venuši ve Švehlovce, kde mě atmosféra i herecký výkon Krejčíka v roli Louise bavil víc. Ale i Hes je v rámci inscenace velmi dobrý, Bednářová ještě lepší.
Možná se půjdu podívat znovu.65%
Možná se půjdu podívat znovu.65%
Slamajak 80 %
21.2.2022 | 72 hodnocení
+ souhlasím
Nekriticky zbožňuju J. Grundmana a M. Štípkovou, teď už asi i O. Hese. Mně to přišlo tuze fajn. Začátek trošku překvapil (ale jasně, dokážu si tam nacpat takový ty intelektuální bláboly, jakože očista duše, rituál, chápu a blabla), provedení některých scén překvapilo ve výrazně pozitivnějším smyslu, no a když něco zvládá dobře surfovat mezi různýma vlnama vážnosti, sebeironie, smrtelný vážnosti, humoru, vážnosti, dobrejch režijních nápadů a náběhem na zimomriavky, tak prostě spokojenej bejt musím.
Snekac 90 %
16.2.2022 | 326 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
I bez explicitních scén, které by přímo ukazovaly násilí nebo sex, má představení výbornou atmosféru a sílu.
RaB 80 %
15.2.2022 | 402 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Výborný Oskar Hes, doplňovaný neskutečně přirozeně ironickou Natašou Bednářovou. Stabilně herecky nedostatečný J. Grundman, kterému ani role násilníka nesedla.
Prvních 15 minut velice slabých, nicméně poté začíná O. Hes vyprávět svůj příběh a představení se "rozjede". Problematika znásilnění je vykreslena surově, upřímně - tak, jak se to může stát komukoliv.
Po těch posledních přešlapech konečně zas výborné představení ve ŠD.
Prvních 15 minut velice slabých, nicméně poté začíná O. Hes vyprávět svůj příběh a představení se "rozjede". Problematika znásilnění je vykreslena surově, upřímně - tak, jak se to může stát komukoliv.
Po těch posledních přešlapech konečně zas výborné představení ve ŠD.
J.anek 100 %
11.2.2022 | 519 hodnocení
+ souhlasím
Inscenovat osobní zpověď mladého intelektuála psanou nóbl jazykem jest tuze ošemetná záležitost. Když se ovšem povede, je radost o to větší. Jděte se podívat. A nejen kvůli vynikajícímu Oskaru Hesovi. (více v článku na blogu)
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.