Městská divadla pražská [Divadlo ABC]
<< Moře | Na východ od ráje >>
Ronald Harwood
Na miskách vah
Premiéra: 7.11.2015 | 2:30
Překlad: Julek Neumann. Dramaturgie: Jiří Janků. Výprava: Jaroslav Milfajt. Hudba: Vladimír Nejedlý a citace. Režie: Petr Svojtka.
Poslední uvedení: leden 2019.
Poslední uvedení: leden 2019.
Vasil Fridrich, Jan Vlasák, Nina Horáková, Jiří Suchý z Tábora / Michael Vykus, Pavel Juřica, Veronika Janků
Drama, inspirované skutečným osudem geniálního dirigenta Berlínské filharmonie Wilhelma Furtwänglera, o hledání pravdy a společenské zodpovědnosti umělce v totalitní společnosti. Furtwängler byl po válce označen za Hitlerova oblíbence a obdivovatele, on sám se snaží tato tvrzení vyvrátit. Jeho protějšek, americký vojenský vyšetřovatel, nemá o hudbě ani ponětí, jako voják však viděl při osvobozování koncentračních táborů hrůzy nacismu na vlastní oči. Při spletitém dokazování není nic jednoznačné a ve sporu je těžké určit, na čí straně je pravda...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
66 %
Uživatelé
71 %
Hodnocení redakce
Lukáš Holubec 60 %
Jiří Landa 70 %
Lukáš Dubský 80 %
Jiří Koula 70 %
Helena Grégrová 60 %
Pavel Širmer 60 %
Michal Novák 70 %
Pavla Haflantová 60 %
Lukáš Holubec 60 %
Jiří Landa 70 %
Lukáš Dubský 80 %
Jiří Koula 70 %
Helena Grégrová 60 %
Pavel Širmer 60 %
Michal Novák 70 %
Pavla Haflantová 60 %
Volby
Hodnocení (56)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Holubec 60 %
1.3.2018 | 751 hodnocení
+ souhlasím
Jedno z nejaktuálnějších témat pro českou společnost, (ne)vyrovnání se s minulostí uchopili v Divadle s určitou opatrností. Rozumím preciznosti držet se původního textu, aby se inscenace nerozsypala, ale přeci jen jsem postrádal větší invenci. Více než kladení si důležitých otázek tak stojí představení především na výtečném výkonu Vasila Fridricha, který nad ostatními výrazně vyčnívá. Inscenace se také může pyšnit povedenou scénografií, a protože má druhá polovina příjemný rytmus, vyzní dostatečně důrazně i samotný konec. Doufám, že diváka neopustí znepokojivost tématu se závěrečným potleskem.
Jiří Landa 70 %
20.5.2016 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Hra zabývající se zásadními otázkami vztahujícími se k tématu propojení politiky a umění. Vyrovnaný duel V. Fridricha, který veskrze zápornou postavu vyšetřovatele obdařil jemnými odstíny v chování, jejichž prostřednictvím se dalo vycítit skryté tajemství, a J. Vlasáka. Ten díky umírněnému projevu oscilujícímu mezi arogancí, egocentrismem a strachem vytvořil zajímavě neuchopitelnou postavu. V menší roli zaujala N. Horáková – škoda jen, že jí na repríze zcela nevyšel závěrečný výkřik – scéna by byla působivější. Inscenace patří k tomu lepšímu, co je v současném repertoáru Divadla ABC k vidění.
Lukáš Dubský 80 %
24.2.2016 | 1213 hodnocení
+ souhlasím
Hru R.Harwooda považuji za jedno z nejlépe vystavěných dramat, jelikož diváka skutečně donutí pokládat si otázky o povaze viny. Je to fascinující souboj dvou úhlů pohledu – na jedné straně materialistický a přisprostlý major, jemuž právo vítězů dává možnost soudit intelektuálně založeného hudebníka, který pro své umění odmítal vnímat kontext doby, ve které tvořil. Z herců mě více zaujal V.Fridrich, jeho major Arnold je víc než jen nekulturní barbar (jak by tato postava mohla být chápána). Povedla se také scéna J.Milfajta, očekávál bych možná vynalézavější práci s hudbou.
Jiří Koula 70 %
3.1.2016 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
65 % Tato inscenace způsobila, že jsem hlavní sál Divadla ABC navštívil po 2 letech, 8 měsících a 13 dnech. A čekání se vyplatilo, Harwoodův text zaobírající se otázkami viny a toho, kdo má koho právo soudit a jaké k tomu má motivy, rozhodně stojí za pozornost. Působivá je scéna Jaroslava Milfajta, Vasil Fridrich mile překvapil ve vážné roli důstojníka, jenž má své přesvědčení a pokyny, Jan Vlasák mu je zdatným soupeřem (byť jsem trochu postrádal právě tu noblesu, již zmiňuje Pavel Širmer). Přesto mi přišlo, že celku chyběla jakási vnitřní dynamika, napětí udržující inscenaci v chodu.
Helena Grégrová 60 %
14.12.2015 | 1727 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Otázky viny a neviny, osobní odpovědnosti a svědomí lidí vypořádávajících se s neblahými ozvěnami minulosti vyznívají v inscenaci nejzřetelněji především prostřednictvím pozoruhodných hereckých výkonů Vasila Fridricha a Jana Vlasáka. Nezanedbatelným prvkem umocňujícím příběh je velmi zdařilá scéna Jaroslava Milfajta sugestivně evokující zruinovaná chapadla moci rozpínavé fašistické „chobotnice“. V menší, nikoli však nepodstatné roli mě oslovila Nina Horáková.
Pavel Širmer 60 %
23.11.2015 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Výborné drama o nejednoznačné situaci kolem obvinění dirigenta Furtwänglera zaujalo už při české premiéře v roce 1998 v ND; inscenace nastavila vysokou laťku, které se těžko vyrovnává. V MDP se to nepodařilo. Komentáři M. Nováka lze oponovat, co se týká preciznosti režijní práce. Významnými vadami na kráse jsou zbytečně ploché vyznění vedlejších charakterů (zejména Emmi) a místy přílišný důraz na první plán, což nevhodně umocňuje scénická hudba. Inscenaci dominuje V. Fridrich; J. Vlasák ze sebe vydá hodně, ale někdo u něho může postrádat noblesu. Zaujme řešení scény. Slušný standard.
Michal Novák 70 %
22.11.2015 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Harwoodovo drama zasazené do doby poválečné denacifikace nevyniká akčností, je založené na propracované struktuře, jejímž základním kamenem je nejednoznačnost, na mistrné psychologii a geniální syntéze historických reminiscencí a mrazivé aktuálnosti všude tam, kde se společnosti nepodařilo vypořádat se s minulostí, politicky i morálně. Do rolí majora Arnolda a dirigenta Furtwänglera byli obsazeni Vasil Fridrich a Jan Vlasák, jejich výkony v tomto duelu jsou strhující a v jistém smyslu nečekané. Precizní režie nebo scénografické řešení jsou dalšími důvody, proč tuto inscenaci nevynechat.
Pavla Haflantová 60 %
16.11.2015 | 357 hodnocení
+ souhlasím
Přes prakticky bezchybné herecké výkony jsem z představení odcházela rozpačitá. První polovina byla poněkud rozvleklá, druhá určitě mnohem víc udržela mou pozornost. Asi nejvíc jsem postrádala nějaký dějový zvrat, který hry s tímto tématem obvykle obsahují.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
JirkaS 80 %
17.11.2018 | 383 hodnocení
+ souhlasím
Soudit je těžké. Být souzen ještě těžší. Hra na kočku a na myš. Touha po spravedlnosti mířící často za hranu zdravého rozumu a chápání. Kdo je zde oběť? A můžeme si z toho všeho vzít ponaučení? Znepokojivá hra o věcech, které jsou vzdálené časem, a přesto jaksi povědomé a blízké. Pánové Fridrich a Vlasák rozjeli tak zajímavý příběh, že jsem celou dobu nedokázal spustit oči z jeviště a nestihl jsem se ani začít nudit. Tato inscenace je jedna z náročnějších, ale divákovi se odmění zážitkem vpravdě nezapomenutelným. Jen je škoda, že se u mě vnitřně nedostavily žádné emoce. /13.11.2018/
JaNaD 70 %
24.10.2018 | 79 hodnocení
+ souhlasím
Hra nabrala tempo spíš po přestávce, kdy mě představení donutilo přemýšlet o míře svobody umění v době nesvobody i zda člověk může být vůbec apolitický kdykoliv. Navíc žádná osoba nebyla vylíčena jako úplně kladná či záporná. Zajímavé téma, nadprůměrné zpracování, jen to mrazení v zádech se úplně nedostavilo.
Jaroslavz 100 %
12.4.2018 | 98 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace, kterou by měl vidět každý, aby se zamyslel nad mírou kolaborace vlastního národa a každého jedince, který tady žil v totalitě. Bravo, pánové Fridrichu, Vlasáku, Suchý z Tábora. Je to váš herecký koncert! Bravo, režisére Svojtko!
Vaklav 70 %
30.9.2017 | 283 hodnocení
+ souhlasím
65% - Výborný výkon V. Fridricha. Věřil jsem mu každý pohyb, každé gesto, každé slovo. Vůbec bych tvrdil, že herecké výkony obecně poněkud překonaly text hry. Myslel bych, že by se dalo říci i více, popř. naléhavěji a vytvořit např. naléhavější atmosféru a herci nebyli příčinou toho, že se tak nestalo.
Nicméně hra určitě stojí za vidění - už kvůli zmíněným hereckým výkonům a samozřejmě tématu jako takovému (protože je stále velmi kvalitně zpracované).
Nicméně hra určitě stojí za vidění - už kvůli zmíněným hereckým výkonům a samozřejmě tématu jako takovému (protože je stále velmi kvalitně zpracované).
Markéta Nedvědová 80 %
14.5.2017 | 145 hodnocení
+ souhlasím
Jedna z nejlepších premiér, které jsem v MDP zažila. Témata kolem norimberských procesů jsou má oblíbená a toto o denacifikaci Wilhelma Furtwänglera povýšilo i Jana Vlasáka na mého oblíbence.
Adaben 70 %
25.4.2017 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Kvalitní představení, pěkná scéna, a zajímavé herecké výkony. Možná jsem čekal, že bude více využita hudba. Kdysi jsem tuto Harwoodovu chytrou hru viděl ve Stavovském s Němcem, Donutilem a výborným Mrkvičkou v menší roli, a tehdejší dojem mne přivedl, abych tuhle hru viděl ještě jednou a zklamán jsem určitě neodešel. I když první dojem ze hry byl přece jen silnější.
AliV 70 %
28.12.2016 | 123 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Představení vedou Vasil Fridrich a Jan Vlasák, ostatní jim jen skvěle přihrávají. Hra, která je závažná tematicky, bohužel už ke konci neudrží zcela divákovu pozornost a může působit monotónně, nicméně se jedná určitě o nadprůměrnou inscenaci.
Kritik 90 %
17.1.2016 | 70 hodnocení
+ souhlasím
Hra, která vás doopravdy donutí zamyslet se nad tím, kdo je vinnen a kdo má právo soudit.
Monulinka 80 %
12.1.2016 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace, která se tématem a vážností docela vymyká z repertoáru ABC, mě hodně zaujala. Velkými klady jsou herecké výkony především V. Fridricha a J. Vlasáka, působivá scéna i hudba. Pokud si nechcete jen vyčistit hlavu, můžu doporučit. 75%
Denisa H. 70 %
8.1.2016 | 385 hodnocení
+ souhlasím
V MDP bývají hry hravé a spíš veselé, ale tohle představení je přesný opak. Tak vážnou inscenaci jsem zde asi ještě neviděla. O to více zaujmou výkony V. Fridricha a J. Vlasáka v hlavních rolích, protože v takové poloze je divák ABC a Rokoka skoro nezná. Jsou výborní. Velmi zdařilá inscenace na palčivé téma, která nutí diváka se zamyslet a vlastně mu klade nepříjemné otázky.
Doporučuji ke zhlédnutí, sama bych aspoň ještě jednou ráda zašla. 75 %.
Doporučuji ke zhlédnutí, sama bych aspoň ještě jednou ráda zašla. 75 %.
Eviik 80 %
19.12.2015 | 289 hodnocení
+ souhlasím
Jakožto člověka, který v podstatě totalitním režim už nezažil (a doufám, že ani nezažiji), mne hra oslovila především tím, že nutí člověka k zamyšlení, jak by se on sám zachoval. Je správné utéct do jiné země? Nebo zůstat a aktivně bojovat? Měl by člověl k tomu vůbec odvahu? Nebo by se raději přizpůsobil, aby mohl žít jakžtakž důstojný život? A je správné takové lidi odsuzovat?
V hlavních rolích excelují Vasil Fridrich a Jan Vlasák. Velmi zajímavá scénografie a pěkná hudba.
Jedna z nejlepších her, které se v MDP v poslední době urodily.
V hlavních rolích excelují Vasil Fridrich a Jan Vlasák. Velmi zajímavá scénografie a pěkná hudba.
Jedna z nejlepších her, které se v MDP v poslední době urodily.
Lucilla 70 %
19.12.2015 | 214 hodnocení
+ souhlasím
75%
Tema z povalecneho Nemecka slibovalo opravdu silny pribeh a toho se nam take dostalo. Dialogy byly vedeny presne, gradace byla opravdu dotazena. Po slabsim zacatku to dostalo ty spravne obratky. Sice jsem cekala o nejaky ten zvrat vic, ale to je spis moji zhyckanosti, takhle to bylo vlastne v poradku. Reseni na otazky viny a neviny, jak by se kdo v dane situaci zachoval, to si musi kazdy najit sam ... Vyborne vykony predvedli J.Vlasak a V.Fridrich, moc se mi libila napadita (presto jednoducha) scena a hudba. Ackoli je hra narocna na pozornost, vrele doporucuji, stoji za videni.
Tema z povalecneho Nemecka slibovalo opravdu silny pribeh a toho se nam take dostalo. Dialogy byly vedeny presne, gradace byla opravdu dotazena. Po slabsim zacatku to dostalo ty spravne obratky. Sice jsem cekala o nejaky ten zvrat vic, ale to je spis moji zhyckanosti, takhle to bylo vlastne v poradku. Reseni na otazky viny a neviny, jak by se kdo v dane situaci zachoval, to si musi kazdy najit sam ... Vyborne vykony predvedli J.Vlasak a V.Fridrich, moc se mi libila napadita (presto jednoducha) scena a hudba. Ackoli je hra narocna na pozornost, vrele doporucuji, stoji za videni.
Ryhop 60 %
15.11.2015 | 145 hodnocení
+ souhlasím
Moc pěkná scéna, velmi dobře zahráno. Téma chování jedince v nesvobodném systému (a hony na čarodějnice) vždy bylo a bohužel i bude zajímavé a aktuální, ale ta hra je taková... statická, nikam moc se neposouvá.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.