Divadlo v Dlouhé
<< Experiment | Faidra >>
Henrik Ibsen
Eyolfek
Premiéra: 23.2.2013 | 1:40x
Překlad: František Fröhlich. Dramaturgie: Štěpán Otčenášek. Scéna: Jan Nebeský, Jana Preková. Kostýmy: Jana Preková. Hudba: David Vrbík. Režie: Jan Nebeský.
Poslední uvedení: leden 2015.
Poslední uvedení: leden 2015.
Jan Vondráček, Lucie Trmíková, Klára Sedláčková-Oltová, Jan Meduna, Ivana Lokajová, Vlastimil Kaňka / Vojtěch Lavička, pes Karel
Málo uváděná ironická hra klasika norské dramatiky. „Jedovatá vivisekce“ manželského vztahu založeného na sobectví a tedy dobrovolně přijaté slepotě. Děsivější variace na předcházející autorovo drama „Stavitel Solness“ jakoby předjímala i doprovázela Strindbergovy psycho-horory...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
68 %
Uživatelé
74 %
Hodnocení redakce
Veronika Steffanová 50 %
Anežka Kotoučová 70 %
Jiří Landa 70 %
Lukáš Dubský 60 %
Jiří Koula 70 %
Pavel Širmer 70 %
Helena Grégrová 60 %
Jan Pařízek 80 %
Michal Novák 70 %
Tereza Szkatulová 70 %
Johana Hovorková 80 %
Veronika Steffanová 50 %
Anežka Kotoučová 70 %
Jiří Landa 70 %
Lukáš Dubský 60 %
Jiří Koula 70 %
Pavel Širmer 70 %
Helena Grégrová 60 %
Jan Pařízek 80 %
Michal Novák 70 %
Tereza Szkatulová 70 %
Johana Hovorková 80 %
Volby
Hodnocení (50)
HODNOCENÍ REDAKCE
Veronika Steffanová 50 %
14.5.2014 | 87 hodnocení
+ souhlasím
Ač musím ocenit výkon Jana Vondráčka, zajímavou scénu i kostýmy, dokonce i smyčku z Antikrista, ale celkově mi představení nevyznělo. Nejvíce mi vadila postava Rity, její charakter mi přišel nepravděpodobný a ani Lucie Trmíková na tom nic nezměnila, možná spíš naopak. Avizovaný horor ani ironie nepřišly. Škoda.
Anežka Kotoučová 70 %
12.4.2014 | 231 hodnocení
+ souhlasím
Mé první setkání s Nebeského režií. Zajímavé, aktualizované(jen ten Trierův Antikrist mě na začátku trochu vyrušoval), ovšem s rozptylujícími kostýmy. Skvělé herecké výkony v čele s Lucií Trmíkovou. Odbourala mě scénka se skládáním stolečku, ta byla bezvadná.
75% za naprosto nejlepšího psího herce:-)
75% za naprosto nejlepšího psího herce:-)
Jiří Landa 70 %
20.3.2014 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Eyolfek nepatří mezi divadly vyhledávané tituly. Škoda, J. Nebeský se svým týmem totiž dokázal, že se i tento Ibsenův dramatický počin dá velmi působivě inscenovat. Navíc skýtá několik zajímavých hereckých příležitostí, které v tomto případě plně využili J. Vondráček a L. Trmíková. Kéž by se Nebeského režie ubíraly podobným směrem i nadále. I v této sice zůstává jeho nezaměnitelný rukopis, nicméně je přitom relativně rozklíčovatelná. O to víc jsou pak působivé nejrůznější scénické symboly a odkazy. Zajímavě řešená scéna zasahující do hlediště. Snad jen ten závěr mohl být pojat "efektněji".
Lukáš Dubský 60 %
6.2.2014 | 1215 hodnocení
+ souhlasím
S poetikou Jana Nebeského se bohužel poněkud míjím. Opět je to pastva pro oči a to díky originálně řešené scéně a barevným kostýmům Jany Prekové. Jenže Nebeského režie přináší spíše znejasnění než výklad Ibsenovy hry z dramatikova symbolistického období. Nachází se tu spousta scén, které mají šanci diváka zasáhnout (třeba scéna s Krysařkou), ale také mnoho těch, jejichž smysl mi unikal. Líbil se mi odkaz na Trierova Antikrista, který má s Eyolfkem leccos společného. Výrazná expresivita ale byla po čase už dost unavující. (více v článku na blogu)
Jiří Koula 70 %
25.8.2013 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace "tak trochu pro každého", Jan Nebeský tentokrát nabízí širokou paletu obrazů, od těch "jeho", tedy prakticky nedešifrovatelných, přes ty, jež vám dojdou po odchodu z divadla, až po vyloženě "dřevácky přímočaré", doslovné.
Pavel Širmer 70 %
2.4.2013 | 2072 hodnocení
+ souhlasím
Pozdní tvorba H. Ibsena je charakteristická rozebíráním problematiky z odstupu, což představuje na jednu stranu myšlenkovou bohatost, ale zároveň méně „akčnosti“, vedoucí k menší divácké atraktivitě. Režisér J. Nebeský se s Ibsenem, pro něhož má zvláštní cit, setkal již poněkolikáté. Text s nejedním úskalím svým osobitým pohledem zdařile inscenoval a oživil, vnesl do něho řadu zajímavých asociací. Nápaditě řešená scéna. Dobré herecké výkony respektující režijní pohled, zazářila zejména hlavní dvojice J. Vondráček a L. Trmíková. Souhlasím s H. Grégrovou, že konec mohl být dotaženější.
Helena Grégrová 60 %
7.3.2013 | 1730 hodnocení
+ souhlasím
65%. Pro mě jednoznačně jedna z nejčitelnějších režií Jana Nebeského. Atmosféra příběhu byla poměrně zdařile scénograficky dokreslována – vše působilo odtažitě a „seversky“ chladně, přesto mi přišlo líto, že celek nakonec přece jen nevyzněl o poznání mrazivěji. Místy jsem také měla problém s motivací jednání některých postav, což ovšem jde spíše na vrub hře samotné. Herecky velice vyrovnané.
Jan Pařízek 80 %
6.3.2013 | 932 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tak tohle se opravdu povedlo. Hra velmi dobrým způsobem reflektuje otázku odpovědnosti, její přijmutí, vyhnutí se, útěk před ní či jak s ní žít. Není jednoduché se s tím vypořádat a vždy je to určitým způsobem vlastní vnitřní boj. Něco takového se odehrává i na jevišti, kde výborné herecké výkony předvádí jak J. Vondráček tak L. Trmíková. Stejně zdatně jim sekunduje i K. Sedláčková-Oltová. Tempo hry dobře graduje a závěr je výtečný. K tomu všemu musím přičíst i velmi dobře udělanou scénu a povedené kostýmy. Celkově tedy rozhodně spokojenost a doporučení všem k návštěvě.
Michal Novák 70 %
28.2.2013 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Mám-li srovnat s předchozí Divokou kachnou, tady zážitek zřetelně oslabuje fakt, že Eyolfek opravdu nepatří mezi klenoty velkého Nora. Přesto se tvůrčímu týmu podařilo ze hry vykřesat téměř nemožné a největší jejich trefou - vedle temných i vtipných symbolickch asociací - je, že Eyolfka čtou jako krutě ironickou hru. Sobce přece nezměníš, citovou retardaci rovněž... Z hereckých výkonů dominuje ten Jana Vondráčka.
Tereza Szkatulová 70 %
17.11.2013 | 28 hodnocení
Explozi emocí, které je divák svědkem, drží režisér pevně v rukou. Atypická scéna doplněná videoprojekcí je vkusnou podmalbou sdělení a symboliky příběhu. Herecké obsazení je skvostné, především nutno vyzdvihnout výkon Jana Vondráčka v roli Alfréda Allmerse. Hra neustále graduje a divák s úžasem vnímá úzkost a sevření děje. Právě úzkost pak ale ke škodě hry v závěru mizí a nahé pozadí, růžová pouta sílu závěru zbytečně degradují.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Tomáš Dunda 90 %
27.1.2015 | 10 hodnocení
+ souhlasím
Představení bylo přes pár drobných nedostatků vynikající, velmi strhující a expresivní až lehce surrealistické. Seděl jsem v křesle jako přibitý a úplně ztratil pojem o čase. Navíc byl divákovi dán velký prostor pro jeho vlastní představivost a to já rád...
Vladimír Rogalewicz 90 %
4.3.2014 | 826 hodnocení
+ souhlasím
Nebeský Ibsena umí. Velice silné představení. V první řadě znamenití herci - neobvykle soustředěně hrající Jan Vondráček a tentokrát přesvědčivá Lucie Trmíková. Velmi neobvyklá funkční scéna, jako obvykle u Nebeského mimořádné kostýmy, dobře použitá hudba. Jen ten příběh je trochu rozvláčný (i když z něj Nebeský - pravděpodobně hodně díky škrtům - dostal maximum).
Lentilie 80 %
31.1.2014 | 63 hodnocení
+ souhlasím
Pokud obsazení Jana Vondráčka a Lucie Trmíkové není zárukou kvality... Skvělé herecké výkony v netradičních kulisách doplněných o projekce a oživující prvky jako prádlo v pračce nebo mixování zeleniny a živý pejsek. Potenciálně velmi emotivní téma ztráty dítěte se dostává do rukou dvou sobeckých individuí, kteří mají problém rozlišit svoje pocity. Bylo to drásavě nevyhraněné.
Salisbury 80 %
6.12.2013 | 118 hodnocení
+ souhlasím
Ibsenovo drama nahlodává kosti zuby plnými deprese. Skvělé herecké koncertorium, které mě stále drželo v bdělosti a nenechalo mě v klidu.
J_V 80 %
22.11.2013 | 47 hodnocení
+ souhlasím
Málo známá Ibsenova hra, přesto velmi zajímavá. Originální scénografie, snad jen z té prosklené boudy nebylo do hlediště moc dobře slyšet.
Ema123 80 %
18.11.2013 | 44 hodnocení
+ souhlasím
Hra, která mrazí. Z hereckých výkonů bych pochválila ten Jana Vondráčka a Lucie Trmíkové. Scéna byla docela neobvyklá. Kostýmy jsou PŘÍŠERNÉ!!! A pochválila bych zvířecího učinkujícího, který na děkovačce sklidil větší potlesk,než samotní herci.
Janis 80 %
4.11.2013 | 297 hodnocení
+ souhlasím
Po odmítavém přijetí Leara se asi Nebeský rozhodl pro vstřícnější, návodnou symboliku. Např. pro jedno z hl. témat Očisty užil jasné symboly: sprcha, úklid, krysařka, "praní špinavého prádla," bílé oblečení (černé=smutek, žluté žárlivost, červené láska, žena/páv). Či motiv vody, v níž se postavy skutečně (Eyolf) i obrazně (manželé žijící v bublině, v akváriu) topí.
Vše podstatné je zde ale říkáno: o vrstevnatosti lidských vztahů, citové fixaci, sexuální frustraci, smyslu tvorby, neschopnosti nést odpovědnost, maloměšťáckém egoismu, do něhož se manželé po intermezzu vrací.
Dobrý program.
Vše podstatné je zde ale říkáno: o vrstevnatosti lidských vztahů, citové fixaci, sexuální frustraci, smyslu tvorby, neschopnosti nést odpovědnost, maloměšťáckém egoismu, do něhož se manželé po intermezzu vrací.
Dobrý program.
Frankovka 80 %
26.9.2013 | 288 hodnocení
+ souhlasím
Shlédnuto se zaujetím. Všichni výborní, Lucie Trmíková skvělá. Kostýmy obvykle ani nevnímám, natož komentuji, ale tady se mi poprvé stalo, že byly vyloženě rušivé. Velká bílá bunda, růžová bunda - vracelo mě to z příběhu do divadla.
Jirkan 90 %
18.9.2013 | 564 hodnocení
+ souhlasím
18.9. 2013: Jak je možné, že dva režiséři v téměř stejné době vezmou Ibsena a jeden se z toho pokusí udělat "klasiku" (a to se nepovedlo) a druhý jde na to z jiné strany a podaří se mu tak současná, aktuální věc? Jak je možné, že Nebeský vezme do rukou klasiku, jako Král Lear, a rozloží ji do základu a vezme klasiku, jako Eyolfek, a vytvoří inscenaci, která hýří humorem, napětím a akcí? Je pravda, že v tomto případě se velmi zdařilo obsazení. Inscenace pro mne neměla hluché místo a sledoval jsem ji se zaujetím. Vydařený večer.
EvelineS 80 %
25.4.2013 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Mé první setkání s režisérským umem pana Nebeského. Příjemně překvapena. Začátek byl sice pozvolný, ale to nic nemění na výsledném pozitivním dojmu. Velmi oceňuji herecký výkon Lucie Trmíkové, ona zejména hře dodala vážnost a depresivnost. Nemohu si odpustit...ty kostými byly úlet:-)
Guildenstern 60 %
25.4.2013 | 470 hodnocení
+ souhlasím
Tohle je těžké hodnotit, ono kdyby se to inscenovalo civilně a doslovně, bylo by to asi k nepřečkání nudné a patetické, nějaká stylizace je nutná. Na druhou stranu mi vadilo, že režisér moc často u výkladu postav přepínal od hysterie, přes ironii až sarkasmus zase zpět k přehrávaným emocím až ke konci skoro ab absurdum. Možná byl záměr ukázat dvojí možnost pochopení této hry, vlastně ale nakonec nevím, co si z toho odnést. Takže se pro mě spíše jednalo o vizuální zážitek (scéna, kostýmy) se slušnými hereckými výkony ovšem na poli trochu neuvěřitelných postav.
Vladimír10 70 %
19.3.2013 | 668 hodnocení
+ souhlasím
Nikdy neuvěřím, že bych mohl dát po zhlédnutí Krále Leara v Národním divadle nadprůměrné hodnocení některé z inscenací Jana Nebeského. Ale stalo se! Hlavní zásluhu na tom má Jan Vondráček, který předvádí v roli Alfréda Allmerse mimořádný výkon. Jeho nasazení však bylo narušeno těžkým zraněním, a proto jsem neviděl představení napoprvé až do konce. Skvěle hrála též Lucie Trmíková. Pominu-li nevkusné sexistické kostýmy Jany Prekové, která se na hercích opět vyřádila, je Eyolfek pěkný i po vizuální stránce. Závěr s nahou zadnicí a růžovoučkými želízky si ovšem režisér mohl odpustit.
Mortimer 70 %
18.3.2013 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Přínosně inscenovaný Ibsen. Nápaditá scéna a výborné herecké výkony.
Radkak 60 %
26.2.2013 | 83 hodnocení
+ souhlasím
Místy až příliš ukřičené. Působivá scéna a kostýmy. Výborné herecké výkony a nádherná poslední scéna, přesto mě to příliš neoslovilo.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.