Divadlo pod Palmovkou [velká scéna]
William Shakespeare
Něco za něco
Premiéra: 27.1.2018 | 1:50x
Překlad: Martin Hilský. Dramaturgie: Iva Klestilová. Výprava: Justyna Łagowska. Choreografie: Maćko Prusak. Úprava, výběr hudby a režie: Jan Klata.
Poslední uvedení: květen 2022.
Poslední uvedení: květen 2022.
Jan Vlasák, Tereza Dočkalová, Jan Teplý ml., Ondřej Veselý, Jan Hušek, Vendula Fialová / Barbora Kubátová, Radek Valenta, Martin Němec, Kamila Trnková, Tomáš Dianiška, Martin Hruška, Václav Vostarek...
Čtyři sta let stará hra nastoluje zásadní témata lidské existence, morálky, kterou všichni kážou, ale nikdo se jí neřídí, a demonstruje, jak je snadné zneužít moc. Hlavní postavou hry je kníže Vincentio, vládce Vídně, ve které už čtrnáct let i přes přísné zákony bují smilstvo, prostituce a další neřesti. Vincentio určí na čas svým zástupcem šlechtice Angela a v převleku za mnicha pozoruje, jak se tomuto vyhlášenému strážci mravnosti a čistoty podaří nastolit pořádek. Angelo zklame a začne svoji moc zneužívat...
18! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
64 %
Uživatelé
56 %
kontroverzní inscenace (173.)
Hodnocení redakce
Jiří Koula 50 %
Iva Bryndová 80 %
Lukáš Dubský 60 %
Pavel Širmer 70 %
Lukáš Holubec 50 %
Michal Novák 80 %
Helena Grégrová 60 %
Jan Pařízek 60 %
Ke zhlédnutí online naJiří Koula 50 %
Iva Bryndová 80 %
Lukáš Dubský 60 %
Pavel Širmer 70 %
Lukáš Holubec 50 %
Michal Novák 80 %
Helena Grégrová 60 %
Jan Pařízek 60 %
Volby
Hodnocení (70)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 50 %
31.12.2018 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Záměrem této inscenace jistě bylo vyvolat emoce... U mě vyvolala především pocit nudy. Kníže, který má vše pod palcem a chce dostat Isabelu, jo, Jan Vlasák a Tereza Dočkalová mají co hrát a jde jim to opravdu dobře. Jenže všechny ostatní postavy jsou figurkami, které naprosto netuší, která bije, sledují jen své bezprostřední zájmy... A to je pro mě prostě fakt o ničem bez ohledu na to, jak se to režie pokouší zakrýt.
Iva Bryndová 80 %
22.12.2018 | 593 hodnocení
+ souhlasím
85%
Moderní a svérázná úprava mě bavila na místě, byť i mě některé momenty trochu "pohoršily", a čím déle se k dojmům z představení vracím, tím víc jej oceňuji. Zejména v tom smyslu, že když si to vše dám dohromady, včetně všech kontroverznějších momentů, skvěle to do sebe zapadá. A to mě i zpětně nesmírně baví. Stejně jako všechny jednotlivé složky: jednoduchá, strohá scéna i kostýmy, výrazná hudební složka, skvělé výkony zejména ústřední trojice - J. Vlasáka, T. Dočkalové a J. Teplého. (Otravovala mě jen trojice vedlejších postav.)
Moderní a svérázná úprava mě bavila na místě, byť i mě některé momenty trochu "pohoršily", a čím déle se k dojmům z představení vracím, tím víc jej oceňuji. Zejména v tom smyslu, že když si to vše dám dohromady, včetně všech kontroverznějších momentů, skvěle to do sebe zapadá. A to mě i zpětně nesmírně baví. Stejně jako všechny jednotlivé složky: jednoduchá, strohá scéna i kostýmy, výrazná hudební složka, skvělé výkony zejména ústřední trojice - J. Vlasáka, T. Dočkalové a J. Teplého. (Otravovala mě jen trojice vedlejších postav.)
Lukáš Dubský 60 %
16.3.2018 | 1193 hodnocení
+ souhlasím
Klata vyložil Shakespeara opravdu razantně - vypráví o moci, manipulaci, šovinismu a krutosti, se kterou silnější ubližují slabším. Bohužel je to výklad jednostranně zaměřený na sexuální podtext mocenských bojů. Místy se tak zdá, že Klata neodhadl míru a nadřadil trochu pubertální provokaci smysluplnějšímu výkladu. Přesto se mu povedlo vytvořit silné obrazy, především ten závěrečný, který vzbuzuje až fyzický odpor. Pro konzervativní abonenty to bude utrpení, ale smysl tahle inscenace má. Už jen proto, jak živě ji diváci probírají při odchodu z hlediště. Tradičně skvělá je T.Dočkalová.
Pavel Širmer 70 %
20.2.2018 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
65%. Klasická hořká komedie ve zkrácené úpravě a razantní interpretaci, ostře přímočaře kritizující manipulující mocné. Režisér Klata nekompromisně tlačí na pilu, což chvílemi funguje / rezonuje, ale v některých okamžicích zase vyznívá jako provokace za každou cenu. Shakespearem napsané „napravování“ Angelových skutků v závěru je ovšem zdařile umocněno a poměrně odvážné poslední minuty jsou trefou do černého! Herecky vynikla zejména T. Dočkalová, zaujal i J. Vlasák, J. Teplý vedle nich působil nevýrazně. Přes nedotaženosti v celkovém vyznění jde o inscenaci, jakou české divadlo potřebovalo.
Lukáš Holubec 50 %
9.2.2018 | 746 hodnocení
+ souhlasím
(+4)
Hostující renomovaný režisér Jan Klata se zaměřil především na mužskou agresivní macho nadřazenost v podobě zobrazování chtíče nad de facto bezvýchodným údělu ženy. Vybrat si jedno téma a tomu podřídit celou inscenaci byl jistě správný postup, bohužel se však nepodařilo utáhnout celé představení tímto směrem, a tak je řada scén nepřirozeně natahována, nepomáhá "přepálená hudba", registrujeme jednoduchý humor na hranici trapnosti... tím vším je naléhavost sdělení rozmělňována. Silně však vyzní alespoň konec. Ovšem jako už poněkolikáté i díky výkonu Terezy Dočkalové má návštěva inscenace smysl.
Michal Novák 80 %
6.2.2018 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Jiné divadlo. Radikální, dráždivé, potřebné. Klatova kvintesence odpudivého světa se uchyluje k prvoplánově vyznívajícím řešením. Při zvoleném inscenačním módu to vlastně vůbec nevadí, jsou to řešení zarývající se do myslí diváků a jejich iniciační síla nemusí být každému příjemná. Problematické je dramaturgické uchopení této málo uváděné Shakespearovy hry: vějíř témat se možná až příliš shlukuje do její sexistické roviny, zatímco o manipulační strategie či teze korupce se otírá jen zlehka. Inscenace přinese uhranutí stylem i úprk abonentů. A nebo zjištění, jací skvělí herci na Palmovce jsou.
Helena Grégrová 60 %
5.2.2018 | 1719 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Režijní řeč Jana Klaty je originální, radikální, znepokojivě obnažující nepříjemné pravdy až na kost. Plusy této formě výkladu ubírá ovšem v tomto případě ne zcela ukočírovaná míra provokativnosti, která namísto efektu dráždivosti sklouzává místy spíše k samoúčelné (s)exhibici, poněkud upozaďující vícevrstevnatost textu. Každopádně jde ale o inscenaci očerstvující současný repertoár divadla a prokazující, že herecký soubor disponuje pozoruhodnými talenty, čelícími výzvám o pokoření nového levelu s gracií a drajvem. Tleskám jim všem!
Jan Pařízek 60 %
5.2.2018 | 927 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Zpracování shakespearovské klasiky v mnoha ohledech urážlivé a šokující. Inscenace je opravdu hodně zaměřena na zvýraznění sexuálního podtextu a lidského chtíče, ale z mého pohledu to zde v mnoha směrech funguje a v kombinaci s výraznou hudební složkou to přináší několikero dosti působivých scén. Na druhou stranu je to přeci jen až příliš jednostranně zaměřené a jakékoli jiné roviny této hry jsou opomíjeny nebo až příliš upozaděny. V každém případě, když se již tvůrci vydali touto cestou dělají to opravdu důsledně a samotný konec má svoji sílu. Herecky výborná především T. Dočkalová. 65%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Gimli35 70 %
18.10.2021 | 310 hodnocení
+ souhlasím
55 %. Jako by snad jednotlivé části režírovali různí režiséři - po šmrncovně moderním začátku inscenace podivně zbrzdí až k nekonečnému dialogu Claudia a Isabely. Díky zajímavému Klatově pohledu na Shakespeara a výborným hereckým výkonům (zejm. T. Dočkalová a O. Veselý) však nejde o promarněný večer. (A odešel jsem obohacen o frázi "telefonovat do bříška".)
UPDATE 5. 5. 2022: Po druhém zhlédnutí (derniéra) zvedám své hodnocení o patnáct procent. Střed se opravdu trochu táhne a škoda toho páně Vlasákova zápolení s textem, ale jinak to fungovalo dobře. Napodruhé mi to do sebe lépe zapadlo.
UPDATE 5. 5. 2022: Po druhém zhlédnutí (derniéra) zvedám své hodnocení o patnáct procent. Střed se opravdu trochu táhne a škoda toho páně Vlasákova zápolení s textem, ale jinak to fungovalo dobře. Napodruhé mi to do sebe lépe zapadlo.
Kateřina 40 %
20.2.2020 | 43 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
90% pro T. Dočekalovou, dost procent i pro zbytek souboru. Rušila jen režie. Tam kde se pan Klata držel Hilského, jsem bděle hltala každé slovo a viděla přesahy Shakespearova díla do dnešní doby, neboť lidská povaha se ani léty nemění. Tam, kde se snažil o "přesah" nekonečnou hudbou, exhibicí, vulgaritou a nahodilostí vlastních textů, které by W.S. třeba i slyšel rád, ale nejsou jeho, jsem často myslela na to, kolik je asi hodin, jak se to těm hercům asi hraje a co na to asi říkají starší diváci kroutící hlavou přede mnou. Svět, jak ho vidí pan Klata, není světem ve kterém žiji já.
Tompal 20 %
26.11.2019 | 11 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Tak toto divadlo je velké zklamání. Má vše, co by mohlo znamenat skvělé představení - výborný originální text ve skvělém překladu, skvělé herecké výkony, nadupaný hudební doprovod a i spoustu zajímavých a originálních nápadů. Bohužel celkově se režisérovi podařilo to celé naprosto vyprázdnit, až uvnitř nezbylo nic, celé to bylo odcizené, průhledné, plytké. Pro tak velká gesta v provedení včetně dlouhých kontroverzních scén musí na pozadí stít silná myšlenka, musí to zkrátka celé držet pohromadě, což se tady nepodařilo. Výkony herců byly skvělé, ale celou dobu mi jich bylo jaksi líto.
Janha 80 %
1.6.2019 | 139 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace stojí na sledu obrazů a performancí, které jsou vhodně akcentovány zvukovou razancí (hudba, zvuky) i protahováním scén. Obrazy tak promlouvají k současnosti a jasně odkrývají režisérův interpretační klíč.
Kuba_r 70 %
11.4.2019 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Pro mne poněkud přeceněná inscenace. Ale nutno přiznat, že z jeviště jde nevídaná energie a z některých scén mrazí. Z některých scén je ale jednomu i trapně...
Elabra 50 %
6.3.2019 | 7 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Můj šálek čaje to rozhodně nebyl. Potenciál to mělo, upozornění na problém "šokem" není to, co mi vadilo.
Některé postavy byly uplne zbytečné a nevýrazné (banán, plačík, transsexuál). Setrvání v pozici na dlouhou dobu (záchvat na začátku, soulož, poslední scéna, ...) bylo nudné. Zbytečně prepálená hudba na dramatičnosti nepřidala, spíše mě z ní bolela hlava.
Ráda bych vyzdvihla herecký výkon Terezy Dočkalové - ten byl na jedničku.
Některé postavy byly uplne zbytečné a nevýrazné (banán, plačík, transsexuál). Setrvání v pozici na dlouhou dobu (záchvat na začátku, soulož, poslední scéna, ...) bylo nudné. Zbytečně prepálená hudba na dramatičnosti nepřidala, spíše mě z ní bolela hlava.
Ráda bych vyzdvihla herecký výkon Terezy Dočkalové - ten byl na jedničku.
Marketa1991 80 %
10.2.2019 | 20 hodnocení
+ souhlasím
Herecky vykon Terezy Dockalove byl uchvatny. Predstaveni zajimave. Jedine co hodnotim negativne jsou 2 hod. bez prestavky, vzhledem k uplne zbytecnemu prodluzovani nekterych momentu (situaci), napr. Terezy D. zachvat nebo souloz..
R.JELEN.21 20 %
4.2.2019 | 256 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Není to to nejhorší co jsem viděla, nicméně není to od toho zase tak daleko. Asi dvě minuty po začátku se mě zmocnil pocit: Co to k****a je? zatím mě nepustil. Takže nejdříve plusy: chybějící přestávka, to trápení podstatně zkrátí (fakt že by dost lidi uteklo vynechám xD) a Tereza Dočkalová. Jelikož když člověk nemůže říct nic hezkého má radši mlčet, tak tady to ukončím. Na začátku jsem říkala divnější program jsem neviděla, teď už mě to nechává dost v klidu xD Jo ještě, je docela frustrující, když si vemu, že pan Dianiška je v tom všem oblečení pořád hezčí ženská než já ://
MMK 40 %
21.1.2019 | 192 hodnocení
+ souhlasím
Ve hře jsou zajímavé myšlenky (jak mocní manipulují lidmi a zneužívají moc ve svůj prospěch), ale představení je neúměrně dlouhé - skoro 2 hodiny bez přestávky se nedají vydržet. Inscenaci by proto prospěly nůžky, např. vložky doprovázené nepříjemně hlasitou hudbou by šly výrazně zkrátit či dokonce vypustit a navíc by tím hra získala spád a víc by vynikly výborné dialogy.
Camarido 70 %
1.10.2018 | 63 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Hutné představení bez prázdných mometů, tzn. nepřemýšlela jsem nad tím co si dám v divadelní kavárně po děkovačce. Tereza D. je úchvatná, její herecký projev je opravdu dechberoucí, její střihy a naplněná ticha! Jan Vlasák také podává přesvědčivý výkon. Od Jana Klaty jsem doposud nic neviděla, ale dle mého vnesl na Palmovku svěží vítr a progres. Pro herce musela být spolupráce s ním velmi obohacující, a ta dřina, která za představením stojí se dostává do diváckých řad. Lze spekulovat nad mírou kontroverze. Co je pro někoho moc, pro druhého málo je. 75%
JirkaS 80 %
23.5.2018 | 381 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Sex a chtíč vládnou světu. Tak proč si nevzít toto téma i jako ústřední motiv pro inscenování jedné z her největšího dramatika historie? V určitých pasážích chce režisér šokovat za každou cenu, a to mi vadilo. Zbytečně natahované obrazy spolu s oděním některých postav (transvestita, záchranář, masky opic), které jsem nepochopil, inscenaci sráží. Ale vše vynahrazuje grandiózní výkon T. Dočkalové, její záchvat v úvodu a statickou scénu v závěru hry budu mít v hlavě do konce života. Celkově ve mně zůstává kladný pocit a přesvědčení, že i takový výklad klasického textu může obstát. /21.5.2018/
Michvon 80 %
11.5.2018 | 197 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Mám ráda inscenace (režiséry) s názorem. Ano, leckdy je tato inscenace prvoplánová, mnohé symboly samoúčelné, ale má to jednoznačnou myšlenku, která nejde proti smyslu hry. Ano, chtíč je hnacím motorem mnoha lidí odpradávna dodnes. A ano, žena je spotřebním zbožím či trofejí pro mnohé muže odpradávna také dodnes. Je to vypjaté, extrémní, ale drží to pohromadě. Doufám, že se v českém divadle dočkám ještě další takovéto inscenace.
honzy 30 %
30.4.2018 | 284 hodnocení
+ souhlasím
(+4)
Inscenace Shakespearovy hry NĚCO ZA NĚCO v Divadle pod Palmovkou s hostujícím polským režisérem J.Klatou nemá s pěkně přeloženým textem mnoho společného.Takto inscenovat Shakespeara není mým šálkem kávy a nabízí se otázka,pro koho asi toto představení vzniklo?Z rozpačitých reakcí diváíků bylo patrné,že jsem nebyl zaskočen jen já.Uznávám,že herci hráli jak nejlépe uměli,ale kde nic není,ani smrt nebere!Škoda času,sledovat takové divadlo?A co na to říká ředitel divadla M.Lang?Toto bude nová cesta Divadla pod Palmovkou?To se k Vám do Libně diváci moc nepohrnou.Psáno z reprízy 28.4.2018
J.anek 80 %
28.4.2018 | 512 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Soubor Palmovky je ve skvělé formě (včetně Ondřeje Veselého, o jehož formu se, a to viditelně velmi dobře, stará fitness Svět pod Palmovkou). Publikum vypadalo vyjeveně a naštvaně, že se na scéně odehrává něco, nač není zvyklé. Přišlo se poveselit (mnohé dámy si i hlavu nechaly udělat), a on ho tu někdo nutí přemýšlet? Tak to tedy ne! Tolerance k jinému vidění světa u nás vážně nefrčí. A steskům, že si Klata z Shakespearova textu vybral jen jednu linii, už vůbec nerozumím. Jednak to není pravda, a i kdyby - tak co? On je snad nějaký zákon, jak se má hrát Shakespeare? Skvělá inscenace.
Vladimír Rogalewicz 30 %
15.3.2018 | 819 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Někdy je dobré pozvat slavného hostujícího režiséra, aby ukázal, jak rozhodně ne. Přitom jeho vedení herců je obdivuhodné a pro české prostředí obohacující. Představení má postmodernistické rysy,jako když pejsek s kočičkou vařili dort. I zde je výsledný tvar (který stěží drží pohromadě) víceméně nejedlý. S estetikou (nebo spíše neestetikou) J.Klaty se míjím; bohužel jsem viděl třetí dekadentní představení za sebou. Obdiv patří hercům, kteří toto nelehké představení úžasně zvládli (o T.Dočkalové tu píší všichni,souhlasím). Divadlo Pod Palmovkou aspiruje na místo mezi nejlepšími českými scénami.
Slavek53 70 %
5.3.2018 | 99 hodnocení
+ souhlasím
Znepokojivý a velice současný Shakespeare. Všichni herci jsou skvělí.
Národosolsobě 60 %
26.2.2018 | 332 hodnocení
+ souhlasím
Pozitiva: mile uvolněný J. Vlasák+všechny scény T. Dočekalové (zejména s J.Teplým)+nevšední výběr hudby+ew závěrečný obraz. Přesto jsem měl pocit, že se inscenace zasekla v roce 99, což z významově-politického hlediska sice asi dává smysl, z divadelního je to však trochu obnošené.
Vejtek 70 %
20.2.2018 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Toto představení je prostě jiné. Jan Klata je jiný a proto je toto představení tak kontroverzní. Asi se na to člověk musí dívat z jiného úhlu pohledu a pak najde to, co je ve hře pouze v náznacích a pochopí, oč tam jde. Ke klasice to má opravdu hodně daleko, ale za vidění to stojí.
Radarrius 10 %
18.2.2018 | 74 hodnocení
+ souhlasím
(+6)
Opět jeden režisér, který si myslí, že je geniálnější než Shakespeare.
Vybrání jediné linky, mužské chlípnosti, z mnohovrstevnaté hry se dá ještě přežít. I řvoucí hudba dokreslující nechutnost nás mužů je při tomto úzkém zaměření inscenace pochopitelná. Zdaleka nejhorší ovšem je, že představení vůbec nedrží pohromadě. Nejvíce díky scénám prodlužovaným nad míru únosnosti. A tak se i přes dobré výkony herců hlavních postav brzy dostaví nuda a šeď. Režisér si toho byl nejspíše vědom a tak raději ani neudělal v inscenaci přestávku.
Rozhodně nejhorší představení mého života.
Vybrání jediné linky, mužské chlípnosti, z mnohovrstevnaté hry se dá ještě přežít. I řvoucí hudba dokreslující nechutnost nás mužů je při tomto úzkém zaměření inscenace pochopitelná. Zdaleka nejhorší ovšem je, že představení vůbec nedrží pohromadě. Nejvíce díky scénám prodlužovaným nad míru únosnosti. A tak se i přes dobré výkony herců hlavních postav brzy dostaví nuda a šeď. Režisér si toho byl nejspíše vědom a tak raději ani neudělal v inscenaci přestávku.
Rozhodně nejhorší představení mého života.
Jaroslavz 30 %
7.2.2018 | 93 hodnocení
+ souhlasím
(+4)
Nechápu, co je na tom provokativního. Za mě jenom pocit navršené nudy a zdlouhavosti. Herci se snaží a snaží, ale když režisér nemíří u žádné postavy jinam, než k sexuální motivaci, co s tím nadělat. Reakce diváků dost chladné.
Jirkan 60 %
6.2.2018 | 564 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
5.2. 2018: Poměrně dobře odpálený začátek a spád a určitá jinakost inscenace se postupně vytrácí nebo stává všední, takže samotný dojem v závěru nebyl tak silný. Expozice některých scén je nezvykle dlouhá. Než o moci je to o chtíči. Herecky je to velmi pestré a jiné, to stojí za pozornost. Scéna a hudební výběr jsou podařené. Nabízí se otázka, zda spolupráce s takovým režisérem je více obohacující spíše pro soubor než pro diváka. Publikum mi přišlo rozpačité...
Veronika H. 80 %
6.2.2018 | 24 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
85 %. Strhující jevištní výkony, nejvíce svým talentem zaujala Tereza Dočkalová :)
JBL 30 %
6.3.2019 | 1 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Divák je zaplaven vulgaritami a lacinými akcemi jako pálení lejster, které zasmradí jeviště i hlediště na dlouhé minuty, nebo hlasitou hudbou na hranici prahu bolesti. Při emotivním dialogu Angela a Isebele je krásný text Hilského překladu poztrácen potřebou hrdinky v kostýmu jeptišky si zapálit. Vystoupení transvestity rozděluje inscenaci na dvě různá show. Za tu jeho bych i připlatil, ale jinde a jindy. Přestávka není, to by se dost diváků vytratilo. Jestli chtěl režisér nastavovat zrcadlo, tak tady se zrcadlí až až. Ale výkon T. Dočkalové v roli Isabele je úchvatný (až na tu cigaretu).
Darranell 20 %
14.2.2018 | 1 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Jan Klata je nepochybně originální umělec, avšak jeho snaha protahovat dobu scén nad únosnou hranici se nesetkává s pochopením. Nevyznívají ani silné motivy, na které se odvolává, jelikož se divák začne nudit v boji sám se sebou, aby neodešel. Hra počítá se znalostí angličtiny diváka a dokresluje svůj děj až příliš hlasitými zvukovými efekty.
Velká poklona patří hercům, kteří každým pohybem prokazují svůj um. Neuvěřitelný výkon Terezy Dočkalové i Jana Teplého je to jediné, proč člověk na konci tleská.
Nejhorší představení mého života, doufám, že se divadlo nebude ubírat nadále tímto směrem.
Velká poklona patří hercům, kteří každým pohybem prokazují svůj um. Neuvěřitelný výkon Terezy Dočkalové i Jana Teplého je to jediné, proč člověk na konci tleská.
Nejhorší představení mého života, doufám, že se divadlo nebude ubírat nadále tímto směrem.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.