Divadlo Na zábradlí [hlavní scéna]
<< Bůh v Las Vegas | Ej Áj >>
Petr Erbes, Boris Jedinák
Discoland
Premiéra: 29.4.2022 | 2:15
Výprava: Klára Fleková. Hudba: Ivo Sedláček a citace. Pohybová spolupráce: Dora Sulženko Hoštová. Dramaturgie a režie: Petr Erbes, Boris Jedinák.
Johana Matoušková, Jiří Vyorálek, Václav Vašák, Michal Bednář (původně Petr Čtvrtníček), Anežka Kubátová, Kateřina Císařová, Magdaléna Sidonová / Jana Plodková, Barbora Bočková / David Petrželka, Valerie Lobačova
Inscenace mapující vzpomínky bývalých zaměstnanců, návštěvníků a dalších pamětníků dnes už legendárního klubu Discoland Sylvie. Zatímco postava majitele klubu Ivana Jonáka je notoricky známá, o těch „druhých“ netušíme skoro nic. Říká se, že kdo si pamatuje devadesátky, ten je neprožil. Ale co když se na tuto dobu snažíme zapomenout i z jiných důvodů...?
15! Hodnocení inscenace
Redakce
64 %
Uživatelé
65 %
Hodnocení redakce
Iva Bryndová 70 %
Lukáš Dubský 70 %
Pavel Širmer 60 %
Michal Novák 60 %
Helena Grégrová 60 %
Iva Bryndová 70 %
Lukáš Dubský 70 %
Pavel Širmer 60 %
Michal Novák 60 %
Helena Grégrová 60 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Volby
Hodnocení (75)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 70 %
11.11.2022 | 593 hodnocení
+ souhlasím
75% - Inscenace nahlíží dobový fenomén Discoland prostřednictvím svědeckých výpovědí někdejších aktérů, ať už jeho zaměstnanců či hostů, a tyto výpovědi splétá dohromady. Ač s sebou nese množství komických situací, je poměrně děsivé sledovat způsob, jakým je ve valné většině těch výpovědí Discoland nahlížen, stejně jako 90.léta v těsné souvislosti s ním a v těsném okolí jej: ze všeho tam zůstávají jen subjektivně pozitivní dojmy a cokoli jiného je prostě přehlíženo. I v kontrastu k tomu působí velmi silně role mlčící tanečnice a její němý výkřik a zaujmou i reportéři/tazatelé, jak svým ztvárněním obecně, tak udržovaným odstupem.
Lukáš Dubský 70 %
8.11.2022 | 1193 hodnocení
+ souhlasím
Fenoménu Discolandu Sylvie se v poslední době dostává až nečekaného zájmu. Dokudrama Na zábradlí vyniká hereckou souhrou a nadhledem, se kterým je k tématu přistupováno. To ale neznamená, že by vedle komické a absurdní stránky věci nezazněly i vážnější tóny. Bizarní detaily asi mohou překvapit jen diváka, který o nechvalně proslulém nočním podniku nikdy nic neslyšel. Inscenaci nelze brát jako výpověď o době devadesátých let, na to je případ Sylvie příliš svébytný. Tvůrci tu ovšem hezky odhalují problém selektivnosti lidské paměti, která dokáže leccos přetvořit a zidealizovat. Potýkáme se s tím jako národ doteď. (více v článku na blogu)
Pavel Širmer 60 %
12.10.2022 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Tvůrci shromáždili a použili autentické výpovědi lidí, kteří byli napojeni na klub Discoland, resp. Ivana Jonáka. Volba lidí ze stejného okruhu nutně musela vést k určité jednostrannosti, přesto má inscenace nespornou dokumentární hodnotu. Výpovědi dostaly obecnější přesah opouštějící hranice podniku. Bravurní je rovněž herecké ztvárnění i zakomponování nápadu, že některé herečky hrají mužské postavy či zvířata. Slibný rozjezd bohužel vystřídá stupňující se jednotvárnost, zmiňované detaily se stávají stále nezáživnějšími a z hlediska vypovídací hodnoty méně přínosnými. Přesto se skláním před poctivou prací týmu a volbou neprobádané cesty.
Michal Novák 60 %
9.10.2022 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Když jsem v sousedství dělal autoškolu, bylo nám „informovaně“ hlášeno, že je tam krokodýl, medvěd, je to Jedová chýše svobodné doby a bordel dohromady, chodí tam ruská mafie a Michal David. Divadlo Na zábradlí, které vyvolává duchy devadesátek, to všechno ve své inscenaci zmíní. Dokumentárně zpracované výpovědi bývalých zaměstnanců se ukázaly být jako dostatečně nosné pro divadelní formát, hraje se o J. bez J., nicméně je to ploché divadlo bez názoru. Zřejmě byla cílem iniciační jízda, otázky a odpovědi jsou ponechané na divákovi. Inscenaci vedle svědectví posouvá už jen snaha o ilustraci: je nápaditá, tu podivná, postupem času monotónní.
Helena Grégrová 60 %
5.10.2022 | 1719 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Na odvrácenější tvář devadesátek s puncem kočičího zlata nahlíží inscenace skrz mozaiku poskládanou z pasáží autentických rozhovorů vedených s bývalými zaměstnanci a návštěvníky Discolandu Sylvie, kteří mnohdy více než nahlédli pod pokličku tohoto bizarního fenoménu a jeho bosse. Zrcadlí euforii dané doby, bezuzdné utržení se ze řetězu v rámci revoluční změny politického režimu, ale i krátkozrakou naivitu s tím vším spojenou. Nijak se zde nesoudí, je čistě na divákovi, který ze střípků mu zapadne kam. Ačkoli bych uvítala ostřejší, explicitnější razanci výpovědi vůči dnešku, neříkám, že jsem hlediště opouštěla bez podnětů k zamyšlení.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Fantomo 80 %
25.10.2024 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Shodou okolností jsem představení (původní obsazení s P. Čtvrtníčkem) viděl krátce po seriálu "devadesátky" a díky tomu ve mě rezonovalo více. Úvod J. Matouškové mě strhnul. Bavilo mě to celé!
Martin21 10 %
16.4.2024 | 467 hodnocení
+ souhlasím
Tak tohle byl jeden z mých největších divadelních omylů, co jsem viděl?
Eva 6626 20 %
10.10.2023 | 16 hodnocení
+ souhlasím
Ztráta času. K výpovědím svědků malá přidaná hodnota, takže scénář velmi slabý. Nic s tím nešlo udělat, byť herectví Jiřího Vyorálka je vynikající.
Natalieo 90 %
18.4.2023 | 14 hodnocení
+ souhlasím
Tohle se povedlo! Skvěle zpracované téma, perfektní scéna, trefná hudba. Perfektní výkon V. Vašáka a J. Vyorálka. Celkový dojem mi kazila abstrakce V. Lobačové, do teď jsem nepochopila proč a nač.. udělala z toho vážnější představení, než dle mého, mělo být.
Fedorocko 40 %
21.3.2023 | 770 hodnocení
+ souhlasím
Tak toto zpracování mě neoslovilo a pár zdařilých hlášek to nemohlo zachránit.
Dlouho jsem neviděl,aby to na druhou půli v hledišti tak moc prořídlo.
Odcházeli zejména ti nejstarší, já hrdinně vydržel v naději,že se to posune k lepšímu. Nedočkal jsem se.
Dlouho jsem neviděl,aby to na druhou půli v hledišti tak moc prořídlo.
Odcházeli zejména ti nejstarší, já hrdinně vydržel v naději,že se to posune k lepšímu. Nedočkal jsem se.
JirkaS 60 %
20.3.2023 | 381 hodnocení
+ souhlasím
Dokumentární divadlo je specifický žánr, který může zaujmout, stejně jako dokáže nudit. A mně se v případě Discolandu stalo oboje. Začátek mě uchvátil a strhl zásluhou J. Matouškové, jejíž ztvárnění DJe bylo dokonalé. Bohužel ale v nastoleném formátu to časem začalo být monotematické a únavné a když přišel asi 20 minut před přestávkou na řadu V. Vašák, začal jsem usínat. Přestávkový disco pult ve foyer divadla ale je super tématický nápad a po přestávce už to docela rychle uteklo. Za mě toto není úplně špatné představení, jen by mě to asi více bavilo jako celistvý příběh. Bylo ale fajn, dozvědět se o tomto fenoménu více. /13.3.2023 v Táboře/
Eduard Mácha 80 %
6.3.2023 | 21 hodnocení
+ souhlasím
Jeden z nejlepších dokumentárních počinů u nás za poslední dobu.
Anca.rambo 80 %
2.2.2023 | 113 hodnocení
+ souhlasím
Představení vás přenese do divokých devadesátek. Druhá polovina lehce slabší.
Johana Matoušková v roli DJ autentická.
Johana Matoušková v roli DJ autentická.
Terezak 40 %
26.1.2023 | 73 hodnocení
+ souhlasím
Tohle mě nějak minulo. Jsou tam vtipné momenty a pár "hlášek", ale taky spousta míst, která jsou buď uřvaná nebo nudná, rozvleklý je hlavně závěr. Divadlo formou rozhovorů je sice zajímavý formát, ale nějak vlastně nevím, co se nám takhle hra snaží sdělit.
Mordydy 70 %
10.12.2022 | 19 hodnocení
+ souhlasím
Musím se přiznat, že jsem ke včerejší návštěvě Na Zábradlí přistupoval s určitou obavou, jestli to tentokrát nebude jen laciné retrovytěžování devadesátek. Jsem rád, že jsem se pletl. Nejsvižnější pasáž si sice představení odbylo už na začátku, ale momenty k úsměvu, zamyšlení, obdivu k hereckým výkonům i tak přibývaly. Opakovaně mě Na Zábradlí baví vizuální stránka od kulis přes kostýmy a i tady jsem si přišel na své. (75%)
Dawson321 60 %
22.11.2022 | 133 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavý pohled do nitra Discolandu, který utvářely hlavně jeho zaměstnanci a postavy v pozadí. Líbila se mi taneční čísla a přišla mi zajímavá i DJ vsuvka v rámci přestávky.
Johan Luj 80 %
10.11.2022 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající vhled do tohoto prazvláštního tématu. Herecky pak především Barbora Bočková, Johana MatouškovÁ a všechny slečny. Skoro až dojemný Jiří Vyorálek. Stále mladý Petr Čtvrtníček. A odvážný Václav Vašák.
Jerman 60 %
9.11.2022 | 137 hodnocení
+ souhlasím
Vzpomínkové divadlo dokument o pražském populárním klubu, který byl nedílnou součástí divokých devadesátek, kdy svoboda pro mnohé znamenala dělat si, co chci bez ohledu na ostatní. Zajímavá svědectví insiderů, svědčící i o jejich vnitřním světě. Zařazení dlouhé deklamace z Máchova Máje J. Vyorálkem na závěr představení (snad kontrapunkt k předcházejícímu???) mi nepřipadá vhodné a smysluplné. 65%
Čiko 60 %
1.10.2022 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
55%
Devadesátky jsou fenomén. Bylo to takové jalové období, kdy jsme se hledali a jako národ jsme se spoustu věcí učili od základu. Já s tím obdobím, nijak zvlášť nesympatizuji. Navíc se v divadelní i televizní tvorbě roztrhl pytel s inscenacemi mapující události této dekády. A z toho co jsem měl možnost vidět, patří Discoland k tomu slabšímu.
Téma mě nijak zvlášť neoslovilo a dost často jsem měl deja vu pocit. Pro mě nic nového a přínosného, až na pár zdařilých scén, zejména na začátku druhé poloviny.
Devadesátky jsou fenomén. Bylo to takové jalové období, kdy jsme se hledali a jako národ jsme se spoustu věcí učili od základu. Já s tím obdobím, nijak zvlášť nesympatizuji. Navíc se v divadelní i televizní tvorbě roztrhl pytel s inscenacemi mapující události této dekády. A z toho co jsem měl možnost vidět, patří Discoland k tomu slabšímu.
Téma mě nijak zvlášť neoslovilo a dost často jsem měl deja vu pocit. Pro mě nic nového a přínosného, až na pár zdařilých scén, zejména na začátku druhé poloviny.
Gimli35 70 %
19.9.2022 | 310 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Hype kolem této inscenace bych asi trochu mírnil, Discolandu občas nepěkně uvadá tempo - přesto je cenný především jako pohled na odvrácenou tvář idealizovaných devadesátek. Herecky vedou P. Čtvrtníček a M. Sidonová, byť ani jeden z nich vlastně nemá moc prostoru. A vyzdvihnout zaslouží ještě pohybová zdatnost V. Vašáka.
Nikoss 90 %
10.9.2022 | 124 hodnocení
+ souhlasím
Tento druh dramatizace (interpretace autentických vzpomínek aktérů) jistě není originální, což neznamená, že nemůže být osobitě uchopen. To se myslím povedlo. Velmi si cením snahy autorů vymanit se z policejně klímovsko kroupovského obrazu devadesátek. Ubohost a trapnost veksláckých hvězd v prostředí, které bylo periferií 90. let. Velký tunel probíhal úplně mimo ně (v režii jiných sekáčů). Vedle toho nutná selekce vzpomínek na mládí. Do toho zábavný kontrast této ubohosti - Brožíkův Jiří z Poděbrad, mužský akt v pozicích klasického malířství, Máchův Máj. Fakt jsem se bavil (feministický pohled na devadesátky raději pominu).
Rada-kritizuju 70 %
2.9.2022 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Kdo má rád bizáry devadesátek, bude možná očekávávat trošku víc. Některé scény by mohly být kratší, méně se opakovat, nicméně koncept inscenace mě velmi oslovil. Jednak absence postavy Jonáka je skvělá, druhým je způsob prezentace výpovědí jednotlivých postav.
Stepan.chalousek 80 %
21.5.2022 | 59 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé stylizované dokumentární divadlo. Velmi ocenuji, že se hrálo o Jonákovi bez Jonáka. A především pak, že středobodem jsou zaměstnanci a hosti Diskolandu. Nabízí se tak zajímavý protipohled současné seriálové tvorbě na devadesátky.
Barka 70 %
19.5.2022 | 297 hodnocení
+ souhlasím
V jeden den jsem si dala Pusťte Donnu k maturitě i Discoland, takže trochu přejonákováno :) Bylo ale zajímavé posuzovat, jak se s tématem Discolandu každé divadlo vypořádalo jinak.Obě inscenace jsou humorné, ale Na zábradlí se drnkne i na vážnější strunu. Byla to šílená doba a šílený podnik a přitom všichni zúčastnění na něj vzpomínají s láskou, z toho mě trochu mrazilo. No a co, že se tam scházelo podsvětí, no a co, že Jonák dal zavraždit vlastní ženu, hlavně že my jsme se měli dobře. Bohužel tohle uvažování vidím stále okolo sebe, devadesátky nikdy neskončily, jak trefně říká jedna z postav.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.