Divadlo Na zábradlí [hlavní scéna]
Petr Erbes, Boris Jedinák
Bůh v Las Vegas
Premiéra: 5.6.2024 | 1:45x
Výprava: Dragan Stojčevski. Hudba: Tomáš Procházka a citace. Pohybová spolupráce: Dora Sulženko Hoštová. Režie: Petr Erbes, Boris Jedinák.
Michal Bednář, Vojtěch Vondráček, Kateřina Císařová, Václav Vašák, Miloslav König, Anežka Kubátová, Magdaléna Sidonová, Dita Kaplanová...
Inscenace vycházející z dobových materiálů a ze vzpomínek účastníků půlročního uměleckého zahraničního angažmá. V roce 1968 vyjíždí skupina československých hudebníků, zpěváků a bavičů do Spojených států a několikrát denně vystupují v lasvegaském hotelu v rámci show Europa ’68. Účinkuje zde československý Státní sbor písní a tanců, Černé divadlo, komické duo, Laterna Magika i tehdy devětadvacetiletý Karel Gott se svou kapelou. Pro mnohé účastníky šlo o splněný sen v podobě výjezdu do vzdálené a svobodné Ameriky, ale splnil se opravdu? Co se zde umělci naučili, co získali a co ztratili? Jak na hostující umělce reagovala americká veřejnost? S jakými představami Čechoslováci letěli přes oceán a nakolik se naplnily? Jak na samotnou událost umělci vzpomínají a co zůstalo raději zapomenuto...?
15! Termíny představení
Volby
Hodnocení (21)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 50 %
21.11.2024 | 605 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě autorská inscenace na motivy zájezdu někdejších populárních umělců do Las Vegas představovala dost úmorný zážitek, v podstatě dokonale ilustrující úmornost nevadské pouště, jež značnou část představení tvoří ústřední kulisu, a v níž, kde sídlí město hříchu, umělci prožívali své obdobně úmorné angažmá prolínané krom vystupování zejm. ztrátou iluzí, závislostmi, propady a řadou absurdních i trapných momentů. Napojit jsem se na náladu této mozaiky, výrazně mi připomínající předchozí Uvnitř banánu, nedokázala a s výjimkou několika výborných scén, v nichž se absurdita spojila s hravostí jazykovou i jevištní a výbornou hudebností, mě minula.
Jan Pařízek 60 %
12.9.2024 | 930 hodnocení
+ souhlasím
Rozhodně zajímavý námět, jenž se podařilo i dosti poutavě zpracovat. Osudy jednotlivých účastníků dokáží zaujmout a pěkně se povedlo vykreslit jejich vývoj během celé doby pobytu ve Vegas. Opět, jak je zde již dobrým zvykem, se jedná o sled scén a obrazů, jež mají svou specifickou poetiku a druh humoru. Některé oceníte a pochopíte více, jiné méně. Místy je to však až trochu moc zdlouhavé a natahované. Všechny obrazy pak spojuje krásně vystavěná scéna, jež hýří opravdu pestrými barvami. Po herecké stránce též není výtek. Výteční především V. Vondráček, K. Císařová a V. Vašák. Počin co jistě nějakou dobu zůstane v hlavě. 65%
Helena Grégrová 60 %
12.6.2024 | 1725 hodnocení
+ souhlasím
65 %. P. Erbes a B. Jedinák v inscenaci obrací pozornost retrospektivně na výjezd československých umělců roku 1968 do Las Vegas. Tuto událost nahlíží z více úhlů, přičemž posilují absurdní linku místy až bizarního pozadí celé akce. Dotýkají se též i účelově přibarvené prezentace jejího průběhu po návratu, zkoumají mj. i syndrom potřeby hledání identity - vlastní, kulturní i národní, naznačenými posuny k dnešku otevírají otázku našeho postavení ve světě jakožto trvale všeplatnou. Byť se tvůrčí důvtip místy dotýká hrany srozumitelnosti a forma tlumí obsah, sdělení se nerozmělní. Nezaměnitelný šmrnc pak celku dodává smysly pohlcující atmosféra.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Radarrius 50 %
30.11.2024 | 78 hodnocení
+ souhlasím
V jednotlivostech zajímavé. Občas vskutku skvělé jako například Kateřina Císařová imitující beze zvuku Karla Gotta. Místy příliš rozvláčné. Hlavně ale neustále skákající mezi jednotlivými postavami bez nějakého hlubšího propojení a záměru. Celkově zbytečně dlouhá estráda, ve které se toho dost nepovedlo. Jako třeba Kateřina Císařová zpívající na playback několik písní Karla Gotta.
Gimli35 70 %
9.10.2024 | 319 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Mám radost - tentokrát jsem se s Erbesem a Jedinákem potkal. Možná i proto, že v případě Boha v Las Vegas nezůstali jen u předkládaného materiálu, ale dali mu i patřičně divadelní (a rovnou hlásím, že místy hodně vtipnou) formu. Jednotlivé scény umějí být silně bizarní, avšak zároveň jsem se na ně zpravidla dokázal napojit a jejich opravdu nevšední humor ocenit. Že to tradičně mohlo být o dvacet minut kratší, to už mi přijde skoro zbytečné podotýkat. Zaujali především M. Bednář, K. Císařová, M. König a V. Vondráček.
Vladimír Rogalewicz 80 %
3.10.2024 | 824 hodnocení
+ souhlasím
75%. Jakoby to opět režíroval Jan Mikulášek: jedná se o sérii jen vzdáleně provázaných etud, tím mě toto představení zklamalo. Nicméně je to velice pečlivě připravená inscenace, která vznikla na základě podrobného výzkumu a zohledňuje i obecnější zkušenosti Čechů, kteří se v době normalizace dostali do Spojených států. Jak zde už bylo napsáno, Dragan Stojčevski opět nezklamal a připravil skvělou opulentní scénu. Celé představení pak táhne herecký soubor bez jediného slabého místa (přirozeně trochu více přitahují pozornost Kateřina Císařová a Michal Bednář). Výborně jsem se bavil,ale asi to nebude patřit k inscenacím,na které dlouho vzpomínám.
Studený Čumáček 70 %
21.6.2024 | 435 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Šůra. Antonín Šůra. Základní jednotka všeho. Herec malých a maličkých rolí, estrádní bavič lidového typu a také občasný zábavní eskamotér. Ten, který v časem mýtické show Europa 1968 nevystupoval. Přesto, tohle je jeho show.
Michal Bednář (Šůra) táhne svou hořkou roli s citem do finále, aniž by zanikly vedlejší linie, přinášející pro příběh potřebné společenské idoly Rokl (Miloslav König) , Štaidl (Vojtěch Vondráček), Bosáková (Dita Kaplanová). Ano, Karel (Kateřina Císařová) zapěje taky, ale ideální je pro mě bez zvuku, půvabně pózující (nebo dynamicky skákající) a otevírající papulku naprázdno...
Michal Bednář (Šůra) táhne svou hořkou roli s citem do finále, aniž by zanikly vedlejší linie, přinášející pro příběh potřebné společenské idoly Rokl (Miloslav König) , Štaidl (Vojtěch Vondráček), Bosáková (Dita Kaplanová). Ano, Karel (Kateřina Císařová) zapěje taky, ale ideální je pro mě bez zvuku, půvabně pózující (nebo dynamicky skákající) a otevírající papulku naprázdno...
Nikoss 70 %
20.6.2024 | 126 hodnocení
+ souhlasím
Pokud záměrem bylo promítnout vzpomínky protagonistů zájezdu do Las Vegas do obecné polohy hledání kulturní identity ve střetu s velkým světem showbyznysu, pak se toto téma poněkud rozmělnilo a zůstalo na pozadí. Ale nevadí. Zasazení jednání aktérů do téměř lynchovské atmosféry všudypřítomné pouště s ústředním absurdním příběhem zoufalého estrádního komika Šůry bylo i tak dost zábavné (bez ohledu na výchozí reálnou událost). Na Zábradlí se pak lze vždy spolehnout, že to bude vkusné, inteligentní, nepodbízivé s výbornými výkony herců, i když to nebude zrovna špička.
Karolina Such 80 %
20.6.2024 | 28 hodnocení
+ souhlasím
Proti hrůzné inscenaci Návrat krále ve Švandově divadle je to sukces roku. Je to existencionální, je to bez pozlátka a laciných vtípků (tyhle vtipy jsou hodně ironické, trapné, dlouhé a rozhodně ne pro všechny), vlastně i bez toho Gotta to je... Není to dokonalé, ale přístup Erbese a Jedináka mi je mnohem bližší než hrubost Čermáka. A moc dobrá je Kateřina Císařová.
Suzana 70 %
15.6.2024 | 348 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
výborní interpreti; zajímavé herecké situace např. protiklady gest a slov v anglicko-českém dialogu; nejde jen o historii
Jarmil Křemen 40 %
5.6.2024 | 275 hodnocení
+ souhlasím
přetažená inscenace, tvůrcům se asi nepovedlo najít více zajímavého materiálu, takže dobré a vtipné jsou tak tři scény, jinak strašná nuda, modlil jsem se, abychom se konečně pohli dál
proč K.Císařová zpívá čtyři celé písničky Karla Gotta s autotunem jsem opravdu nepochopil
dlouhodobý problém Dnz je ten, že jsou hercům a především herečkám dávany stále stejné typy postav, takže už je to trochu rutinní
proč K.Císařová zpívá čtyři celé písničky Karla Gotta s autotunem jsem opravdu nepochopil
dlouhodobý problém Dnz je ten, že jsou hercům a především herečkám dávany stále stejné typy postav, takže už je to trochu rutinní
Jaroslavz 40 %
5.6.2024 | 97 hodnocení
+ souhlasím
Nevyužitý potenciál slibného námětu. Proč se tvůrci upnuli na příběh zapomenutého českého herce Antonína Šůry, když mají ve hře Gotta, Rokla, Štaidla atd.? A o čem to celé je? O východě a západě? O emigraci? Bůh ví. Představení zkouší divákovu trpělivost. Takřka každá scéna je neúměrně protahovaná, tempo vázne. Herecky skvělý Vondráček (obdiv za suverénně zvládnutou nahotu) a König. Nápad s Císařovna v roli Gotta využit jen málo. Ovšem! Proč nás Zábradlí trestá panem Bednářem, nechápu, jeho herecký projev je snaživý, ale nepřesvědčivý.
Valmez 70 %
5.6.2024 | 543 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavý. Určitě půjdu znovu, abych své hodnocení ještě upřesnil.
Viděno na veřejné generálce(4.6.2024).
Viděno na veřejné generálce(4.6.2024).
Vojtěch Ulrich 70 %
5.6.2024 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Po Discolandu opět povedená inscenace DNZ v režijním duu Erbes-Jedinák.
Tempo ovšem na některých místech pokulhává. Zejména ve zpívaných částech, které bohužel neposouvají inscenaci v ději významově dál. Kateřina Císařová jako Karel Gott byl dobrý nápad ovšem, se rychle vyčerpá. Výborný Vondráček, König, Sidonová.
Vypíchl bych ale linku komika Šůry (Michal Bednář) která inscenaci dodává hloubku a na konci až mrazivou tečku.
Tempo ovšem na některých místech pokulhává. Zejména ve zpívaných částech, které bohužel neposouvají inscenaci v ději významově dál. Kateřina Císařová jako Karel Gott byl dobrý nápad ovšem, se rychle vyčerpá. Výborný Vondráček, König, Sidonová.
Vypíchl bych ale linku komika Šůry (Michal Bednář) která inscenaci dodává hloubku a na konci až mrazivou tečku.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.