Národní divadlo [Nová scéna]
Ondřej Novotný
Otec hlídá dceru
Premiéra: 17.2.2022 | diváci na jevišti |1:40x
Dramaturgie: Jan Tošovský. Výprava: Jana Hauskrechtová, Marek Brožek. Hudba: Michal Kindernay. Režie: Jan Frič.
Pavla Beretová, Jindřiška Dudziaková, Veronika Lazorčáková, Taťjana Medvecká (alternovala také Alena Štréblová), Šimon Krupa, Radúz Mácha, Ondřej Pavelka, Matyáš Řezníček...
Původní hra. Žertovná, ironická a přitom v posledku překvapivě vážná dramatická úvaha na téma otcovství a mužství v dnešní rozkolísané době. Odrazovým můstkem je zdánlivě banální situace v životě otce jednadvacátého století - vycházka s dcerou na hřiště, během níž dojde ke konfrontaci s manželkou, otcem, přáteli i kolemjdoucími. Plastický obraz duševní krajiny jednoho konkrétního muže nese řadu autobiografických rysů a zároveň se v něm může poznat každý, kdo otcem je či se jím chystá být.
Od banálních, často komických rodičovských situací a střetů na dětském hřišti se dostáváme k závažným tématům se společenským přesahem, jako je strach z budoucnosti, rozpor svobody a bezpečí nebo otázka osamělosti stárnoucích generací...
15! Termíny představení
7.12. | So | 18:00 | vstupenky | ||
17.1. | Pá | 20:00 | vstupenky | ||
14.3. | Pá | 20:00 | vstupenky | ||
22.3. | So | 20:00 | vstupenky | ||
23.3. | Ne | 20:00 | vstupenky |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (34)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 80 %
27.4.2023 | 593 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Fričova inscenace textu O.Novotného beze sporu je generační zpovědí; zábavnou, hravou i patřičně mrazivou. Zmiňuje mnohá témata, která nás zasahují, více či méně ovlivňují a trápí, jak v partnerských vztazích či vnímání sebe sama, tak pokud jde o nejrůznější společenské problémy a nejzásadnější rodinné vztahy. V dokonalé herecké souhře hravě vykresluje přímo, a často i nepřímými zcizujícími komentáři, zásadní okamžiky a situace v životě otce a dítěte; v období dětství jednoho i poté v období stáří druhého. A přes značnou odlišnost nálad obou částí k sobě tyto neoddělitelně náleží a teprve společně dodávají inscenaci skutečnou sílu i katarzi.
Helena Grégrová 70 %
26.4.2023 | 1719 hodnocení
+ souhlasím
Skrze originální souhru výtvarné, hudební i herecky velmi zdařile interpretované textové složky inscenace se pozvolna skládá mozaika znepokojivého odrazu toho, co probublává pod hladinou všednodennosti života. Rozehrání zdánlivě banální situace, kdy otec s dcerou odchází na dětské hřiště, postupně otevírá spoustu palčivých až frustračních existenciálních otázek, které na nás doléhají ve světě přehlceném informacemi, návody a zákazy všeho druhu. Ironizující režijní nadhled celek účelně odlehčuje, aniž by se tím oslabila intenzita sdělení a niternost prožitku. Na udržení pozornosti náročněji strukturovaný koncept vnímavého diváka svede odměnit.
Pavel Širmer 50 %
21.4.2022 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Diváci sedí na jevišti v blízkosti herců, akce jsou dotvářeny vhodnou hudbou a živě vytvářenými výtvarnými prvky přenášenými kamerou. Promyšlený model režiséra J. Friče, jenž dobře pracoval s herci, kteří se sympaticky doplňují. Autor O. Novotný odpozoroval všednosti spojené s otcovstvím, mužstvím a souvisejícími problémy a věrohodně je otiskl do hry. Atraktivní inscenační forma, která má snahu stále překvapovat, však nezakryje problémy nedostatečně nosného textu. Všednosti mohou mít někdy kouzlo, ale v této podobě se brzy omrzí, nudí a diváci jsou převážně zahlcováni detaily, jež se nejeví zajímavými a přínosnými.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Jaroslavz 90 %
11.9.2024 | 93 hodnocení
+ souhlasím
Současné divadlo se vším všudy. Osobitý text přináší témata aktualní i nadčasová, nápaditá, ale delikátně ukázněná režie je u Friče věc nevídaná. Výteční herci Mácha, Krupa, Řezníček, Beretová, Dzudziaková, Pavelka... To prostě musíte vidět!
Jarmil Křemen 90 %
26.9.2023 | 269 hodnocení
+ souhlasím
přehlídka perfektního textu a hereckého řemesla
Čiko 60 %
26.9.2023 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
Nemůžu říct, že bych byl nějak uchvácen textem, ani formou. Sezení na jevišti tady kvituji, jste toho tak trochu součástí. Velmi povedený je nápad s videoprojekcí v přímém přenosu.
Každý účinkující se veze na tak trochu jiné vlně a nejsem si jistý, jestli to funguje jako celek. Spíše rozpaky, hlavně T.Medvecká mi do té mozaiky nějak nezapadala.
Asi bych to ocenil více jako rozhlasovou hru, než divadelní.
Každý účinkující se veze na tak trochu jiné vlně a nejsem si jistý, jestli to funguje jako celek. Spíše rozpaky, hlavně T.Medvecká mi do té mozaiky nějak nezapadala.
Asi bych to ocenil více jako rozhlasovou hru, než divadelní.
Weller 50 %
22.10.2022 | 65 hodnocení
+ souhlasím
Potenciál by tu byl, ale bohužel hra vůbec nedrží pohromadě.
Birter 50 %
7.4.2022 | 214 hodnocení
+ souhlasím
Zásadní problém inscenované novely je, že není vůbec divadelní. Pokud tedy nepovažujeme plno přímých řečí za divadlo. Frič a spol. na velmi obyčejný text něco sesmolili, ale mě tím minuli.
Mikika 60 %
31.3.2022 | 76 hodnocení
+ souhlasím
Pro obvyklé diváky, kteří očekávají normální děj a kulisy - a ne že si o všem nechají jen vyprávět, může být tohle divadlo trochu šok. Co znamenají ty šutry, bezejmenné postavy mluvící přes sebe a jejich neurčité přelévající se identity... Ale po chvíli nevěřícího zírání si na ten chaos zvyknete, přistoupíte na hru, že to hřiště, cukrárnu a děti si prostě musíte představovat sami.
Druhá půlka je o dost tíživější, frustrace dcery, hlídající starého otce, z jeviště přímo sálá a mrazí z ní.
Ano, bylo to divné, ale dobře divné.
Druhá půlka je o dost tíživější, frustrace dcery, hlídající starého otce, z jeviště přímo sálá a mrazí z ní.
Ano, bylo to divné, ale dobře divné.
Bova 0 %
4.3.2022 | 36 hodnocení
+ souhlasím
Nedivím se,že někteří lidé odešli při veřejné generální zkoušce.
Zabiklac 100 %
27.2.2022 | 25 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Pokaždý zapomenu, jak je Ondřej Pavelka skvělej herec a pak jsem jím pokaždý okouzlenej. Citlivě napsaná hra a křehká, neokázalá režie. Ukájím se představou, že se nějakej vesničan, odkojenej na zájezdovkách náhodou dostane na Novou scénu, shlédne OHD, prozře, páč poprvý v životě zakusí katarzi a konečně pochopí, že opravdový divadlo je krásný.
RaB 70 %
23.2.2022 | 395 hodnocení
+ souhlasím
První půle naprosto skvělá! Moderní angažované divadlo, kterému vévodí J. Dudziaková a R. Mácha (avšak i ostatní jsou skvělí - T. Medvecká, P. Beretová a Š. Kroupa). Hra, která nabourává stereotypy, nutí přemýšlet, výborná interakce s diváky.
Kdyby hra zůstala v tomto pojetí, bylo by to ono! Bohužel však přijde zlom a druhá (komornější) část s V. Lazorčákovou a O. Pavelkou (V. Lazorčáková klasicky výborná, u O. Pavelky jsem měl velký problém s jeho pojetím muže - což bylo nejspíš režií).
Konečně se však v ND povedlo udělat původní hru s dobrým tématem i režií.
Kdyby hra zůstala v tomto pojetí, bylo by to ono! Bohužel však přijde zlom a druhá (komornější) část s V. Lazorčákovou a O. Pavelkou (V. Lazorčáková klasicky výborná, u O. Pavelky jsem měl velký problém s jeho pojetím muže - což bylo nejspíš režií).
Konečně se však v ND povedlo udělat původní hru s dobrým tématem i režií.
Slamajak 70 %
23.2.2022 | 72 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skvělá scénografie & skvěle sehraní herci (speciální ňuňu získává Radúz Mácha, Ondřej Pavelka, Pavla Beretová a paní Medvecká). Místy to pro mě úplně nefungovalo a nezvládalo to udržet mou pozornost (to asi spíš ve druhý půlce, ta první bavila hodně), ale většinou to fungovalo tuze dobře a dokáže to i dojmout, a to nemálo. Možná se někdy vrátím :) Pokud se teda přenesu přes heterosexuální muže křičící "my jsme utlačování společenskými představami o mužství", které si ovšem vytvořili sami heterosexuální muži, kteří mimochodem nemají problém na někoho křičet, že je buzerant... :)))
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.