Divadlo v Dlouhé
Pier Paolo Pasolini, Jakub Čermák, Marta Ljubková
Teoréma
Premiéra: 14.9.2024 | 1:35x
Dramaturgie: Marta Ljubková. Výprava: Pavlína Chroňáková, Martina Zwyrtek. Hudba: Matěj Kotouček a citace. Pohybová spolupráce: Jan Razima, Adam Mašura. Režie: Jakub Čermák.
Matyáš Řezníček, Pavel Batěk, Klára Oltová, Štěpánka Fingerhutová, Samuel Toman, Marie Turková, Magdalena Zimová, Miroslav Zavičár, Jan Staněk...
Jevištní adaptace díla slavného italského filmaře Piera Paolo Pasoliniho vycházející z knižního zpracování námětu, jejž Pasolini v roce 1968 natočil jako film. Do domu středostavovské rodiny přijíždí tajemný cizinec. Nevíme, kdo to je, ale brzy se ukáže, proč přijel. Do vyprahlého prostředí stereotypu bez cíle přináší mimořádný cit. Jediným aktem změní život všem - otci, schopnému podnikateli, osamělé matce, panenské dceři, nejistému synovi i vykořeněné služce. Po jeho odjezdu už nic není jako dřív...
18! Hodnocení inscenace
Redakce
68 %
Uživatelé
62 %
kontroverzní inscenace (68.)
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 60 %
Jan Pařízek 70 %
Pavel Širmer 70 %
Iva Bryndová 60 %
Helena Grégrová 80 %
Lukáš Dubský 60 %
Jan Pařízek 70 %
Pavel Širmer 70 %
Iva Bryndová 60 %
Helena Grégrová 80 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (37)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 60 %
8.11.2024 | 1210 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65%. Jevištní báseň o nenaplněnosti života, pomíjivosti a osamělosti. Režisér J.Čermák si vystačí s minimem slov, přesto jsou témata a charaktery postav vystavěny pochopitelně. Jedná se o zajímavé vykročení mimo obvyklý repertoár Dlouhé. Inscenace je těžko nějak racionálně popsatelná, ostatně už na začátku představení se divákovi dostane varování, že nejde o příběh, ale o zprávu. Člověk tak na sebe může nechat působit jednotlivé obrazy. U mě osobně to fungovalo tak napůl - některé části mě opravdu zaujaly, prosakovala z nich existenciální tíseň, jiné mě ale nechaly chladnými. Trochu mi vadila jistá předvídatelnost děje.
Jan Pařízek 70 %
24.10.2024 | 930 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace, jenž rozhodně zanechá dojem. Moc pěkná série obrazů, které jsou doplněny trefně zvolenou hudbou a společně vytváří veskrze zajímavý příběh. Stačí se do toho ponořit a nechat se tím unášet. Vše se podařilo vystavět tak, že to dokáže zaujmout a místy i zdařile překvapit. Snad jen škoda slov v závěru, zapůsobilo by to na mě ještě o něco více bez nich. Celkově však opravdu povedené. 75%
Pavel Širmer 70 %
16.10.2024 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Jevištní adaptace literární předlohy je, podobně jako její filmová podoba, postavena na neverbálním vyjadřování, během večera zazní jen minimum slov. I bez nich je však inscenace srozumitelná a divák dostává možnost nahlédnout do niter členů rodiny, jejichž pravá podstata se postupně rozkrývá po příjezdu tajemného cizince. Na vlnu inscenace J. Čermáka se divák může nebo nemusí naladit, ale stojí za to dát počinu šanci. Titul se totiž vymyká nejen z repertoáru Divadla v Dlouhé.
Iva Bryndová 60 %
27.9.2024 | 605 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Spojení Pasoliniho předlohy s režií J.Čermáka dávalo předem tušit, že půjde o pro dosud na původní práci Dlouhé zvyklého diváka kontroverzní inscenaci, a tou Teoréma bude. Neznalá konkrétně této předlohy jsem jen tušila, do čeho jdu, a jakkoli na mě první scény výrazně působily, svou obrazností i absurditou, krátce po příjezdu cizince se z mého pohledu inscenace chytila do pasti opakování, vršení metafor a předvídatelnosti - i s ohledem na téměř jediná slova, která po příjezdu cizince z jeho úst zazní, aby se následně začala naplňovat. Obrazově, pohybově i herecky zajímavé, ale celek se mě nedotkl a upadající tempo v druhé části nepomohlo.
Helena Grégrová 80 %
15.9.2024 | 1725 hodnocení
+ souhlasím
Jakub Čermák a celý tým uvolňují stavidla podvědomí a nabízejí publiku možnost hledat významy a souvislosti v dráždivém labyrintu kontrastních obrazů a symbolů, tajemný cizinec nápodobně otvírá rodině znuděně zakonzervované v zpohodlnělém konzumním módu cestu k nalezení nových impulsů smysluplného bytí. Má auru spasitele i pokušitele, jeho svody zafungují očistnou i sebedestruktivní razancí probuzených tužeb a vášní. Tohle násobné vytržení z komfortní zóny o hledání sebe sama jde letargii proti srsti, klade nepříjemné, naléhavé otázky. Herecky, výtvarně i hudebně originální inscenace s katarzně provokativním efektem nelichotivého podobenství.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Dawson321 80 %
3.12.2024 | 135 hodnocení
+ souhlasím
Za mě velice zajímavé představení. Mnoho věcí v něm není řečeno a musíme si je domyslet...kdo je tajemný cizinec, proč přijíždí zrovna do této rodiny, proč pak musí odjet? Představení také ukazuje, že sexualita nemusí být pouze černo/bílá a má mnoho podob.
BarboraSalome 10 %
22.11.2024 | 63 hodnocení
+ souhlasím
10 % za ohýnek přátelství, co tam chvíli plá. Můj nejhorší divadelní zážitek za posledních 20 let. Činohra, kde se nemluví a naprosto ploché postavy.
MMK 10 %
21.11.2024 | 197 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Sled nesouvisejících nic neříkajících výjevů. Nuda, nuda, šeď, šeď.
Vladimír Rogalewicz 60 %
20.11.2024 | 824 hodnocení
+ souhlasím
Neznalý Pasoliniho předlohy jsem jen tušil, co mohu očekávat. Nemilým překvapením bylo, že se nejedná o plnohodnotné představení. Děj je velice skromný, velice schematický a předvídatelný. Jedná se vlastně o sérii studijních etud, nutno ale uznat, že skvěle ztvárněných. Celkově mě však tato inscenace spíše nudila.
Franz.K 70 %
16.11.2024 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Je to jímavé, smutné, bolestné. Někdy mi to možná přišlo už moc opakované, protože je jasné, co se stane, ale obrazy moc pěkné a oceňuji celý ten koncept a herci s tím hezky jdou. Matyáš Řezníček má v sobě krásné tajemství a smutek. Bavilo.
Karel Toman 10 %
11.11.2024 | 73 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Inscenace Jakuba Čermáka stojí na obrazech, které nejsou vůbec působivé, šokující a naplňující. Zbývá se tedy jen přenést do vlastní fantazie a nějak představení přežít. Herecky není zajímavý vůbec nikdo. Velké zklamání.
Jerman 70 %
29.10.2024 | 137 hodnocení
+ souhlasím
Toto je představení pro pokročilé diváky. Inscenační tým vyšel jak z Passoliniho knihy tak i filmu, které převedl do magického dramatického tvaru s minimem textu. Kombinace dynamické scénografie, světel, hudby a ruchů dává představení, kde herci hlavně mlčí, erotikou prostoupený snový charakter. Inscenace je hlavně estetickým zážitkem, výtkou může být, že je to především umění pro umění. Jakub Čermák zde osvědčil své režijní kvality, v kontextu s jeho předchozími inscenacemi (myslím na "ukrajinské" Trojanky ve Švehlovce a Návrat krále ve Švandově d.) je zřejmá jeho schopnost uchopit zvolená témata rozličnými divadelními prostředky.
Kateřina Vodáková 80 %
27.10.2024 | 271 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Úchvatná, snová jízda J. Čermáka! Obraznost! Nic podobného jsem na jevištích neviděla... Na Teorémě je nejvíce fascinující právě to, jak moc jiná a abstraktní je vůči zbytku repertoáru Dlouhé. Děkuji vedení za odvahu jít do risku s titulem proti divácky vděčnému, mnohdy plochému mainstreamu. Toto otevírání očí a nabourávání hranic je zásadní a cenné. I v rámci celé pražské divadelní scény považuji její uvedení a pojetí za takový malý zázrak. Neumím popsat, co přesně jsem viděla a prožívala, ale hodně mě to chytlo a rozšířilo obzory. Slov minimum, možných významů a pocitů nekonečno... Každý si najde odlišné metafory a žádná není chybná.
Kevinator 60 %
26.10.2024 | 201 hodnocení
+ souhlasím
Zpracování se s mým viděním divadla a hlavně Divadle v Dlouhé míjí. Inscenaci přeju, aby si našla své diváky.
Fantomo 60 %
25.10.2024 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Typ představení, pro náročnějšího diváka, který nechce jen konzumovat... Hezké představení plné obrazů a nápadů, které však nezanechalo hlubší pocit či nutkání k přemítání o díle/tématu.
Nikoss 60 %
24.10.2024 | 126 hodnocení
+ souhlasím
Základní téma Teorémy autorů se dosti míjí s Pasoliniho dílem (knihou i filmem). Střet duchovna a citového prožitku vyvolané u členů rodiny hostem v konfrontaci s jejich dosavadním prázdným konzumním životem se v inscenaci jaksi nekoná. Což ani nelze, protože postavy nejsou nijak charakterizovány a proto nemohou ani projít nějakým hodnotovým přerodem. V inscenaci postavy zažijí jen novou erotickou zkušenost a nějak na ní reagují. Toť vše. Pokud ale pomineme, že jde jen o poněkud povrchní interpretaci Pasoliniho, nelze inscenaci upřít režisérskou zručnost a působivé "tělesné" herectví téměř beze slov. Dobrá recenze v Divadeleních novinách.
J.anek 100 %
24.10.2024 | 519 hodnocení
+ souhlasím
O chlapci krásném jako Američan, ale především o sobě a o nás vypravuje český Pasolini Jakub Čermák. Nemá potřebu soupeřit s filmem, používá ryze divadelní prostředky. Podobně jako ve své Maryše šetří slovy, zato nešetří obrazy. Mluví o našich úzkostech, o samotě, o našich nejistotách, o tom, že život jen konzumujeme, protože nemáme odvahu ho žít.
Drze počítá s vnímavým a zkušeným divákem (a v Dlouhé to nebyli všichni ani náhodou). Nevím tady v Česku o nikom, kdo by tak citlivě a efektně zároveň pracoval s nahotou, tělesností a intimitou. Vynikající jsou projekce, scéna i světla. Každé gesto má svůj smysl.
Divadlo poezie, rituál, krása.
Drze počítá s vnímavým a zkušeným divákem (a v Dlouhé to nebyli všichni ani náhodou). Nevím tady v Česku o nikom, kdo by tak citlivě a efektně zároveň pracoval s nahotou, tělesností a intimitou. Vynikající jsou projekce, scéna i světla. Každé gesto má svůj smysl.
Divadlo poezie, rituál, krása.
Gravestone 50 %
24.10.2024 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé a nestandardní divadelní zpracování s velice solidními hereckými výkony. Bohužel jsme ale v současné době pro ztvárnění autorských záměrů na jevištích svědky jen mužské nahoty a té ženské se režiséři/režisérky z nepochopitelných důvodů nějak bojí. Chtělo by to i v tomto více genderové vyváženosti.
Docela dobře to ve své recenzi napsal p. Chuchma:
https://www.novinky.cz/clanek/kultura-divadlo-glosa-nahota-matyase-reznicka-v-radu-dnesnich-veci-40489237
Docela dobře to ve své recenzi napsal p. Chuchma:
https://www.novinky.cz/clanek/kultura-divadlo-glosa-nahota-matyase-reznicka-v-radu-dnesnich-veci-40489237
Jan Vorlíček 90 %
2.10.2024 | 86 hodnocení
+ souhlasím
Málokdy jsem se v divadle dokázal tak odpoutat od reality a jen na sebe nechal působit jednotlivé obrazy a výjevy. Je hodně úlevné nemuset poslouchat kilometry monologů a dialogů a jen vnímat. Katarze se dostaví i bez nich.
Jen by každý měl zvážit, zdali je představení pro něj, popř. pro ty, kterým lístky třeba daruje. I jedna přítomná dvojice, která je představením znuděná či pohoršená, dokáže svým znuděním a pohoršením hodně rušit ostatní. A v představení, kde se takřka nemluví, jsou tyto rušivé elementy hodně znát.
Jen by každý měl zvážit, zdali je představení pro něj, popř. pro ty, kterým lístky třeba daruje. I jedna přítomná dvojice, která je představením znuděná či pohoršená, dokáže svým znuděním a pohoršením hodně rušit ostatní. A v představení, kde se takřka nemluví, jsou tyto rušivé elementy hodně znát.
Jaroslavz 100 %
15.9.2024 | 97 hodnocení
+ souhlasím
Víc než 100 % dát nejde. Je to fantastická divadelní jízda. Výmluvná, přestože (skoro) bez rečí. A pěkně se tam tančí! A Řezníček a Batěk a Oltová a Toman a spol. jsou moc hezky vyladění režijní taktovkou pana Čermáka. To prostě nemůžeš nevidět!
Braddy 100 %
15.9.2024 | 255 hodnocení
+ souhlasím
Počin v Dlouhé nečekaný, i když jméno režiséra (Čermáka i Passoliniho) naznačovalo že nepůjde o standardní představení. V podstatě od vstupu Matyáše Řezníčka na scénu se to rozjede a nezastaví.
Sip 60 %
27.11.2024 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Už jsem na ty existencionální témata asi starej. Ale zajímavě udělaný, obrazný... herci skvělí, jako v Dlouhý skoro dycky.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.