Dejvické divadlo
Egon Tobiáš & kol.
Absolutno – kabaret o konci světa
Premiéra: 4.12.2018 | 1:45x
Podle seriálu fejetonů Karla Čapka „Továrna na absolutno“. Dramaturgie: Tereza Marečková. Výprava: Eva Jiřikovská. Hudba: Ivan Acher a citace. Režie: Anna Davidová.
Simona Babčáková, Lenka Krobotová, Anna Schmidtmajerová, Tomáš Jeřábek, Václav Neužil, Jaroslav Plesl, Lukáš Příkazký...
Scénická esej na motivy seriálu fejetonů Karla Čapka „Továrna na absolutno“.
Hodnocení inscenace
Redakce
56 %
Uživatelé
68 %
Hodnocení redakce
Iva Bryndová 60 %
Lukáš Dubský 70 %
Pavel Širmer 40 %
Lukáš Holubec 40 %
Jan Pařízek 70 %
Iva Bryndová 60 %
Lukáš Dubský 70 %
Pavel Širmer 40 %
Lukáš Holubec 40 %
Jan Pařízek 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
12.12. | Čt | 19:30 |
|
Volby
Hodnocení (53)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 60 %
7.3.2022 | 593 hodnocení
+ souhlasím
55% - Inscenace po výtvarné i herecké stránce velmi výrazná. Myšlenka Čapkova díla, které sloužilo jako námět, z mého pohledu zůstala jasná a patrná, obávám se ovšem, že po delší době od zhlédnutí zůstane nejvýraznějším dojmem z celé inscenace právě její výtvarná složka - ať už stříbrná scéna či extravagantní kostýmy, a ona myšlenka, v první chvíli jasná a zřetelná, se vytratí v sestřihu výrazných a většinou povedených kabaretních momentů a hereckých výkonů - zaujali zejména V. Neužil, J. Plesl, a A. Schmidtmajerová.
Lukáš Dubský 70 %
13.1.2020 | 1193 hodnocení
+ souhlasím
Z Čapkova souboru fejetonů berou tvůrci jen základní dějový syžet, zbytek doplňují po svém. Naráží tak na mnohé neuralgické body dnešní společnosti. Celé je to pospojované spíš jen atmosférou, ale nemyslím, že by tady šlo o dramaturgickou neujasněnost. Jednotlivé výstupy jsou kvalitativně lehce nevyvážené, patrně nejlepší je scéna s papežem, naopak celkem zbytné jsou pěvecké výstupy (byť hudba I.Achera je skvělá). Herecky vyvážená inscenace, Dejvičtí ukázali, že si dokáží hravě poradit i s jiným typem divadla, než jaké je v DD obvykle k vidění. (více v článku na blogu)
Pavel Širmer 40 %
22.10.2019 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
45%. Čapkovy texty byly jen východiskem, Egon Tobiáš a tvůrci inscenace s nimi naložili volně. S neuspořádaným scénářem si režisérka zdatně pohrává formou kabaretu. Některé výstupy jsou vtipné, mají jasnou pointu a strefují se do dnešních společenských či morálních problémů. V jiných scénách je zase těžké odhalit smysl. Nuda to rozhodně není, ale většina diváků bude zákonitě zmatena. Je dobře, že DD nespoléhá na zajeté koleje a občas nabízí i experimenty. Tomuto by však ze strany autorů, dramaturgie i režie prospělo ujasnit a zřetelněji definovat záměr a směr.
Lukáš Holubec 40 %
22.2.2019 | 746 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
--- Absolutně absurdní kabaret --- (více v článku na blogu)
Jan Pařízek 70 %
14.1.2019 | 927 hodnocení
+ souhlasím
Stejně jako absolutno nebo konec světa jsou pojmy dosti těžce uchopitelné, tak i tento kabaret není jednoduché obsáhnout a popsat. Je třeba se tomu odevzdat a nechat to volně působit, neb energie kterou to vyzařuje je rozhodně nabíjející. Ve výsledku pak dost možná budete i nemálo ohromeni celkovým účinkem. A kdyby ne tak jistě potěší alespoň vydařená scéna, hudební složka a kvalitní herecké výkony. Zaujali hlavně A. Schmidtmajerová a J. Plesl.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Harrycert 70 %
20.2.2024 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Hodnotím jako povedené představení. Dejvické divadlo je nevšední a taková výjimka v Praze a za to jsem vděčný. Spokojenost.
Petra. 60 %
30.5.2023 | 58 hodnocení
+ souhlasím
65%
Skvělé herecké výkony a velmi estetická scéna. Bohužel jinak se mi zpracování moc nelíbilo a Čapkovým dílem se pouze inspiruje.
Skvělé herecké výkony a velmi estetická scéna. Bohužel jinak se mi zpracování moc nelíbilo a Čapkovým dílem se pouze inspiruje.
Horác Badman 60 %
20.3.2023 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Takto by vypadala Magnolie, kdyby ji natočil Lynch a asistoval mu Sorrentino.
Inscenace předpokládá znalost Čapkova románu. Sama jej nijak neuvádí a jen ho využívá jako kostru, na kterou, tak jako hmota visí na absolutnu, věší efektní scénky. Po konci pak někteří diváci odchází se skelným pohledem fixovaným do dáli, diskutující o tom, že snad přišli na to, co je v té bedně.
Představení táhne Příkazký, za zdatné asistence ostatních (Babčáková příjemně překvapuje zpěvem L'italiano).
Minimálně kvůli eseji M. Váchy doporučuji koupi programu. Umím si představit že bych se nezpozdil, stihl sklenku pinot grigio v baru a asi hodnotil výš.
Inscenace předpokládá znalost Čapkova románu. Sama jej nijak neuvádí a jen ho využívá jako kostru, na kterou, tak jako hmota visí na absolutnu, věší efektní scénky. Po konci pak někteří diváci odchází se skelným pohledem fixovaným do dáli, diskutující o tom, že snad přišli na to, co je v té bedně.
Představení táhne Příkazký, za zdatné asistence ostatních (Babčáková příjemně překvapuje zpěvem L'italiano).
Minimálně kvůli eseji M. Váchy doporučuji koupi programu. Umím si představit že bych se nezpozdil, stihl sklenku pinot grigio v baru a asi hodnotil výš.
Vonneg 90 %
28.2.2023 | 6 hodnocení
+ souhlasím
Ze začátku překvapení, ale pokud přijmete formu, určitě Vám neunikne ani obsah. Herecké výkony všech naprosto bezvadné.
Fekete 40 %
27.2.2023 | 205 hodnocení
+ souhlasím
26.2.2023, 2 rada.
Celostribrna scena i kostymy. O hre plati vsechno, zde napsane. Nestandartni Capkuv bizar. Nejvyraznejsi jsou L. Prikazky na 8 cm jehlach, ktery si to uzival, i "nenapadny" J. Plesl. Perfekcionista a dokonalost sama. Bylo zajimave zjistovani u celeho souboru, kdo vyznava jake spodni pradlo. A. Schmidtmajerova cervene kalhotky, L. Krobotova cervenou podprsenku, ostatni standard, pouze S. Babcakova se pochlubila nic nerikajici delsi nocni kosili.
Celostribrna scena i kostymy. O hre plati vsechno, zde napsane. Nestandartni Capkuv bizar. Nejvyraznejsi jsou L. Prikazky na 8 cm jehlach, ktery si to uzival, i "nenapadny" J. Plesl. Perfekcionista a dokonalost sama. Bylo zajimave zjistovani u celeho souboru, kdo vyznava jake spodni pradlo. A. Schmidtmajerova cervene kalhotky, L. Krobotova cervenou podprsenku, ostatni standard, pouze S. Babcakova se pochlubila nic nerikajici delsi nocni kosili.
Čiko 70 %
17.9.2022 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
65%
První setkání s Čapkovou Továrnou na absolutno. Mě to většinou bavilo a to i přes stopáž 1:45 bez přestávky. Je to inscenováno zábavnou kabaretní formou a místy je to velmi vtipné. Herce to evidentně baví a užívají si to. Líbí se mi výprava E.Jiřikovské i hudba I.Achera. Zajímavá sonda Dejvického divadla do světa absolutní utopie...
První setkání s Čapkovou Továrnou na absolutno. Mě to většinou bavilo a to i přes stopáž 1:45 bez přestávky. Je to inscenováno zábavnou kabaretní formou a místy je to velmi vtipné. Herce to evidentně baví a užívají si to. Líbí se mi výprava E.Jiřikovské i hudba I.Achera. Zajímavá sonda Dejvického divadla do světa absolutní utopie...
Birter 90 %
30.1.2022 | 214 hodnocení
+ souhlasím
Přesně jak jsem očekával. Čapkův text na mě ve své původní podobě působil spíše rozpačitě, ale věděl jsem, že v bláznivém divadelním provedení jeho skvělé myšlenky daleko lépe vyniknou. K tomu ještě je představení vtipné a mrazivě aktuální. Klobouk dolů.
Rightak 60 %
2.10.2020 | 36 hodnocení
+ souhlasím
Je to jiné, není to zřejmě pro každého. Mně osobně chyběla větší celistvost, ale tu zřejmě nemohu očekávat u díla, které samo o sobě vycházelo jako fejetony a celistvé nebylo. Nicméně se mi líbí, že se Dejvické nebojí nabídnout něco trochu alternativnějšího. Továrnu na absolutno jsem nečetl, takže jsem neměl žádné očekávání a byl jsem příjemně překvapen. Scéna s papežem je skvělá.
Janísek 80 %
3.2.2020 | 12 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Asi je to tím, že jsem předlohu nečetl, jen jsem si (a až po představení) s chutí poslechl rozhlasovou hru z roku 1988, která je mimochodem na radiotéce volně ke stažení. Ale přiznávám, že jsem se výborně bavil. Egon Tobiáš a Tereza Marečková vytvořili lehkou, zábavnou, podvratnou, někdy i závratnou "šou", která (alespoň na mě) fungovala. Čapek-nečapek, bůh-nebůh, nebermesevážně. A k tomu ty herecké výkony! Boží! Tedy - absolutní! Takže dávám neobvyklých 80% a spokojen odcházím do svého malého relativna.
Gimli35 40 %
12.10.2019 | 311 hodnocení
+ souhlasím
Herci dělají, co mohou (obzvlášť L. Příkazký, J. Plesl a V. Neužil, naopak T. Jeřábek je zde až překvapivě nevýrazný), scéna je zajímavá, hudba pozoruhodná... ale k čemu to všechno je, když inscenace jako taková je pouhou změtí bizarních výstupů, z nichž se mi nepodařilo rozklíčovat, co se mi vlastně hra snažila říct. Účinkující něco říkají, ale slova zůstávají trčet kdesi ve vzduchoprázdnu mezi jevištěm a hledištěm. Škoda, velká škoda.
Jula 70 %
1.10.2019 | 36 hodnocení
+ souhlasím
Pokud očekáváte typické Dejvické divadlo, radši na představení ani nechoďte. Poprvé se mi v Dejvickém stalo, že jsem si na konci říkala- co to, sakra, mělo být?
Trochu nudné, divné, nesrozumitelné, s občas úžasně vtipnými výstupy ( mělo jich být víc), Všichni herci výborní jako vždy, hlavně Václav Neužil zazářil. Rozesmála mě legračně použitá italská populární píseň. Vlastně se mi to docela líbilo, i když za mě nejslabší kus, co jsem v tomto divadle dosud viděla. Slabších 70%
Trochu nudné, divné, nesrozumitelné, s občas úžasně vtipnými výstupy ( mělo jich být víc), Všichni herci výborní jako vždy, hlavně Václav Neužil zazářil. Rozesmála mě legračně použitá italská populární píseň. Vlastně se mi to docela líbilo, i když za mě nejslabší kus, co jsem v tomto divadle dosud viděla. Slabších 70%
LavinieCamui 60 %
16.6.2019 | 855 hodnocení
+ souhlasím
Nevím, nějak mi to nesedlo. A to mám jinak inscenace Anny Davidové velice ráda.
Jerman 60 %
29.4.2019 | 137 hodnocení
+ souhlasím
Pokus velmi volného přetavení Čapkových fejetonů do divadelního představení s použitím futuristického dekóru. Velmi dobré herecké výkony (zvláště pohybové kreace Příkazkého), vtipné scény, ale inscenace jinak působí roztříštěným dojmem a místy je nesrozumitelná, bez souvislé dějové linky (proto asi ten název kabaret). Skoro dvě hodiny bez přestávky jsou v závěru trochu dlouhé. Neurazí a nenadchne. Pro Annu Petrželkovou-Davidovou, která je jedním z mladých režisérských talentů a nastupující šéfrežisérkou Na Provázku ne úplně přesvědčivá hostovačka v Dejvicích.
Podusak 80 %
7.2.2019 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Prisel jsem absolutne bez ocekavani a vysel z toho spickovej bizarre :-D
Barka 70 %
12.12.2018 | 297 hodnocení
+ souhlasím
Je to úlet, který bych od dejvických úplně nečekala. V představení jsou krásné, vtipné i silné momenty (pro mě nejlepší scéna s jeptiškami), ale jako celek to u mě úplně nezarezonovalo. Významy tam určitě jsou hluboké, ale musela bych jít asi víckrát, abych je všechny pochopila, jde to trochu za roh, jak se říká. Ostře stříbrná scéna mi po nějakém čase začala být nepříjemná na oči, ale zas oceňuji skvělou práci se světly, které se tímto scénografickým řešením otevřely nevídané možnosti. Herecké výkony jsou perfektní, tam jsem zklamaná rozhodně nebyla.
Jaroslavz 20 %
6.12.2018 | 95 hodnocení
+ souhlasím
Propánoboha, hodně slabá inscenace o hledání Boha. I když se herci moc moc snaží, aby z toho cosi vykřesali. Skoro se nechce věřit, že Dejvičtí něco takového pustili na scénu.
Helkenej 90 %
8.2.2020 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Nevim, zdaje znalost predlohy dulezita, take zalezi, jaky osobni postoj divak ma k otazkam "absolutna", ja jsem se v recenem nasla, to, co tvrdi vynalezce Marek v predposledni scene je i moje "vyznani", a stejne tak mi prislo, ze prave k tomuto momentu speje cela inscenace, stejne utrzkovite pojata, jako predloha. Herci hrali sveze, bajecne zpivali, hudba navozuje stavy, ktere dane postavy na scene zazivaji. Nejednoznacnost neberu jako chybu inscenace, ale zamerne ponechany prostor. Je to moc hezky, krasny, jen necekejte klasicky pribeh, myslim, ze spousta divaku v sale to diky tomu nepobrala.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.