Tygr v tísni

Perseidy

Premiéra: 1.9.2024 | 1:45x
Inscenace pod širým nebem na ostrově Štvanice.
Dramaturgie: Marie Nováková. Scéna: Magdalena Paráčková-Teleky. Kostýmy: Karolína Srpková. Hudba: Matyáš Krtička, Lukáš Klavrza. Režie: Adam Steinbauer.
Poslední uvedení: září 2024.
Moderní zpracování antického námětu. Mladý Perseus je vržen do krajiny mýtu, který přežil zánik antického světa. Na cestu hrdiny – lemovanou chybami a omyly, manýry štěstěny i pohnutkami svědomí. Možná tu ale není tak docela sám. Možná tu nejde jen o něj. I ostatní žijí svůj vlastní mýtus o hodnotách, úzkostech a nadějích potomků evropské civilizace. A kapela dál hraje, a loď se ještě nepotopila. Hvězdné nebe nad námi. No, a co v nás...?
15!      

inscenace již byla stažena z repertoáru

Tygr v tísni
Hodnocení inscenace
Redakce
53 %
Uživatelé
63 %
kontroverzní inscenace (200.)
63131000
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 40 %
Helena Grégrová 60 %
Lukáš Holubec 60 %
Volby

Hodnocení (16)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  40 %
16.10.2024 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Moderní variace antického námětu. Všechny inscenační složky mají v modelu opodstatnění a jsou profesionálně odvedeny, přesto jejich kombinace ve výsledku divákům značně ztěžuje orientaci v souvislostech. Bez znalosti antického mýtu se divák může snadno ztratit a nedocení tak smysluplný záměr autorů textu a režiséra. Dominantní hudební složka značně přebíjí slova, která jsou pro pochopení klíčová. Milovníci metalové hudby nemusí mít problém s hlasitostí a „tvrdostí“, pro část diváků může být sluchový vjem na hraně snesitelnosti. Scénografie, jejíž těžiště je v železné konstrukci, s hudbou souzní, ale cestu k hledání rovněž komplikuje.
Helena Grégrová  60 %
14.9.2024 | 1712 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Jelikož jsem si základní osu mýtu o Perseovi před návštěvou čtenářsky osvěžila, mohla jsem se nechat volněji unášet asociativním proudem poetického textu, užívat si působivou, zajímavými detaily opatřenou vizuální složku, rockovo-metalový švunk kapely KRKN a zdařilé herecké i pěvecké akce. Jinak bych, přiznávám, příběh lovila patrně o poznání složitěji, daná koncepce vyžaduje citelné soustředění, jednotlivosti se mně místy významově poněkud tříštily, v kompaktní celek se ale nakonec přece jen vše poskládalo. Byť chápu tvůrčí akcentaci jiných motivů, absence završení osudového oblouku stran okolností smrti Perseova děda Akrisia zamrzela.
Lukáš Holubec  60 %
9.9.2024 | 744 hodnocení
+ souhlasím
--- Perseova cesta ze spárů machistického krále --- (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
natymau  40 %
16.9.2024 | 38 hodnocení
+ souhlasím
To se moc nepovedlo. Ačkoli to mělo zábavné momenty, vždycky je protl nějaký wtf. Obsazení hlavní herečky moc nerozumim, její zpěv a projev odpovídal hudebnímu divadlu Karlín, v kombinaci s alternativní scénou Štvanice to působilo fakt divně. Instrumentální hudební složka byla dobrá, to šlapalo. 90 minut se ale fakt zdálo jako několik hodin a závěrečná scéna byla největší cringe v historii divadla.
Adam Zelinka  60 %
11.9.2024 | 257 hodnocení
+ souhlasím
chvílemi to nemá moc energie
Bran  20 %
8.9.2024 | 12 hodnocení
+ souhlasím
I když si tu dal nejspíš pan režisér 90 %, bylo to slabé.
Nikoss  70 %
6.9.2024 | 120 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Příběh, jenž má bezpočet literárních i filozofických interpretaci, včetně těch, které akcentuje tato inscenace: Medúsa jako oběť zlovule bohů, hlava Medúsy jako feministický symbol v opozici k maskulínímu světu. Autoři tedy nepřichází s originálním výkladem, spíše bloudí mezi již známými, zvýrazňují vývoj aktualizovaneho mladého Persea a končí oblíbeným (leč marným) očekáváním, co s prohnilým světem udělá mladá generace (Perseus, Andromeda). Metalová hudba, sklouzávající k muzikálové manýře, jako obluda, jejíž čas vypršel. Je třeba ocenit, že všichni hrají a zpívají na plný plyn.
Eliduc  0 %
3.9.2024 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Projekt Antická Štvanice by bylo nejlepší zrušit a ušetřené peníze věnovat na cokoliv jiného. Anebo aspoň přejmenovat na Anticlá sra*ka. K podujatím bylo lze mít námitky vždy (snad kromě "barokní opery"), ale sešup je ohromný. Loni k nepřežití, předloni to zrušili sami - a mohli by i letos. Cokoliv komentovat by byla ztráta času. Bohužel i peněz, ale ty už jsou fuč.
Kedlubajz  60 %
9.9.2024 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Pořádnej metal to teda je, hudební části jedou na plný kule a povedly se. Mimo ně už žel tolik prostoru na hraní nezbylo, ale povšechně to bylo vcelku povedené. Autoři to tedy pojali jako akcentáž bídy ženského údělu pod jhem krutých a nedospělých mužů a v tomto smyslu (už tak neveselé) antické mýty ještě řádně opepřili. No.. aspoň, že ta zvířata máme rádi;)
Saturnin  90 %
6.9.2024 | 2 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Kvalitní hudební i dramaturgický zážitek. Představuje příběh Persea z jiného úhlu pohledu, ve kterém Medúza není monstrum, ale bytost, se kterou bylo krutě zacházeno. Z odporného chování krále Polydekta mrazí, a Perseus, zpočátku lehkovážný mladík, dozrává v citlivého hrdinu, jak je patrné například ve scéně s Pegasem. Další velmi povedenou myšlenkou inscenace je proměna Krakena v rockovou/metalovou skupinu KRKN, která provází celý příběh a je třešničkou na dortu tohoto zážitku.
Onndra  70 %
17.9.2024 | 61 hodnocení
Bestie  100 %
11.9.2024 | 6 hodnocení
Braddy  80 %
4.9.2024 | 231 hodnocení
Volnicko  70 %
3.9.2024 | 58 hodnocení
Gimli35  70 %
2.9.2024 | 299 hodnocení
Forkronil  90 %
2.9.2024 | 3 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.