Švandovo divadlo [velký sál]
<< Měsíc na vsi | Mnoho povyku pro nic >>
Molière
Misantrop
Premiéra: 30.5.2015 | 2:35
Překlad: Vladimír Mikeš. Úprava: Lukáš Brutovský, Miro Dacho. Dramaturgie: Miro Dacho, Martina Kinská. Scéna: Jozef Ciller. Kostýmy: Zuzana Hudáková. Hudba a režie: Lukáš Brutovský.
Poslední uvedení: duben 2017.
Poslední uvedení: duben 2017.
Filip Čapka, Eva Josefíková, David Punčochář, Martina Krátká, Bohdana Pavlíková, Marek Pospíchal, Tomáš Červinek, Michal Sedláček / Jacob Erftemeijer, Jiří Weiner
Stále aktuální komedie významného francouzského klasicistního autora, v níž jsme si až příliš podobní. Alcest nesnese už kolem sebe nikoho. Nenávidí přetvářku, a ta se stala konvencí. Upřímnost je k smíchu, on je k smíchu. Odešel by okamžitě do ústraní, kdyby jeho milovaná nebyla středem pozornosti právě v této společnosti. Je nutné se rozhodnout... „Kdo není sebevrah, ten se přizpůsobí.“
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
64 %
Uživatelé
68 %
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 60 %
Jiří Koula 70 %
Lukáš Dubský 60 %
Anežka Kotoučová 70 %
Michal Novák 70 %
Helena Grégrová 60 %
Jiří Landa 60 %
Pavel Širmer 60 %
Jiří Koula 70 %
Lukáš Dubský 60 %
Anežka Kotoučová 70 %
Michal Novák 70 %
Helena Grégrová 60 %
Jiří Landa 60 %
Volby
Hodnocení (40)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 60 %
6.3.2017 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
65%. Nenapíšu asi nic, co by již nezaznělo. Pečlivý dramaturgický a režijní výklad, dotažená aktualizace charakterů, kterou důsledně vedení herci většinou zdařile naplnili a navíc precizně interpretovali verše. Je třeba jmenovat zejména F. Čapku a E. Josefíkovou. V předešlých komentářích často zazněla kritika výkonu B. Pavlíkové, herečka však patrně s reprízami na roli pracovala, ke konci uvádění do inscenace zapadla a nepůsobila vůbec rušivě.
Lukáš Dubský 60 %
2.4.2016 | 1213 hodnocení
+ souhlasím
65%.Stejně jako v době vzniku vzbuzuje i smíchovský Misantrop spíše zdvořilé uznání než zájem a nadšení. Určitě zaujme povedená scéna J.Cillera a kostýmy Z.Hudákové. Z Brutovského režie úplně nevyplývá, proč hrát tuhle hru právě teď a tady. Nahlíží ji především jako vztahovou tragikomedii. Alcest v podání F.Čapky nedokáže žít v pokrytecké společnosti, ale tušíme, že podobné problémy bude mít i jeho život v ústraní. Jeho vystupování je teatrální a z nenáviděné společnosti si vědomě buduje publikum. Z ostatních herců zaujme především M.Krátká. Podivné mi přišlo pojetí postav Akasta a Klitandra. (více v článku na blogu)
Anežka Kotoučová 70 %
7.11.2015 | 231 hodnocení
+ souhlasím
Misantrop dle mého názoru není ani asociál ani idealista, nýbrž vzor toho, jak by se k sobě měli lidé chovat. Proto tuto navýsost aktuální Molierovu hru mám tolik ráda a Švanďácké pojetí je kvalitně zinscenovanou klasikou. Kostýmy jsou výborné, scéna v pořádku, výkony herců ale nerovnoměrné. Je dosti velký rozpor sledovat dynamického, správně nadurděného M. Čapku nebo nenápadnou, ale o to zajímavější M. Krátkou na jedné straně, když na opačné straně zrovna nezáří mírně přehrávající B. Pavlíková a slabší D. Punčochář nebo J. Erftemeijer. Ve výsledku ale spokojenost.
74%
74%
Michal Novák 70 %
14.6.2015 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Nasazení Moliérova Misantropa do repertoáru porozumíme už při prvním dějství, kdy text spustí obžalobu společnosti sevřené do přetvářky a převrácených konvencí. Inscenace Lukáše Brutovského je především oslavou slova. Režie s citem modernizuje klasicistní hru, zajímavě pracuje se znaky a za zmínku jistě stojí výtvarná stránka inscenace. Divák s povděkem přijímá bravurní interpretaci veršovaného textu a v tomto smyslu výrazné výkony herců v čele s Filipem Čapkou. A teď co je podle mě špatně: málo odvahy ke škrtání, prazvláštní sterilita inscenace a nekorigované herectví Bohdany Pavlíkové.
Helena Grégrová 60 %
3.6.2015 | 1727 hodnocení
+ souhlasím
65%. Tleskám především velmi zdařilé scénografii, která mj. sugestivně podtrhuje prostřednictvím průhledných rekvizit snadnost prokouknout společenskou přetvářku a nechává trefně vyniknout jejímu kontrastu s názory misantropa Alcesta, který svou černou dřevěnou židli nosí neustále se sebou, stejně jako negativní postoj k falši, povrchnosti, pomluvám a předstírané vzájemné shovívavosti většiny ostatních. Byť i po herecké stránce lze hovořit o dobře odvedené práci, inscenace jako celek mě zásadněji nestrhla. Téma hry bylo vysloveno, podtrženo, sečteno, ale pro mě ničím objevným nevynásobeno.
Jiří Landa 60 %
1.6.2015 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace je velmi přitažlivě zpracována po výtvarné stránce, zvlášť co se kostýmů Z. Hudákové týče, podobně lze hovořit i o střídmé, leč působivé a funkční scéně J. Cillera. Na nastudování nejvíce oceňuji, že byl kladen tak velký důraz na precizní práci se slovem, překlad V. Mikeše zněl z jeviště ve svém celistvém půvabu. Režijní uchopení ale považuji za průměrné. Z inscenace nebylo patrné, proč by se hra měla nasadit na repertoár právě nyní. Chybělo jí zásadnější režijní téma. Dobrý výběr hudby a vyrovnané herecké výkony, jen B. Pavlíková by nemusela tolik „tlačit na pilu“.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Denisa H. 60 %
20.6.2017 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Na představení jsem šla na poslední chvíli jako záskok, nestihla jsem se tedy připravit, respektive naladit. A zřejmě se to podepsalo na mém zážitku, který "nebyl nic moc". Tato hra mě zkrátka příliš nezaujala, včetně výkonů herců. Vybavím si jen F. Čapku a T. Červinku, který mě po Domu bez Boha zas konečně bavil.
Michvon 80 %
19.4.2017 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Moje vysoké hodnocení je trochu ovlivněno tím, že jsme viděli derniéru, a herci si představení viditelně užívali. Zejména Filip Čapka a Eva Josefíková podávali vynikající výkon, ale i ostatní hráli velmi dobře. Jednoduchá, funkční scéna, hezké kostýmy. Vydařené představení.
Marsed 70 %
13.4.2017 | 161 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel se hra v první půli malinko vlekla, druhá už byla svižnější. Nádherné nastudování ve verších, dalo tomuto představení šmrnc. Je velmi zajímavé jak tento text , je stále aktuální .
75%
75%
Tereza64 90 %
20.12.2016 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající zpracování. Dokonalý Filip Čapka. Celá tato hra vás nutí k zamyšlení. Mohu hodnotit jen kladně.
Czerwa 70 %
23.11.2016 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Výborný výkon F. Čapky. (Bohužel výkony ostatních herců hodně zaostávají.)
Zajímavá scéna.
Zajímavá scéna.
Alantis12 60 %
9.3.2016 | 56 hodnocení
+ souhlasím
Na představení mě zaujal vynikající výkon Filipa Čapky, kterému dobře sekundovala Eva Josefíková, jinak to ve mě žádnou zvláštní stopu nezanechalo. Představení neurazí, ale podruhé bych na něj nešla.
Greetchen 50 %
2.3.2016 | 80 hodnocení
+ souhlasím
(15.9.2015) Pro mě trochu náročná hra. Minimalistická, ale velmi efektní scéna - rozhodně bod k dobru. Jinak herecky kolísavé, ne vždy se mi dařilo dodržet patřičnou pozornost.
Kateřina Vodáková 50 %
24.2.2016 | 271 hodnocení
+ souhlasím
Za mě zklamání. Délkově bych krátila... Místy mě přepadala nuda. F. Čapkovi role sedla jako "prdel na hrnec", zatímco např. B. Pavlíková pro mne nestravitelná. Od takto klasického kusu jsem čekala víc. Škoda... Nicméně scénografie je zdařilá.
AliV 70 %
1.2.2016 | 123 hodnocení
+ souhlasím
Výborný Filip Čapka v hlavní roli, aktuální Molierův text a zajímavá scénografie. V inscenaci se najdou hlubší místa, ale je také plna nových invenčních nápadů, zvláště překvapila dvojice Tomáš Červinek a Jacob Erftemeijer. Za mě spokojenost.
Nikki123 60 %
2.1.2016 | 173 hodnocení
+ souhlasím
Nelíbilo se mi moderní pojetí hry - jak kostýmy, tak kulisy. Hra mi přišla taková odtažitá, sterilní, v hlavní roli se mi nezdála E. Josefíková a už vůbec ne ve spojení s F. Čapkou (kterému role sedla). Nemyslím si ale, že by tato hra do tohoto divadla zapadala.
Jirkan 60 %
24.10.2015 | 564 hodnocení
+ souhlasím
23.10. 2015: Inscenace zajímavá výtvarně, některé nápady jsou hravé a vtipné, zajímavě se pracuje s textem. Na druhou stranu mi trochu stále unikala hlavní myšlenka a celé se mi to zdálo jako (jen) jevištní aranžmá. Myslím, že soubor (a i vybraný text) má mnohem větší potenciál. Snad to příště vyjde lépe...
Lucilla 80 %
20.6.2015 | 214 hodnocení
+ souhlasím
Konecne jsem se dockala Moliera, ktery se nejvic priblizil mym predstavam :-) Textu se neda nic vytknout, scena a kostymy byly pekne a napadite, hudba se mi tradicne libila, herci v cele s F.Capkou a E.Josefikovou byli vyborni (obzvlaste Capka, ten se skutecne vyradil). Par scen by zaslouzilo zkratit, ale celkove naprosta spokojenost.
Monulinka 70 %
18.6.2015 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Krásný Molierův stále aktuální text! Pěkná scéna a kostýmy, skvělý F. Čapka s E. Josefíkovou se mi líbili moc, jen to chtělo pár scén trochu proškrtat. Spokojenost! 75 %
Eviik 80 %
15.6.2015 | 289 hodnocení
+ souhlasím
Nemám moc co vytknout, snad kromě některých lehce zdlouhavých scén v první polovině. Nádherný text hry podtrhují kulisy popsané Moliérovými texty. Pochválit musím i pěkně vymyšlené kostýmy laděné do černobílé barvy (s výjimkou Misantropa), ale především výborné herecké výkony v čele s Filipem Čapkou, který se do své role ponořil naplno. Pro mě jedna z nejpovedenějších premiér této sezóny.
Meresanch 60 %
8.6.2015 | 146 hodnocení
+ souhlasím
65%. Dobrá scéna a kostýmy, výborné obsazení Alcesta a Celimeny. Část před přestávkou podle mě zbytečně natahovaná. Ale obecně určitě jedno z lepších provedení Moliéra, co jsem viděla.
Salisbury 100 %
3.6.2015 | 118 hodnocení
+ souhlasím
Moliérům MISANTROP svou slovní brilantností předvedl ve Švandově divadle veršotepecký um, kterému se nedá odolat. Filip Čapka s Evou Josefíkovou krásně rozvířili vody Moliérova mistrovského rukopisu. Modernistické pojetí scény znásilnilo představení, ve kterém se mihl i song v podání Marka Pospíchala vyvolávající příjemnou úsměvnost. Švandovo divadlo hold umí vtlačit skoro do každého představení mikrofon, na což už jsem si zvykl. Jen tak dál.
Mora 80 %
31.5.2015 | 153 hodnocení
+ souhlasím
Krásný nadčasový překlad a přesvědčivá interpretace. V tomto představení je "slovo" na prvním místě, což mě opravdu nadchlo. A herci byli všichni skvělí.
Kali4 70 %
18.6.2015 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Tak za prvé, moc pěkná scéna a kostýmy, to jsou asi nejsilnější stránky - průhledný plast, černá a bílá, bordel na jevišti, to všechno jsem si užil a o mnohém to podle mě vypovídalo. Ale i přes skvělý a stále nesmírně aktuální text a živelné herecké výkony, které očividně stály herce (především sympaťáka Čapku) nesmírné úsilí, jsem zůstal jen chladným pozorovatelem. Přesně nevím proč, rozhodně jsem se nenudil, ale i přes všechen prolitý pot mi to přišlo... suché? Tak.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.