Švandovo divadlo [studio]
<< Dívenka na trampolíně | Happy End >>
Pavel Jurda
Hadry, kosti, kůže
Premiéra: 21.9.2019 | 2:05
Použity texty Jana Wericha a Vladimíra Holana. Dramaturgie: Martina Kinská. Výprava: Eva Jiřikovská. Hudba: Ivan Acher a citace. Pohybová spolupráce: Zoja Mikotová. Režie: Martin Františák.
Miroslav Hanuš, Luboš Veselý, Andrea Buršová, Bohdana Pavlíková, Denisa Barešová / Anežka Šťastná, Matěj Anděl, Jan Grundman, Jan Mansfeld...; ze záznamu Jan Werich
Nová hra nahlížející legendy české kultury v jejich střetech i samotách. Vila na Kampě. Od roku 1945 až do své smrti roce 1980 zde žil „národní klaun a národní rabín“ Jan Werich. V roce 1948, půl roku po odchodu Jiřího Voskovce, se sem do přízemí nastěhoval „černý anděl poezie“ Vladimír Holan. Dvacet let společného soužití Hamleta a Falstaffa. Příliš slov k živým i mlčení s přízraky. Bujarné večírky i nejniternější modlitby. Tři kolmé metry, to byla tehdy vzdálenost z jednoho pólu české kultury na druhý...
Hodnocení inscenace
Redakce
73 %
Uživatelé
69 %
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 70 %
Pavel Širmer 70 %
Michal Novák 70 %
Jiří Landa 70 %
Jan Pařízek 80 %
Kateřina Jírová 80 %
Helena Grégrová 70 %
Lukáš Dubský 70 %
Pavel Širmer 70 %
Michal Novák 70 %
Jiří Landa 70 %
Jan Pařízek 80 %
Kateřina Jírová 80 %
Helena Grégrová 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Volby
Hodnocení (57)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 70 %
5.10.2022 | 1210 hodnocení
+ souhlasím
Poetická inscenace M.Františáka vypovídá nejen o vztahu dvou velkých osobností, ale hlavně o době, ve které žily a jež je dusila. Hrou prostupuje deziluze i varování, abychom neopakovali stále stejné chyby. Hlavně v první části jsou některé dramatické situace neúměrně natahované, ale postupně inscenace graduje a v závěru z ní až mrazí. M.Hanuš hraje Wericha jinak, než bývá zvykem, je to smutný klaun, ale i tyran a zbabělec. L.Veselý je jako Holan niterný, ovládají ho běsy. Tradičně skvělá je D.Barešová v dvojroli dcer obou umělců. Povedená je scéna E.Jiřikovské, která představuje zešikmený řez známým domem na Kampě.
Pavel Širmer 70 %
11.10.2021 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
65%. Komplikovaný vztah J. Wericha s V. Holanem nemusí být řadě diváků známý. Autor P. Jurda vyváženě pracoval s nejednoznačnými a fakty, jeho text však trpí nedostatkem dramatičnosti. Režisér se vydal cestou výrazné stylizace, dal prostor hudbě a zpěvu. Pokud se tím snažil dramatičnost posílit, podařilo se to jen částečně. V první části byly situace neúměrně prodlužované, aniž by jejich délka přispívala k vypovídací hodnotě. Výraznější působivost přišla až v části druhé. Přes stylizaci režisér umožnil hercům vtisknout postavám věrohodnou tvář. Skvělý scénický nápad s dvoupatrovým domkem a šikmou podlahou.
Michal Novák 70 %
21.3.2020 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75 % Pohled z druhé strany, který diváka ani ne překvapí, jako vtáhne a iniciuje receptory k ohledávání mnohdy šílených dobových souvislostí. Scénografie příznačně volí podobu šikmé plochy… Dva velikáni české kultury, absolutně rozdílní, pod jednou střechou, jsou zpodobněni skrze pár znaků a dál už je to svébytná melanž (v pozitivním smyslu slova). Miroslav Hanuš vystavěl ikonického Wericha mimo mediálně známé obrázky, Luboš Veselý obdařil černého anděla poezie jemnou běsovitostí. Navzdory chytře poskládaným slovům a obecně scénáři nutno dodat, že tato dramaturgie textu nebude pro každého.
Jiří Landa 70 %
28.1.2020 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
75 % Hra nahlížející do ne zcela mediálně známého vztahu dvou velikánů českého kulturního světa J. Wericha a Vl. Holana. Přestože má inscenace i edukativní charakter, M. Františákovi se navíc podařilo autenticky vykreslit stísněnou atmosféru doby a její celkové pokřivenosti. Oceňuji zejména zpracování postavy J. Wericha, a to jak z textové, tak herecké stránky. M. Hanuš hraje v inscenaci prim, zdárně ho však doplňuje L. Veselý v podání běsech zmítaného Vl. Holana. Hadry, kosti a kůže nejsou pouze hrou o minulosti, svým poselstvím se silně vyjadřují k dnešku a pokládají otázky, jak by to mohlo vypadat s naší budoucností...
Jan Pařízek 80 %
17.1.2020 | 930 hodnocení
+ souhlasím
Pohled na život J. Wericha z trochu jiného úhlu, přes soužití s osobou, jenž žije jiným životem, ale ve výsledku mají hodně společného. V tomto ohledu skvělý L. Veselý jako V. Holan. Jeho výstupy byly působivé a správně depresivní. Obecně se v rámci celé inscenace povedlo navodit úžasně temnou a skličující atmosféru, která vás chtě nechtě zasáhne. Dobře tomu pomáhají zpívané pasáže a hudební složka. M. Hanuš pak ztvárnil pana Wericha bravurně, viditelná proměna od odjezdu Voskovce až po sklonek života. Moc pěkně také znázorněn jeho vztah se ženou a dcerou, který nebyl vždy jen pozitivní. Celkově silný zážitek. 75%
Kateřina Jírová 80 %
5.1.2020 | 348 hodnocení
+ souhlasím
(75%) Soužití několika silných osobností v jednom prostoru. (Je třeba si uvědomit, že „neviditelné“ paní Holanová a Werichová si měly velmi co říci.) Bujaré večírky v patře, chudé večery v přízemí. V přízemí se dcera již postižená narodila, v patře se dcera ke svému pádu přece vlastně dopracovala sama. Úsporná funkční scéna, dobře napsaná hra, která se nebojí velkých emocí. Hanušovi a Veselému se v komorním prostoru Studia daří napsané role velmi dobře naplnit. (Psáno z reprízy 28.12.2019)
Helena Grégrová 70 %
1.12.2019 | 1725 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Inscenace se svébytně poetickou formou, silným puncem autenticity a uhrančivým přízrakem Modrého abbé dokáže, že spolutrpíte depresemi Vladimíra Holana a spolusdílíte pochybnosti Jana Wericha. A je vám úzko, svíravo a marno. Po všech stránkách působivý konfrontační duel životních postojů a mezí tvůrčí svobody dvou velkých, složitých osobností na pozadí bizarní doby.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
V_M 80 %
5.12.2023 | 65 hodnocení
+ souhlasím
Představení jsem nezhlédl na domácí scéně, ale při hostování v Městském divadle Varnsdorf. Mám rád Holana a kdysi jsem býval i velkým fanouškem V+W, takže to byla jasná volba. Zpočátku, tak první třetinu, jsem hru vnímal poněkud rozpačitě: byla místy takřka karikující a některé gagy mi nesedly, podobně jako i zapojení některých hudebních/písňových motivů. Postupně se však inscenace stávala čím dál lepší a působivější. V podstatě spolu s rostoucí tíživostí, deziluzí a tragičností situace postav. Mimochodem, ten kus je velice dobře napsaný a z básní i korespondence jsou vybrány skvělé pasáže. Doporučuju!
TerJan 50 %
28.11.2023 | 60 hodnocení
+ souhlasím
Ač řemeslně dobře zahrané (hlavně jako vždy skvělá Denisa Barešová), zajímavě pojatá scénografie, tak tohle představení ke mně nedokázalo přenést žádnou emoci a osudy protagonistů by zůstaly být jedno. /na základě představení 27.11.2023/
Jana Králová 90 %
16.11.2023 | 46 hodnocení
+ souhlasím
Poetické představení, které má opravdu atmosféru a přináší silný příběh. Musím vyzdvihnout naprosto skvělý výkon Luboše Veselého a Bohdany Pavlíkové
BarboraSalome 70 %
21.6.2022 | 63 hodnocení
+ souhlasím
Velmi příjemná inscenace. Pěkné herecké výkony a dobře řešená scéna. Doporučuji.
Majdin_kulturni_svet 80 %
15.4.2022 | 176 hodnocení
+ souhlasím
Vyrovnané herecké výkony, ani jedno zaškobrtnutí. Všichni hrají naplno. Miroslav Hanuš je pro mě lepší Werich než Werich Na zábradlí. Bohdana Pavlíková a Denisa Barešová jsou výborné. Nádherná a skvěle fungující scéna. Jednotlivé obrazy vás nutí k přemýšlení, co všechno se za nimi vlastně skrývá. Pokud znáte osudy hlavních hrdinů trochu více do hloubky, pochopíte a odnesete si ještě mnohem více, než už tak skvělý divadelní zážitek. Tohle jsem od Švandova divadla nečekala a moc za to děkuji!
Birter 70 %
14.4.2022 | 216 hodnocení
+ souhlasím
I přes geniální stylizaci (nejvíce zaujme androgynní Josef Dobrovský) a herecké výkony (zejména Hanuš, Barešová), inscenace zanechá trochu rozpačitý dojem, neboť se opírá hlavně o významnost osobností Holana a Wericha a děsivé reálie komunistického režimu. Po navození tak skvělé atmosféry prostě divák potřebuje více než jen koláž. Možná mám ale akorát málo poetickou duši...
Katakomb 90 %
18.12.2021 | 22 hodnocení
+ souhlasím
Po všech stránkách vynikající představení, z kterého člověk odchází a rozebírá a přemítá si nad vším tím, co právě viděl a co si do té doby myslel anebo myslel, že ví. Obzvláštní pochvalu bych mířil na Denisu Barešovou.
Jerman 90 %
6.11.2021 | 137 hodnocení
+ souhlasím
P. Jurdou skvěle napsaný a M. Františákem výbormě srežírovaný komorní opus o komplikovaném soužití dvou protipólných kulturních ikon pod jednou střechou domu na Kampě. K úspěchu představení významně přispívá nápaditá scéna Jiříkovské s symbolicky pokřiveným řezem dvou pater domu a dále i Acherova hudba. Klaunovská role Wericha výborně sedne hereckému naturelu M. Hanuše, podstatně těžšího úkolu zahrát niterného básníka Holana se úspěšně zhostil L. Veselý. Přes neveselé osudy rodin dvou velikánů inscenace výmluvně vypovídá o celé atmosféře čtvrtstoletí po 2. světové válce.
Vladimír10 80 %
4.10.2021 | 661 hodnocení
+ souhlasím
V sevřeném a do jisté míry i "magickém" prostoru smíchovského studia účinkující v dokonalé souhře uvěřitelným způsobem zpřítomnili osud obou význačných umělců. Hra diváka srozumitelně seznamuje s jejich podstatnými životními milníky od konce čtyřicátých let, k čemuž jsou občas trochu zbytečně využity expresivnější jazykové prostředky. S textem si vedle M. Hanuše a L. Veselého nejlépe poradila D. Barešová, která hraje Werichovu i Holanovu dceru doslova jako o život a dokáže charaktery těchto postav zřetelně odlišit. Po režijní stránce působí impozantně především výtečná hra se světly a stíny.
SVATOŠOVÁ 60 %
2.9.2021 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Včera. Už jsem viděla na internetu. Ale byla jsem zděšená. Takže živě. Ale dojem lepší nebyl. Pan Hanuš mi přišel jako vyprázdněná karikatura, jako loutka ovládaná bývalou slávou. Děsivé. Ale pan Hanuš za to asi sám nemohl. A vedle něj Andrea Buršová jako uječená panička Zdenička. Doplňovali se dobře. Nejlepší mi přišla Deniska Barešova jako zoufalá dcera Jana. Dobrá kreace s židlí. A vedle ní Kateřina Holanová s Downovým syndromem. S pokrčenými punčochami, zkroucenýma rukama, s dětskou hravostí házející kuličkami. Naprosto úchvatné. Úžasní Luboš Veselý a Bohdanka Pavlíková. Oni vždy skvělí!
Rejpalka 40 %
16.7.2021 | 218 hodnocení
+ souhlasím
Ackoli je mi Svandovo divadlo sympaticke, tak tohle mi prislo prilis rozvlekle a pomale. Co musim pochvalit je scenografie a vykon Miroslava Hanuse.
Studený Čumáček 60 %
3.2.2021 | 435 hodnocení
+ souhlasím
65%
Chvílemi pocit, že vidím špičkové představení, chvílemi pocit, že by se po někom mělo hodit botou a pak vyčkat, zda bude vrácena. Tedy, co funguje skvěle: L. Veselý/Holan a B. Pavlíková/Holanová. Nádherný trojzpěv naživo (B. Pavlíková, A. Buršová, D. Barešová). D. Barešová/Kateřina, Jana velmi křehce zpodobnila dvě tak absolutně rozdílné dívky, A. Buršová pak svou raně socialistickou milostpaní obdařila neobyčejnou životností. Tohle ale přebije až nepříjemně přehnaná stylizace M. Hanuše/Werich, scéna, která asi měla být výstřední, ale způsobuje problémy, herci bez textu (a smyslu)...
Chvílemi pocit, že vidím špičkové představení, chvílemi pocit, že by se po někom mělo hodit botou a pak vyčkat, zda bude vrácena. Tedy, co funguje skvěle: L. Veselý/Holan a B. Pavlíková/Holanová. Nádherný trojzpěv naživo (B. Pavlíková, A. Buršová, D. Barešová). D. Barešová/Kateřina, Jana velmi křehce zpodobnila dvě tak absolutně rozdílné dívky, A. Buršová pak svou raně socialistickou milostpaní obdařila neobyčejnou životností. Tohle ale přebije až nepříjemně přehnaná stylizace M. Hanuše/Werich, scéna, která asi měla být výstřední, ale způsobuje problémy, herci bez textu (a smyslu)...
Vladimír Rogalewicz 60 %
2.2.2021 | 824 hodnocení
+ souhlasím
V centru dění stojí Miroslav Hanuš v úžasné kreaci Jana Wericha, lavírujícího mezi neskrývanou přesnou charakteristikou doby a kompromisem s establishmentem ve snaze neztratit možnost hraní. Ostatní postavy - včetně Holana - mu pouze přihrávají. Představení není rozhodně lidové, místy se noří do oblasti symbolismu, poetiky a enigmatičnosti, kam jsem k svému překvapení nedokázal postavy plně sledovat. (TV záznam.)
J.anek 80 %
29.10.2019 | 519 hodnocení
+ souhlasím
Gott - Chramostová.
Werich - Holan.
Umění s kompromisy a umění bez nich.
Silné téma.
Nutit diváky myslet je dnes často přijímáno s nelibostí. Ale ať si trhnou. Chytrý text, chytrá inscenace.
Hanušův Werich se bezohledně dere ke světlu, skromný a geniální Veselého Holan stojí ve stínu.
Skvělá Acherova hudba, zhudebněné Holanovy verše, symbolická scéna Evy Jiříkovské.
Werich - Holan.
Umění s kompromisy a umění bez nich.
Silné téma.
Nutit diváky myslet je dnes často přijímáno s nelibostí. Ale ať si trhnou. Chytrý text, chytrá inscenace.
Hanušův Werich se bezohledně dere ke světlu, skromný a geniální Veselého Holan stojí ve stínu.
Skvělá Acherova hudba, zhudebněné Holanovy verše, symbolická scéna Evy Jiříkovské.
Michkyse 70 %
15.10.2019 | 100 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Obsahově, vizuálně i herecky nadprůměrné představení, které vám nedá ani na minutu vydechnout. Miroslav Hanuš naprosto přesný v roli Jana Wericha, kterého přibližuje v mnohých, ba i nelichotivých a méně známých stránkách jeho osobnosti. Luboš Veselý v úloze démony zmítaného Vladimíra Holana je mu více než zdatným spoluhráčem.
Barka 70 %
27.9.2019 | 297 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Uf, tak tohle je zase nálož na psychiku. Je to herecky velmi silná inscenace, vizuálně taky, ale pojatá na můj vkus až příliš alternativně, nebo jak to nazvat. Spoustě znaků jsem úplně neporozuměla, sledovat příběh pro mě bylo dost náročné a souhlasím, že zvuková složka byla příliš hlasitá, ale asi to byl záměr. Postava Abbého byla z mého pohledu často spíš rušivá. Nicméně je strašně zajímavé kouknout se na život J. Wericha zase trochu z jiné perspektivy a dozvědět se i něco o Holanovi. Švanďák se toho prostě nebojí a to je dobře :)
Ivo Železný 50 %
26.9.2019 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Bral bych spíš jako rozhlasovou hru. Dala by se ztlumit hlasitost a nerušili by herci, kteří, těžko říct proč, lezli ze skříně a do ní nebo z ní jukali nebo obcházeli mlčky kolem scény.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.