Švandovo divadlo [velký sál]
Ian McEwan, Petra Hůlová
Betonová zahrada
Premiéra: 30.1.2016 | 1:30x
Překlad knihy: Marie Brabencová-Válková. Dramaturgie: Martina Kinská. Výprava: Eva Jiřikovská. Hudba: David Rotter. Úprava a režie: Dodo Gombár.
Poslední uvedení: leden 2018.
Poslední uvedení: leden 2018.
Zuzana Onufráková / Marie Štípková, Marek Pospíchal, Andrea Buršová, Tomáš Červinek, Bohdana Pavlíková, Tomáš Pavelka / Luboš Veselý, Jacob Erftemeijer, Jiří Weiner...
Divadelní adaptace kultovní knihy známého britského prozaika. Čtyři sourozenci po smrti otce a matky chtějí za každou cenu zůstat spolu. Proto matku tajně pohřbí ve sklepě a navenek se tváří, že vše běží jako dřív. Čím normálnější zdá se vše navenek, o to deformovanější vztahy nastávají uvnitř. Během několika horkých letních týdnů začne být v rodném domě na zanedbané periferii k nedýchání...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
53 %
Uživatelé
54 %
Hodnocení redakce
Jiří Koula 70 %
Pavel Širmer 40 %
Veronika Boušová 50 %
Jan Pařízek 60 %
Jiří Landa 50 %
Helena Grégrová 50 %
Jiří Koula 70 %
Pavel Širmer 40 %
Veronika Boušová 50 %
Jan Pařízek 60 %
Jiří Landa 50 %
Helena Grégrová 50 %
Volby
Hodnocení (48)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 70 %
19.9.2016 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Musím důrazně nesouhlasit se zbytkem redakce (a mnohými uživateli), já viděl krásnou sice zběsilou, leč zároveň citlivou a smysl textu vystihující inscenaci, čtyři sourozenci chyceni ve svém bizarním světě snažící se jej uchovat, protože byť je pokřivený/úchylný, je alespoň známý, představuje jistotu. Absence posunu, tříštění časových rovin, trvalá přítomnost mrtvých rodičů na scéně i kontrast věku herců a postav, to vše odkazuje ke snaze zakonzervovat minulost, Dodo Gombár využil všech prostředků, aby publiku zprostředkoval náhled do vnitřního světa postav. A povedlo se mu to znamenitě.
Pavel Širmer 40 %
4.5.2016 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
V adaptaci knihy se sice podařilo vyhnout schematičnosti a povrchnosti, ale autorka nevzala adekvátně v potaz divadelní specifika. Režisér dokázal s herci najít tvář postav, ale nevypořádal se s problematickým textovým základem. Nešťastně bylo také uspořádání prostoru a nedostatečné odlišení střídajících se časových rovin. Sledování může u diváků vzbuzovat rozpaky a pocity nudy. Pokus, který nevyšel.
Jan Pařízek 60 %
18.2.2016 | 928 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel nemohu říct, že by mě inscenace nějak silněji zasáhla či strhla. Hlavní problém mám s obsahem a jeho podáním. Je zde dobře znázorněno působení negativních emocí, jejich užívání jako štít proti realitě a maskování vlastních pocitů. Ale působilo to na mě až příliš sterilně, bez většího napětí. Od konce první třetiny již nepřišel výraznější posun. I přesto však nijak nezatracuji. Hra má vynikající hudební doprovod, dobře postavenou scénu a skvělé herecké nasazení ústřední čtveřice. Hlavně díky nim je samotný závěr dostatečně silný a působivý. Výtečný hlavně M. Pospíchal a Z. Onufráková.
Jiří Landa 50 %
4.2.2016 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Divadelní adaptace vyprávějící příběh retrospektivně narušila jeho stavbu natolik, že se v mnoha momentech stal nepřehledným, což zbytečně oslabilo sílu autorova vyprávění. Inscenace vypadala na oko krásně, zejména po výtvarné stránce jí snad nelze nic vytknout. Podobně vnímám i herecké výkony čtyř hlavních protagonistů, jejichž herecké splynutí vyvrcholilo esteticky prvotřídně zpracovanou závěrečnou scénou. Ovšem jako celek inscenace nepřinesla takovou katarzi, k níž je kniha předurčena. "Klidnější" režijní přístup by této látce slušel mnohem víc.
Helena Grégrová 50 %
31.1.2016 | 1722 hodnocení
+ souhlasím
První třetina inscenace působila neobvykle bezžánrově, v druhé již došlo v tomto ohledu k občasným náznakům cesty, poslední pak nejlépe (u)držela formu a nakročila i k lehce katarznímu finále. Hlediště jsem opouštěla v rozpacích z podivně a pro mě převážně nezáživně rozfragmentovaného celku, který zachraňovaly kvalitní herecké výkony a sugestivně symbolická scénografie, jistý režijní dluh prostoru pro vyznění myšlenky příběhu avšak patrný zůstal.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Rejpalka 30 %
21.10.2017 | 218 hodnocení
+ souhlasím
Ujeté, divné, souhlasím s těmi co považují nahotu za zbytečnou. Slušné herecké výkony, ale přišlo mi to celé takové vyprázdněné.
Zupri 50 %
12.1.2017 | 127 hodnocení
+ souhlasím
Byl to hodně zvláštní "kus". Chápu, že ten, kdo to nečetl, to nedá. Já to četla nedávno a myslím, že z toho asi vytáhli maximum, co se dalo. Jen ta nahota na konci byla úplně, ale úplně zbytečná.
J_V 40 %
18.3.2016 | 47 hodnocení
+ souhlasím
Tito herci obsazení do rolí dětí a dospívajících na mě bohužel působili bizarně, mnohem lépe se dětské role ujal Jan Meduna ve ?Viktorovi? v DvD.
Mora 60 %
5.3.2016 | 153 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace respektovala v podstatě knižní předlohu. Trvalá přítomnost rodičů na scéně (i po smrti) mně připadala ale zbytečná.Zatímco kniha i film mají logickou časovou osu, divadelní příběh se rozvíjel místy nesrozumitelně. Dospělé herce v rolích dětí jsem naopak akceptovala a nevnímala je nikterak rušivě. Přesto očekávání byla větší.
Kytina 50 %
4.3.2016 | 181 hodnocení
+ souhlasím
Z divadla jsem odcházela se smíšenými pocity. Vlastně do této chvíle nevím co si mám myslet.
Bylo pro mě poměrně těžké si v rolích představit děti, něco bylo nečitelné nebo jsem si říkala-proč?
Každopádně konec inscenace je vkusně krásný.
Bylo pro mě poměrně těžké si v rolích představit děti, něco bylo nečitelné nebo jsem si říkala-proč?
Každopádně konec inscenace je vkusně krásný.
Tvidatko 70 %
3.3.2016 | 80 hodnocení
+ souhlasím
Vizuálně velice působivá hra, trochu jsem se bála dospělých herců v dětských rolí, ale za mě byly obavy zbytečné, zvládli to bravurně. Místy mi přišel příběh poněkud rozpolcený, ale ve výsledku se mi hra líbila.
Salisbury 50 %
3.3.2016 | 118 hodnocení
+ souhlasím
Betonová zahrada vložena do Švandova divadla, byla pro mne velkým překvapením, možná i proto, že jsem neměl tu čest se s dílem seznámit již dříve. Představení mi drželo nemravné ruce kolem krku, já sotva dýchaje topil se v mírném chaosu, který nezachránila ani závěrečná sošná nahota. Možná představení křivdím, ale rozhodně můj klimbající mok v lebečním vaku nechápal a jiskřil jak smyslu zbavený.
Jirkan 40 %
2.3.2016 | 564 hodnocení
+ souhlasím
1.3. 2016: Perfektní scéna (celkový vizuál), řada povedených režijních nápadů, zajímavá hudba a některé zajímavé herecké výkony. Tam to začíná a pro mne končí. Trochu jsem se s touto inscenací minul a nedokážu pojmenovat čím to je. Inscenace Doda Gombára mne baví, ale tady to nevyšlo. Za mne dost táhlé a neusměrněné. Čekal jsem něco více hororového. Je fajn, že Švandovo divadlo se odlišuje od ostatních souborů, ale byly inscenace více "trefnější".
Kateřina Vodáková 20 %
24.2.2016 | 271 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Již po třetině jsem měla nutkavou chuť odejít. Do Švandova divadla chodím z pražských scén nejčastěji a nejraději, ale takový pocit se mi zde přihodil poprvé. Pro mne celkově nestravitelné představení. Patřím do mladé generace a neřekla bych, že jsem konzervativní, naopak jsem v divadle ochotná skousnout všelicos, ale Betonová zahrada je pro mě úchylná a nesrozumitelná. Nepříjemný a přehnaný důraz na nahotu a sexuální narážky. Herci mi věkově absolutně nesedí do postav, nemůžu si pomoct. Nejvíce mě iritovala Z. Onufráková.
Magieee 50 %
21.2.2016 | 29 hodnocení
+ souhlasím
Na to jak mám tuto knihu ráda, jsem z divadla odcházela vcelku zklamaná, čekala jsem, že mě inscenace s takhle silným tématem nějak zasáhne, bohužel nikoli. Nádherná dech beroucí scéna, dobré kostýmy. Vadila mi zmatenost a neuspořádanost této dramatizace. Jinak výkony až na Zuzanu Onufrákovou, byly uspokojivé. Vytičila bych Andreu Buršovou.
Studentice 70 %
19.2.2016 | 77 hodnocení
+ souhlasím
Knižní předlohu jsem četla před mnoha lety a přesto si ji pamatuji, protože ve mně zanechala velmi silný dojem. Byla jsem proto zvědavá, jak se divadlo popere s takto težkou předlohou. A Švandovu divadlu se to povedlo velmi důstojně. Hra působila tíživým a zneklidňujícím dojmem. Práce s rekvizitami a hudbou, stejně jako jako herecké výkony, byly výboré. Nejvíce přesvědčivý výkon podle mě předvedli Bohdana Pavlíková, Tomaš Červínek, Tomáš Pavelka a Zuzana Onufráková. Na Švandově divadle jsem si zamilovala, že herci hrají naplno, věří si a svému projektu a nechybí jim odvaha.
Bernardblack 60 %
19.2.2016 | 329 hodnocení
+ souhlasím
65%
Vizuálně velice silná scéna s výpovědí jednoho spektra společnosti..."hustá"atmosféra a herecké výkony(hlavně Zuzany s Markem, tleskám za odvahu)...těžké téma a zpracování(neznat originál, tak bych dost tápal:)
Vizuálně velice silná scéna s výpovědí jednoho spektra společnosti..."hustá"atmosféra a herecké výkony(hlavně Zuzany s Markem, tleskám za odvahu)...těžké téma a zpracování(neznat originál, tak bych dost tápal:)
Michvon 50 %
12.2.2016 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Dospělí herci v rolích dětí překvapivě věrohodní. Onufráková hraje dobře, ale ten její přízvuk rve uši. Nějak jsem se do toho nemohla zpočátku dostat, i když znám předlohu. Celé to není zlé, jen to jaksi zůstalo na půli cesty. Psychologické vykreslení postav a situací by si zasloužilo vzhledem k tématu doladit. Vadila mi trochu vyumělkovaná scéna. Posledních cca 20 minut super.
Marcela 60 %
2.2.2016 | 419 hodnocení
+ souhlasím
Přestože znám předlohu tak jsem se na začátku nemohla zorientovat v postavách, zvláště Jack mi neseděl s postavou teenagera..... Konec byl mnohem lepší, téměř vše začalo dávat smysl.
Fingee 80 %
1.2.2016 | 46 hodnocení
+ souhlasím
Z premiéry jsem odcházela nadšená, jde o mojí oblíbenou knihu, tak jsem měla velký strach. Každopádně to nejlepší, co jsem doposud ve Švandově divadle viděla. Zajímavé pojetí, značně uhlazené, zajímavé bylo vracení se otce a matky a neurčitost časoprostoru. Výborná scénografie a pěkné herecké výkony. Vytkla bych pouze nepřehlednost pro diváky kteří knihu, film ani téma hry předem neznají. Zaujal Marek Pospíchal a skvělý byl taky Jacob Erftemeijer. Půjdu za pár týdnů znovu.
Vladka 60 %
21.2.2017 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Knihu jsem bohužel nečetla, takže byl pro mě příběh zpočátku trochu nepřehledný a roztříštěný, což mi jako divákovi bránilo v tom, abych se nechala vtáhnout do děje. (Asi to chtělo nějakou průpravu předem...)
Herecké výkony, scénu a hudbu chválím. Jen to ladně propletené nahé sousoší na konci ve mně vyvolalo něco mezi překvapením, podivením a pocitem zbytečnosti - řekla bych, že jako "nahé a propletené" vnímá divák ty 4 sourozence od momentu, kdy pochopil jejich příběh.
Herecké výkony, scénu a hudbu chválím. Jen to ladně propletené nahé sousoší na konci ve mně vyvolalo něco mezi překvapením, podivením a pocitem zbytečnosti - řekla bych, že jako "nahé a propletené" vnímá divák ty 4 sourozence od momentu, kdy pochopil jejich příběh.
Klempirova 70 %
2.3.2016 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Na představení jsem si zakoupila lístky po doporučení. Pořádně jsem nevěděla co čekat a o čem hra je. Scená byla opravdu krásná. Živá hudba byla také velké plus. Některé scény byly vyvedené do nepříjemného absurdna a to se mi líbilo, ale málo jsem hercům věřila jejich nízký věk. Proto asi na mě neměla takový dopad poslední scéna. Jediné co mě vykolejilo a dostalo z konfortní zony byla intimita mei herci, ale rozhodně jsem v tu chvíli nemyslela na to, že jsou děti. Myslím, že kdybych uvěřila, že jim je 7-17 odcházela bych z divadla s úplně jiným pocitem.
Cejkon 10 %
1.2.2016 | 4 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Oproti knize jsem měl problém se v příběhu zorientovat. Nesourodé herecké výkony a místy i přehrávní mne rušily. Po první polovině hry, tedy po čtyricetipěti minutách, jsem měl nutkavou touhu z divadla odejít, ale prodírat se diváky mi přišlo nemístné. Ve druhé části, která směřovala k vyústění děje, jsem sice poznával předlohu, ale nedokázal jsem tam najít nutkavý pocit zmaru a tíživou situaci čtyř sourozenců, kteří nechtějí být rozděleni.
Z divadla jsem odcházel zklamáný a i naštavný.
Z divadla jsem odcházel zklamáný a i naštavný.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.