Národní divadlo [Stavovské divadlo]
<< Kámen | Krvavá svatba >>
Jáchym Topol, Jan Mikulášek, Marta Ljubková
Kouzelná země
Premiéra: 14.2.2019 | 2:00x
Dramaturgie: Marta Ljubková, Jan Tošovský. Scéna: Marek Cpin. Kostýmy: Kateřina Štefková. Režie: Jan Mikulášek.
Poslední uvedení: říjen 2020 (s diváky), březen 2021 (online derniéra ze záznamu).
Poslední uvedení: říjen 2020 (s diváky), březen 2021 (online derniéra ze záznamu).
Johanna Tesařová / Kateřina Winterová, Tereza Vilišová / Pavlína Štorková, Martin Dědoch, Oskar Hes, Jindřiška Dudziaková, David Prachař, Jan Nedbal, Pavel Batěk, Robert Mikluš, Václav Vašák, Lucie Juřičková, Filip Kaňkovský, Matyáš Řezníček, Kateřina Dvořáková / Karin Vápeníčková-Bílíková, Veronika Lapková...
Jevištní adaptace románu Jáchyma Topola „Noční práce“, v níž se zvláštním způsobem protíná historie a bezčasí ve znepokojivém, nervy drásajícím tanci. Přízračný svět české pohraniční vesnice v čase přelomové dějinné události – okupace ČSSR vojsky zemí Varšavské smlouvy. Bratři Ondra a Kamil jsou sem „uklizeni“ svým otcem, který má blíže neurčené tajné poslání a nemůže se o kluky starat. Ti se tak stávají jakýmsi majetkem vesnice a zároveň kanálem, jímž protéká zjitřená kolektivní paměť. Na ploše několika srpnových dnů jako bychom se ocitli v sousedství všeho podstatného, čím mohla typická česká vesnice projít – válka, odsun, kolektivizace, ale také hony na čarodějnice, pogromy, masopustní orgie...
15! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (46)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 50 %
28.7.2019 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
S hustou kouřovou (dramaturgickou) clonou pracuje adaptace už dost komplikovaného románu Jáchyma Topola. Nejde ani tak o to, že divák má ztíženou pozici při orientaci v ději, jeho přesmycích či vzájemných souvislostech, ptal bych se, pro koho vlastně je tato inscenace zamýšlena. Pro osvěžení paměti zapomětlivých pamětníků? Jako seznámení s dobovými konsekvencemi pro mladé publikum? Dramaturgie na to odpověď nedává. Na jevišti jsou přitom modelovány celkem silné, „dobově výmluvné“ figury (jako např. skvostně provedený estébácký fízl Pavla Batěka), ovšem manévr do exprese, nebo nestravitelného patosu je tady další metoda.
Lukáš Dubský 60 %
4.6.2019 | 1213 hodnocení
+ souhlasím
Topolův román jsem nečetl, ale Mikuláškova inscenace mi nepřišla nijak nepřehledná. Nedořečené věci byly spíše dráždivé než frustrující. Zároveň je to však inscenace dost odtažitá, která se ale vyznačuje výrazným výtvarným řešením a slušnou atmosférou vesnice, kde má každý kostlivce ve skříni. Jednotlivé charaktery jsou rozehrány spíše ve zkratce, zaujal žoviální i nebezpečný Polka v podání D.Prachaře, J.Dudziaková obdařila Zuzu kombinací dětské naivity a koketnosti. Více viz blog (více v článku na blogu)
Pavel Širmer 40 %
4.3.2019 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Dramatizovat obtížně uchopitelný Topolův román a zároveň se neuchylovat k znehodnocujícím povrchnostem je ambiciózní záměr. Již samotný text adaptace je obtížně stravitelný a výsledkem jeho jevištního zpracování je špatně přehledné a srozumitelné „hemžení“, v němž se možná zorientuje předem znalý čtenář, ale širšímu okruhu diváků inscenace román přiblíží jen stěží. Režisérovi se nicméně za pomoci výpravy a hudby podařilo vybudovat sugestivní atmosféru a je třeba ocenit i herecké výkony. Přes rozporuplný výsledek je sympatické, že se ND nebojí riskovat a nesází jen na jistotu.
Helena Grégrová 50 %
2.3.2019 | 1727 hodnocení
+ souhlasím
Otázku, komu je tato inscenace určena, jsem nesvedla rozluštit. Zůstává převládající pocit, že těm, kteří zobrazovanou dobu a události neprožili, se patrně nepodaří všechny souvislosti úplně rozklíčovat, pravidelní i náhodní diváci Národního divadla budou spíše zmateni či rozčarováni a příznivci symbiotického tvůrčího tandemu Mikulášek + Cpin se také žádného zásadnějšího překvapení nedočkají. Výsledný můj dojem se tak tedy vejde do sedmi písmen: rozpaky.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Coward 20 %
7.4.2024 | 287 hodnocení
+ souhlasím
(viděno ze záznamu v době covidu)
Koukám, že jsem tuhle inscenaci zapomněl hodnotit procenty. Tak tedy jen uvedu, že se jedná o velmi slabý činoherní kus, který jsem online zhlédl v době covidu (v té době jsem viděl například ještě z pražského Národního divadla hru Za krásu, která získala s bídou pouze 20% a komentář si můžete přečíst v profilu inscenace). Není to úplně objektivní, ale komentář nejde zveřejnit bez uvedení procentuálního hodnocení, tak jsem dal stejných 20% (ale víc jak 30% bych tomu nedal).
Koukám, že jsem tuhle inscenaci zapomněl hodnotit procenty. Tak tedy jen uvedu, že se jedná o velmi slabý činoherní kus, který jsem online zhlédl v době covidu (v té době jsem viděl například ještě z pražského Národního divadla hru Za krásu, která získala s bídou pouze 20% a komentář si můžete přečíst v profilu inscenace). Není to úplně objektivní, ale komentář nejde zveřejnit bez uvedení procentuálního hodnocení, tak jsem dal stejných 20% (ale víc jak 30% bych tomu nedal).
RaB 30 %
7.3.2021 | 399 hodnocení
+ souhlasím
On-line derniéra.
Činohra Národního divadla bohužel nezklamala - opět představení dělané pro vizuální stránku, výborně zahrané ale režie strašná.
Činohra Národního divadla bohužel nezklamala - opět představení dělané pro vizuální stránku, výborně zahrané ale režie strašná.
Vladimír Rogalewicz 90 %
4.3.2021 | 825 hodnocení
+ souhlasím
Neznám předlohu a nevím, jestli je to plus nebo minus. Představení působí samo o sobě velice silně. Mnohovrstevný pochmurný a lehce tajemný kaleidoskop scén, kde je mnoho nedořečeného, vyvolává zvláštní náladu a vzpomínky. Sehraná dvojice režiséra a scénografa vytvořila velice působivé obrazy. To je naše historie. Skvělé představení hodné Národního divadla. (Poznámka. Přijetí je možná otázkou generační. Kdo nezažil, nechápe.) (Online derniéra.)
Nada FM 60 %
7.6.2019 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Náročný a zvláštní kus. Zajímavé zprac. Líbilo se mi vizuální provedení a herecké výkony byly také skvělé! Některé pasáže pro mě byly už trochu zdlouhavé.. spíš je to zřejmě tím, že představení je dlouhé, náročné a nemá pauzu. Některé symboly je pro mě trochu těžké rozluštit, nemohu ale říct, že bych neporozuměla většině výt. a výraz. prostředků, kterých bylo ve hře použito.. Tato inscenace sice nepatří k mým Number 1!...rozhodně si ale nemyslím, že by byla tak pohoršující, či špatná, aby lidé museli významně odcházet z prostředních řad Stavovského divadla a hlasitě za sebou práskat dveřmi.
JirkaS 70 %
5.6.2019 | 382 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Neznalý předlohy či jakéhokoliv díla pana Topola, avšak znalý tvorby pana režiséra Mikuláška pro Národní divadlo, vydal jsem se na Kouzelnou zemi netuše, co mě čeká. Nuda to nebyla, naopak chvílemi to byl zajímavý a velmi nevšední zážitek. Byť jsem si jistý, že jsem vše nedokázal správně pochopit, byl jsem vtažen do toho zvláštního světa a děje, a užíval si některé režijní nápady i herecké výkony (kromě D. Prachaře zaujala i mladá dvojice O. Hes a J.Dudziaková). Jen škoda, že se většina děje odehrává tak daleko od diváků. Ve výsledku děkuji za takový zážitek a rozšíření obzorů. /3.6.2019/
Bob marley 100 %
4.6.2019 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Neříkám že jsem byl bez znalosti předlohy schopen rozklíčovat děj do nejposlednějšího detailu. Zároveň to ale pro mne byl úžasný zážitek, jakých bych chtěl na prknech ND vidět více. Skvělá atmosféra a děj který mne zcela pohltil. Tleskám.
Studený Čumáček 70 %
3.6.2019 | 436 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
repríza 3. 6. 2019
Obecně se tvrdí, že Topol (starší i mladší) se prakticky nedá přenést na jeviště. Režisér Mikulášek to ale dokázal, aniž by příliš porušil mnohovrstevnatost původního těžce uchopitelného textu. Náročný kus a těžké party, takže za všechny: David Prachař (Polka), Oskar Hes (Ondra), Kateřina Winterová (Stará), Zuza (Jindřiška Dudziaková), Pavel Batěk (Fízl)...
A i když se vám to nemusí líbit, neznamená to, že se musíte trapně drát uprostřed představení zprostřed řady ven, celou řadu zvednout a pak ještě nasupeně práskat dveřmi.
Obecně se tvrdí, že Topol (starší i mladší) se prakticky nedá přenést na jeviště. Režisér Mikulášek to ale dokázal, aniž by příliš porušil mnohovrstevnatost původního těžce uchopitelného textu. Náročný kus a těžké party, takže za všechny: David Prachař (Polka), Oskar Hes (Ondra), Kateřina Winterová (Stará), Zuza (Jindřiška Dudziaková), Pavel Batěk (Fízl)...
A i když se vám to nemusí líbit, neznamená to, že se musíte trapně drát uprostřed představení zprostřed řady ven, celou řadu zvednout a pak ještě nasupeně práskat dveřmi.
Alcha 90 %
21.5.2019 | 130 hodnocení
+ souhlasím
Kouzelná země mě okouzlila, četla jsem knižní předlohu a nemohla jsem uvěřit, jak se přede mnou jednotlivé části textu zhmotňují. Pro mě velký zážitek, hlavně vizuální, jelikož scéna byla dokonalá. Co se týče herců, velmi mě oslovila Jindřiška Dudziaková, Pavel Batěk a jako vždy Matyáš Řezníček, který je v každé své roli tak jiný, že se musím mnohdy ujišťovat, že je to on.
Lenka Vodrážková 10 %
10.5.2019 | 6 hodnocení
+ souhlasím
Deset procent za zajímavou scénu a některé velmi dobré herecké výkony. Jinak pro mě nepochopitelná směs historických reminiscencí, zabalená do jakési archetypální mlhy s nesrozumitelným záměrem. Škoda.
J.anek 90 %
22.4.2019 | 519 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nádherná jevištní báseň. V komplikovaných časových vrstvách se myslím hravě orientuje i ten, kdo Topolovu předlohu nezná. Mikuláškova fantazie je krásná. Důstojná i hravá. Čistá taková. Hraje se o naší minulosti, která je stále s námi, žene nás i děsi, motivuje i ubíjí. Vynikající Prachař, parádní Hes. Mrzela mě absence Johanny Tesařové. A tak docela nechápu odcházející diváky. Tušili vůbec, na co jdou?
Beebb 10 %
5.4.2019 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Opakovaně si říkám, že uvádí-li se něco bez přestávky, zavání to průserem. V tomto případně to (za mě) platí na 100%! Vizuálně zajímavé (stínohra), funkční scéna... toť vše. Snaha předstírat, že ve hře o něco jde, je marná. Spousta blábolení, herecky místy pitvorné, zbytečné snímání kamerou. Časově hru ukotvit odkazem na Čáslavskou nefunkční. Vzhledem k viděnému bych děj zasadil někam do druhé půlky 40. let. Prostě nuda až k nevydržení! 4/5 času jsem trávil počítáním odcházejících diváků. V mém sektoru jich bylo 11. Nebýt mi trapné obtěžovat vedle sedící, šel bych taky. Tleskat nebylo čemu.
Marsed 70 %
22.3.2019 | 161 hodnocení
+ souhlasím
Hudba, scéna i herecké vykony se mi líbily. Přiznávám, že předlohu J. Topola není lehké převést na divadelní prkna, občas jsem se ztrácena v ději, ale díky vydařené scéně jsem si v této hře našla svá pozitiva. Když jsem viděla reakci publika, tak mě napadlo, jestli není škoda p. Mikuláška zvát do ND, protože typ diváků, kteří tam chodí toto představení vůbec neocení.
Adaben 60 %
18.3.2019 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Některé scény jsou velmi pěkné, některé herecké výkony působivé /Mikluš, Prachař, Batěk, i třeba hlavní mladí hrdinové/, ale v ději jsem se ztrácel a těžko říct, jestli bych se odvážil jiným inscenaci doporučit ke shlédnutí.
LucieSykorova 80 %
24.2.2019 | 167 hodnocení
+ souhlasím
Silný konec. Působivé obrazy. Akorát ta expozice trvá víc než půlku představení....
Tomáš Molík 0 %
21.2.2019 | 45 hodnocení
+ souhlasím
Něco tak strašného a příšerného a zbytečného jsem ještě nikdy v životě neviděl... slovy se nedá popsat taková hrůza .
Slavek53 30 %
20.2.2019 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Ne každá Mikuláškova inscenace se povede. Za scénu Marka Cpina dávám 30%. Do divadla však chodím za příběhem a zážitkem. Tady však byla naprostá zmatenost, rozpaky a s délkou představení vkrádající se nuda. Na druhou stranu si myslím, že každý režisér má právo zkusit, co divák vydrží.
Michal Ernat 50 %
19.2.2019 | 27 hodnocení
+ souhlasím
Neudělal jsem si domácí přípravu a neznal režiséra. A od začátku je to podobný styl, jako Spalovač mrtvol. Vidět možná jen jednu hru, byla by dobrá. Ale vidět různé hry, udělané úplně stejně, to už není zajímavé. Tohle je vlastně kniha, kterou ND pouze dělá na pódiu ilustraci.
Suzana 30 %
17.2.2019 | 348 hodnocení
+ souhlasím
scéna, některé herecké výkony, groteskní stylizace - bez textu by to šlo
Zma 90 %
14.2.2019 | 37 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Začátek trochu zdlouhavý, úvodní monolog nezáživný, postupně se ale divák vžívá do poetiky a je vtažen do děje, literární předlohu neznám, ale svůj příběh jsme si našla, množství nápadů, překvapivé výkony, trochu jiný zážitek, než je obvyklé v "kamenném divadle".
Jerman 30 %
14.2.2019 | 137 hodnocení
+ souhlasím
Vynaložené velké prostředky (sofistikovaná několikastupňová Cpínova scénografie, videoprojekce, živé snímání kamerou, stínohry) výsledek nevalný. Protrpěné více než dvě hodiny bez pauzy, kde především divák, který nečetl literární předlohu vůbec nepochopí o čem je řeč, ani stopa po výraznějším narativu, obrazy se snahou o symboliku, která je často těžko pochopitelná, herci odsouzeni do role pěšáků v roli loutek zmateného režijního schematu Jana Mikuláška, pro mě další podprůměrná inscenace činohry ND
Divadelnik 0 %
14.2.2019 | 160 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Odešli jsme během představení /hra bez přestávky/. Po zkušenostech na činohru ND už NIKDY VÍCE!
Jaroslavz 100 %
14.2.2019 | 98 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Jan Mikulášek ve špičkové formě! To prostě musíte vidět, zažít. Nádherné obrazy venkova osmašedesátého roku, famózní herci. Bravo!
honzy 0 %
13.2.2019 | 285 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Proč pane Mikulášku jste se rozhodl režírovat těžko jevištně uchopitelnou hru J.Topola,pod názvem KOUZELNÁ ZEMĚ?Proč se stále objevují stejné postupy ve scénografii(např.oslńující zářivky,použití mikrofonu,ohlušující střelba,filmová projekce)?Proč celá hra je jedna politická agitka?Proč herečky parodují mužské sex.praktiky?Proč byl obsazen R.Mikluš,kterému není vůbec rozumět?Proč je slyšet řada vulgarismů?Proč se tato,pro diváka málo atraktivní hra,uvádí na scéně Stavovského d.?(viz poloprázdné hlediště) a ne na nějaké exper.scéně?Proč se více jak 125 min.hra hraje bez přestávky?Předpr.13.2.19
Tomas22 60 %
13.2.2019 | 89 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Krásně propracovaná scénografie, výtvarné prvky a nápady! Skvěle využitá jevištní technika, kterou zázemí Stavovského divadla nabízí. Práce s projekcí, kamerou,světlem a stínem, plošinami hodnotím opravdu kladně.
Zklamaly mě ale dramaturgické a režijní složky.
Román je nicméně sám o sobě napsán dost složitě a vrstevnstě, takže se čtenář lehce ztratí.
Bohužel jsem se ztratil i v této zdramatizované podobě Kouzelné země (Noční práce).
Zklamaly mě ale dramaturgické a režijní složky.
Román je nicméně sám o sobě napsán dost složitě a vrstevnstě, takže se čtenář lehce ztratí.
Bohužel jsem se ztratil i v této zdramatizované podobě Kouzelné země (Noční práce).
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.