Městské divadlo Brno [Činoherní scéna]
<< Mojžíš | My Fair Lady (ze Zelňáku) >>
Nikolaj Vasiljevič Gogol, Hana Burešová, Štěpán Otčenášek
Mrtvé duše
Premiéra: 20.9.2014 | 2:20
Dramaturgie: Štěpán Otčenášek, Jiří Záviš. Scéna: Tomáš Rusín. Kostýmy: Zuzana Štefunková-Rusínová. Hudba: Petr Hromádka. Pohybová spolupráce: Martin Pacek. Režie: Hana Burešová.
Poslední uvedení: říjen 2017.
Poslední uvedení: říjen 2017.
Michal Isteník, Petr Štěpán, Viktor Skála, Alan Novotný, Zdeněk Junák, Patrik Bořecký, Josef Jurásek, Zdeněk Bureš, Miloslav Čížek, Jaroslav Matějka, Jan Mazák, Michal Nevěčný, Jaroslav Záděra, Pavel Záruba, Lenka Janíková / Erika Kubálková, Jana Musilová, Eva Ventrubová, Lenka Bartolšicová, Eliška Skálová
Dramatizace slavného groteskně realistického románu. Zchudlý šlechtic Čičikov si usmyslel zbohatnout nákupem zemřelých nevolníků, z nichž statkáři museli do příštího sčítání lidu platit daně. Na tyto „mrtvé duše“ chce Čičikov získat dotaci či půjčku na půdu od státu. Jeho cesta po statkářích odhaluje pitoreskní ruskou společnost své doby stejně jako pestrobarevnou galerii výrazných lidských typů se všemi jejich směšně zápornými stránkami...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
69 %
Uživatelé
74 %
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 70 %
Jiří Landa 70 %
Michal Novák 70 %
Pavel Širmer 30 %
Jan Pařízek 70 %
Iveta Novotná 80 %
Lukáš Dubský 70 %
Jiří Landa 70 %
Michal Novák 70 %
Pavel Širmer 30 %
Jan Pařízek 70 %
Iveta Novotná 80 %
Volby
Hodnocení (36)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 70 %
2.2.2015 | 1190 hodnocení
+ souhlasím
Satirický obraz společnosti převedla režisérka Burešová v groteskní podobenství. Všichni jsou směšní, trapní, často tím ale jen maskují své zoufalství. Ostatně i Čičikov ve vynikajícím podání M.Isteníka se ukazuje být nejen vychytralým podvodníkem, ale spíše produktem své doby. Jakmile ovšem Isteník ve druhé polovině představení na chvíli zmizí z jeviště, inscenace začne zřetelně ztrácet tempo. To ale neznamená, že by se tu nenašly další zajimavé výkony - pobaví třeba P.Štěpán, Z.Junák či J.Mazák.
Jiří Landa 70 %
24.1.2015 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Režie se zaměřila především na groteskní vykreslení charakterů pitoreskních postaviček někdejšího Ruska, které bavily a svou možnou opravdovostí znepokojovaly zároveň. První části vévodili zejména J. Mazák coby Shánělka a P. Štěpán v roli Nozdreva. Jestliže dění před pauzou i přes absenci výraznější dějové linky neztrácelo dynamiku a nápady, část po pauze přece jen ubrala na režijní „výkonnosti“. Ovšem sledovat M. Isteníka, který si v roli Čičikova počínal na jedničku, byl zážitek, díky němuž šlo snáze omluvit i závěr, jenž víceméně vyzněl do ztracena.
Michal Novák 70 %
12.1.2015 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
K inscenování dramatizace Gogolovy poemy přistoupila Hana Burešová, jak je pro ni typické, skrze divadlo stylizované, které pracuje až s karikaturami nebo artistně modulovanými situacemi. Odpovídá to Gogolovu nikoli ironickému, ale v tomto případě naštvanému šklebu. Na tuto inscenaci je třeba pohlížet jako na fór od karikaturisty, jenž chce poukázat na trapnost (postav) a zoufalství (těch, co je sledují). V textu se skrývá velmi přesná obžaloba toho, čím žijeme i my. Inscenaci dominuje famózní Isteníkův Čičikov (de facto oběť systému) a neotřelou hereckou polohu pro Nozdreva našel Petr Štěpán.
Pavel Širmer 30 %
12.1.2015 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Režisérky H. Burešové a její práce si vážím a konkrétně u této inscenace oceňuji důslednou práci se stylizací a karikováním, propracované kostýmy a masky. A v neposlední řadě snahu a nasazení herců s M. Isteníkem v čele. Přesto jsem představení protrpěl. Výstupy v první části se mi jevily nesnesitelně protahované a (přes odlišnosti jednotlivých statkářů) příliš se vzájemně podobající, ztrácela se vypovídací hodnota předlohy. Ani druhá půle a konec mi neodhalily smysl takového pojetí panoptika. Inscenační řešení shledávám nešťastným, ale připouštím, že problém může být na mé straně.
Jan Pařízek 70 %
8.1.2015 | 925 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Moje první setkání s touto Gogolovou inscenací. První část velmi dobrá, vtipná, svižná a dějově zajímavá. V druhé části jsem ale čekal trochu více katarze a též nějaké smysluplnější vyústění. Takže přeci jen lehké zklamání, ale přesto jako celek stále dosti povedené. Z velké části však hlavně díky výbornému M. Isteníkovi, který hraje báječně a dosti pozdvihá úroveň většiny scén. Jakmile není přítomen je to hned znát.
Iveta Novotná 80 %
10.10.2014 | 21 hodnocení
(+1)
Groteska v kabaretním stylu s výborným "moderátorem" Michalem Isteníkem. I tak lze na Mrtvé duše v režii Hany Burešové nahlížet. Divákům je předvedena plejáda stylizovaných karikatur na minimalistické scéně. V první půli nic nechybí ani nepřebývá, druhá ale poněkud ztrácí na kvalitě. A to díky zobrazení Čičikova snu, který je nadsazený a karikovaný až přespříliš. Jinak je to inscenace velmi povedená a mrazivě vtipná.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Studený Čumáček 70 %
25.4.2020 | 427 hodnocení
+ souhlasím
záznam
Zcela nepopiratelný špičkový výkon Michala Isteníka/Čičikov - po právu Thálie 2014. Bohužel opakované režijní zdůrazňování společnosti jako panoptika (kostýmy a líčení herců) spíš účinek na diváka snižuje. Dokonalá je snová scéna, drobné přehrávání okrajovějších postav ruší (Matka Shánělka). Zajímavá tvorba postavy Petr Štěpán/Nozdrev.
Zcela nepopiratelný špičkový výkon Michala Isteníka/Čičikov - po právu Thálie 2014. Bohužel opakované režijní zdůrazňování společnosti jako panoptika (kostýmy a líčení herců) spíš účinek na diváka snižuje. Dokonalá je snová scéna, drobné přehrávání okrajovějších postav ruší (Matka Shánělka). Zajímavá tvorba postavy Petr Štěpán/Nozdrev.
Vladimír Rogalewicz 70 %
24.4.2020 | 819 hodnocení
+ souhlasím
Pečlivě připravené představení. Funkční stylizace a přesné vedení herců daly vznik formálně dokonalému představení. Nicméně mě celou dobu pronásledovala myšlenka, proč bylo toto dílo uvedeno a co mi má (v současné době) říct. K tomu možná přispěl i závěr, který vlastně v představení chyběl. A tak zbývá obdivovat Michala Isteníka, s nímž toto představení stojí a padá. Právem za tuto roli dostal Thalii. Bravo! (Záznam ze streamu.)
Klára Tesařová 80 %
1.5.2015 | 130 hodnocení
+ souhlasím
Thálie pro Isteníka právem! Více zde:
http://www.i-divadlo.cz/blogy/klara-tesarova/mrtve-duse-ozivaji-v-mestskem-divadle-brno
http://www.i-divadlo.cz/blogy/klara-tesarova/mrtve-duse-ozivaji-v-mestskem-divadle-brno
Cindy.92 70 %
28.3.2015 | 314 hodnocení
+ souhlasím
Představení stojí a padá na Michalu Isteníkovi, který je zaslouženě čerstvě držitelem Thálie.
Čiko 80 %
3.2.2015 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
Musám přiznat, že moc režie Hany Burešové nemusím, tohle mě ale nadchlo celé od začátku až do konce.
Jan456 80 %
24.10.2014 | 227 hodnocení
+ souhlasím
Povedlo se. Začali dobře Mrtvými dušemi a dobře pokračují i Duchem. Samé tejmno, co? Výborný M. Isteník a všichni, kteří ho skvěle doplňují. Snad tu jen nezbývá souhlasit s ostatními, řekl bych, že v druhé půli, právě díky snu Čičikova a rozuzlení celého příběhu, které zůstává v první části zahalené tajemstvím, inscenace nabírá spád a graduje. Výborná výprava, výborné karikaturní postavy, poctivé nové divadlo.
Candie254 80 %
14.10.2014 | 222 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Takhle se dělá poctivé divadlo. Minimalistické, moderně pojaté a opravdu působivé. Hlavní podíl má na tom určitě režie a poté hlavní představitel Čičikova Michal Isteník. Za tuto roli bych mu klidně dala i nominaci na Thálii neli cenu samotnou. Ve vedlejších rolích na mne zapůsobili Alan Novotný coby Líbeznický, Jan Mazák jako Shánělka, Jaroslav Matějka jako sluha a především Petr Štěpán jako prostopášný Nozdrev. Ze scén mě nejvíce oslovil Čičikův sen s jednotlivě vykreslenými karikaturami postav. Vyzdvihla bych taktéž hudební složku.
Eva123 60 %
13.10.2014 | 152 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace byla popisná (za což asi mohla též předloha), jakoby ne zcela dostudovaná. Jednotlivé herecké výkony ale byly pěkné, např. Michal Isteník coby Čičikov, Jan Mazák coby Matka Shánělka nebo Alan Novotný coby statkář Líbeznický.
Janis 80 %
21.9.2014 | 293 hodnocení
+ souhlasím
Divácky náročná dramatizace. Tandem HB+ŠO představuje další svět lidských masek, karikatur a živých mrtvol, nyní v bizarní "hře o duši," které dominuje mefistovský M. Isteník (zde i asistent režie). Přesto lze vnímat zaujatou spolupráci všech profesí. Hudby, submisivní až niterné scény, efektního, ale kultivovaného kostýmérství. Skvělé "taneční" kreace. Vynikající i herecky, ač většina postav spíš upozaděna.
Hra, která rozvíjí motiv cesty, ústí v nečekaný závěrečný apel vůči putinovské hrozbě. Výtvarný akcent na rudou oponu s věncem = aluze na soc. znak a vlajku?
(Psáno z předprem.)
Hra, která rozvíjí motiv cesty, ústí v nečekaný závěrečný apel vůči putinovské hrozbě. Výtvarný akcent na rudou oponu s věncem = aluze na soc. znak a vlajku?
(Psáno z předprem.)
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.