Divadlo v Dlouhé
Julien Green
Zítřek se nekoná
Premiéra: 23.9.2021 | 1:45x
Překlad: Kateřina Lukešová. Úprava: Hana Burešová, Štěpán Otčenášek. Dramaturgie: Štěpán Otčenášek. Scéna: Martin Černý. Kostýmy: Kateřina Štefková. Hudba: Ivan Acher. Režie: Hana Burešová.
Poslední uvedení: říjen 2023.
Poslední uvedení: říjen 2023.
Magdalena Zimová, Jan Sklenář, Eva Hacurová / Zuzana Stavná, Jan Vondráček, Samuel Toman, Štěpánka Fingerhutová / Berenika Anna Mikeschová, Pavel Neškudla, Tomáš Turek, Martin Matejka, Ondřej Rychlý, Miroslav Zavičár, Tomáš Weisser / Daniel Toman, Renáta Matějíčková / Berenika Anna Mikeschová...
Společensko-kritická hra s prvky symbolistního dramatu, mystéria i hororu, které je plné tajemství a otázek po smyslu lidského pachtění. Poslední chvíle jedné rodiny o Vánocích 1908, v předvečer katastrofálního zemětřesení v sicilské Messině. Obraz přejedené společnosti, která sama sebe přežila, žije na dluh, postrádá víru a soucit k slabým, chvěje se v úzkostech a předtuchách, ale vytěsňuje je stejně jako svůj strach ze smrti i bytí. Tápe, chytá se banalit a klišé, senzačních drbů, odsouvá vše nepohodlné a obelhává se marnými i marnivými iluzemi...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
65 %
Uživatelé
74 %
Hodnocení redakce
Michal Novák 70 %
Iva Bryndová 60 %
Pavel Širmer 50 %
Helena Grégrová 70 %
Lukáš Dubský 70 %
Jan Pařízek 70 %
Michal Novák 70 %
Iva Bryndová 60 %
Pavel Širmer 50 %
Helena Grégrová 70 %
Lukáš Dubský 70 %
Jan Pařízek 70 %
Volby
Hodnocení (37)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 70 %
28.5.2022 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Další přírůstek DvD do dramaturgie nehratelných titulů. Tvůrčí tandem Burešová – Otčenášek v nich nachází zalíbení pravidelně. V tomto případě ale jde - i přes symbolistní stavbu - o přímočarou inscenaci, nepříliš obratný text o mnoho více nenabízí. Na jeviště je přivedena sebranka lidských typů, která si nezaslouží nic jiného, než aby se s nimi zatřásla zem. Bytost čistá a pravdy vědoucí je nejen přehlížena, ale rovnou nazývána „Zjevem“. Režii vlastně stačí vztahy zatížit dusivou atmosférou a dovést tuto jízdu k (ne)pointě. Jižanská hororová sága bez katarze. Odraz i současného suverénního světa, co si lže do kapsy.
Iva Bryndová 60 %
16.3.2022 | 593 hodnocení
+ souhlasím
65% Opět mám z inscenace Dlouhé pocit, že až v souvislosti s texty v programu působí tak silně, jak má. - Inscenace Greenovy hry buduje napětí postupně. V uzavřené společnosti se všichni lidé v ní stávají svými projevy čím dál víc nesnesitelnými, přičemž již na začátku působí sympatickým dojmem sotva kdo z nich. Pokrytecká společnost, jež jediného laskavého člověka mezi sebou nazývá urážlivým označením "Zjev", ale nenechává prchnout, nezbytně vzbuzuje odpor - navíc všechny čím dál víc ovládá a přemáhá stále silnější tušení neodvratného konce. Hororovou atmosféru výrazně dotváří výtvarná stylizace němých filmů, vč. titulků.
Pavel Širmer 50 %
3.12.2021 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Svým způsobem jde o dramaturgický objev, do aktuální doby a stavu společnosti se hra tematicky hodí. Autor však drama zahltil přemírou postav, složitost líčených vztahů zavání až samoúčelností. Úskalí problematického textu se v inscenaci H. Burešové zdolat nepodařilo. Poselství pokulhává (nebo se i ztrácí), neobratně napsané situace vyznívají monotónně a často nudí. Jednotlivé herecké výkony jsou propracované, ale směsici různých stylů schází sehranost. Ponurou atmosféru se daří budovat spíše vnějškovými prostředky, nejvíce zaujme náročná výprava s projekcemi a hudba.
Helena Grégrová 70 %
21.10.2021 | 1719 hodnocení
+ souhlasím
Obsah i poselství hry pro mě nejlépe vystihuje citát Christiana Morgensterna: "Pro bezpočetné je jen jediný lék - katastrofa." V inscenaci Hany Burešové se velmi dobře a důsledně pracuje s budováním bezútěšné atmosféry a pozvolnou gradací napětí, silné jsou okamžiky s hororovým a mysteriózním nádechem. Kvalitním hereckým výkonům dominují E. Hacurová, M. Zimová, J. Vondráček a S. Toman, který postavu nejzáhadnější a nejzásadnější ztělesňuje opravdu bravurně.
Lukáš Dubský 70 %
19.10.2021 | 1193 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Začátek je trochu těžkopádný, ale postupem času se režisérce Haně Burešové daří budovat tíživou atmosféru s místy až horrorovými prvky. Podařená je výtvarná stylizace do podoby němých expresionistických filmů ze začátku minulého století. Hercům se daří ztvárnit s lehce karikaturním nádechem měšťanskou rodinu, která si odmítá připustit problémy, a tak radši žvaní o nepodstatných věcech. Skvělý je v tomhle ohledu hlavně J.Sklenář, zdatně mu sekundují E.Hacurová, M.Zimová či J.Vondráček. Z celkem průměrné hry vznikla velmi solidní inscenace. (více v článku na blogu)
Jan Pařízek 70 %
6.10.2021 | 927 hodnocení
+ souhlasím
Musím přiznat, že to zde u mě zachránila až hodně povedená poslední třetina a samotný silný závěr. Jinak převládaly spíše trochu rozpaky. Začátek opravdu vlažný rozjezd a sice se tam daly vysledovat znaky přežité společnosti, jež si svým způsobem koleduje o ten trest boží, nicméně nijak více mě toto nezasáhlo. Až nástup určitě hororové atmosféry a pečlivé budování strachu přineslo větší zaujetí. Herecky to velmi dobře podpořili hlavně E. Hacurová, S. Toman a M. Zimová. Ve výsledku tedy zanechala hra svůj dojem, přesto kdybych ji neviděl, tak nemám pocit, že bych o mnoho přišel. 65 %
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Valmez 90 %
2.10.2023 | 541 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé téma. Děkuji za zpracování /
Viděno na derniéře(2.10.2023).
Viděno na derniéře(2.10.2023).
JirkaS 80 %
28.5.2023 | 381 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace s velmi dusivou až hororovou atmosférou, při které mi obzvlášť ke konci nebylo úplně příjemně. Od veselí a rozjařenosti se inscenace posouvá do roviny strachu, hysterie a čehosi nejasného, co postavy na jevišti jakoby tušily. Režijně velmi precizně odvedená práce, kdy inscenace využívá motivy jako z němého filmu, dobově velmi dobře ukotvené, herecky bohužel ne vždy bezchybné (občasné zadrhávání či skákání si herců do řeči) a v jednu chvíli poněkud zdlouhavé. Ale ve výsledku velmi silné. Chválím především bezchybného a věrohodného Jana Sklenáře a rovněž Samuela Tomana, který vše odehraje jen svým výrazem. Nezapomenutelné! /22.5.2023/
Čiko 60 %
29.9.2022 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
65%
Zajímavá sonda do života lidí, které čeká následující den historicky jedna z největších přírodních katastrof v dějinách Evropy. Přitom si ale každá z postav prožívá i svoji vlastní malou a soukromou katastrofu. Všichni zoufale hledají své místo v životě i ve společnosti. Každý z nich touží nepromarnit život, ale téměř nikomu z nich se to nedaří. I když mají často pocit, že už je to na dosah.
Tento psychosociální horor je zajímavý zejména svojí atmosférou a věřím, že pro inscenační tým nebylo snadné k němu najít klíč, ale povedlo se...
Zajímavá sonda do života lidí, které čeká následující den historicky jedna z největších přírodních katastrof v dějinách Evropy. Přitom si ale každá z postav prožívá i svoji vlastní malou a soukromou katastrofu. Všichni zoufale hledají své místo v životě i ve společnosti. Každý z nich touží nepromarnit život, ale téměř nikomu z nich se to nedaří. I když mají často pocit, že už je to na dosah.
Tento psychosociální horor je zajímavý zejména svojí atmosférou a věřím, že pro inscenační tým nebylo snadné k němu najít klíč, ale povedlo se...
KrystofSelucky 90 %
31.3.2022 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Zítřek se nekoná je jedním z mála představení, u kterého bych bez jakékoli úpravy podepsal jeho anotaci. Naprosto výtečné atmosférické drama, které ze zdánlivých banálních rodinných situací a veselých anekdot buduje hmatatelnou atmosféru úzkostné stísněnosti směřující k nevyhnutelnému kataklyzmatu.
Suzana 60 %
15.3.2022 | 345 hodnocení
+ souhlasím
65% za herecké výkony, ale mít to přestávku a nebýt tam deklamující Zuzana Stavná má to 70%
J.S. 80 %
20.2.2022 | 149 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace nabízí silný divácký zážitek postavený na přesných hereckých výkonech, práci s důmyslným stupňováním napětí a iluzivní scénografií (funkčně narušovanou prostředky němého filmu). Inscenační styl je možné přirovnat k dřívějším režiím L. Smočka v ČK. H. Burešové se podařilo snad všechno, včetně překonání hluchých míst v textu dramatu. Herecké výkony představují vysoký činoherní standard (což nebývá v Dlouhé vždy pravidlem), příjemně překvapuje J. Sklenář vyzrálým jevištním hlasovým projevem (což u herců střední a mladší generace je dnes spíš už vzácnost).
Vladimír Rogalewicz 80 %
16.2.2022 | 819 hodnocení
+ souhlasím
Hana Burešová se Štěpánem Otčenáškem stále tvoří v Dlouhé skvělá představení, každé další je skutečnou událostí. Zítřek se nekoná je dramaturgický objev, který silně rezonuje ve společnosti rozdělené přístupem ke covidové pandemii. Paralela života v Messině těsně před zničujícím zemětřesením o Vánocích 1908 a současným stavem naší nárokové a zpovykané společnosti nám nastavuje nelichotivé zrcadlo. Znamenitá scéna, hudba a režie jen podtrhují skvělé herce. (Vedle zkušenějších kolegů se prosadily i Zuzana Stavná a Berenika Anna Mikeschová alternující v rolích Liny a Celestiny.)
Jerman 80 %
6.11.2021 | 137 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Další výborná režie H. Burešové, která, jak je u ní pravidlem, vytvořila výrazově precisní inscenaci, tentokráte ve formě retro výjevů odkazujících na němý film. Obraz dekadentní patricijské rodiny s komplikovanými vztahy v předvečer fatálního zemětřesení. Dobře je navozena a Acherovou hudbou umocněna, postupně stále tíživější až horrorová atmosféra se znaky blížíci se katastrofy. Před koncem napadá paralela se scénami z Bunuelova Anděla zkázy. Vyrovnané herecké výkony, největší prostor je dán nové posile hereckého ensemblu J. Sklenářovi v roli Marca. Dlouhá stále drží vysoký standard.
Radarrius 40 %
2.10.2021 | 74 hodnocení
+ souhlasím
Bylo úžasné pozorovat jak skupina skvělých herců vytvořila obraz nesnesitelné společnosti. Ale pak nepřišla ve hře žádná katarze. Jen zemětřesení, které všechny včetně diváků osvobodilo.
Gimli35 80 %
25.9.2021 | 310 hodnocení
+ souhlasím
75 %
Původně jsem chtěl dát o pár procent méně, ale to bych se musel tvářit, že po zdlouhavém začátku mi přibližně od půlky večera nezačal hojně běhat mráz po zádech... Herecky samozřejmě skvostné, u mne bodovali především E. Hacurová, S. Toman a M. Zimová. A stylizace do starého němého filmu byl moc dobrý nápad.
Původně jsem chtěl dát o pár procent méně, ale to bych se musel tvářit, že po zdlouhavém začátku mi přibližně od půlky večera nezačal hojně běhat mráz po zádech... Herecky samozřejmě skvostné, u mne bodovali především E. Hacurová, S. Toman a M. Zimová. A stylizace do starého němého filmu byl moc dobrý nápad.
R.JELEN.21 60 %
25.9.2021 | 256 hodnocení
+ souhlasím
Jsem v mírných rozpacích, nemůžu říci, že bych byla zklamaná z výkonů na jevišti. Vlastně je zajímavé pozorovat ten vnitřní boj, kdy toužíme po změně a zároveň se jí bojíme. Jen na konci zůstalo jakési prázdno.
Rozhodně si zapamatuji Jana Sklenáře, Evu Hacurovou, Samuela Tomana a samozřejmě M. Zimovou.
No ještě se na to budu muset vyspat.
Rozhodně si zapamatuji Jana Sklenáře, Evu Hacurovou, Samuela Tomana a samozřejmě M. Zimovou.
No ještě se na to budu muset vyspat.
J.anek 90 %
25.9.2021 | 512 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Drama jako od Čechova. Jednota místa, času a děje, postavy, které mluví především o sobě, zlá předtucha, Messina jako past, z níž není úniku. Scéně vládne charisma Jana Sklenáře, ale skvělí (a nesnesitelní) jsou kompletně všichni. Celá ta pokrytecká společnost, která je hysterická a zpovykaná jako ta naše. A k níž funguje kontrastně hluchoněmý světec Stefano - soustředěný výkon Samuela Tomana zaslouží obdiv.
Filmové dotáčky nás přenášejí do roku 1908 a rozdělení na kapitoly je skvělý nápad - věta, na kterou čekáme, je jen další předtuchou, dalším znamením neodvratné katastrofy. Parádní kus.
Filmové dotáčky nás přenášejí do roku 1908 a rozdělení na kapitoly je skvělý nápad - věta, na kterou čekáme, je jen další předtuchou, dalším znamením neodvratné katastrofy. Parádní kus.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.