Divadlo Na zábradlí [hlavní scéna]
Albert Camus, Dora Viceníková, Jan Mikulášek
Cizinec aneb Člověk je tak jako tak vždycky trochu vinen
Premiéra: 13.6.2014 | 1:15x
Dramaturgie: Dora Viceníková. Výprava: Marek Cpin. Výběr hudby a režie: Jan Mikulášek.
Poslední uvedení: říjen 2021.
Poslední uvedení: říjen 2021.
Stanislav Majer, Jiří Vyorálek, Jan Hájek / Jiří Černý, Miloslav König / Ladislav Hampl, Ivan Lupták, Anežka Kubátová / Johana Matoušková, Marie Spurná (později živá přítomnost herečky zrušena a ponechána pouze přítomnost v dotáčkách); ve filmové dotáčce Marie Spurná
Dramatizace románu, jenž bývá považován za klíčové dílo literárního existencialismu. Protagonista Meursault, náhodný vrah, je odsouzen k smrti, protože nechce přijmout roli ve společenských stereotypech. „Cizinec" bez jediného náznaku hrdinského chování souhlasí s tím, že zemře pro pravdu, aniž by ji těm druhým vnucoval. Skutečnost kolem sebe přijímá, ale nehodnotí, je ve světě cizincem, neúčastným divákem...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
64 %
Uživatelé
69 %
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 60 %
Lukáš Holubec 70 %
Jan Pařízek 70 %
Pavel Širmer 60 %
Jiří Koula 50 %
Veronika Boušová 80 %
Jiří Landa 70 %
Michal Novák 50 %
Lukáš Dubský 60 %
Lukáš Holubec 70 %
Jan Pařízek 70 %
Pavel Širmer 60 %
Jiří Koula 50 %
Veronika Boušová 80 %
Jiří Landa 70 %
Michal Novák 50 %
Volby
Hodnocení (88)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 60 %
13.1.2019 | 1213 hodnocení
+ souhlasím
65%. Forma dramatizace mi úplně nesedla, rozdělení Mersaultova vyprávění mezi pětici herců znesnadňuje vnímání textu. Ovšem herci samotní jsou výborní (především J.Hájek) a pocit odcizenosti, odtrženosti od světa, který nelze pochopit, se Mikuláškově inscenaci podařilo navodit docela dobře. Emocionálně mě to ovšem tentokrát trochu minulo.
Jan Pařízek 70 %
26.3.2015 | 931 hodnocení
+ souhlasím
Sám o sobě zajímavý děj je ještě zvýrazněn a umocněn povedeným zpracováním. Každý obraz má své zvláštní kouzlo a poetiku, která na mě osobně působila velmi dobře. Po scénické stránce tedy opravdu vydařené představení. Herecké výkony též nezklamaly, kolektivní souhra fungovala na jedničku. K tomu příjemná délka, žádné zbytečné natahování. Celkově rozhodně spokojenost. 75%
Pavel Širmer 60 %
24.3.2015 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Camusův román byl v inscenaci převyprávěn a ilustrován stylem souznícím s předlohou. Herci naplnili režisérovu vizi, navíc výborně pracovali s podtexty a významy. Záskok L. Hampla naprosto suverénní. Ale bohužel stále stejný problém, který provází repertoár Divadla Na zábradlí od nástupu nového vedení: Inscenace se příliš podobá ostatním počinům DNZ, a to režírovaných nejen J. Mikuláškem, ale dokonce i jinými režiséry. Poetiku DNZ respektuji, oceňuji její důsledné budování, ale osobně ztrácím motivaci k návštěvám, protože při sledování větších či menších obměn téhož nepociťuji přínos.
Jiří Koula 50 %
27.12.2014 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Schován za zády Michala Nováka ho kryju v jeho cestě proti davu, sám bych své pocity z této inscenace nepopsal lépe, nemám žádné výtky, jen mě to celé prostě ničím nezaujalo.
Jiří Landa 70 %
18.7.2014 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
65% Režisér J. Mikulášek svým typickým rukopisem celkem zdařile převyprávěl jevištně nesnadno uchopitelný Camusův román. Postavu Meursaulta rozdělil mezi pětici herců (tento postup mi v mnohém evokoval někdejší Jařabovu inscenaci Weissensteina v Divadle Komedie), k jejichž výkonům nemám nejmenších výhrad (nejvíce zaujala dvojice J. Hájek a S. Majer). Stejně "dokonale" působila i Cpinova výprava a přestože byl příběh podán i srozumitelným "diváckým" způsobem, zmocňoval se mě v mnohých scénách pocit již někdy viděného. Inscenace mi až příliš připomínala mnohé Mikuláškovy dřívější projekty.
Michal Novák 50 %
1.7.2014 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Zřejmě půjdu proti davu – režijní manýra této krátké inscenace mě absolutně nebavila, přestože veškeré dění na jevišti shledávám jako promyšlené a herci zdatně plní své úkoly. Těžko se hledají výtky, ale co má divák dělat, když intelektuálně zaobalená inscenace prošumí kolem hlavy neznámo kam.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Brbla z Olomóca 70 %
3.11.2021 | 75 hodnocení
+ souhlasím
Viděno dne 30.10.2021 DNz Praha:
+ intelektuálně těžká poetika DNz mne
fascinuje a vzdělává
+ minimalismus scény dokonalý
+ herecké výkony
--------------------------------------
- moje strašná nevzdělanost (už čtu knihu)
a rozšiřuji si obzory
+ intelektuálně těžká poetika DNz mne
fascinuje a vzdělává
+ minimalismus scény dokonalý
+ herecké výkony
--------------------------------------
- moje strašná nevzdělanost (už čtu knihu)
a rozšiřuji si obzory
RaB 40 %
2.11.2021 | 399 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel mě dílo úplně nechytlo - hlavně herecky. Existencionalismus se nepodařilo převést na diváky (v mnohých případech mi to připomínalo spíše vyprávění).
Gimli35 70 %
30.10.2021 | 320 hodnocení
+ souhlasím
Mikulášek četl Camuse v některých detailech malinko jinak než já, ale to mi vůbec nevadilo, rád jsem jeho Cizince viděl. Každý z Mersaultů je trochu jiný, mne nejvíc zaujal klukovsky přímý J. Černý, jenž zazářil především v posledních minutách představení. Velmi nápadité projekce (včetně živých!), příjemná délka. Viděna derniéra, možná proto závěrečné smíření se smrtí působilo obzvláště očistně.
Michal1982 60 %
16.9.2020 | 173 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavě řešená inscenace, příjemná délka, oceňuji herecký výkon pana Vyorálka, Luptáka a Königa.
AdelOne 70 %
21.1.2020 | 28 hodnocení
+ souhlasím
75%- příjemně originální pojetí. Vyrovnané herecké výkony, avšak pro mě divadelním charismatem vyčnívali Ivan Lupták a M. Konig.
Marta Dusza 80 %
7.5.2019 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace Cizinec se zabývá tématem smrti ze všech možných úhlů pohledu. Hned v úvodu sledujeme promítaný videorozhovor s malými dětmi týkající se smrti. Na jevišti se pak objeví několik Mersaultů, kteří postupně vyprávějí svůj příběh, svůj osud. Každý je trochu jiný, a tak se dobře doplňují. Inscenace hodně pracuje s projekcí: s fotkou, videem, live kamerou, díky jejímuž vynalézavému použití vzniká na konci opravdu silná scéna. Inscenátorům se povedlo na jeviště přenést existenciální naléhavost příběhu, ale zároveň nalézt vlastní a velmi působivou estetiku.
Denisa H. 80 %
21.11.2018 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Představení ilustrovalo Camusův text - někdy doslova, někdy spíše nadhazovalo další myšlenku, která se mohla z vět vyklubat... Vizuálně je hra velmi zdařilá. A herci i přes relativně malý prostor, které jim styl dramatizace ponechává, hrají více než výmluvně. Nejvíce mě zaujal S. Majer, přestože ve mně běžně vzbuzuje vinou svého příliš živelného a občas až animálního projevu spíše strach. Kromě něj bych ráda vyzdvihla i nápad s projekcí hrdinových vzpomínek. Adaptace "Cizince" je opravdu velmi podařenou inscenací, jejíž návštěvu mohu jen doporučit. Zaujmou nejen herci, ale i scéna jako taková.
Blanuli 50 %
26.4.2017 | 27 hodnocení
+ souhlasím
Kvalitní výkony všech herců a zajímavě řešená scéna. Jinak mě tato hra trochu minula, do existencialismu asi ještě musím dorůst.
Vladimír Rogalewicz 70 %
16.1.2017 | 825 hodnocení
+ souhlasím
Jan Mikulášek našel k Cizinci inscenační klíč. I když děj na scéně vypadá, že nemá s příběhem nic společného, hutná inscenace je velice působivá a nese silné sdělení.
Koeman2 80 %
23.10.2016 | 188 hodnocení
+ souhlasím
Originální zinscenování extistenciálního Camusova románu a skvělé herecké výkony všech mužských představitelů (Vyorálek, Majer, Lupták, König, Hájek).
Bernardblack 50 %
11.2.2016 | 329 hodnocení
+ souhlasím
Mé první zklamání v DNZ, ale možná jsem jen nebyl správně naladěn...kvalitně provedeno, ale nezaujalo.
Justina 60 %
10.2.2016 | 77 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace se mi vlastně líbila, ale 60% dávám z toho důvodu, že nepatří mezi ty inscenace, na které bych chtěla jít znovu nebo mezi ty, které by mě tak uchvátily, že bych o nich přemýšlela i v následujícich dnech. Samotnému představení vlastně ani nemám co vytknout - herecké výkony byly výborné, režie také a ocenila jsem i délku (nebylo to zbytečně zdlouhavé).
J. Kubátová 30 %
27.3.2015 | 12 hodnocení
+ souhlasím
Četla jsem román a byl jsem zvědavá na tuto adaptaci. Bohužel jsem ale většinou nepochopila konání herců a hra mě nazaujala. Proč mouka, strhávání papírů ze zdí a němá Marie? Líbila se mi zvuková kulisa a mrzí mě, že jsem nemohla naplno ocenit výkonu herců.
Janis 60 %
7.3.2015 | 297 hodnocení
+ souhlasím
65%
Oceňuji spíš čistší a uměřenější, tentokrát ne-našlehanou a ne-pompézní (jak bývá jindy obvyklé) vizualitu. A také výběr propracovanějšího, komplexnějšího textu, jehož dramatizované "převyprávění" je ovšem v první řadě obnažením režisérova vlastního světa a necítím v něm hlubší vztah k samotnému Camusovu textu (což bývá u režiséra a dramaturga skoro pravidlem) - o jisté bezradnosti ve vnímání jádra a sdělení, podtextu předlohy svědčí zvolený podtitul.
Dramatizace mě ale nijak zvlášť nezaujala.
Silnou stránkou jsou tu ale zcela jistě herecké výkony.
Oceňuji spíš čistší a uměřenější, tentokrát ne-našlehanou a ne-pompézní (jak bývá jindy obvyklé) vizualitu. A také výběr propracovanějšího, komplexnějšího textu, jehož dramatizované "převyprávění" je ovšem v první řadě obnažením režisérova vlastního světa a necítím v něm hlubší vztah k samotnému Camusovu textu (což bývá u režiséra a dramaturga skoro pravidlem) - o jisté bezradnosti ve vnímání jádra a sdělení, podtextu předlohy svědčí zvolený podtitul.
Dramatizace mě ale nijak zvlášť nezaujala.
Silnou stránkou jsou tu ale zcela jistě herecké výkony.
Eviik 80 %
1.2.2015 | 289 hodnocení
+ souhlasím
75 %
Mnoho zajímavých režijních nápadů - např. pojetí scény, živé natáčení zákulisních scén a jejich promítání na jevišti. Líbilo se mi, že v roli hlavního hrdiny se na jevišti vystřídala pětice herců. Všichni herci byli výborní. Těžko lze někoho z nich vyzdvihnout. Občas bylo složité sledovat text a zároveň vše, co se dělo na jevišti. Z některých scén jsem byla trochu v rozpacích, ale jinak celkově neodcházím zklamaná.
Mnoho zajímavých režijních nápadů - např. pojetí scény, živé natáčení zákulisních scén a jejich promítání na jevišti. Líbilo se mi, že v roli hlavního hrdiny se na jevišti vystřídala pětice herců. Všichni herci byli výborní. Těžko lze někoho z nich vyzdvihnout. Občas bylo složité sledovat text a zároveň vše, co se dělo na jevišti. Z některých scén jsem byla trochu v rozpacích, ale jinak celkově neodcházím zklamaná.
IvaRoubova 80 %
10.1.2015 | 23 hodnocení
+ souhlasím
Velice zajímavá podívaná. Dle mého názoru jsou za tím především skvělé výkony protagonistů. Všech, do jednoho.
Furciferka 70 %
11.11.2014 | 264 hodnocení
+ souhlasím
Myslím, že se tvůrci poměrně těžké literární předlohy chopili se ctí. Místy ale inscenace srší režijními nápady přespříliš, až je to trochu na škodu, protože to odvádí pozornost od textu samotného.
Firt 90 %
21.10.2014 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Výborně zpracovaná inscenace, Mikulášek ukázal, že mu nápady ještě nedošly, takže už nemám takovou potřebu křičet do světa, že by si měl dát pár sezón pauzu. Text byl skvěle zpracovaný, místy od něj však odvádělo až příliš mnoho pohybu na jevišti. Vlastně jsem měla pocit, že režijních nápadů zde bylo na jednu krátkou inscenaci až moc. Herecké výkony fajn, ale jako vždy Vyorálek s Hájkem výrazně převyšovali ostatní. Doporučuji zhlédnout všem, kteří se kromě hry samotné rádi kochají i režií, choreografií a scénou.
Monulinka 70 %
20.9.2014 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Tohle rozhodně není lehká látka ke zdramatizování... Ale já odcházela spokojená :) Náročné dlouhé monology, zajímavé projekce, výtvarná stránka. Jen jsem měla občas problém pořádně vnímat význam slov, když se na scéně dělo tolik věcí. 75 %
Kuba_r 50 %
19.6.2014 | 100 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Vlastně se tomu dá máloco vytknout. Jen je to už v této sezóně asi potřetí dokola to samý. Intelekt je přiměřeně saturován, občas přijde i smích, ale emoční zásah nula. Další variaci téhož už mi netřeba, těším se na nějaké zásadní překvapení v příští sezóně. Ta letošní byla pouhý odvar toho, na co jsem byl zvyklý z dob Reduty. Což je od tohoto týmu zoufale málo!
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.