Divadlo na Vinohradech [velká scéna]
Nina Raine
Bach & synové
Premiéra: 16.5.2023 | 2:55
Překlad: Jitka Sloupová. Dramaturgie: Jiří Janků. Scéna: Karel Čapek. Kostýmy: Jana Hauskrechtová. Hudba: Johann Sebastian Bach. Hudební nastudování: Ondřej Brousek, Matěj Kroupa. Pohybová spolupráce: Martin Pacek. Režie: Juraj Deák.
Radek Holub, Marek Lambora, Ondřej Brousek, Zuzana Vejvodová (původně Simona Postlerová), Aneta Krejčíková, Vendulka Křížová, Václav Svoboda...
Hra britské dramatičky a režisérky, která nechává nahlédnout do rodiny Johanna Sebastiana Bacha i vztahů uvnitř a zároveň tématizuje nekompromisní Bachovu povahu, jeho postavení patriarchy, vztah k vrchnosti i k oběma manželkám. Jeden z velikánů světové hudby byl vznětlivý a neklidný muž s vysokými nároky nejen k sobě samému, ale i ke své rodině. Měl celkem dvacet dětí, ale dospělého věku se dožilo pouze devět z nich. Bral hudbu jako rodinný podnik, jeho manželky i všichni potomci se hudbě věnovali, ať již jako skladatelé či interpreti. Jak roky plynou, vztahy a osudy se mění ve strhující rodinné drama, které vyvolává vášnivé hádky o lásce, Bohu a především o hudbě...
Volby
Hodnocení (38)
HODNOCENÍ REDAKCE
Helena Grégrová 60 %
14.10.2024 | 1727 hodnocení
+ souhlasím
55 %. Nejzásadnější problém hry = délka textu neadekvátní obsahu sdělení.
Iva Bryndová 50 %
8.11.2023 | 605 hodnocení
+ souhlasím
55% Ani druhá mnou viděná hra N.Raine mě nepřesvědčila, a v kvalitu jejích textů trochu přestávám doufat. V tomto případě dlouhý a neskutečně upovídaný text s nedynamickou režií, která se nedokázala oprostit od scénických klišé, zejména ve scénách umírání, bohužel netvoří nejpovedenější celek, a to ani přes velmi dobré herecké výkony. Sebastianovy rozpravy s manželkou Annou a spory se synem Karlem jsou nejsilnějšími momenty inscenace, právě díky nim. Podobně zaujala scéna, v níž se Bachovi hromadně setkávají s králem Bedřichem. Přidanou hodnotu žel ovšem inscenace nenabízí a i jako prosté "životopisné" dílo je příliš zdlouhavá a nezáživná. (více v článku na blogu)
Pavel Širmer 60 %
30.5.2023 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
65%. Komornější hra zpracovává hlavně rodinný život J. S. Bacha, do něhož zásadně prostupovala hudba. Zdlouhavé diskuze o hudbě mají opodstatnění, ale jejich smysl se opakuje a zkratka by byla ku prospěchu. Kdo se o Bacha a dobové okolnosti hlouběji nezajímal, může být upozorněn na řadu zajímavostí. Inscenace J. Deáka se ubírá víceméně správným směrem, jen konec se blíží hraně kýče. Kromě nevhodně obsazeného V. Svobody herci smysl rolí vystihují a zvláště jejich vklad přináší působivé okamžiky. Přestože lze odcházet se zážitkem umocněným živou hudbou, inscenace trpí nedostatkem „mravenčí práce“, jež by vedla k redukci dosti patrných zaváhání.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Monty70 70 %
21.11.2024 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Jako obdivovatel Bachovy hudby jsem si nemohl nechat představení ujít, krom toho mám rád životopisné inscenace. Radek Holub ztvárňující proslulého skladatele byl překvapivou, nicméně dobrou volbou. Prokázal, že není jen osvědčeným komikem, ale umí zahrát i vážnější postavy. Jen mě mrzí, že jsem již nezastihl ve hře S. Postlerovou, která původně hrála první Bachovu manželku. Délka hry poněkud delší, náročná na pozornost, první polovina představení mi zasloužila trochu proškrtat. Druhá půlka hry má lepší tempo a je živější.
Bišu 80 %
5.10.2024 | 235 hodnocení
+ souhlasím
Radek Holub nepatří mezi mé oblíbené herce, ale v této hře je vynikající, je vidět, že umí hrát i jiné role, než hloupě se usmívající postavy, když dostane příležitost. Marek Lambora a Ondřej Brousek hráli také skvěle, ale u nich to není překvapivé. Jsme milovníci hudby J.S. Bacha, tak jsme si to užili i po hudební stránce a byl to zajímavý pohled do života známého hudebního skladatele !! Živá hudba byla příjemným zpestřením.
Romana35 80 %
23.9.2024 | 355 hodnocení
+ souhlasím
Do hlavní role skladatele barokní hudby Johanna Sebastiana Bacha obsazen hostující Radek Holub. Nejprve lehké překvapení ze zvolení herce, který vyniká především na poli divadelních komedií. Svým soustředěným a uvěřitelným výkonem mě přesvědčil, že mu nejsou cizí ani velké charakterní postavy, pokud dostane k tomu příležitost. Ondřej Brousek a Marek Lambora v rolích jeho synů tradičně dobří.
Jako milovník Bacha bych však uvítala ve hře více jeho hudby.
Jako milovník Bacha bych však uvítala ve hře více jeho hudby.
Suzana 30 %
18.3.2024 | 348 hodnocení
+ souhlasím
umírání na scéně je trapný omyl, chybí nápady, spád; bacha na Bacha, není to Amadeus; možná pro milovníky hudební teorie
Tajli22 70 %
6.3.2024 | 16 hodnocení
+ souhlasím
Hra celkově mě zaujala, téma hudby je mému srdci blízké. Ději prospěla spoluúčast čtyř živých instrumentů, které osvěžovaly náročné texty (lehké pokrácení by, myslím, dynamičnosti neuškodilo).
Panu Holubovi hlavní role sedla skvěle!
Jako Bachova tvorba, tak i tato inscenace není monotónní - doporučuji.
Panu Holubovi hlavní role sedla skvěle!
Jako Bachova tvorba, tak i tato inscenace není monotónní - doporučuji.
KSnow 60 %
14.1.2024 | 106 hodnocení
+ souhlasím
Představení je průměrné, ale neměla jsem během něj neustálý pud z divadla odejít, jak se to v posledních letech v DnV často stává během jejich "komedií". Hlavně herecké výkony byly dobré, a i když to celé bylo takové suché a bez větších emocí, některé scény zapůsobily.
Trpisko 60 %
21.12.2023 | 10 hodnocení
+ souhlasím
Takový průměr. Pamatuji si tedy i lepší hry v tomto divadle.
Freebird 80 %
3.11.2023 | 82 hodnocení
+ souhlasím
+10% za Air (druhá věta Bachovy Suity pro orchestr v D dur (BWV 1068))
Působivá inscenace, obzvláště pro toho, kdo má rád hudbu. Zamotané nitě rodinných vztahů a osudy synů. A to vše bylo doprovázeno živou hudbou, která dodávala celému večeru nezapomenutelnou atmosféru.
Působivá inscenace, obzvláště pro toho, kdo má rád hudbu. Zamotané nitě rodinných vztahů a osudy synů. A to vše bylo doprovázeno živou hudbou, která dodávala celému večeru nezapomenutelnou atmosféru.
Denisa H. 70 %
19.10.2023 | 385 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75 %.Inscenace se snaží,možná až tlačí,ale k divákovi toho dolehne málo.Je taková...strojená.Snad za to může náročný a obsažný text,možná i dosud nízký počet odehraných repríz...Zkrátka si drží od diváka jakýsi odstup.To vše až na jedno,nebo spíš jednoho-M.Lamboru.On je opravdový a ten,který bariéru mezi hledištěm a jevištěm překoná,jako by byla z papíru.Svým položením do role pro mě herecky překonal i R.Holuba,který hraje J.S. Bacha.Scény Bacha-otce s jeho synem Karlem patří k tomu nejsilnějšímu,co hra nabízí,a zejm. díky mladému herci.Pro mě to je hra nejvíc právě o nich dvou než o čemkoli jiném,ani Bachova hudba nedostala takový prostor.
Markéta Nedvědová 80 %
12.9.2023 | 145 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Za mě vynikající představení, rozhodně jedno z lepších ze současných Vinohrad. Životopisy skladatelů vážné hudby bývají ošemetné, divák nezná dobové reálie a proto jde především o zvěčnění hudby, což se zde podařilo. Musela jsem sice překousnout, že bez Postlerové to na Vinohradech zkrátka nelze, ale mistrovství Holuba a překvapivé obsazení Svobody a Krejčíkové mi tu vinohradskou rutinu bohatě vynahradilo. Zasloužený sukces.
Vladimír Rogalewicz 60 %
12.9.2023 | 825 hodnocení
+ souhlasím
65%.Nesporný přínos této inscenace:Radek Holub,který se posledních 10 let na pódiu převážně pitvořil,prokázal v roli J.S.Bacha,že je stále skvělý herec.Ostatní herci mu spíše přihrávali,ale byli uvěřitelní a důstojně splnili své úlohy.Problém je hlavně ve struktuře vlastní hry.Herci se snažili o dramatický projev,ale ve hře byla dramatičnost skryta pouze uvnitř Bachových partitur,což pravděpodobně vychutnali pouze hudebníci či hudební vědci.A tak ze hry zbyla pouze story pro Rytmus života.Režie i scéna byly kýčovité,nezáživné,zastaralé.Na závěr je třeba zmínit hereckou imitaci operního zpěvu,která se nedala poslouchat a byla daleko za hranou.
Ivelly 90 %
25.5.2023 | 40 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Představení se mi moc líbilo!
Nálada, atmosféra, scéna, kostýmy, herci, hudba - všechno.
Vtipné, smutné, dojemné - jak má být.
Herci. Skvělí. Všichni!
Hudba nahraná i živá - je k nezaplacení.
Škoda, že na děkovačce nebyli muzikanti (flétna, housle, violoncello, cembalo), zasloužili ovace. Chtěla bych jim především poděkovat.
A příliš hlasitá nápověda :). To ale časem nebude nutné :).
Půjdu znovu. Rada ten zážitek zopakuji.
-----
Včera jsem byla opět na představení. Opravila jsem hodnocení na 90 %. Kdyby na děkovačce byli hudebníci, dala bych 100 %.
Nálada, atmosféra, scéna, kostýmy, herci, hudba - všechno.
Vtipné, smutné, dojemné - jak má být.
Herci. Skvělí. Všichni!
Hudba nahraná i živá - je k nezaplacení.
Škoda, že na děkovačce nebyli muzikanti (flétna, housle, violoncello, cembalo), zasloužili ovace. Chtěla bych jim především poděkovat.
A příliš hlasitá nápověda :). To ale časem nebude nutné :).
Půjdu znovu. Rada ten zážitek zopakuji.
-----
Včera jsem byla opět na představení. Opravila jsem hodnocení na 90 %. Kdyby na děkovačce byli hudebníci, dala bych 100 %.
Kateřina Vodáková 80 %
25.5.2023 | 271 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Po překvapivě silném Konsentu N. Raine v ČK jsem získala velká očekávání i vůči Bachovi. Ale naplnila se pouze částečně. Hlavně 1. půlka přehuštěným textem a jistou statičností místy ztrácí spád a dech. Ano, schopnost R. Holuba pojmout takové množství replik se zápalem, kdy na jevišti není jen minimálně, je obdivuhodná, ale jeho všudypřítomný, silně komediální odstín herectví zde dle mě nekonvenuje s dějem a vyzněním hry. Přesto se jedná o nadprůměrný titul v DnV díky výkonům synů a živé hudbě. Zejména M. Lambora obsazený proti svému typu (lamač, drsňák, floutek) zde v roli citlivého, srdečného, podceňovaného a plachého génia vysloveně září.
Jarmil Křemen 20 %
24.5.2023 | 277 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
na této stránce jsem si všiml tohoto citátu od režisérky Daniely Špinar: "Divadelní síť v Praze je naprosto přehuštěná, soubory jsou v podstatě formální celky, žijeme v nadprodukci, v chaosu, nedokážeme se na nic soustředit a naše výsledky v porovnání se zahraničím jsou podprůměrný, v nejlepším případě průměrný."
poprvé jsem viděl představení, které by tomuto citátu tak moc odpovídalo
hraje se jenom, aby bylo něco v repertoáru, aby bylo co hrát, ale žádný smysl a sdělení v tom není
odešli jsme po první části, a do Divadla Na Vinohradech nemám důvod se vracet
25%
poprvé jsem viděl představení, které by tomuto citátu tak moc odpovídalo
hraje se jenom, aby bylo něco v repertoáru, aby bylo co hrát, ale žádný smysl a sdělení v tom není
odešli jsme po první části, a do Divadla Na Vinohradech nemám důvod se vracet
25%
MatesV 20 %
29.10.2024 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Už dlouho jsem neviděl hru, která by neměla děj, ani zápletku. Která by nebyla komedií, ani dramatem. Postrádala hlubší myšlenku i inovaci. Tato hra neměla vůbec nic. Naprosto ploché a nudné zpracování ničeho. Kostýmy, scéna i dialogy byly vágní, čistě popisné a bez nápadu. Celé zpracování není nic než prázdné.
V průběhu zazní věta: E-moll - tónina zoufalství. Ihned mě napadlo, že Bach a synové - hodina zoufalství (tedy pokud odejdete o pauze a zachráníte se od zbytku hry). Bylo to obrovské zklamání.
V průběhu zazní věta: E-moll - tónina zoufalství. Ihned mě napadlo, že Bach a synové - hodina zoufalství (tedy pokud odejdete o pauze a zachráníte se od zbytku hry). Bylo to obrovské zklamání.
Mila84 80 %
25.5.2023 | 4 hodnocení
+ souhlasím
(+4)
Toho debatování o hudbě na mě bylo až trochu moc, obzvláště scéna na začátku, kdy davá Bach svým synům hudební lekci, pro mě byla zdlouhavá.
Celkově však představení hodnotím jako působivé drama o rodině, lásce, o tom jak těžké je být blízkým člověkěm génia, stejně jako géniem samotným. Místy jsem měla slzy v očích.
Herci byli všichni skvělí. Klobouk dolů před Radkem Holubem, jak náročný text se musel naučit. Nejvíce emocí však ve mě vyvolal Marek Lambora, který se své role otcem upozaďovaného syna zhostil na výbornou. Působivá byla samozřejmě také živá hudba.
Celkově však představení hodnotím jako působivé drama o rodině, lásce, o tom jak těžké je být blízkým člověkěm génia, stejně jako géniem samotným. Místy jsem měla slzy v očích.
Herci byli všichni skvělí. Klobouk dolů před Radkem Holubem, jak náročný text se musel naučit. Nejvíce emocí však ve mě vyvolal Marek Lambora, který se své role otcem upozaďovaného syna zhostil na výbornou. Působivá byla samozřejmě také živá hudba.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.