Divadlo Na Jezerce
Mark Leiner-Young
Shylock
Premiéra: 28.4.2016 | 1:45
Překlad: Jitka Sloupová. Výprava: Jan Štěpánek. Hudební spolupráce: Ondřej Brousek. Režie: Radek Balaš.
Poslední uvedení: červen 2019.
Poslední uvedení: červen 2019.
Strhující kanadské monodrama, které se v určitých momentech stává drsnou obžalobou absolutizované politické korektnosti a současné tendence zjednodušování skutečnosti na prvoplánová sdělení, která páchá škody nejen v umění. Herec Jon předstoupí před diváky v masce proslulého žida Shylocka s monologem ze Shakespearova „Kupce benátského“. Když náhle přejde do civilního projevu, pochopíme, že jsme na bouřlivé tiskové konferenci, která následuje po posledním představení této hry na jistém divadelním festivalu. Původně se zde měla hrát ještě čtrnáct dní, ale vedení festivalu její uvádění po vášnivých antisemitských protestech předčasně ukončilo...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
66 %
Uživatelé
71 %
Hodnocení redakce
Lukáš Holubec 70 %
Pavel Širmer 60 %
Jiří Koula 70 %
Michal Novák 60 %
Lukáš Dubský 70 %
Anežka Kotoučová 70 %
Hana Rubišarová 60 %
Lukáš Holubec 70 %
Pavel Širmer 60 %
Jiří Koula 70 %
Michal Novák 60 %
Lukáš Dubský 70 %
Anežka Kotoučová 70 %
Hana Rubišarová 60 %
Volby
Hodnocení (41)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Holubec 70 %
7.2.2018 | 746 hodnocení
+ souhlasím
Výtečný text a osobnost Milana Kňažka. To jsou dvě hlavní devízy inscenace, která se dost možná překvapivě ocitla na scéně Divadla Na Jezerce. Režisér zvolil formu, jež z představení dělá opravdu jen jakousi přednášku, ale díky výše zmíněnému se jedná o promluvu s velkým dopadem. Prvotní téma antisemitismu je následně rozvíjeno především o úvahy politické korektnosti a volně přechází až na tenký led autocenzury, ve finále pak k důležitosti tvůrčí svobody. Suverénním hereckým výkonem Milan Kňažko formuluje autorovy myšlenky jasně, srozumitelně a s potřebným akcentem. A divák by se měl zamyslet.
Pavel Širmer 60 %
3.11.2016 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Autor v monodramatu chytře propojil souvislosti Shakespearovy tvorby s paradoxy, k nimž docházelo a dochází při inscenování mrtvých klasiků po staletích a při ohlasech a sporech o způsobech, jak díla mrtvých velikánů uchopovat. Jednotlivosti jsou možná známé, ale takto postavené vedle sebe mohou diváka obohatit. Snad jen vyznění by mohlo být o něco údernější. Režisér R. Balaš s hercem M. Kňažkem text vhodně interpretovali. Při příchodu do sálu diváka „vyleká“ majestátní portrét principála J. Hrušínského, který se později naštěstí ukáže jako ironická součást inscenace.
Jiří Koula 70 %
19.9.2016 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Milan Kňažko je přesvědčivý a zvládne to celé utáhnout. Nic jiného mu taky nezbývá, Radek Balaš je zde v roli režiséra stydlivého, skrývajícího se. Musím říct, že mě to dost bavilo, ale že bych si z toho něco odnesl, to zase ne, byl to takový příjemný večer.
Michal Novák 60 %
8.7.2016 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Kdo by to byl čekal, že ze soukromého divadla bude promlouvat hlas tak angažovaný, tak hrdý a otevírající oči. Monodramatický text je tvrdou obžalobou současných, za vlasy přitažených forem politické korektnosti, jejíž absolutizující tendence jsou patrné všude kolem. Milan Kňažko vede s diváky podmanivý dialog a aniž by text byl doslovný, mezi řádky čteme, jaká je za tím zhoubnost. Kňažko k roli přistupuje s přesností provazochodce, který udrží pozornost autenticitou svého vystoupení. Režie ke škodě věci nemá svou ambici, kromě drobných ilustrací do hry mnoho divadelního nevnesla.
Lukáš Dubský 70 %
20.6.2016 | 1193 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace, která není o antisemitismu, ale o přehnané politické korektnosti, která neumožňuje vyjádřit názor, který není v souladu s převládajícim veřejným míněním. Milan Kňažko má složitou úlohu. Na jevišti je zcela sám, hra připomíná spíš volně plynoucí debatu. Veškerou diváckou pozornost musí herec udržet jen za pomoci slov a tónu hlasu. Jeho projev je autentický, civilní, skutečně působí dojmem, že přišel za diváky, aby obhájil roli, ve které ho před pár minutami viděli vystupovat. Zábavné jsou občasné průpovídky odkazující na hereckou ješitnost pronášené jakoby mimochodem. (více v článku na blogu)
Anežka Kotoučová 70 %
16.6.2016 | 230 hodnocení
+ souhlasím
Asi to nejlepší co v současné době na Jezerce mají, ale že by to bylo zase nějaké terno, to ne. Milan Kňažko je více než důstojná náhrada za Jana Třísku, je to skutečný profesionál a utáhne celé představení naprosto bez problémů. Hra je zajímavá, ale nejsem si příliš jistá konkrétní silou její výpovědní hodnoty realizované navíc v nepatrně vyčerpávající monologové formě.
Hana Rubišarová 60 %
19.6.2016 | 21 hodnocení
+ souhlasím
Monodramatická obhajoba postavy Shylocka ze Shakespearova Kupce benátského a hanobení přehnané politické korektnosti. Kvalitně odvedená práce hlavního protagonisty Milana Kňažka, jenž slovy herce Jona obhajuje obvinění postavy Shylocka z antisemitismu. Svým způsobem interaktivní dílo, do něhož jsou vtaženi i diváci, s nimiž Jon vede dialog. Kňažko úctyhodně předává spoustu zajímavých, bouřlivých, diskutabilních myšlenek, avšak po režijní stránce trochu "vleklým" způsobem. Z velice netradičního a kvalitního textu, jenž má aktivizovat mysl, by se dalo vytěžit více, než předává režie R. Balaše.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Rivah 50 %
17.2.2020 | 268 hodnocení
+ souhlasím
Kňažko je bezpochyby dobrý herec a silná, byť rozporuplná osobnost, avšak jeho těžký slovenský akcent tahá za uši a snižuje dojem z přednesu. Přitom je v Česku řada stejně dobrých herců jeho generace...
Varan 60 %
4.2.2020 | 118 hodnocení
+ souhlasím
Znepokojující hra, která se zabývá v současnosti všudypřítomnou a v mnoha situacích naprosto nesmyslnou politickou korektností. Hra je svižná, trefná a vévodí jí zcela přesný a soustředěný výkon Milana Kňažka. Viděno z TV záznamu.
Rightak 80 %
16.10.2019 | 36 hodnocení
+ souhlasím
Troch jsem se obával, zda mě zaujme představení, kde bude pouze jeden herec. Milan Kňažko mé obavy totálně rozptýlil. Jde o hereckého génia, který představení odehraje v češtině a s velkým přehledem. Inscenace si i lehce utahuje z principála v podobě pana Hrušínského. Samotný obsah hry nutí k zamyšlení, speciálně v dnešní době rozjitřených emocí. Záznam z derniéry natáčela ČT, tak věřím, že bude možnost zhlédnout i v televizi.
JirkaS 90 %
28.2.2019 | 381 hodnocení
+ souhlasím
Dosti výrazný monolog, jenž naléhavě míří přímo na cíl a po cestě strefuje všechnu (ne)korektnost, na kterou narazí. Zamyšlení, které vnímavému divákovi přináší hrůzný pocit z toho, kam jsme se jako lidstvo dostali s přehnaným respektem a korektností ke všemu a všem. A to vše v sebejisté interpretaci pana Kňažka, který skutečně působí dojmem, že přišel na diskuzi s diváky, kterou vede pouze teď a tady, a která se nebude opakovat. Potěšilo vynechání přestávky, rozhodně je lepší dát si těch zhruba 80 minut v kuse. Tahle inscenace je skvělá a pro mě byla zážitkem! /22.2.2019 v Č. Budějovicích/
MMK 80 %
3.5.2018 | 192 hodnocení
+ souhlasím
M. Kňažko výborný. Dobré k zamyšlení nad tím, kam až může vést politická korektnost a jak jsou někteří ochotni "diskutovat" o své pravdě.
Sebachleba 90 %
28.2.2018 | 12 hodnocení
+ souhlasím
Úžasný herecký výkon, celou dobu jsem se bavil a vřele všem doporučuji.
Bišu 90 %
15.1.2018 | 235 hodnocení
+ souhlasím
Milan Kňažko opět nezklamal! Vynikající výkon, ostatně jako pokaždé, ve velice dobře napsané hře na aktuální téma " každý kecá do všeho ". Duo Radek Balaš a Milan Kňažko předvedli, jak má vypadat one man show, které udrží pozornost diváka po celou dobu představení. Zasloužený potlesk ve stoje a zcela zasloužená cena Thálie.
Vladimír Rogalewicz 60 %
26.11.2017 | 819 hodnocení
+ souhlasím
Mezi ostatními představeními na Jezerce je to jako jednooký mezi slepými. Podle ohlasů jsem čekal víc. Hra je hodně krotká. Jakou vinu na tom má text a jakou režie a možná i herec (byť Milan Kňažko celý večer bez problémů sympaticky utáhne) si netroufám odhadovat.
David Strang 90 %
21.11.2017 | 133 hodnocení
+ souhlasím
Moc nechodím na jednoho herce, ale su rád, že sem sa osmělil.
P. Kňažka, kterého jsem měl možnost vidět před dvaceti léty ve hře,Kumšt, mám moc rád.
Těšil jsem se na Slovenštinu, ale dal to Česky. Srdéčko mi zatlesalo, když řekl místo "nabídl přátelům' , "ponůkl přátelům'. Ne však škodolibostí.
"Šajlok' v podání p. Kňažka byl strhující, ani na chvíli jsem se nestihl nudit.
P. Kňažka, kterého jsem měl možnost vidět před dvaceti léty ve hře,Kumšt, mám moc rád.
Těšil jsem se na Slovenštinu, ale dal to Česky. Srdéčko mi zatlesalo, když řekl místo "nabídl přátelům' , "ponůkl přátelům'. Ne však škodolibostí.
"Šajlok' v podání p. Kňažka byl strhující, ani na chvíli jsem se nestihl nudit.
Janis 70 %
21.11.2017 | 293 hodnocení
+ souhlasím
Velmi zajímavý text, který mě svým tematem i zpracováním oslovil. Ano, souhlasím s názory, že při důraznějším režijním vedení mohl ještě více vyniknout, čemuž nasvědčuje snad i to, že jsme probírali, jak by ho v porovnání s M. Kňažkem zvládl třeba Trojan, Preiss atp.
Ale určitě dobrá volby a silný (a nesporně velmi náročný) herecký výkon.
Ale určitě dobrá volby a silný (a nesporně velmi náročný) herecký výkon.
Marsed 70 %
24.10.2017 | 161 hodnocení
+ souhlasím
Pro Divadlo na Jezerce neobvyklá hra, schvaluji tento počin, jen tak dál.
Teejay 80 %
19.6.2017 | 66 hodnocení
+ souhlasím
Kašlat na korektnost, Milan vám nastaví zrcadlo, a i když do něj hodíte kámen, zrcadlo nezmizne. Víc takových her a víc vnímavých diváků.
Guildenstern 50 %
16.11.2016 | 465 hodnocení
+ souhlasím
Docela by mě zajímalo, proč na Jezerce po tomto textu sáhli. Pro tamního diváka může být poněkud úmorný a těžko stravitelný a i když M. Kňažkovi nejde opravdu nic vyčíst, přiznám se, že byl i pro mě. Téma, které se ve hře řeší, mi nepřijde zkrátka tolik zajímavé a text zase tolik vrstevnatý, hluboký ani nijak zvlášť aktuální ve vztahu k dnešku. Režii bych osobně až tak velkou vinu nedával. Pana Kňažka jsem viděl na divadle poprvé a v té lehké otupělosti a nudě mě napadlo, že jeho dikce a gesta trochu připomínají p. Postráneckého.
Jirkan 70 %
11.10.2016 | 564 hodnocení
+ souhlasím
11.10. 2016: Zajímavý text s velmi kvalitní hereckou interpretací v divadle, od kterého bych čekal jiný žánr. Je to ale dobře, že inscenace vznikla zde. Možná trochu dojem ruší příliš bohatá scéna. Holé jeviště, či rozbořené kulisy tomu asi budou slušet více. Přestávky není třeba. V závěru to trochu štíplo, jak jsem očekával, ovšem pořád to mělo rezervu. I tak to byl milý a překvapující večer.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.