Divadlo Letí
<< Jan za chrta dán | Králíček >>
Marina Carr, Anna Saavedra
Konec Faidry / Prosebnice
Premiéra: 2.9.2018 | 1:45x
Inscenace pod širým nebem na ostrově Štvanice vzniklá ve spolupráci Divadla Letí a souboru Tygr v tísni. Předpremiéra v srpnu 2018.
Inscenace pod širým nebem na ostrově Štvanice vzniklá ve spolupráci Divadla Letí a souboru Tygr v tísni. Předpremiéra v srpnu 2018.
Překlad: Ester Žantovská (Konec Faidry). Úprava: Martina Schlegelová, Marie Špalová. Dramaturgie: Marie Špalová. Scéna: Dragan Stojčevski. Kostýmy: Petr Vítek. Hudba: Ivan Acher. Pohybová spolupráce: Adéla Stodolová. Režie: Martina Schlegelová.
Poslední uvedení: září 2018.
Poslední uvedení: září 2018.
Tereza Vilišová, Václav Vašák, Lukáš Černoch, Agáta Kryštůfková, Dana Poláková, Dušan Sitek, Hedvika Řezáčová, Zbyšek Humpolec, Tomáš Kobr, Natália Drabiščáková, Anděla Blažková / Michaela Foitová / Nataša Mikulová / Milada Vyhnálková...
Současná adaptace antických mýtů o bájném Minotaurovi, vražedné touze, pokrytectví a osudu, kterému se nevyhneme, i když ho chceme vzít do vlastních rukou. Irská dramatička Marina Carr ve svém originálním zpracování antické tragédie bravurně propojuje mystickou linku tajemných zvířecích monster a děsivého světa mrtvých s cynickým obrazem panovnické rodiny, která jen zdánlivě naplňuje mediální obraz slunné idyly z reklamního letáku. K pobřeží se navíc blíží loď plná novodobých Prosebnic, jejichž hlas nechá zaznít česká autorka Anna Saavedra. Notoricky známé mýty se tak dostávají do nových souvislostí...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (18)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 40 %
4.12.2018 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Této inscenaci imho velice prospělo její strhání Martinem C. Putnou po zhlédnutí dvaceti minut, po nichž premiéru přerušil déšť. To na její obhajobu zmobilizovalo kulturní frontu, přičemž více než kvalita inscenace se řešilo, jak si to Putna mohl dovolit (a jak to mohly DN zveřejnit). No, já to viděl celé a lituji, že při mé repríze bylo sucho. Proč? Protože vrchol inscenace přišel právě po těch dvaceti minutách a pak jsem hodinu a půl čekal na konec. Uznávám, že se občas objevil záblesk něčeho zajímavého, ale jinak to pro mě byla aktualizace bez hlubšího smyslu, paralela na první dobrou.
Lukáš Holubec 50 %
17.10.2018 | 746 hodnocení
+ souhlasím
--- Faidra, prosebnice, Mínotaurus a další --- (více v článku na blogu)
Pavel Širmer 70 %
25.9.2018 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Autorka M. Carr netlačila antické téma do současnosti násilně, nýbrž věrohodně zpracovala, jak by se příběh Faidry mohl odehrát dnes (včetně bájných prvků). Rezonují především myšlenky o odpovědnosti za sebe i druhé. Vnořené pasáže A. Saavedry zaváněly trochu agitací, ale podstatu de facto vystihly. Propojení obou rovin, přestože se tvůrci „skřípání“ zcela neubránili, dopadlo solidně. Potěšilo situování do jiné části ostrova a také zapojení Vltavy. Herecky na dobré úrovni. Bez nadsázky skvostná T. Vilišová, zaujala též A. Kryštůfková, V. Vašák zbytečně upozadil některé podstatné Theseovy rysy.
Jiří Landa 70 %
9.9.2018 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace vyniká zejména režijní imaginací. Především práce s prostorem, světelný design i působivá hudba přispěly k vytvoření neopakovatelné autentické atmosféry. Ta následně zprostředkovala nenásilné prolnutí světa živých a již dávno zesnulých, jejichž duše se vracejí, aby vyřešily (nejen) své dávné problémy mající nadčasový přesah. Do příběhu Faidry byla rozpracována linka prosebnic. Jazyk A. Saavedry se s hrou M. Carr zajímavě vřele doplňuje, jen občasná klišé o uprchlících a současné situaci vyznívají trochu lacině. Herecky, zvlášť pak od T. Vilišové a V. Vašáka, více než naplněné.
Jan Pařízek 60 %
4.9.2018 | 928 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé modernější pojetí této antické klasiky, které ve zdejším zpracování stojí určitě za vidění. Moc pěkně se zde využilo venkovního prostředí ostrova kolem vily Štvanice a i toto dodává inscenaci hodně poutavou atmosféru, zvláště v kombinaci s povedenou hudbou i scénou a kostýmy. Co mi přišlo trochu nešťastné je vcelku násilné napasování scén s tiskovým mluvčím a uprchlíky, jenž pro mě byly dost mimo kontext a i jejich pojetí lehce laciné vzhledem ke kvalitě okolního textu, zvláště skvělých dialogů Faidry a Thesea. Opravdu vynikající výkon T. Vilišové a vedle ní též skvělý V. Vašák. 65%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Čiko 70 %
30.9.2018 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
75% Příjemně současná antika ve skvělém prostředí ovlažena trochou deště. Bavila mě od začátku do konce.
Teufel 70 %
18.9.2018 | 78 hodnocení
+ souhlasím
Tam, kde se inscenaci podařilo vyvolat atmosféru byla velmi silná. Např. ta, kterou dovedou rozpoutat prosebnice svým zpěvem je mrazivá a živě vybavitelná i po pár dnech. Zvláštní napětí přepychového sídla, bylo také v podstatě hmatatelné. Angažované vstupy ale bolely.
Michal1982 70 %
4.9.2018 | 172 hodnocení
+ souhlasím
Příjemně strávený večer na Štvanici. Krom osvědčených známých tváří, Terezy Vilišové (výborná) či Václava Vašáka, pro mě tváře nové, zejména příjemné překvapení Zbyšek Humpolec nebo Lukáš Černoch či Tomáš Kobr. Skvělé využití přírodních kulis včetně Vltavy. Moderní kabát antické tragédii neuškodil,ba naopak. A člun plný novodobých Prosebnic mířících ke břehu doprovázený navíc výtečnou muzikou u mě vyvolal lehké mrazení po těle. A skvělá služka Natálie Drabiščákové ..Jsem rád, že nám má divadlo pořád co nabídnout. Gratuluji, Váš spokojený divák!
Vaklav 60 %
1.9.2018 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé představení, člověk se i nenásilně dovzdělá a následně si může zbytek i dočíst.
Trochu mě mrzely místy laciné scény s přesahem do současnosti..., ale člověk si zase aspoň uvědomí, že jsme různí a svoboda slova že je vlastně fajn.
Trochu mě mrzely místy laciné scény s přesahem do současnosti..., ale člověk si zase aspoň uvědomí, že jsme různí a svoboda slova že je vlastně fajn.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.