Tygr v tísni
Sofoklés, Hana Lehečková, Marie Nováková, Václav Kuneš
Oidipús komplet
Premiéra: 31.8.2023 | 2:40x
Inscenace pod širým nebem na ostrově Štvanice. Skica vznikající inscenace uvedena v Brně v květnu 2023.
Inscenace pod širým nebem na ostrově Štvanice. Skica vznikající inscenace uvedena v Brně v květnu 2023.
Překlad: Petr Borkovec, Matyáš Havrda (Král Oidipús). Dramaturgie: Marie Nováková. Výprava: Jana Hauskrechtová. Hudba: Ivan Acher. Choreografie: Václav Kuneš. Režie: Zuzana Burianová (Láios), Ivo Kristián Kubák (Král Oidipús, Propast), Václav Kuneš (Propast).
Poslední uvedení: září 2023 (v Praze), květen 2024 (na zájezdě).
Poslední uvedení: září 2023 (v Praze), květen 2024 (na zájezdě).
Láios: Jan Meduna, Rosalie Malinská, Denis Šafařík
Král Oidipús: Matěj Nechvátal, Gabriela Mikulková, Miroslav Zavičár / Petr Šmíd / Ivo Kristián Kubák / Adam Langer, Michal Kern, Peter Varga / Ivo Kristián Kubák / Marian Škorvaga, Hanuš Bor / Peter Varga, Mikuláš Čížek, Denis Šafařík, Jonathan Glazer...
Propast: Václav Kuneš, Rosalie Malinská, Jonathan Glazer...
Král Oidipús: Matěj Nechvátal, Gabriela Mikulková, Miroslav Zavičár / Petr Šmíd / Ivo Kristián Kubák / Adam Langer, Michal Kern, Peter Varga / Ivo Kristián Kubák / Marian Škorvaga, Hanuš Bor / Peter Varga, Mikuláš Čížek, Denis Šafařík, Jonathan Glazer...
Propast: Václav Kuneš, Rosalie Malinská, Jonathan Glazer...
Inscenace snažící se přiblížit původní (nedochované) antické trilogii. Ikonická Sofoklova tragédie „Král Oidipús“, doplněná současným dramatem „Láios“ autorky Hany Lehečkové a tanečním libretem Marie Novákové a Václava Kuneše „Propast“. Královna Iokasté touží po dítěti, král Láios má tajnosti, Thébané počítají oběti krvelačné Sfingy, katastrofa je na spadnutí. Král Oidipús se rozhodl pro transparentní politiku, královna Iokasté nechce nic slyšet o minulosti, Thébané počítají oběti moru, katastrofa je na spadnutí. Princezna Antigoné by ráda poznala otce, slepec Oidipús nechce být na obtíž, v Thébách je klid, klid před bouří. Jak mohli být všichni tak slepí...?
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (14)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 60 %
12.10.2023 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65%. Skvělý nápad zkusit v plenéru „zrekonstruovat“ nedochovanou antickou trilogii poznamenalo rozhodnutí svěřit realizaci jednotlivých částí různým týmům. První část „Láios“ byla vtipnou moderní parafrází antického námětu, do níž se povedlo nenásilně zakomponovat trefné odkazy na současnost; dobrý text skvěle dotvořily režie a herecké výkony. Navazující Sofoklovo drama nabídlo solidně zrežírovanou i zahranou, ale nikterak objevnou ani „vzrušivou“ interpretaci slavné tragédie, v níž zaujalo jen pár nápadů. Po delší činoherní části ne každý divák svedl přeladit vnímání na pohybový krátký epilog „Propast“, doplněný Oidipovým hlasem.
Iva Bryndová 60 %
9.10.2023 | 605 hodnocení
+ souhlasím
65% Zajímavý kompilát oslabilo slabé propojení tří dílů – ocenila bych výraznější, než postavou či herečkou, když už se inscenují dohromady – i jejich značná žánrová odlišnost. Taneční Propast i neosobní – deklamační, dokumentární, politický – Král Oidipús zaujaly. Nejvýrazněji však působila první část, Láios, moderní fraška, v níž mezi vtípky, hysterií, vulgaritou, nadsázkou a pozlátkem dnešní doby střetávajícími se s antikou postupně houstne atmosféra a zdůrazněním aktuálních témat a konfliktů působí ještě naléhavěji. Je škoda, že podobný drive a přesah se nepodařilo udržet v dalších částech, kde nejvíc zaujaly herecké výkony, zejm. M.Kern.
Helena Grégrová 70 %
11.9.2023 | 1722 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Neotřelý tvůrčí projekt Tygra v tísni vychází ze Sofoklovy Thébské trilogie, která se v ucelené podobě nedochovala, což autorům umožnilo kreativně popustit fantazii uzdu. První, nejzáživnější část se moderní optikou s humornou nadsázkou věnuje zápletce předcházející Oidipovu příchodu na svět a akcentuje provázanost minulosti s přítomností. Neodvratnost osudové předurčenosti a odvěká lidská pošetilost zarezonuje v dějově zhuštěné antické tragédii v části druhé. Taneční epilog pak obnažuje bilancující duši Oidipa, jehož prozření přišlo příliš pozdě. Krutý osud byl završen a skóre poselství promlouvá zřetelně: Člověk je nic. Zaslepené nic.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Šípal 80 %
13.10.2023 | 215 hodnocení
+ souhlasím
Skvělá show. Nejvíc mě ale bavily ty dvě "ztracené" inscenace, tj. Laios a Propast. Nic než respekt k Rosalii Malinské, ta ženská má rozsah. Akorát ten projekt byl trošku hloupý v tom, že to mělo sakra tři hodiny, bylo to venku, když zrovna nebylo úplně vedro, a nemělo to přestávku.
Klepo 30 %
15.9.2023 | 26 hodnocení
+ souhlasím
Takmer 3 hodiny... bez pauzy (pauza sice je po kazdej casti,ale nie pre divakov), ale s nutenym presunom vsetkych divakov v okamihu, ked clovek nevie ci je koniec, alebo zacina dalsia hodina (nastastie uz len asi len 20 minut.)
1. cast - fraska, urcene primarne pre divakov 15-30, keby sa skratilo, tak to beriem ako slusnu komediu (so standard vtipmi, takze vratane fekal humoru) za 60%
2. cast - velmi zvlastne scenicky riesena recitovacka textov, kde sa tragika deja straca jeho dlzkou, nie moc dobrym nazvucenim a obcasnymi podivnostami
3. cast - je mi zima, spal by som, boli ma zadok a neviem preco je tu zrazu balet a do toho vtipy.
Ach jo
1. cast - fraska, urcene primarne pre divakov 15-30, keby sa skratilo, tak to beriem ako slusnu komediu (so standard vtipmi, takze vratane fekal humoru) za 60%
2. cast - velmi zvlastne scenicky riesena recitovacka textov, kde sa tragika deja straca jeho dlzkou, nie moc dobrym nazvucenim a obcasnymi podivnostami
3. cast - je mi zima, spal by som, boli ma zadok a neviem preco je tu zrazu balet a do toho vtipy.
Ach jo
Eliduc 30 %
14.9.2023 | 41 hodnocení
+ souhlasím
Snižující se úroveň jednotlivých částí se s třetí hodinou stává nesnesitelná. Po debaklu z minulého roku je rozhodnutí pevné: Již nikdy žádná Antická Štvanice!
natymau 60 %
13.9.2023 | 39 hodnocení
+ souhlasím
První třetina - super, velmi zábavné, herecké výkony skvělé (zejména Denis Šafařík)
Druhá - z mého pohledu trochu ztrácí, ale stále kvalitní. Výkon Matěje Nechvátala velice dobrý. Nad čím ale rozum zůstává stát, proč někteří herci mají mikrofony a jiní nikoli? Mikulková absolutně nebyla slyšet a jen stěží to mohl být autorský záměr. Její výkon výrazně slabý, stejně tak jako Michal Kern, jehož postava hádám měla být excentrická, ale výsledná divná afektovanost byla přes čáru.
Třetí - Velmi dobrý nápad uzavřít pohybovou složkou, ale ne touhle. Rozhodně nejslabší část, tanečně nekvalitní, ač Rosalie krásná a smyslná, nezachránila to.
Druhá - z mého pohledu trochu ztrácí, ale stále kvalitní. Výkon Matěje Nechvátala velice dobrý. Nad čím ale rozum zůstává stát, proč někteří herci mají mikrofony a jiní nikoli? Mikulková absolutně nebyla slyšet a jen stěží to mohl být autorský záměr. Její výkon výrazně slabý, stejně tak jako Michal Kern, jehož postava hádám měla být excentrická, ale výsledná divná afektovanost byla přes čáru.
Třetí - Velmi dobrý nápad uzavřít pohybovou složkou, ale ne touhle. Rozhodně nejslabší část, tanečně nekvalitní, ač Rosalie krásná a smyslná, nezachránila to.
J.anek 80 %
8.9.2023 | 513 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Ze tří formálně nesourodých kusů složil Tygr v tísni na pražské Štvanici nádhernou mozaiku o životě jednoho z nejtragičtějších hrdinů všech dob. Nejprve sledujeme díky moderní aplikaci Hermés okolnosti Oidipova zplození, potom nás plnou silou zasáhne Sofoklova tragédie a nakonec se ponoříme do bezčasí Odipových myšlenek a do (ne)bezpečí jeho vzpomínek. Nejvíc mě nadchli Michal Kern, Gabriela Mikulková a Denis Šafařík.
Vladimír Rogalewicz 80 %
6.9.2023 | 822 hodnocení
+ souhlasím
Tři nesourodé části.První část je vědomě šokující,založená na světě,myšlení i nekultivované mluvě dnešní generace iPhonů,facebooku a youtuberů.Překvapivě dobře to drží pohromadě a baví.Druhá část je vlastní Sofoklovo drama.Je drasticky,ale umně ohlodáno na kost,ale předvedeno s obrovskou mírou invence a režijního i hereckého umu.Inscenaci skvěle slouží hudba Ivana Achera.Taneční epilog jakoby k předchozímu nepatřil.Nutno říct,že inscenátoři neberou ohled na publikum,které nechávají dvě a půl hodiny sedět bez přestávky na nepohodlných lavicích,z nichž není úniku.Možná i proto třetí část v zásadě nudí a výrazně snižuje dojem z celého večera.
Kedlubajz 80 %
9.9.2024 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Komplet sakumprásk to bylo moc dobré představení. Kontrast fraškoidní první části s klasickou antickou tragédií ve druhé je maximální, ale obě části jsou tak kvalitní, že to funguje. Je fascinující, jak dobře i v dnešní době tisíciletí starý Sofoklés dokáže promlouvat a jak zajímavé jsou jeho postavy. Nejvíc mi v paměti utkvěli "vedlejší" Kreón a Teiresiás, oba skvěle podaní. Iokasté byla taktéž báječná v obou svých polohách. Škoda, že na tu starší už tolik prostoru nevyzbylo. Taneční část přináší nakonec kýžený mír, ale pravdou je, že po předchozích hodinách divadla už se na to špatně soustředí a konec působí natahovaný. I tak pamětihodné.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.