Zpráva
Už jen sedmkrát mohou diváci na západní špici ostrova Štvanice zhlédnout ikonickou řeckou tragédii Král Oidipús, nově doplněnou dramatem Láios současné autorky Hany D. Lehečkové a tanečním libretem Propast Marie Novákové a Václava Kuneše do podoby původní nedochované trilogie.
Osmý ročník plenérového festivalu antického divadla Antická Štvanice pořádá divadelní soubor Tygr v tísni v koprodukci s Národním divadlem Brno, festivalem Divadelní svět Brno a Divadlem VILA Štvanice. Zahájen byl premiérou 31. 8. a končí 14. 9. 2023.
V titulních rolích krále Láia a Krále Oidipa uvidíte Jana Medunu a Matěje Nechvátala. V roli božského posla Herma se představil Denis Šafařík, v roli věštce Teiresia Michal Kern. Ženské role, Iokastu mladší a Iokastu starší ztvární Rosalie Malinská a Gabriela Mikulková.
Hudbu k trilogii složil pravidelný spolutvůrce inscenací festivalu Antická Štvanice Ivan Acher. Prostor hermeticky uzavřené královské zahrady, která se v druhé části zpřístupní divákům a metafyzický prostor propasti, vytvořila scénografka Jana Hauskrechtová.
„První část trilogie, jednoaktovou hru Láios, napsala současná česká prozaička a dramatička Hana D. Lehečková na základě dochovaných verzí mýtů o činech krále Láia, kterými na sebe přivolal kletbu, že jej jeho syn zavraždí a pak se ožení s vlastní matkou. Inscenace vtipně a neúprosně zobrazuje královský pár v krizi. Královna Iokasté touží po dítě, král Láios se vyhýbá vládcovským povinnostem. Thébáné počítají oběti Sfingy. A katastrofa je na spadnutí,“ uvádí režisérka první části Zuzana Burianová.
Druhá část, Sofoklova tragédie v překladu Matyáše Havrdy a Petra Borkovce, Král Oidipús, nás přivádí do města, které se pod vládou nového krále úspěšně vzpamatovalo z úpadku, bylo osvobozeno od Sfingy a otevřelo své brány. Oidipovým politickým programem je transparentnost. Hodlá najít viníka náhlé epidemie moru za každou cenu. Katastrofa je na spadnutí.
„Sofoklova tragédie není jen antickou detektivkou, ale i obrazem polis/světa, v němž se nový nadějný lídr snaží usilovně prosadit svůj politický program. Nevidí, neslyší, hlava nehlava jde sobecky za vlastním cílem, jenž se nakonec ukáže být jeho koncem,“ říká režisér Krále Oidipa Ivo Kristián Kubák.
V třetí části, nazvané Propast, nalézáme zestárlého Oidipa v hlubině, do které se před lety vrhla Sfinga, když rozluštil její hádanku. „V tanečně-básnickém sólu hovoří Oidipus v temnotě své slepoty se svým chlapeckým, mužským a stařeckým já a nakonec s dcerou Antigonou, která přichází na samé dno propasti, aby poznala otce,“ dodává autorka libreta Marie Nováková.
zdroj zprávy: Zuzana Fuxová
Osmý ročník plenérového festivalu antického divadla Antická Štvanice pořádá divadelní soubor Tygr v tísni v koprodukci s Národním divadlem Brno, festivalem Divadelní svět Brno a Divadlem VILA Štvanice. Zahájen byl premiérou 31. 8. a končí 14. 9. 2023.
V titulních rolích krále Láia a Krále Oidipa uvidíte Jana Medunu a Matěje Nechvátala. V roli božského posla Herma se představil Denis Šafařík, v roli věštce Teiresia Michal Kern. Ženské role, Iokastu mladší a Iokastu starší ztvární Rosalie Malinská a Gabriela Mikulková.
Hudbu k trilogii složil pravidelný spolutvůrce inscenací festivalu Antická Štvanice Ivan Acher. Prostor hermeticky uzavřené královské zahrady, která se v druhé části zpřístupní divákům a metafyzický prostor propasti, vytvořila scénografka Jana Hauskrechtová.
„První část trilogie, jednoaktovou hru Láios, napsala současná česká prozaička a dramatička Hana D. Lehečková na základě dochovaných verzí mýtů o činech krále Láia, kterými na sebe přivolal kletbu, že jej jeho syn zavraždí a pak se ožení s vlastní matkou. Inscenace vtipně a neúprosně zobrazuje královský pár v krizi. Královna Iokasté touží po dítě, král Láios se vyhýbá vládcovským povinnostem. Thébáné počítají oběti Sfingy. A katastrofa je na spadnutí,“ uvádí režisérka první části Zuzana Burianová.
Druhá část, Sofoklova tragédie v překladu Matyáše Havrdy a Petra Borkovce, Král Oidipús, nás přivádí do města, které se pod vládou nového krále úspěšně vzpamatovalo z úpadku, bylo osvobozeno od Sfingy a otevřelo své brány. Oidipovým politickým programem je transparentnost. Hodlá najít viníka náhlé epidemie moru za každou cenu. Katastrofa je na spadnutí.
„Sofoklova tragédie není jen antickou detektivkou, ale i obrazem polis/světa, v němž se nový nadějný lídr snaží usilovně prosadit svůj politický program. Nevidí, neslyší, hlava nehlava jde sobecky za vlastním cílem, jenž se nakonec ukáže být jeho koncem,“ říká režisér Krále Oidipa Ivo Kristián Kubák.
V třetí části, nazvané Propast, nalézáme zestárlého Oidipa v hlubině, do které se před lety vrhla Sfinga, když rozluštil její hádanku. „V tanečně-básnickém sólu hovoří Oidipus v temnotě své slepoty se svým chlapeckým, mužským a stařeckým já a nakonec s dcerou Antigonou, která přichází na samé dno propasti, aby poznala otce,“ dodává autorka libreta Marie Nováková.
zdroj zprávy: Zuzana Fuxová
Další zprávy
Maminko, můžu jít tatínkovi na svatbu? Divadlo pod Palmovkou uvede irskou černou komedii U Kočičí bažiny
(Divadlo pod Palmovkou, 23.11.2024)
Kahudova Bytost v režii Kamily Polívkové
(Divadlo X10, 22.11.2024)
Hravý Smetana: Má Vlast poprvé jako divadlo...
(Jatka78, 21.11.2024)
V nové interaktivní inscenaci Gurumánie diváci přijdou na to, jak je snadné stát se členem sekty
(bazmek entertainment, 19.11.2024)
Ježek – Hra ze života jednoho z největších skladatelů moderní české hudby v ABC
(Městská divadla pražská, 19.11.2024)
Nominace na Ceny Divadelních novin 2024
(18.11.2024)
Fyzická akrobacie na nejvyšší úrovni. Mezinárodní soubor Knot on Hands přiveze na Jatka78 představení Concrete.
(Jatka78, 14.11.2024)