Studio Hrdinů
Sjón, Kamila Polívková
Měsíční kámen
Premiéra: 2.9.2022 | 1:30x
Překlad románu: Helena Kadečková. Dramaturgie: Linda Dušková. Scéna: Antonín Šilar. Kostýmy: Zuzana Formánková. Hudba: Þóranna Dögg Björnsdóttir, Aid Kid (Ondřej Mikula). Režie: Kamila Polívková.
Inscenace, navazující na úspěšný česko-islandský divadelní projekt „Skugga Baldur“, zabývající se svobodou a nezávislostí jedince, který svou „jinakost“ přijímá jako přirozenost a možnost žít jako autonomní lidská bytost, bez ohledu na hodnocení a soudy okolí. Divadelní adaptace románu odehrávajícího se v Rejkjavíku v posledním roce 1. světové války. Islanďané slaví vítězství staletého boje o nezávislost, zároveň však vypuká epidemie španělské chřipky a vybuchuje sopka Katla. V tomto hraničním momentu se setkávají dívka Sól (Slunce) a osamělý chlapec Máni (Měsíc), jehož osud určuje sexuální orientace i chybějící rodinné zázemí. Jejich platonický, ale intenzivní a osudový vztah odkrývá obrácený a propojený mužský a ženský princip obsažený zároveň ve dvojjediné bytosti. V Rejkjavíku také vznikají první biografy, při filmových projekcích Máni nachází útočiště a objevuje svou vášeň k filmu...
15! Termíny představení
27.11. | St | 20:00 | VYPRODÁNO | vstupenky | |
26.2. | St | 20:00 | vstupenky | ||
27.2. | Čt | 20:00 | 30. REPRÍZA | vstupenky | |
29.4. | Út | 20:00 | vstupenky | ||
30.4. | St | 20:00 | vstupenky |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (31)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
12.10.2022 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Několik témat, která jsou pozoruhodná sama o sobě, propojuje Sjón v románu s nezaměnitelností sobě vlastní. Režisérka K. Polívková ve spolupráci s T. Hofovou našly originální cestu, jak pracovat s hloubkou předlohy a jak ji zprostředkovat. Divákovi se vyplatí alespoň rámcová znalost kontextu, s níž mu snáze naskočí vyvolávané asociace a může najít více prostoru nechat na sebe působit silné momenty. Vizuálně pozoruhodný tvar spojující herecké akce, živou hudbu, scénografii a projekce; podobně dotažená forma není v českých divadlech běžně k vidění. Pasáže s titulky může být složitější vnímat, ale i tento postup je pro konzistenci důležitý.
Helena Grégrová 70 %
13.9.2022 | 1719 hodnocení
+ souhlasím
Se vskutku osobitou Sjónovou poetikou originální režijní rukopis Kamily Polívkové souzní. Po inscenaci Skugga Baldur je i Měsíční kámen jevištní básní rámovanou působivými scénickými obrazy, které opět neotřele budují především atmosféru příběhu. Ten je tentokrát předán čitelněji, zajímavě zde vyznívají jeho protipólné roviny: panenská islandská příroda x ničivá sopečná erupce, euforie z konce války a nezávislosti x nástup epidemie španělské chřipky, předsudky společnosti x svoboda jednotlivce i přes bariéry jeho jinakosti... Vše podtrhuje i náladotvorná hudební složka a zdařilá herecká interpretace textu Janem Cinou a Terezou Hofovou.
Jiří Landa 70 %
5.9.2022 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace K. Polívkové je nejsilnější v budování atmosféry posledního roku 1. světové války na Islandu, kterou vytváří prostřednictvím filmových dotáček a hudby, ale i využitím titulků á la němý film (tento postup zároveň v inscenaci odráží přechod od němého ke zvukovému filmu, který hlavní postavu chlapce fascinuje). Divadelní adaptace Sjónovy novely nevynechává témata jako výbuch sopky Katla, vypuknutí pandemie španělské chřipky a zejména postavení mladíka s odlišnou sexuální orientací v tehdejší společnosti, jež se inscenací patřičně prolínají. Vhodné uchopení postav J. Cinou a T. Hofovou.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Karolina Such 50 %
2.6.2024 | 23 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace Kamily Polívkové má mnoho slabin a moc režijních pozlátek. Jan Cina je ale opravdu moc dobrý a taková témata jsou v českém divadle potřeba.
Emanuel Vít Bon 90 %
13.11.2023 | 32 hodnocení
+ souhlasím
Moje první setkání s Janem Cinou na prknech divadla. Mimořádný výkon.
Eliduc 90 %
28.5.2023 | 41 hodnocení
+ souhlasím
Takřka dokonalá inscenace. Předlohu jsem neznal (už objednána), bylo tak asi ještě zajímavější skládat si jednotlivé roviny příběhu, odkrývat, co je "realita", co představa hlavního hrdiny, co film, který sleduje, kdy koho Tereza Hofová (po Zdi další brilantní výkon) představuje. Trochu navíc působí jen závérečný filmový příběh Chlapce, který nikdy nebyl. Jan Cina mne (velmi pozitivně) překvapil. Na co Kamila Polívková sáhne, to se povede.
Janis 80 %
23.5.2023 | 293 hodnocení
+ souhlasím
Obtížné téma sexuálního násilí, typická režie Kamily Polívkové.
Ta klade před diváka nelehké otázky a naopak od něj očekává otevřenost, přemýšlivost, porozumění. Herectví Jana Ciny ale zaujme i diváka méně trpělivého a je hlavní ozdobou téhle inscenace. Cenný je i závěrečný "filmový" příběh Chlapce...., který divákovi trochu přibližuje realitu chlapcova života, důvody toho, proč se stal dětským prostitutem, jeho frustrace, důvody sebevraždy.
Konečně předloha, kterou jsme neznali, nás zaujala natolik, že si ji v rámci samostudia :) ještě vyhledáme.
Viděno na hostování v Brně - díky za něj i za večer.
Ta klade před diváka nelehké otázky a naopak od něj očekává otevřenost, přemýšlivost, porozumění. Herectví Jana Ciny ale zaujme i diváka méně trpělivého a je hlavní ozdobou téhle inscenace. Cenný je i závěrečný "filmový" příběh Chlapce...., který divákovi trochu přibližuje realitu chlapcova života, důvody toho, proč se stal dětským prostitutem, jeho frustrace, důvody sebevraždy.
Konečně předloha, kterou jsme neznali, nás zaujala natolik, že si ji v rámci samostudia :) ještě vyhledáme.
Viděno na hostování v Brně - díky za něj i za večer.
V_M 70 %
19.3.2023 | 65 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nejsilnější podle mě na představení byla práce s filmovými záběry (i jako odkaz k jednomu z výrazných témat díla) v první části představení, hudební/zvuková složka a různé efekty jako déšť sopečného popela. Naopak rušivě na mě působily lacině komizující gagy představitele hlavní úlohy (podle mě v představení zbytečné, nebylo třeba jej nijak - a rozhodně ne takto - odlehčovat) a také závěrečný "výpravný", příliš explicitní film o dalších osudech hrdiny. Celková koncepce a výsledný dojem ovšem veskrze pozitivní. Sjónovu knižní předlohu jsem před lety četl, ale příliš ve mně neutkvěla. Představení mě zaujalo natolik, že se k ní nejspíš vrátím.
Jaroslavz 60 %
2.3.2023 | 93 hodnocení
+ souhlasím
Skoro ukázková inscenace Studia Hrdinů. Hodně tmy, občasný scénický efekt a pohrávání si s industriálním prostorem, ale snaha o exkluzivitu takřka úplně ubíjí možnost emotivně diváka zasáhnout. A to navzdory skvělému Cinovi v hlavní roli.
Daliborszydlowski 10 %
4.12.2022 | 34 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel jsem přišel na představení nepřipraven a neměl jsem nastudováno o čem to vlastně bude. No představení mě do děje nezatáhlo. Možná to byla moje chyba. 10% za prostory divadla.
Dawson321 70 %
5.9.2022 | 133 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Zajímavé a nevšední představení, které se mi ovšem líbilo. Kvituji zapojení mnoha prvků do scény, ať už se jedná o světla, hraní mezi diváky, v polovině rozšíření pódia...Jan Cina dostal v představení docela velký prostor, ovšem využil bych ho daleko více na úkor titulků promítaných na plátno. Pro konzervativnější diváky představení nemusí být úplně dobře strávené vzhledem k docela explicitnímu vykreslení sexuálních scén. Mně to ovšem nevadilo.
Nikoss 50 %
4.9.2022 | 124 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Jde v podstatě o interpretaci kompletního textu Sjónovy novely. Taková audiokniha ozvláštněná několika vizuálními efekty, které se ale jeví spíše jako matoucí, a naprosto neúčelnou filmovou projekcí. Kdyby Cina seděl na židli a četl to, mělo by to možná větší efekt. Kdo zná (výbornou) knihu, přestavení mu nepřinese v podstatě nic navíc.
Gimli35 60 %
3.9.2022 | 310 hodnocení
+ souhlasím
První pol. inscenace má tak zvláštně hypnoticky-meditativní atmosféru, až jsem měl co dělat, abych neusnul. Úspornost a ticho posléze střídá stroboskop, rudé světlo a překvapivé zvukové efekty; ke konci opět přichází ztišení.
Rozkročenost inscenace je pozoruhodná, ovšem každé z témat (španělská chřipka, homosexualita, film, výbuch sopky, Island jako takový ad.) má v konečném součtu vlastně docela malý prostor a celé to pohromadě drží jen silou vůle tvůrců a výborných účinkujících.
Ani v tomto případě, stejně jako u Kacířských esejů, SH nehraje úplně pro mne - ale já mu přesto děkuji za výlet za hranice mé divácké činoherně-komfortní zóny.
Rozkročenost inscenace je pozoruhodná, ovšem každé z témat (španělská chřipka, homosexualita, film, výbuch sopky, Island jako takový ad.) má v konečném součtu vlastně docela malý prostor a celé to pohromadě drží jen silou vůle tvůrců a výborných účinkujících.
Ani v tomto případě, stejně jako u Kacířských esejů, SH nehraje úplně pro mne - ale já mu přesto děkuji za výlet za hranice mé divácké činoherně-komfortní zóny.
RaB 10 %
2.9.2022 | 395 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
S představením jsem se nepotkal (někomu se možná líbit bude). Nádherný text, kterému by slušelo monodrama namísto alterny.
Honza Cina nemá téměř co hrát, protože většina děje je prostřednictvím titulků na plátně za ním (když má však možnost, je skvělý). Představení si asi najde diváky, kteří se půjdou podívat na Honzu ve spodním prádle a dozvědět se detaily orálního sexu - zbytek děje pohřbila režie a dramaturgie.
Velice neprakticky vyřešeny přeměny scén - jsou dlouhé a narušují děj.
Neodpustím si připomínku k organizaci - začátek o 15 minut později a technické problémy na premiéře jsou prostě neodpustitelné.
Honza Cina nemá téměř co hrát, protože většina děje je prostřednictvím titulků na plátně za ním (když má však možnost, je skvělý). Představení si asi najde diváky, kteří se půjdou podívat na Honzu ve spodním prádle a dozvědět se detaily orálního sexu - zbytek děje pohřbila režie a dramaturgie.
Velice neprakticky vyřešeny přeměny scén - jsou dlouhé a narušují děj.
Neodpustím si připomínku k organizaci - začátek o 15 minut později a technické problémy na premiéře jsou prostě neodpustitelné.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.