Národní divadlo [Nová scéna]
<< Zbyhoň!
Mike Bartlett
Zemětřesení v Londýně
Premiéra: 2.4.2015 | 2:25
Překlad: Lucie Kolouchová. Dramaturgie: Jan Tošovský. Scéna: Henrich Boráros. Kostýmy: Lucia Škandíková. Režie: Daniel Špinar.
Poslední uvedení: březen 2017.
Poslední uvedení: březen 2017.
Jana Pidrmanová / Magdaléna Borová, Pavla Beretová, Jana Janěková ml., Vladislav Beneš, Radúz Mácha, Magdaléna Borová / Tereza Vilišová, Lucie Polišenská, Michal Sieczkowski, Jan Bidlas, Filip Kaňkovský, Alexej Pyško, Filip Rajmont, Johanna Tesařová, Jaroslav Slánský, Matěj Nechvátal / Petr Šmíd, Kristina Sitková, Petr Šmíd...
Pozoruhodná hra úspěšného současného britského dramatika, která revuální formou vypráví o odpovědnosti za vlastní život – ale také o víře v budoucnost a důvěře ke světu. Hra vzdáleně inspirovaná „Králem Learem“ se přitom dotýká témat, jako jsou devastace životního prostředí, politická korupce či globalizace. Skrze osudy tří sester sledujeme příběh, odehrávající se od šedesátých let 20. století do daleké budoucnosti.
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
64 %
Uživatelé
68 %
Hodnocení redakce
Jiří Koula 80 %
Veronika Boušová 70 %
Pavel Širmer 50 %
Lukáš Dubský 70 %
Jan Pařízek 70 %
Michal Novák 70 %
Jiří Landa 50 %
Helena Grégrová 50 %
Jiří Koula 80 %
Veronika Boušová 70 %
Pavel Širmer 50 %
Lukáš Dubský 70 %
Jan Pařízek 70 %
Michal Novák 70 %
Jiří Landa 50 %
Helena Grégrová 50 %
Volby
Hodnocení (35)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 80 %
4.12.2018 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
75 % Z popela chaosu povstal Fénix řádu, inscenace obdivuhodná souzněním formy a obsahu, Sůl nad zlato na konci času, ve světě bez naděje zbývá jen zázrak... Zdařilé to bylo.
Pavel Širmer 50 %
22.5.2015 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Přestože s autorem nemusíme ve všem souhlasit, není ke škodě se s jeho názory seznámit. Inscenovat hru v původním rozsahu by patrně přineslo nepřiměřenou délku a diváci by to asi nevydrželi. Špinarův přístup ve svém základu svůj smysl má, ale realizační řešení má za následek příliš zmatečné dění na jevišti, ve kterém není snadné se zorientovat. Jistě by se daly najít prostředky pro lepší zpřístupnění. Jednotlivé herecké výkony se dohromady poněkud „tlučou“ a tým nepůsobí jednotně. Z několika dobrých hereckých výkonů je třeba vyzdvihnout nezapomenutelnou L. Polišenskou.
Lukáš Dubský 70 %
6.5.2015 | 1213 hodnocení
+ souhlasím
Obvykle příliš nemusím inscenace, kde pro klipovitost jednotlivých scén nelze rozehrát pořádně děj, ani hry, které mají tendenci řešit veškeré problémy světa. Ovšem u Zemětřesení v Londýně se mi nakonec všechen ten chaos spojil v celek, který drží až překvapivě dobře pohromadě. Špinar se naštěstí dokázal vyhnout tomu, aby se z inscenace stala ekologická agitka. Jako nejdůležitější dějová linka se ukazuje ta, která řeší rodinné vztahy, skrze jejichž rozpad řeší i rozpad celé společnosti. Z herců vynikají především P.Beretová a L.Polišenská. Více viz blog (více v článku na blogu)
Jan Pařízek 70 %
4.5.2015 | 931 hodnocení
+ souhlasím
Byť nemohu říct, že bych souhlasil se vším co v této hře zaznělo, i tak se mi ale zvolené téma a jeho zpracování líbilo. Z mého pohledu dobře ukazuje problém postupné likvidace této planety lidskou činností a vedle tohoto klade problémy rodiny a mezilidských vztahů, což dohromady vzbuzuje dojem určitého chaosu, ale nakonec to překvapivě funguje a drží pohromadě více než dobře. Zajímavá scéna, ve které hodnotím kladně zejména využití houpací obruče. Velká pochvala za opravdu výborný výběr doprovodné hudby. A herecký potlesk zejména pro L. Polišenskou, P. Beretovou a J. Pidrmanovou.
Michal Novák 70 %
15.4.2015 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Shakespeara můžete hrát na řadu způsobů a jako by to platilo i pro Bartletta. Na jevišti Nové scény sledujeme tak trochu jinou hru, než jak ji Bartlett napsal. Pohled Daniela Špinara je ironický, ta tematická kýčařina a propletenina si ostatně nic jiného nezaslouží, a raději buduje metaforu rozpadu světa skrze model rodiny. Prezentované obrazy jsou plné nejednoznačnosti a hojně k tomu přispívá rozdivočelý styl inscenace (aby v pravý čas došlo na působivá ztišení). Práce s prostorem a kolektivní herectví (!) jsou hlavními devizami inscenace. Kurs stanovený touto inscenací…je za mě velmi dobrý.
Jiří Landa 50 %
13.4.2015 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
45% Pomalu začínám být alergický na hry, v nichž se autor po vzoru E. Jelinek snaží spasit všechny problémy světa a nacpat je do jednoho pytle, ať si je pak divák s režisérem nějak přeberou. Nutno dodat, že forma, kterou si pro inscenování zvolil D. Špinar, byla adekvátní textu, v jeho nastudování také nebyl k vidění žádný ze zajímavých nápadů. Za velké plus však považuji hereckou souhru, kterou se Špinarovi podařilo "ukočírovat". Zaujmou zejména L. Polišenská, P. Beretová a J. Pidrmanová. Ale že by dramaturgie výběrem podobných titulů přilákala do hlediště mladé diváky, o tom silně pochybuji.
Helena Grégrová 50 %
3.4.2015 | 1727 hodnocení
+ souhlasím
45 %. Kočkopsovitě chaotická inscenace s apokalyptickým rámcem, která se snaží vykřičet tolik bolestí tohoto světa, že se to na intenzitě výsledného vyznění snad ani nemůže negativně nepodepsat. Navíc, jméno Daniela Špinara ve mně rozhodně budilo očekávání podstatně radikálnějšího a invenčnějšího režijního pojetí. Tato první vlašťovka avizované progresivní dramaturgie Nové scény zkrátka nezamávala svými křídly právě přesvědčivě.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Lucilla 60 %
3.3.2017 | 214 hodnocení
+ souhlasím
Ze hry mam trochu rozpacity pocit. Na jedne strane celkem zajimave rodinne drama, kde pokud se drzelo jen te ustredni noty, tak to celkem slusne jiskrilo a tahlo. Na druhe strane se do toho motala ekologie ve vsech moznych formach. Kdyby se hra drzela jen jednoho tematu, dopadla by lip. Takhle se tu pletlo moc vyraznych motivu a zadny mi neprisel plne dotazen. Navic prilisna klipovitost zbytecne hru motala a ztezovala orientaci v deji. Pochvalit musim ale ustredni sesterske trio v podani Borova/Beretova/Janekova ml. a predevsim skvelou L.Polisenskou
Eviik 60 %
2.3.2017 | 289 hodnocení
+ souhlasím
Tato inscenace se se mnou poněkud minula. Nevím, zda to bylo způsobenou předlohou nebo inscenací, ale chvílemi působila trochu zmatečně a bylo složité se zorientovat v ději. Postupně do sebe sice některé části začaly zapadat, ale stejně bych potřebovala asi dodatečné vysvětlivky. Každopádně líbila se mi scéna a nápad s živým promítáním na plátno v zadní části jeviště. Ani hercům nelze nic vytknout - výborné bylo zejména sesterské trio P. Beretová, J. Janěková ml. a M. Borová, a dále L. Polišenská.
Michvon 70 %
2.3.2017 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Hra balancuje na hraně kýče, agitky a sebeshazování. Myslím, že text to vyžaduje. Řeší tak závažná témata, že bez humoru a ironie by to nejspíš ani nešlo. Děj je zpočátku poměrně spletitý, ale nakonec do sebe vše krásně zapadne. Přesto mi nedělalo problém se orientovat už od začátku. Hra má spád, k čemuž napomáhá i klipovité pojetí, využití projekcí, hudby, sboru - na jevišti jsou neustále téměř všichni účinkující, někteří z nich mají více rolí. Výborná, vynikající hudební složka. A čím dál tím víc mám pocit, že Lucie Polišenská a Pavla Beretová zahrají fantasticky jakoukoli roli.
Adaben 70 %
21.6.2016 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Kvalitní inscenace, patří k tomu lepšímu, co na NS uvádějí. Pěkné výkony hereček, ale i herců /Bidlas aj./,ale výtky bych směřoval k vlastní hře. Do přestávky se mi to zdálo až textově přetížené, "příliš not", až se do děje člověk úplně nedostal. Nevím, jestli by šly dialogy proškrtat, ale bylo prostě až moc slov i klipů. Další problém - u inscenací ND opakovaný - přestávka přijde docela pozdě, ale po ni už jen 20-25 minut jakoby dohrávačky. Vím, že to i v této inscenaci stejně v Traxlerovi působí i logicky, právě takto děj rozdělit. Jenže z hlediska diváka to zcela nefunguje.
Ba-jo 70 %
8.3.2016 | 242 hodnocení
+ souhlasím
Náročná a současná hra, která vyžaduje vaší pozornost...a rozhodně stojí za to tu pozornost tomuto představení věnovat a vyčkat i do druhé, mnohem kratší a vizuálně úplně odlišné části. Myslím si, že přesně tento druh představení na Novou scénu ND patří a velmi potěšil i dramaturgický úvod před představením a beseda s režisérem a herci po v rámci programu ND+
Bethrezen 50 %
6.3.2016 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Na poměry ND a pana Špinara poměrně dobré představení. V první části nápaditá scéna, v druhé části vystřídaná scénou naprosto čistou. Herecky všemi dobře zvládnuté, ale co mě naprosto uzemnilo, je geniální Lucie Polišenská navlečená v růžové teplákové soupravě, která ve své roli naprosto exceluje. Inscenace má však Achillovu patu, a to režii. Chápu, že hru bylo vzhledem k délce nutné proškrtat a zkrátit. V první části to ani tak nevadilo, ale v druhé ano. Hru jsem si přečetl a ve druhé části chybí dle mého hodně podstatné pasáže, které by hře daly potřebné vyznění, které ale v této režii nemá.
Vitounek 50 %
1.2.2016 | 109 hodnocení
+ souhlasím
Spousta zajímavých myšlenek i hereckých čísel, nicméně vcelku jsem to v divadle téměř nepochopil, částečně až po přečtení programu a textu v klidu.
Marek515 90 %
6.10.2015 | 60 hodnocení
+ souhlasím
Zazitek..moc doufam, ze si na tohle predstaveni najde cestu vic divaku. Herci skvele sehrani. Za vsechny musim vyzvednout vykony P. Beretove a L. Polisenske.
Jirkan 80 %
23.5.2015 | 564 hodnocení
+ souhlasím
22.5. 2015: Kdo zná práci D. Špinara, pak je překvapen, že zde trochu obrací své běžné postupy a po přestávce přichází naprostá čistota. Chybí v tom disco koule, mikrofony jsou. Herce bych jmenoval asi všechny, protože opět se ukázalo, že soubor ND není tak zamrzlý a dá se s ním pracovat, byla to radost sledovat. Řada jmen se opakuje v příspěvcích dalších diváků a s tím souhlasím. Text hry je možná trochu upovídaný a na někoho chaotický, ale soubor si s tím poradil. Mile to překvapilo a bavilo.
Tomkom 70 %
6.5.2015 | 90 hodnocení
+ souhlasím
Tento kus se D. Špinarovi vážně povedl, propracované do nejmenších detailů. Nejvíce zaujala P. Beretová, L. Polišenská a F. Kaňka.
Vladimír10 70 %
7.4.2015 | 664 hodnocení
+ souhlasím
V kontextu ostatní tvorby D. Špinara je tato inscenace vskutku v něčem odlišná. Režisér se totiž překvapivě nezaměřuje výhradně na co nejmodernější scénickou ambaláž, přestože se jedná v mnoha chvílích o kabaret, ale spíše na vytvoření zvrácených charakterů jednotlivých postav. Ty jsou součástí rozpadající se lidské společnosti, jež se neodvratně přibližuje ke svému konci. Depresivní druhá polovina, která se odehrává na prázdném "bílém" jevišti, pak zcela vybočuje ze standardního uvažování výše jmenovaného inscenátora. K solidnímu vyznění hry přispělo i obsazení V. Beneše a J. Pidrmanové.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.