Národní divadlo [Stavovské divadlo]
Arthur Schnitzler
Rej
Premiéra: 3.11.2022 | 2:10x
koprodukce s Národním divadlem Bretaň
koprodukce s Národním divadlem Bretaň
Překlad: Pavel Novotný. Dramaturgie: Marta Ljubková. Scéna: Riccardo Hernández. Kostýmy: Marek Cpin. Hudební spolupráce: Xavier Jacquot. Choreografie: Phia Ménard. Režie: Arthur Nauzyciel.
Poslední uvedení: červen 2024.
Poslední uvedení: červen 2024.
Jana Pidrmanová, Petr Vančura, Jindřiška Dudziaková / Andrea Opavská, Šimon Krupa, Veronika Lazorčáková, Robert Mikluš, Pavlína Štorková, Vladimír Javorský, Gabriela Mikulková, David Matásek
Deset dialogů o lásce, životě, čase a bytí. Kdysi skandální hra, která je souborem deseti konverzačních jednoaktovek o milostných poměrech vídeňské společnosti, tedy rozhovory před milostným aktem a po něm. Rozvířený tanec chtění a touhy...
15! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
60 %
Uživatelé
50 %
kontroverzní inscenace (234.)
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 70 %
Iva Bryndová 70 %
Michal Novák 50 %
Pavel Širmer 60 %
Helena Grégrová 50 %
Lukáš Dubský 70 %
Iva Bryndová 70 %
Michal Novák 50 %
Pavel Širmer 60 %
Helena Grégrová 50 %
Volby
Hodnocení (32)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 70 %
17.5.2023 | 1213 hodnocení
+ souhlasím
75%. Půjdu s hodnocením proti proudu, ale mě režijní přístup A.Nauzyciela zaujal. Kdysi skandální drama dnes vypráví o pomíjivosti štěstí, emocionálním chladu, neschopnosti navázat hlubší vztahy... Tramvaj i rituální tance znázorňující sexuální akt jsou zdařilým nápadem, opakování ovšem jejich účinek značně oslabuje. Pomalé tempo inscenace mi nijak nevadilo, až tedy na úplný závěr, který už působil příliš rozdrobeně. Herecký soubor ND se zde ukazuje ve výtečné formě, dikcí a úsporným herectvím dokáží vystihnout pokrytectví, strach i smutek zobrazovaných vztahů, dobře vyznívají i drobná komická odlehčení. Asi nejvíce mě zaujala P.Štorková.
Iva Bryndová 70 %
27.2.2023 | 605 hodnocení
+ souhlasím
Lehké vaudevillové hemžení na jevišti Stavovského divadla dlouho probíhá bez nejmenšího váhání, přes svou délku pouze krátce během zhruba druhé třetiny ztrácí tempo. Dominují mu poměrně vyrovnané herecké výkony, hlavně pokud jde o přednes a celkové pojetí postav. Zaujme scéna, včetně tramvaje, i choreografie připomínající rituální tance a zobrazující sex a výrazná hudební složka. Podařilo se velmi dobře zachytit chlad a bezcitnost všech zobrazených postav a vztahů, nicméně myšlenky, jež tvůrci akcentují v doprovodných materiálech už ne. Nebýt povědomí o nich, byl by můj zážitek v podstatě nekalený. (více v článku na blogu)
Michal Novák 50 %
28.12.2022 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
55 % Je potěšující slyšet interpretaci dialogického textu na tak vysoké úrovni, přesto nerozumím vznešené náladě okamžiků a dramaturgickému nepřiblížení ironicky zlobnému vyznění, které by lépe propojilo dávný skandalistický text s mravy dnešní doby. Více inscenační dynamiky by prospělo i textu (když už se vybral). A tak se nakonec nejvíce bude mluvit o tom, jak choreografická intermezza složená z kopulační a jiné sexistické gestiky repetováním (stále téhož) působí dost vulgárně a postupem času nesnesitelně. Nebo jak efektní nápad s tramvají, která přiváží a odváží figury Schnitzlerova domina, se nakonec překlopí do otravnosti také.
Pavel Širmer 60 %
29.11.2022 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Deset dialogů v kdysi skandální hře, jejíž model převzali i jiní autoři. Není bez zajímavosti setkat se v českém divadle s jiným přístupem režiséra A. Nauzyciela, jenž dovedl herce k vyrovnaným a dobrým výkonům. Důsledně budovaná forma má těžiště ve scénografii, která se v light designu plavně odkrývá a překvapuje; užití tramvaje až od příchodu několikáté postavy se však nejeví logicky. První dialogy vyznívají spíše do prázdna, s příchodem Manžela nastane zlom a začne být patrnější, co tvůrci chtějí sdělit. Přetrvává však nezvládnutý temporytmus. Přítomnost „nehrajících“ postav je spíše matoucí, tance v předělech nedostatečně funkční.
Helena Grégrová 50 %
9.11.2022 | 1727 hodnocení
+ souhlasím
55%. Inscenace vyniká především zdařilou scénografií a vyrovnanými hereckými výkony všech. Poměrně zajímavý režijní nápad, že každá další postava vstoupí do děje příjezdem tramvají a každý sexuální akt je ilustrován "rituálním" tancem, se brzy stane prvkem monotónním, který začne spíše iritovat, než aby měl oživující efekt. Jakkoli chápu, že rej je rej a je potřeba ho jevištně zvizualizovat, uvítala bych invenčnější pojetí, především v celkově svěžejším a dynamičtějším rytmu. Zpomalené tempo a repetitivní cyklení akcí totiž více jak dvouhodinovou stopáž (bez pauzy) pocitově neúnosně natahují.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Guildenstern 80 %
5.6.2024 | 468 hodnocení
+ souhlasím
Poklidně plynoucí jevištní báseň. Herecký soubor ND v perfektní formě. Bylo v tom cosi hypnotizujícího....
Emanuel Vít Bon 80 %
31.1.2024 | 32 hodnocení
+ souhlasím
Jemné, hluboké, pomalé. Kostýmy dokonalé. Otisk dnešní doby. Skvělá energie herců. Mimořádný světelný design.
DeeCee 70 %
29.5.2023 | 22 hodnocení
+ souhlasím
Dobrý. Opravdu dobrý. Některí lidi tomu vyčítají délku, mně zase ty 2 hodiny 20 minut uběhli jako voda.
Skvělá scenografie R. Hernándeza, palec nahoru taky za práci Marka Cpina na kostýmech.
Nejlepší dle mého názoru byl dialog Robert Mikluš-Pavlína Štorková
Skvělá scenografie R. Hernándeza, palec nahoru taky za práci Marka Cpina na kostýmech.
Nejlepší dle mého názoru byl dialog Robert Mikluš-Pavlína Štorková
Ba-jo 70 %
17.5.2023 | 242 hodnocení
+ souhlasím
Režijně zajímavý koncept této "klasické", ale mně dosud utajené hry. V dnešní době už rozhodně nebudí takové vášně, jako v době svého uvedení...ostatně ani inscenace není vášnivá, ale poklidně plynoucí...v pomalém tempu, bez přestávky, podle jízdního řádu pravidelně na scénu přijíždějící a cinkající tramvaje.
Jarmil Křemen 70 %
16.5.2023 | 277 hodnocení
+ souhlasím
zcela určitě to není pro každého, ale herecký soubor ND to celkem utáhne
dneska už to ale nikoho fakt nepobouří
dneska už to ale nikoho fakt nepobouří
Nikoss 50 %
4.2.2023 | 127 hodnocení
+ souhlasím
Marně přemýšlím nad dramaturgickým záměrem - proč dávat toto dílo v současné době. Myslím, že se hra hodně vztahuje k době vzniku. Jistě, emocionální vyprázdněnost jednajících postav, jejich redukce na komunikaci v banalitách a frázích, sex bez citového vztahu, atd. mohou být aktuální i dnes, ale bez střetu s pohoršenou pokryteckou katolickou společností 20. let to ztrácí na působivosti. Režijní uchopení nebylo až tak marné, stejně tak scéna a herecké výkony (pokud bylo co hrát). Z hlediska kulturního vzdělání ale nebylo zbytečné se se Schnitzlerovou hrou, jako s výrazným počinem v dějinách dramatiky, seznámit.
Martina Husáková 40 %
23.1.2023 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Zbytečně dlouhé, natahované. Zajímavé nápady v rácmi scénografie a choreografie bohužel potopilo herecké ztvárnění dialogů, které byly okleštěné na minimum, což byl jistě záměr, nicméně se to zde nepotkalo se synchronizací celku.
Čiko 60 %
29.11.2022 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
Často slýchám, že kdyby mělo představení přestávku, diváci by odcházeli. Já si to myslím také, přesto ale nemůžu říci, že bych opouštěl divadlo nespokojený. Chápu i důvod, proč inscenace pauzu nemá. Narušilo by to její kontinuitu.
Líbily se mi výkony herců, zejména Pavlíny Štorkové.
Zajímavá je také scéna. Nápad s tramvají kvituji i přesto, že vám po čase její příjezdy a odjezdy zevšední.
Celá inscenace je však velmi zdlouhavá a ponurá a chybí jí temporytmus. Při délce přes dvě hodiny to v mém okolí "zalomil" nejeden divák. Předmětem diskuze může být i samotný výběr této hry dramaturgií ND.
Líbily se mi výkony herců, zejména Pavlíny Štorkové.
Zajímavá je také scéna. Nápad s tramvají kvituji i přesto, že vám po čase její příjezdy a odjezdy zevšední.
Celá inscenace je však velmi zdlouhavá a ponurá a chybí jí temporytmus. Při délce přes dvě hodiny to v mém okolí "zalomil" nejeden divák. Předmětem diskuze může být i samotný výběr této hry dramaturgií ND.
Andyk 60 %
15.11.2022 | 22 hodnocení
+ souhlasím
Podivné představení...Skandál kdysi pochopitelný, dnes se ptám, co hra přinese současnému divákovi. Pěkná scéna, krásná čeština i dikce herců.
Jaroslavz 20 %
9.11.2022 | 98 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tolik nápaditá, krásná scéna, a přesto tak zoufale nenápaditá režie! Herci se trápí odříkáváním předlouhých textů a opakujícími se sexuálními pantomimami, ale nikam to nevede.
RaB 30 %
6.11.2022 | 399 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tvůrci pravděpodobně věděli, že kdyby dali přestávku, divadlo by po ní zůstalo prázdné... 2:15 bez pauzy je však téměř nekonečných a negativní zážitek z inscenace to jen umocňuje.
Celá hra je postavená na nicneříkajících dialozích, po kterých mají páry sex - ten je ale ztvárněn šamanským tancem (kdyby nebyl, byla by délka představení poloviční). Bohužel z původní komedie se stalo až téměř depresivní představení.
Z hereckých výkonů vévodí dámy Pidrmanová, Dudziaková, Lazorčáková, Štorková a Mikulková, které jsou, jako vždy výborné, avšak celkově to nezachrání.
Celá hra je postavená na nicneříkajících dialozích, po kterých mají páry sex - ten je ale ztvárněn šamanským tancem (kdyby nebyl, byla by délka představení poloviční). Bohužel z původní komedie se stalo až téměř depresivní představení.
Z hereckých výkonů vévodí dámy Pidrmanová, Dudziaková, Lazorčáková, Štorková a Mikulková, které jsou, jako vždy výborné, avšak celkově to nezachrání.
InkaR 20 %
6.11.2022 | 37 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tato hra mi přišla hrozně nezáživná a o ničem. Nejlepší byly pasáže (cca 30 minut) s Pavlínou Štorkovou, což je na víc jak 2 hodinové představení zoufale málo. Kdyby byla přestávka asi bych odešla, no nebyla...
Mvac 10 %
16.4.2024 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Absolutně jsem nechápal, že nikdo během představení neodešel, a nakonci možná kromě tří lidí všichni srdečně tleskali. Krásná scéna s tramvají, jinak opakující se nuda.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.