Národní divadlo [Nová scéna]
<< Čekání na Godota | Cube >>
Elfriede Jelinek
Co se stalo, když Nora opustila manžela
Premiéra: 15.5.2010 | 2:30
Překlad: Jitka Jílková. Dramaturgie: Daria Ullrichová. Scéna: Martin Chocholoušek. Kostýmy: Kateřina Štefková. Hudba: Miloš Orson Štědroň. Režie: Michal Dočekal.
Poslední uvedení: říjen 2013 (v Praze), červen 2014 (na zájezdě).
Poslední uvedení: říjen 2013 (v Praze), červen 2014 (na zájezdě).
Kateřina Winterová, Vladislav Beneš, Igor Bareš, Jaromíra Mílová, Petr Motloch, Eva Vrbková / Marie Štípková, Alexej Pyško, Zdena Hadrbolcová / Eva Salzmannová / Kateřina Petrová, Ondřej Pavelka, Luboš Veselý, Miloslav Mejzlík / Ladislav Mrkvička, Hana Igonda Ševčíková, Kateřina Petrová, Miloš Orson Štědroň...
Hra kontroverzní rakouské autorky, jež se sobě vlastní provokativní a nelítostnou kritičností domýšlí další osud slavné Ibsenovy hrdinky, který ve své hře zasadila do doby hospodářské krize ve 30. letech 20. století. Nora se sice zbavila manželství, ale dál jako ta veveřička hopká pro potěšení mužů, aniž cokoli chápe z principů muži diktované civilizace...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
60 %
Uživatelé
56 %
Hodnocení redakce
Jiří Koula 60 %
Michal Novák 60 %
Kateřina Jírová 70 %
Anežka Kotoučová 60 %
Lukáš Brychta 50 %
Pavel Širmer 60 %
Jiří Landa 60 %
Helena Grégrová 60 %
Jiří Koula 60 %
Michal Novák 60 %
Kateřina Jírová 70 %
Anežka Kotoučová 60 %
Lukáš Brychta 50 %
Pavel Širmer 60 %
Jiří Landa 60 %
Helena Grégrová 60 %
Volby
Hodnocení (27)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 60 %
8.5.2011 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Nemálo dobrých nápadů, jež však jako celek působí poněkud rozpačitě, stále váhám, zda se myšlenky z jeviště do hlediště přenášely navzdory formě nebo díky ní...
Kateřina Jírová 70 %
10.11.2010 | 348 hodnocení
+ souhlasím
Na Jelinekovou až příliš srozumitelné pro běžného diváka :-)
Anežka Kotoučová 60 %
6.11.2010 | 231 hodnocení
+ souhlasím
Několik dobrých nápadů, kvalitní výkon K. Winterové, ale také určitá kostrbatost inscenace a neinvenční feminismus. Poněkud nevzrušený potlesk této hře bohužel patří.
Pavel Širmer 60 %
2052 hodnocení
+ souhlasím
Hra má hodnotný myšlenkový potenciál a sdělení. Text je však (možná do jisté míry záměrně) postaven zbytečně kostrbatě, se zvolenou formou dialogů může mít leckdo problém. Dynamicky zrežírovaná inscenace je důstojnou interpretací. Výkon hlavní představitelky K. Winterové dobrý, ale jisté rezervy by se našly. Více zaujali V. Beneš a J. Mílová, kteří své role ve specifickém žánru a ve zvolené koncepci skvěle rozehráli.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Vladimír10 30 %
6.10.2013 | 664 hodnocení
+ souhlasím
Slušným způsobem řečeno se jedná o přefeminizovanou slátaninu, jakýsi nevydařený odvar z původní Ibsenovy Nory, který je ovšem, jak bývá zvykem u nových her, navíc obdařen některými morálně nízkými scénami. Délka představení se během uvádění dosti změnila. Nyní se totiž téměř dvouhodinová inscenace hraje bez přestávky, což je poměrně neúnosné. Kladl bych si pouze otázku, proč k této nepříjemné změně inscenační tým sáhl? Jako jediný podal nadprůměrný výkon Vladislav Beneš. Ostatní buď nemají co hrát a na scéně se pouze mihnou, nebo své postavy příliš nadsadili.
Derryl 100 %
26.4.2013 | 62 hodnocení
+ souhlasím
Geniální a bravurně napsaná hra, která mě nepřestává fascinovat. Kateřina Winterová v roli Nory podává fascinující a dech beroucí výkon, který je mnohovrstevnatý a životný v každé chvíli inscenace.
Hojojicek 100 %
16.11.2011 | 94 hodnocení
+ souhlasím
Geniální ve všech ohledech. Smysluplná míra "alternativnosti" a experimentu hře velmi svědčí (Na rozdíl od laciných aktualizací např. Shakespeara od stejného souboru). Je to dynamické, vizuálně bohaté, občas vtipné, občas z toho člověka trošku zamrazí, zajímavě hudebně zpracované, nápaditě odehrané a odzpívané. Není to hra, co sedne úplně každému (spousta diváků odešla o přestávce), mě ale sedla po všech stránkách a tak dávám plný počet.
Jirkan 60 %
12.10.2010 | 564 hodnocení
+ souhlasím
12.10. 2010: Možná jen 65%. Text je místy docela vtipný či zajímavý. Inscenace ale místy dost vázne. U Dočekala, jako divák, většinou očekávám dráždivější a akčnější režie. Výprava odhaluje celé zákulisí Nové scény a tím se stává jeviště obřím a některé momenty se v něm "topí". Zajimavý je sbor žen a některé nápady davových scén. Celkově si myslím, že koho neosloví téma, není připraven nebo nezná práci E. Jelinek, tak se musí strašně nudit. Pár takových "svátečních" diváků se v hledišti našlo i dnes.
Jan Vorlíček 60 %
12.10.2010 | 87 hodnocení
+ souhlasím
Samotná hra není žádnou hlubokou sondou do dnešní společnosti. Servíruje banální principy, které již byly tisíckrát, a většinou mnohem lépe, popsány a dramatizovány. Divák si musí navíc sám často některé věci násilně domýšlet, místo toho aby ho hra plynule vedla. Představení ND textu ani nic nepřidalo, ani neubralo. Kateřina Winterová byla přesná, bohužel samotná hra ji pro různé ankety trochu diskriminuje.
Timwen 50 %
21.3.2011 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Na hru jsem se dostala náhodou - byla pro nás náhrodou za zrušenou Věc Makropulos, což možná vysvětluje, že jsem měla pro ten večer větší očekávání. Hra sice měla vtip, přidávám se i k pochvale originálního a přitom nerušivého využití prostoru a rovněž smekám lobouk před výkony Igora Bareše a Vladislava Beneše, celkově si ale ze hry (až na bolení hlavy z některých písní) nebylo co odnést. Téma zůstalo na úrovni klišé, tempo hry často vázlo a některé scény působily vysloveně rozpačitě.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.