Národní divadlo [Stavovské divadlo]
<< Bakchantky | Cherry Man >>
Kateřina Tučková, Daniel Majling
Bílá Voda
Premiéra: 9.5.2024 | 3:10
Překlad a dramaturgie: Ilona Smejkalová. Scéna: Pavol Andraško. Kostýmy: Katarína Hollá. Hudba: Michal Novinski. Pohybová spolupráce: Ladislav Cmorej. Režie: Michal Vajdička.
Jana Pidrmanová, Veronika Lazorčáková, Berenika Anna Mikeschová, Kateřina Winterová, Johanna Tesařová, Magdaléna Borová, Vladimír Javorský, František Němec / Hanuš Bor, Saša Rašilov / Martin Siničák, Martin Dejdar / Jan Sklenář, Pavel Neškudla, Ondřej Malý, Šimon Krupa, Jakub Burýšek / Hubert Ludwig, Klára Vostárková...
Divadelní adaptace nejnovějšího románu spisovatelky Kateřiny Tučkové. O poslední zářijové noci roku 1950, kdy komunistický režim odvlekl všechny řeholnice do sběrných klášterů, sem přišly dvě mladičké, Bohu zaslíbené dívky – Tobie a Evarista. A stejně jako ostatní řádové sestry byly nasazeny na nucené práce do fabriky. Jednu těžká dřina navždy poznamenala fyzicky, druhá nedobrovolně porušila svůj slib čistoty a posléze byla vystavena ponižování v komunistickém kriminálu. Evaristini věznitelé však její vírou ani věrností řeholi neotřásli. Může se řádová sestra vzbouřit proti světským i církevním autoritám, postavit se režimu a zaprodané církvi? Nejtěžší bitvu musí svést člověk na vlastním poli…
15! Termíny představení
16.12. | Po | 19:00 | vstupenky | ||
17.12. | Út | 19:00 | vstupenky | ||
22.1. | St | 19:00 | vstupenky | ||
24.1. | Pá | 19:00 | vstupenky | ||
5.3. | St | 19:00 | vstupenky |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (46)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jan Pařízek 70 %
22.5.2024 | 930 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Knihu jsem nečetl a tedy nemohu srovnávat. Nicméně je vidět, že to s její divadelní adaptací není úplně lehké. Díky větší obsáhlosti díla je hlavně první část spíše neustálý sled scén, kdy často ani není příliš prostor na jakoukoli dramatičnost, hlubší dialogy nebo výraznější herecké projevy. Hra zde plyne bez silnějšího emočního dopadu. Naštěstí druhá část v tomto směru již působí o dost lépe a společně se silným příběhem, jenž předloha nabízí, umí zapůsobit. Nakonec bude asi jen málokdo, koho by poslední třetina a samotný závěr více nezasáhl. Hodně tomu napomáhá i nádherná doprovodná hudba, která notně přispívá k výslednému zážitku. 75%
Iva Bryndová 60 %
15.5.2024 | 605 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65% - S Majlingovou dramatizací slibovalo ND zdůraznění motivu souboje s režimem a ideologií. Poplatně tomu došlo k vyškrtnutí jedné z linií - pochopitelně - a zvětšení prostoru pro ony představitele režimu. Přitom se ale neprojevil předpokládaný větší prostor pro dramatické situace a konflikty v linii, která zůstala: Vajdičkova inscenace plyne pozvolně, opatrně, často působí snově, dramatický potenciál se vytrácí. Z mého pohledu až tak, že téměř zaniklo, o čí příběh se jedná, jako by se hrálo "o jeptiškách bez jeptišek", tragikomičtí pohlaváři jsou výraznější. Škoda: hudba je krásná a stran hereckých výkonů by zjevně bylo kam sáhnout.
Helena Grégrová 80 %
14.5.2024 | 1725 hodnocení
+ souhlasím
75 %. K. Tučková záslužně vrací do zorného pole dneška další z téměř zapomenutých temných útržků naší historie. V inscenaci ND rezonuje nezdolná vnitřní síla s oporou ve víře a mravních hodnotách perzekuovaných řádových sester v nerovném zápase s totalitní z(lo)vůlí, církevními zaprodanci režimu a nelidskostí podmínek i praktik mocných. D. Majling opět prokázal cit pro vystižení podstaty dramatizované předlohy a M. Vajdička nezapřel um i přes nutnou jevištní zkratku předat srozumitelný příběh. Tleskám účelné scénografii, vynikající, emoce jitřící hudbě, skvělým hereckým výkonům i odlehčujícímu humoru, byť místy bych s ním osobně více šetřila.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Fr2709 90 %
18.11.2024 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Tak to se povedlo! Po dlouhé době na zdejší scéně inscenace, která vás vtáhne a nepustí až do konce.
Vladimír Rogalewicz 70 %
18.11.2024 | 824 hodnocení
+ souhlasím
69 %. Pokud bych neviděl brněnskou inscenaci, moje hodnocení by asi bylo vyšší. Zatímco brněnská inscenace je daleko hlubší, mnohovrstevná, mnohem duchovnější, Majlingova dramatizace použitá v ND v Praze je prvoplánová, zaměřená zejména na pronásledování katolické církve ze strany komunistického režimu. Je zřejmé, že dramatizace sedmisetstránkového románu musí řadu motivů vypustit. Mailingovu dramatizaci chápu, toleruji, ale nepovažuji ji za optimální. Také výprava a Vajdičkova režie byly přinejlepším průměrné. Představení drží herecké nasazení celého ansáblu a znamenitá scénická hudba.
Stepan.chalousek 60 %
8.9.2024 | 59 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Inscenace trochu klouže po povrchu všech možných témat a forma tu převyšuje obsah. Na druhou stranu takto obsahově bohatý román je velkým oříškem a je obdivuhodné, že si ho někdo zvolil pro divadelní zpracování. Klaním se odvaze.
Elus 80 %
12.7.2024 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Celé představení jsem hltala od začátku do konce. Za mě klasické, poctivé divadlo, které stojí za to vidět.
J.anek 70 %
20.6.2024 | 519 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
M. Vajdička nechává na jeviště přijídět jedno auto za druhým a zdařile tím ilustruje buranskou aroganci komunistů.
A zatímco jeptišky hrají civilně a jsou lidskými bytostmi, komunistické trosky jsou jen karikaturami, odlesky lidí. Včetně té pokrytecké pakáže z Pacem in terris.
Mimořádný výkon nabízí Jana Pidrmanová jako Evarista, skvělá je nadržená komunistka Magdalény Borové, která sexuálně doslova ždímá zodpovědného řidiče Pavla Neškudly. A na jevišti Národního divadla to moc sluší Jakubu Burýškovi.
A na všechen ten komunistický marasmus se bez ustání snáší barevné listí. Snad aby milosrdně zakrylo naše hříchy, abychom mohli žít dál.
A zatímco jeptišky hrají civilně a jsou lidskými bytostmi, komunistické trosky jsou jen karikaturami, odlesky lidí. Včetně té pokrytecké pakáže z Pacem in terris.
Mimořádný výkon nabízí Jana Pidrmanová jako Evarista, skvělá je nadržená komunistka Magdalény Borové, která sexuálně doslova ždímá zodpovědného řidiče Pavla Neškudly. A na jevišti Národního divadla to moc sluší Jakubu Burýškovi.
A na všechen ten komunistický marasmus se bez ustání snáší barevné listí. Snad aby milosrdně zakrylo naše hříchy, abychom mohli žít dál.
Andyk 90 %
12.6.2024 | 22 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Blahopřeji tvůrcům a děkuji za odvahu takto divadelně román zpracovat. Asi se budou diváci dělit do skupin podle toho, zda román nečetli či četli. V druhém případě někomu zkrácení přijde nevhodné, já patřím k té skupině, která si divadelního zpracování cení více než literární předlohy. Bravo...
Karolina Such 30 %
2.6.2024 | 28 hodnocení
+ souhlasím
Byla jsem ve Stavovském divadle po dlouhé době a dlouho tam zase nepůjdu. Tohle je inscenace z minulého století. Při mnoha scénách mi bylo trapně - především při tom kýčovitém padání listí. Michal Vajdička zkrátka není režisér, který by mi byl blízký. A Dejdar v Národním? To má být vtip?
CouldWeStartAgainPlease 90 %
31.5.2024 | 40 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Velmi zdařilá inscenace, nečekala jsem to a příjemně mě překvapila. Výborné a zajímavé vizuální zpracování, skvělé herecké výkony (jen se mi zdálo zbytečné obsazení M. Dejdara). Výborní K. Winterová, Saša Rašilov či František Němec. Délka (kousek přes tři hodiny) v tomto případě přijatelná, nenudíte se. Divák se orientuje i v případě, že není znalcem románu. Toto se v Národním povedlo!
Anca.rambo 100 %
28.5.2024 | 113 hodnocení
+ souhlasím
Četla jsem knihu a divadlo bylo zpracováno, jak nejlépe mohlo.
Jen prosím, proč tam alternuje Martin Dejdar?
Jen prosím, proč tam alternuje Martin Dejdar?
Evusja 50 %
23.5.2024 | 22 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Je jasné, že divadelní inscenace nemůže kopírovat knihu, a herci (ano především herci, ne herečky) podali vynikající výkony. Ale nejen že téma Leny Lagnerové úplně zmizelo - zmizel z mého pohledu hlavní "duch" knihy, a to statečný boj statečných žen od 50. let do 2008 a druhé téma - boj žen/jeptišek za zrovnoprávnění s muži - ke kterému v katolické církvi - byť je 21. století - stále nedošlo. Jeptišky mají v celém představení tak nějak spíše dekorativní úlohu, u Tobie a Evaristy vlastně nevíme proč jednají jak jednají - role mužů (vesměs negativní postavy) jsou zbytečně zdůrazněny - z pátera Felixe je podivný šašek. Ráda se vrátím ke knize.
Skubanek 70 %
16.5.2024 | 91 hodnocení
+ souhlasím
První část mě bavila výrazně více než ta druhá, která dle mého názoru ztratila tempo. Ale špatné to nebylo. Obzvlášť vyzdvihnout chci hudbu, ta byla skvělá.
Hannibal 70 %
13.5.2024 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Oceňuji důležité téma ? kus naší opomíjené historie. Největší dík patří Kateřině Tučkové, která napsala takto skvostné dílo. Co se týče inscenace, myslím, že tímto směrem by se mělo Národní divadlo ubírat. Nelehký úkol byl slušně zvládnut.
RaB 70 %
11.5.2024 | 399 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skvělá režie! Avšak do textu se zasáhlo až tak, že z Bílé vody zbyla jen kostra (resp. autoři se zaměřili na vedlejší dějové linky knihy, některé postavy dopracovali a to vše na úkor toho hlavního - příběhu řeholnic, absenci hlavní postavy Leny nechápu). Scénu tvoří jen 2 jezdící auta. To mi na takové dílo přijde prostě málo. Nevíte tak zdali se příběh odehrává ve vězení, v kostele či v Bílé vodě - není to nikterak odlišeno. Herecky výborné Pidrmanová a Lazorčáková, z pánů pak jen Burýšek. "Herectví" M. Dejdara a O. Malého na jeviště SD nepatří.
Za mě rozhodně vyhrálo brněnské nastudování, které mi knižní předlohu připomíná víc.
Za mě rozhodně vyhrálo brněnské nastudování, které mi knižní předlohu připomíná víc.
Suzana 50 %
10.5.2024 | 348 hodnocení
+ souhlasím
působivá hudba, neúměrná délka s ohledem na obsah, diametrální rozdíl v herectví začínajících a profesionálů
Kateřina Vodáková 100 %
10.5.2024 | 271 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
NÁDHERA! Událost sezony, kus naší opomíjené historie. Pravé, velké Divadlo s velkým D se po letech s více či méně zdařilými experimenty konečně vrátilo do Staváku. Bílá Voda není jen inscenace, ale umělecké dílo - od impozantní scény s točnou, funkčními auty a padajícím listím, přes kostýmy, každý pohyb či gesto až po geniální obsazení, kde není slabší výkon. Přesto uchvátí hlavně J. Pidrmanová, J. Burýšek, V. Lazorčáková, V. Javorský a S. Rašilov. Postavy nejsou černobílé, hutnost tématu oživuje komika a naděje. Vše vás dokonale přenese do tíživé atmosféry doby. A hudební podkres?! Zřejmě nejlepší, co jsem v životě na divadle zažila. DĚKUJI.
Jarmil Křemen 70 %
9.5.2024 | 275 hodnocení
+ souhlasím
řemeslně výborně udělaná inscenace, v ideálním světě by toto byl takový základ, na který se staví další prvky, které by jednotlivé tituly odlišovaly
v tomto případě tyto výjimečnosti chybí, všechny části jsou dobré, ale nikoliv skvělé
v tomto případě tyto výjimečnosti chybí, všechny části jsou dobré, ale nikoliv skvělé
Terimila 80 %
18.11.2024 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Převést na divadelní scénu tak rozsáhlé dílo, jako je Bílá Voda, je obří sousto a tvůrci se s tím poprali důstojně. Líbily se mi jak herecké výkony, tak strohé pojetí scény. Moc se mi líbily herecké výkony představitelek řádových sester. Trochu složitější bylo sledovat děj, nebýt znalosti knihy, asi bych se hodně ztrácela. Nicméně účel to splnilo, hlavní motivy a náměty v díle zůstaly a konal se velice slušný a důstojný zážitek.
Iveta Černá 90 %
28.9.2024 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Představení se mi moc líbilo,a přestože trvalo přes 3 h, rychle mi uteklo. Bála jsem se, že budu zklamaná srovnáním s knihou, ale představení, ač ve zkrácené verzi(však kniha má 700 stran)a s celkem jednoduchými kulisy, mělo svoji atmosféru a svoje kouzlo,a už na samém začátku, když začala hrát dost působivá hudba, jsem měla"husí kůži".Jsem ráda,že byla nejdřív kniha a pak divadlo,líp jsem se v tom,co se na jevišti dělo, orientovala,jen jsem se občas nedokázala smát sem tam proloženým humorem,ale to asi proto,že čerstvě dočtená kniha je pořád ještě ve mně, však ten, kdo ji četl, jistě pochopí. Ale i přesto,dobře pojato,skvělé herecké výkony.
Peggy 90 %
14.6.2024 | 4 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Moc mne potěšilo, že divadelní ztvárnění nezničilo můj dojem z knihy, naopak jej pěkně doplnilo.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.