Masopust
Jean Genet, Bedřich Bridel, Miloslav König
Deník zloděje
Premiéra: 12.5.2017 | 1:35x
Námět: Tereza Marečková. Kostýmy: Petra Vlachynská. Hudba: Martin Dohnal (použity citace a motivy z děl Johanna Sebastiana Bacha). Scéna a režie: Jan Nebeský.
Poslední uvedení: leden 2023.
Poslední uvedení: leden 2023.
Zvláštní a odvážné propojení deníků „prokletého“ dramatika, spisovatele a recidivisty Jeana Geneta, v nichž popisuje svou jedinečně sebedestruktivní filozofii zločinu a krásy, s významnou českou básnickou skladbou z doby baroka autora Bedřich Bridela „Co Bůh? Člověk?“. Současná imaginace z okraje společnosti s imaginací barokní nabízí provokující směs a nečekané vazby. Narcistní a bezohledně infantilní deník plný rozkoše, strachu a vzdoru proti jakékoli autoritě, se překvapivě ladně vine k prudkému a horkokrevnému vyznání a zanícení Bridela, který leží u nohou svého Boha, jako Genet leží pod nohami toho kterého milence...
15! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (49)
HODNOCENÍ REDAKCE
Helena Grégrová 70 %
18.3.2018 | 1725 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Velmi svérázně namixovaná "jevištní báseň", během níž společenský vykořeněnec vede neúnavnou polemiku s Bohem, resp. tím, co člověka přesahuje, a dává tak zároveň všanc své niterné (po)city. Naprosto excelentní, dechberoucí výkon Miloslava Königa přínosně podporuje empatický vklad hudebníka Martina Dohnala. Svého druhu nebývalý divácký zážitek.
Pavel Širmer 70 %
1.2.2018 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Scénář nápaditě propojuje Genetovy deníky, líčící niterné pocity (výstředního) homosexuála a prostituta, s duchovní Bridelovou básní. Klíčovou roli hraje hudba M. Dohnala, doprovázející zpěv M. Königa disponujícího mimořádným hlasovým rozsahem. Ten představení utáhne téměř sám a podává fascinující výkon. Režisér J. Nebeský nepřekvapil užitými postupy, jimž dominuje extravagantní výprava a potírání postupně odhalujícího se hercova těla různými hmotami, což naštěstí tentokrát s vyřčeným svým způsobem souzní. Škoda, že ke konci je inscenace zbytečně nastavovaná a trochu ztrácí dech.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Valmez 100 %
22.1.2023 | 544 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavý divadelní zážitek, M. König předvedl obdivuhodný výkon., ani chvíli jsem se nenudil, stopáž akorát.
Viděno na derniéře.(22.1.2023)
Viděno na derniéře.(22.1.2023)
Tvidatko 80 %
9.2.2022 | 80 hodnocení
+ souhlasím
Kdybych měla Deník zloděje někomu převyprávět či popsat, tak nevím, co bych řekla, ale byl to zážitek. König to celé hraje výborně, nebyla chvilka, kdy by mi utíkaly myšlenky jinam, a to i když jen sedí a kouří. To je u mě poměrně nestadard. Já se navíc velmi vidím v postavách, které se hledají v nicotě a hnusu, takže za mě doporučuji.
RaB 30 %
27.9.2021 | 399 hodnocení
+ souhlasím
Po zdejších recenzích jsem čekal mnohem více.
Námět je velice zajímavý, Miloslav König je skvělý herec (v činoherních pasážích byl dokonalý). Ale úplně se mi nelíbilo zpracování.
Proč na sebe musí 100 minut patlat med, mouku a hlínu? To nestačilo jen vyprávět příběh?
Bohužel z toho důvodu je pro mě hra totálně degradována. Nicméně chápu, že většině diváků stačilo vidět Miloslava Königa nahého (dle reakcí když se svlékal). Já šel na divadlo - činohru a té se mi příliš nedostalo.
Námět je velice zajímavý, Miloslav König je skvělý herec (v činoherních pasážích byl dokonalý). Ale úplně se mi nelíbilo zpracování.
Proč na sebe musí 100 minut patlat med, mouku a hlínu? To nestačilo jen vyprávět příběh?
Bohužel z toho důvodu je pro mě hra totálně degradována. Nicméně chápu, že většině diváků stačilo vidět Miloslava Königa nahého (dle reakcí když se svlékal). Já šel na divadlo - činohru a té se mi příliš nedostalo.
Čiko 70 %
16.6.2021 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
Jakoby si chtěl Miloslav König odskočit od líbivé činohry. Sice jen na osmi metrech čtverečních, ale je tu jiný, extravagantní, obnažující se duševně i fyzicky, sebedestruktivní, sdělující a volající o pomoc - a přitom tak zoufale sám. To množství naturalismu je neuvěřitelné, nabalující se. Skvěle zvládnuto herecky i pěvecky. Velkou pochvalu si zaslouží i Martin Dohnal za výběr hudby a její interpretaci. Ke konci ztrácí inscenace tempo. A narážky na covid už prosím ne, sem se to opravdu nehodí..
Marcellina 80 %
30.1.2019 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Pan König podává pozoruhodný výkon, do své role evidentně dává vše, takže se těším, až zase někde bude hrát. Představení je silný zážitek, zajímavé je propojení poezie Bedřicha Bridela a hudebního doprovodu. Hraje se bez přestávky, kterou bych už ke konci byla uvítala.
Monulinka 80 %
1.11.2018 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Je dobré dopředu aspoň trochu vědět, do čeho jdete, ať nejste v takovém šoku, inscenace rozhodně nemusí sednout každému. Oceňuji informace v programu. Neříkám, že jsem porozuměla všemu a že mi nepřišly některé pasáže zdlouhavé, vše je ale vyváženo po všech stránkách vynikajícím výkonem M. Königa. Intenzivní divadelní zážitek.
Denisa H. 80 %
10.6.2018 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Z fotek, co jsem před zhlédnutím hry viděla, jsem měla mírné obavy, aby mě představení neminulo... Naštěstí se tak nestalo a byť to nebyl typ provedení, který vyhledávám a kterému zcela rozumím, inscenace mě oslovila a pohltila. Nebo především výkon M. Königa, ten je totiž opravdu neuvěřitelný!
Vzpomněla jsem si na Po Fredrikovi...
Vzpomněla jsem si na Po Fredrikovi...
Brbla z Olomóca 90 %
18.5.2018 | 75 hodnocení
+ souhlasím
Viděno dne 18.5.2018 Olomouc S-klub:
+ koncert Miloslava Königa, dostal se až na hranu toho,
co divák může ještě v divadle očekávat. Hrát a zpívat
v tak nekomfortní pozici je neskutečné
+ další dimenze - útok na smysly a případné fóbie diváka
+ souboj světů 2 osobností - barokního misionáře Bedřicha
Bridela a prokletého dramatika Jeana Geneta. Jeden znázorňuje
ušlechtilost a druhý její negaci přičemž postupně padá na
úplné lidské dno. Naturálnost inscenace zasáhne každého.
+ hudba - Martin Dohnal, někdejší mozek brněnského undergroudu
Pro pocit jistoty
--------
- 0
+ koncert Miloslava Königa, dostal se až na hranu toho,
co divák může ještě v divadle očekávat. Hrát a zpívat
v tak nekomfortní pozici je neskutečné
+ další dimenze - útok na smysly a případné fóbie diváka
+ souboj světů 2 osobností - barokního misionáře Bedřicha
Bridela a prokletého dramatika Jeana Geneta. Jeden znázorňuje
ušlechtilost a druhý její negaci přičemž postupně padá na
úplné lidské dno. Naturálnost inscenace zasáhne každého.
+ hudba - Martin Dohnal, někdejší mozek brněnského undergroudu
Pro pocit jistoty
--------
- 0
Michvon 70 %
11.5.2018 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Zcela se ztotožňuji s hodnocením H. Grégrové a P. Širmera.
J.anek 90 %
1.5.2018 | 519 hodnocení
+ souhlasím
Koník a Kuchyňka v dokonalé (dis)harmonii. Velkolepost baroka proti lidské...malosti, velkoleposti? Možná obnažené přirozenosti. Miloslav König, ve skle der Honig, trocha mouky na zaprášení - a je před námi Kaliban. Krásný a děsivý zároveň. Jevištní báseň, metafora žití, v níž se kouří od diváků (jsou-li pohotoví a štědří jako Matěj Nechvátal) vysomrované cigarety. Vznešenost a nízkost se střídají takovým tempem, že se z toho motá hlava.
Anemapaul 40 %
18.11.2021 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Nevím, kam si mám přestavení zařadit, ale jako činohru bych to neoznačila. Viděla jsem pozoruhodný herecký výkon, a inscenace měla pár vtipných momentů. Bohužel asi po necelé hodině jsem jen trpěla, bylo to na mě moc dlouhé a moc ve všech jiných směrech.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.