Divadlo v Řeznické
<< Odvolání | Relativita >>
Mark St. Germain
Poslední sezení u doktora Freuda
Premiéra: 9.3.2018 | 1:25x
Podle románu Armanda Nicholiho „Otázka Boha“. Překlad: Jitka Sloupová. Dramaturgie: Yvetta Srbová. Výprava: Yvetta Srbová, Radim Špaček. Režie: Radim Špaček.
Úspěšná hra odehrávající se v londýnském domě legendárního analytika mysli a zakladatele psychoanalýzy Sigmunda Freuda, který pozve vycházející akademickou hvězdu C. S. Lewise. Ten se obává, že si ho Freud zve na kobereček za to, že Freuda satiricky zobrazil ve své nedávné knize, brzy si však uvědomí, že Freud má na srdci mnohem důležitější věci. V den, kdy Británie vstupuje do 2. světové války, se spolu Freud a Lewis přou o Boží existenci, povahu lásky, sexu a smysl života, a to jen dva týdny předtím, než se těžce nemocný Freud, který trpí rakovinou čelisti, rozhodne ten svůj ukončit...
Termíny představení
Volby
Hodnocení (49)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jan Pařízek 70 %
27.2.2019 | 930 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Moc pěkně napsaná hra plná brilantních dialogů. Vzájemné slovní přestřelky mezi Freudem a Lewisem jsou opravdu výborné. Jsme zde svědky krásné slovní disputace o víře a existenci boha v kombinaci s lidskou psychoanalýzou a výsledek je rozhodně hodně poutavý. Herecké obsazení se též velmi povedlo, P. Rímský a M. Finger si vzájemně dobře sednou a předvádí výtečné výkony. Snad jen trochu škoda, že inscenace nemá z mého pohledu nějaký silnější závěr či zajímavější vyústění, nicméně to je u daného tématu asi jen těžko možné. I tak nemalý zážitek. 75%
Helena Grégrová 60 %
26.9.2018 | 1725 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Hra pokládá prostřednictvím dvou mentálních autorit řadu zajímavých konfrontačních otázek ateismu, víry a smyslu životních hodnot, přičemž nestraní, nementoruje a disponuje současně i sympaticky jemným a nepodbízivým humorem. Herecké pojetí je účelně civilní, postrádala jsem ale důslednější režijní práci s rytmizací jevištní akce a gradací dialogu. Kdyby zpočátku oba muži o svých postojích a pravdách polemizovali více jiskrněji a důrazněji a smířlivější tóny, signalizující vzájemný respekt a pochopení, by měly pozvolnější ráz, tah na mou diváckou branku by byl intenzivnější.
Lukáš Holubec 70 %
22.5.2018 | 749 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Přestože se jedná o smyšlené setkání Sigmunda Freuda a C. S. Lewise, je text propracovanou a naléhavou výpovědí, jakou jen mohou poskytnout takto velké osobnosti. V Divadle v Řeznické vsadili na osvědčeného režiséra Radima Špačka, který umí vážná témata podat divákům vstřícně, a přesto neubrat na intelektuální rovině. Nenásilnou konfrontaci dvou rozdílných osobností je radost sledovat také především díky skvělým výkonům Pavla Rímského a Martina Fingera, jejichž dikce a civilní projev umocňují zážitek z povedené inscenace, jež naprosto přesně zapadá do aktuálně nastavené dramaturgie této scény.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Eva 6626 90 %
30.9.2024 | 16 hodnocení
+ souhlasím
Výborný scénář, výborní herci, výborné myšlenky. Co víc si přát? Hru doporučuji těm, kdo neočekávají od divadla řachandu, ale umí vnímat krásu slov a myšlenek, dokážou nasát atmosféru bez velkých gest a dramatických obratů. Jen tak si hezky popřemýšlet, to je poselství této Boží intelektuálštiny.
Heinriche 90 %
18.6.2024 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Zcela strhující dialog dvou osobností s různými, leč hluboce promyšlenými světonázory.
Střet dvou výsostně inteligentních pánů, střet světů těchto mužů? Skvělým textem lehce zaznívá i židovský kontext, který dodává jemný humor v podstatě neveselé situaci střídání generací v sice fiktivním, leč zcela věrohodném dialogu.
Obsazení geniální ? pánové Rímský a Finger jsou zde naprosto důvěryhodní a opravdoví?
Střet dvou výsostně inteligentních pánů, střet světů těchto mužů? Skvělým textem lehce zaznívá i židovský kontext, který dodává jemný humor v podstatě neveselé situaci střídání generací v sice fiktivním, leč zcela věrohodném dialogu.
Obsazení geniální ? pánové Rímský a Finger jsou zde naprosto důvěryhodní a opravdoví?
Evusja 90 %
6.6.2024 | 22 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skvělí, skvělí a ještě jednou skvělí herci, brilantní text, trocha židovského humoru, umírající vyrovnaný Freud a vlastně začínající, o 40 let mladší a tak trochu tápající C.S. Lewis. Možná by jejich dialog skutečně vypadal tak, kdyby se ve skutečnosti sešli.
"Jen 90 %", protože jsem již viděla "Falešnou notu" v podání stejné herecké dvojice.
"Jen 90 %", protože jsem již viděla "Falešnou notu" v podání stejné herecké dvojice.
Reny50 70 %
13.4.2023 | 44 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Pokud Vás zajímá intelektuální téma militantního ateismu versus víry v Boha, tak je tato konverzační hra určená právě Vám a bude se Vám líbit. Jak už tu bylo řečeno, i mně chybělo závěrečné vyústění. Jinak nemám co vytknout. Oba herci jako vždy skvělí.
Čiko 70 %
24.2.2023 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75%
Zdánlivě se může inscenace jevit jako pouhý dialog dvou osobností. Pod důslednou taktovkou Radima Špačka jsme ale svědky mimořádného představení, jehož se cítíme být téměř součástí.
Bravurní herecké výkony Pavla Rímského a Martina Fingera. Lepší dvojici si v této hře na jevišti dovedu opravdu jen těžko představit.
Přes zdánlivě těžké téma jsem se výborně bavil. Divadlo v Řeznické drží tradičně vysokou laťku.
Zdánlivě se může inscenace jevit jako pouhý dialog dvou osobností. Pod důslednou taktovkou Radima Špačka jsme ale svědky mimořádného představení, jehož se cítíme být téměř součástí.
Bravurní herecké výkony Pavla Rímského a Martina Fingera. Lepší dvojici si v této hře na jevišti dovedu opravdu jen těžko představit.
Přes zdánlivě těžké téma jsem se výborně bavil. Divadlo v Řeznické drží tradičně vysokou laťku.
Aleska 50 %
25.11.2022 | 28 hodnocení
+ souhlasím
Pavel Rímský se mi líbil a jeho hlas bych mohla poslouchat pořád. Podle popisu a námětu mě hra zaujala a hodně jsem si od ní slibovala. Výsledek byl trochu rozpačitý. Čekala jsem jiskřivější a kontrastnější přestřelku názorů a argumentů. Tady jsem se později začala nudit a najednou byl konec. Občas bylo i složité vydržet sledovat nepřetržitý dialog. Trochu mi to připomnělo Relativitu ze stejného divadla, ale ta pro mě byla přehlednější, s jasnějším vývojem a vzájemné poměřování názorů bylo prokládáno vstupem třetí postavy, která vám dávala možnost vydechnout a znovu se soustředit na další kolo.
Hubert 80 %
4.5.2022 | 15 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skvělé. Zvláště viděno z první řady, kdy si člověk přijde, že je opravdu v jedné místnosti s Freudem a Lewisem při jejich rozhovoru. Pavel Rímský je jako Freud neuvěřitelný. Zajímavý dialog o možná těch nejdůležitějších věcech člověka vyšperkovaný pozoruhodnými myšlenkami. Výborně hraje i samotná scéna, která je sice jednoduchá, ale hře dodává atmosféru.
MMK 60 %
5.10.2021 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Určitě je to nadprůměrné představení, ale nevím, co na něm vypíchnout, co by výrazně zaujalo.
Šípal 70 %
2.10.2021 | 215 hodnocení
+ souhlasím
Pavel Rímský a Martin Finger jsou mistři svého řemesla a jejich charismatický výkon udrží celou inscenaci v patřičných kvalitách. Jen mě velice mrzí vyznění textu. Autor se touto hrou snaží dokázat, že i takový zapřísáhlý ateista jako Freud na sklonku života koketuje s křesťanstvím. To mi přijde jako historická rána pod pás a navážení se do mrtvého muže, který už se nemůže bránit.
R.JELEN.21 70 %
17.9.2020 | 256 hodnocení
+ souhlasím
Falešná nota se mi líbila o fous více. Výkony jsou uspokojivé, jen si bohužel z celé hry nejvíc zapamatuji paní co věčně chrastila náramkem ://
Je pravda, že tu chybí jakési závěrečné vyvrcholení.
Je pravda, že tu chybí jakési závěrečné vyvrcholení.
Ivo Železný 90 %
26.5.2019 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Standardní. Text, režie, provedení atd. Standardní na Divadlo v Řeznické. Jinde velice chytré a po všech stránkách výborné.
Michvon 80 %
11.5.2018 | 197 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Pokud vám nevadí náročnější kusy, u nichž je třeba v rychlém sledu zpracovávat poměrně závažné myšlenky, je tohle hra pro vás. Oba herci excelují. Velká spokojenost.
BarboraSalome 80 %
28.4.2018 | 63 hodnocení
+ souhlasím
Velmi povedená inscenace. Skvělí pánové Finger a Rímský.Bravo.
Jindrah 70 %
27.4.2018 | 45 hodnocení
+ souhlasím
Vtipný, sarkastický, ironický souboj dvou světonázorů, reprezentovaných soupeři, kteří se respektují. Chytré repliky se střídají v rychlém tempu, takže pro průměrně inteligentního a vzdělaného diváka je problém všechny pochytit. Nejedná se však o planou intelektuálštinu.
Scéna Freudovy pracovny je pohledná a příjemná, oba herci v rolích namyšleného, sebevědomého Freuda a skromného avšak vnitřně jistého Lewise přesvědčiví.
Otázku existence Boha sice pánové nevyřeší ale je potěchou sledovat vodopád břitkých dialogů okořeněných nemalou dávkou jemného humoru.
Scéna Freudovy pracovny je pohledná a příjemná, oba herci v rolích namyšleného, sebevědomého Freuda a skromného avšak vnitřně jistého Lewise přesvědčiví.
Otázku existence Boha sice pánové nevyřeší ale je potěchou sledovat vodopád břitkých dialogů okořeněných nemalou dávkou jemného humoru.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.