Divadlo v Řeznické
<< Balada o smutné kavárně | Cock >>
John Logan
Červená
Premiéra: 20.12.2013 | 1:25x
Překlad: Jitka Sloupová. Dramaturgie: Yvetta Srbová. Výprava: Viktor Polesný, Tomáš Císařovský. Režie: Viktor Polesný.
Poslední uvedení: červen 2018.
Poslední uvedení: červen 2018.
Hra o věčném souboji umění a komerce na pozadí skutečné události a života pozoruhodného malíře a grafika, amerického „abstraktního expresionisty” lotyšského původu Marka Rothka. Ten v roce 1958 získal prestižní zakázku na výzdobu restaurace Four Seasons v nové budově na Park Avenue. V té době se ale umělec cítil frustrovaný z toho, že jsou jeho obrazy kupovány jen proto, že je to módní, ale že nikdo nerozumí jejich pravým významům. Chtěl vytvořit něco, „co by zkazilo chuť k jídlu každému parchantovi, který by v restauraci jedl”...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
80 %
Uživatelé
75 %
Hodnocení redakce
Helena Grégrová 70 %
Veronika Boušová 80 %
Jan Pařízek 90 %
Veronika Steffanová 90 %
Jiří Koula 80 %
Iva Bryndová 80 %
Pavel Širmer 80 %
Jiří Landa 70 %
Tereza Szkatulová 80 %
Helena Grégrová 70 %
Veronika Boušová 80 %
Jan Pařízek 90 %
Veronika Steffanová 90 %
Jiří Koula 80 %
Iva Bryndová 80 %
Pavel Širmer 80 %
Jiří Landa 70 %
Tereza Szkatulová 80 %
Volby
Hodnocení (64)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jan Pařízek 90 %
10.6.2014 | 928 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Toto představení má opravdu úžasnou sílu a atmosféru. Byl jsem zcela vtažen do děje a byť o malířství nevím zhola nic, tak přesto mě zde toto téma dokázalo více než zaujmout. Samozřejmě je toho zde mnohem více, především propracovaná psychika postav, dobrá práce s gradací příběhu a vydařené závěrečné vyústění. Herecká dvojice je velmi dobře sehraná, chemie mezi nimi funguje na jedničku a z některých jejich dialogů skoro až mrazí. Pro mě zkrátka po všech stránkách skvělá inscenace.
Veronika Steffanová 90 %
3.4.2014 | 87 hodnocení
+ souhlasím
Neumím si moc představit lepší inscenaci v civilním stylu pro "široké publikum". Oběma hercům je dán dostatek prostoru, aby odehráli své postavy bez příkras a zbytečných závojů režisérovy geniality. Text je plný filozofických názorů i hádek o ně, ale překvapivě svou hutností diváka neubije. Obdivuji nenápadné přechody mezi jednotlivými scénami, kdy po jedné zůstane tak hustá atmosféra, že to vypadá, že dál už nebude o čem hrát. A hle, zvuk nárazu několika latěk utne předchozí linku a nový obraz může začít. Nenápadné, ale nezbytné, aby mohla hra vůbec pokračovat.
Jiří Koula 80 %
17.3.2014 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Intelektuální hodokvas pracující však primárně s tím, co je umělcům bližší, totiž s emocemi, inscenace, v níž si "to své" může najít téměř každý. Poselství textu je kluzkým úhořem, jenž do samého konce divákovi uniká v kalných vodách hutných dialogů, přičemž cestou obsáhne diskusi na téma "co je to umění". Připočtěte strhující výkon Miroslava Etzlera, s nímž vcelku zdatně drží krok Martin Kraus, a je tu počin, který si dost možná najde místo v úvahách o příští výroční anketě.
Iva Bryndová 80 %
6.3.2014 | 604 hodnocení
+ souhlasím
85%
Ta hra je v podstatě jen dialog. Několik dialogů, jeden za druhým, z každého čiší energie, napětí, vášeň... Je to hádka za hádkou a hovor za hovorem.
Výborné výkony a temná, hutná atmosféra.
Ta hra je v podstatě jen dialog. Několik dialogů, jeden za druhým, z každého čiší energie, napětí, vášeň... Je to hádka za hádkou a hovor za hovorem.
Výborné výkony a temná, hutná atmosféra.
Pavel Širmer 80 %
29.1.2014 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
75%. Hra je dobrým příspěvkem k mnohokrát zpracovanému tématu hranic mezi uměleckostí a komercí. Propracovaně zachycená proměna vztahu věhlasného výtvarníka a jeho mladého asistenta, překvapivá pointa a závěr. Aby divák pochopil polemiky o umění, je nucen pečlivě naslouchat a přemýšlet. Ale stojí to za to! Režisér V. Polesný hru uchopil zdařile a (po několika rozporuplných experimentech) konečně realizoval pro něho vhodný text. Výborný M. Etzler roli obsáhl. Na projevu M. Krause sice byla trochu patrná malá zkušenost s úkoly podobného rozsahu a náročnosti, ale byl Etzlerovi dobrým partnerem.
Jiří Landa 70 %
22.1.2014 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Děj je situován do období, kdy malíř Rothko podepsal smlouvu s restaurací Four Seasons na dodání čtyřiceti svých pláten. Tímto činem se v umělcově složitém nitru ještě více rozhoří boj o to, zda má svá díla prezentovat současné konzumní společnosti, když ji snobsky zajímá spíš jen jeho jméno. M. Etzler v roli malíře a M. Kraus coby pomocník Ken sugestivním způsobem zpracovávají pohled dvou věkově odlišných mužů na různou tématiku. Jejich dialogy často přecházející v hádky působí věrohodně, oba herci si na jevišti očividně rozumí. A upozornění na závěr: Nejedná se o pseudointelektuální hru!
Tereza Szkatulová 80 %
5.1.2014 | 28 hodnocení
(+1)
Kouřem prosycený vzduch, temnota a napětí ve výtvarném ateliéru velkého umělce jsou opojnými vlastnostmi celého představení. Chytrá, moc chytrá hra v kombinaci s neotřesitelnou hereckou kázní… Dynamický dialog, který pohltí. Jste součástí sporu a větu po větě odhalujete jeho hluboký význam. Zapomeňte na intelektuální odpočinek a hledejte metaforu v každé replice. Sdělení hry je jasné i laikovi v oboru malířského umění, základní znalost tvorby Rothka i jeho současníků vám ale rozhodně neuškodí.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Nikki123 30 %
31.7.2018 | 173 hodnocení
+ souhlasím
Téma představení mě vůbec nezaujalo, i když se hrálo bez přestávky, tak měla jsem se musela přemoct, abych neodešla dříve.
Vaklav 70 %
13.1.2018 | 282 hodnocení
+ souhlasím
74,99% - Velmi zajímavá hra, pěkné výkony obou pánů herců. Více mě zaujal M. Etzler, kterému jsem chvílemi až visel na rtech.
Nejdu však až na 80%, protože mi občas přišlo, že by se dalo s reakcemi postav naložit jinak - místo hluku bych přeřadil na nižší stupeň (hlavně u M. Krause), nicméně, třeba to tak má být - ať tak či tak - vřele doporučuji.
Nejdu však až na 80%, protože mi občas přišlo, že by se dalo s reakcemi postav naložit jinak - místo hluku bych přeřadil na nižší stupeň (hlavně u M. Krause), nicméně, třeba to tak má být - ať tak či tak - vřele doporučuji.
Natalie 80 %
25.12.2017 | 20 hodnocení
+ souhlasím
I laik v oblasti výtvarného umění si hru užije, nicméně pro osoby z oboru má další rozměry.
Bourac iluzi 100 %
11.10.2017 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Divadlo divadlo divadlo. Skvely text. Skvele vykony. Divadlo.
EliAn 80 %
5.10.2017 | 44 hodnocení
+ souhlasím
75% Jak kdyby se z toho dalo vytěžit malinko víc. Ale určitě dobrý.
Denisa H. 90 %
14.6.2017 | 385 hodnocení
+ souhlasím
85 %. Že dané oblasti nerozumím, nevyhledávám ji, ještě neznamená, že na ni nemohu vyrazit do divadla. A že z něj musím odcházet zklamaná až otrávená. Ne, přesně naopak, Sudí A Studia Rubín a nebo právě Červená budiž toho příkladem. Hra si mou pozornost získala během pár prvních minut a neztratila ji do konce. Myslím, že hodně se o to zasloužilo nepřesycení inscenace příliš velkým množstvím filozofie. Je jí tam akorát, co lze vnímat a hlavně o řečeném stihnout i přemýšlet. A samozřejmě, největší zásluhy má M. Etzler. M. Kraus drobně pokulhává, maličko mě jeho výkon rušil...
Michkyse 70 %
17.5.2017 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Velmi pěkné představení, skvělé výkony obou hlavních protagonistů Miroslava Etzlera a Martina Krause. Zároveň velmi osvěžující pohled na umění, pravdu, vlastní postoje a schopnost změnit názor a pokusit se vymanit ve své výjimečnosti ze svodů tohoto světa. Snad jen trochu mi vadily v závěru Rothovy promluvy, kde se obsah už často opakuje, ale to je spíše problém napsané hry, nikoliv představení, které patří rozhodně k nejlepším v Řeznické.
Ramgad 90 %
4.2.2017 | 62 hodnocení
+ souhlasím
Přesvědčivé výkony obou herců a velmi nápaditá scéna. Není, co dodat. Skvělé představení.
Monulinka 90 %
30.12.2016 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Toto filozofování i hádání o malířích, umění obecně i samotném životě určitě dokáže strhnout i méně zasvěceného diváka. Komorní dramata v Řeznické mě moc baví, i tento příběh je hutný a naprosto pohltí. Inscenaci pomáhá i samotný prostor divadla a práce se světlem. Nejsem zrovna fanynkou ani jednoho z herců, ale jejich souhra byla výborná, skvělý herecký výkon M. Etzlera se mi vryl hluboce do paměti. (24.10.2016)
Michvon 80 %
24.11.2016 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Hra přímo stvořená pro tak malý, intimní prostor, jako je Divadlo v Řeznické. Oba herci velmi přesvědčiví, téma zajímavé.
Mart 70 %
14.4.2016 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Pěkné, zajímavé, ale v Řeznické je to pořád stejně. Vedro, nečíslují sedačky, nepohodlné - prostě to bere kus zážitku. Ale stojí za vidění, rozhodně.
Hana.kubikova 70 %
14.4.2016 | 52 hodnocení
+ souhlasím
Vcelku povedené a ještě navíc edukativní představení:-)
Raviolka 70 %
9.4.2016 | 30 hodnocení
+ souhlasím
Výborné výkony obou protagonistů, zajímavé téma a povedená scéna.
Lovin 90 %
8.4.2016 | 277 hodnocení
+ souhlasím
Velice působivé, moudré, plné velkých myšlenek. Naprosto skvělé herecké výkony obou mužů.
Pid 80 %
26.11.2015 | 22 hodnocení
+ souhlasím
Výborný Etzler dokazuje, že není jen seriálový herec, překvapivě dobrý je i jindy "prkenný" Kraus.
Wild 80 %
27.5.2015 | 24 hodnocení
+ souhlasím
Výborné herecké výkony. Pro mě i poučné dozvědět se něco o malířích 20 století :))
Luciferie 50 %
29.11.2014 | 134 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé (ikdyž zatím nejslabší, co jsem v Řeznické viděla), lehce ponuré představení. Moc se mi líbil hlavně M. Kraus.
Teejay 70 %
1.10.2014 | 66 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Expresivní každým coulem. Přežívali to, co hráli.
Bitva názorů dvou generací a myšlenkových proudů, skvěle zahrána i sehrána touto dvojicí.
Bitva názorů dvou generací a myšlenkových proudů, skvěle zahrána i sehrána touto dvojicí.
Fugasek 90 %
17.9.2014 | 7 hodnocení
+ souhlasím
Od zkušeného pana Etzlera jsem očekávala výkon, je to přeci jenom zkušený bard, a také mě nezklamal,ale moc mě překvapil mladý pan Kraus. Jeho výkon mě přesvědčil, že pod dobrým vedením pana režiséra,se schopnosti herce znásobí.Celé představení mělo napětí. Doporučuji návštěvu tohoto divadla!
Hannah21 90 %
5.6.2014 | 159 hodnocení
+ souhlasím
Velmi zajímavá hra, skvělé herecké výkony obou pánů. Od začátku do konce se nenudíte a jen s napětím čekáte, jak dopadne souboj dvou generací. Nádhera!
Janis 70 %
6.5.2014 | 293 hodnocení
+ souhlasím
75%
Na pozadí známé historky o Rothkovi vystavěl autor dialogickou hru, v níž se postupně vynořuje hl. téma: otázka vnitřní svobody umělce a význam jejího udržení.
Rothko s diváky řeší dilema, nakolik smí převážit komerční stránka umění nad faktickou svobodou umělce, nad autenticitou jeho tvorby. Jak právě to, že sám dílem ustoupí finanční otázce a přijme módnost, snobské ikonizování (svého) umění, zpětně ovlivní resp. poníží obsah díla, změní jeho vyznění, pravdivost, sdělení, sílu.
Jak případné téma pro naše současné hypotékou se zaklínající herce!
Herecky vydařené a vůbec: dobrá práce.
Na pozadí známé historky o Rothkovi vystavěl autor dialogickou hru, v níž se postupně vynořuje hl. téma: otázka vnitřní svobody umělce a význam jejího udržení.
Rothko s diváky řeší dilema, nakolik smí převážit komerční stránka umění nad faktickou svobodou umělce, nad autenticitou jeho tvorby. Jak právě to, že sám dílem ustoupí finanční otázce a přijme módnost, snobské ikonizování (svého) umění, zpětně ovlivní resp. poníží obsah díla, změní jeho vyznění, pravdivost, sdělení, sílu.
Jak případné téma pro naše současné hypotékou se zaklínající herce!
Herecky vydařené a vůbec: dobrá práce.
Milan 80 %
26.2.2014 | 52 hodnocení
+ souhlasím
Úžasná hra se skvělými dialogy a výbornými hereckými výkony.
Luciee 100 %
4.10.2016 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Naprosto fascinující představení podané strhujícím způsobem oběma hereckými osobnostmi. Poutavý příběh vás vtáhne do děje od první vteřiny a nedýchátě až do chvíle, kdy se v sále rozsvití.
To nejlepší, co se dá poslední dobou na prknech vidět. A čím víckrát, tím lépe. Geniální. Děkuji!
To nejlepší, co se dá poslední dobou na prknech vidět. A čím víckrát, tím lépe. Geniální. Děkuji!
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.