Divadlo pod Palmovkou [velká scéna]
libreto: Karel Sabina
hudba: Bedřich Smetana
Prodaná nevěsta
Premiéra: 9.12.2023 | 1:05x
Úprava: Jakub Krofta, Iva Klestilová. Dramaturgie: Iva Klestilová. Výprava: Matylda Kotlińská. Hudební spolupráce: Ivan Acher, Martin Konvička. Hudební nastudování: Martin Rada. Choreografie: Milana Czarnik. Režie: Jakub Krofta.
Pavla Gajdošíková, Jaroslav Blažek, Barbora Kubátová, Martin Němec, Jakub Albrecht, Hana Seidlová, Radek Valenta, Ivana Wojtylová, Ivan Jiřík, Dagmar Soukupová, Tomáš Dianiška (původně Martin Hruška), Tomáš Vardan (původně Tomáš Dianiška), Václav Vostarek...
Nejslavnější česká hudební komedie o tom, jak nepřijít o peníze, ale ani o milovanou Mařenku a o jedné geniální léčce. Dokonalý obraz české vesnice a české povahy. Pozdější opera měla předchůdce v „singspielu“, tedy hře se zpěvy, k níž se inscenace v mnohém vrací a dostává nový hudební kabát. Do vsi přijíždí pouť, všichni se veselí, všichni jsou šťastni. Jen Mařenka se trápí. Má si vzít ženicha, kterého nemiluje. Mařenčin milý Jeník ji utěšuje, že jejich věrná láska překoná všechny nástrahy. Kecal ale chce za každou cenu dojednat svatbu Mařenky s koktavým a hloupým Vaškem. Jeník mezitím uzavře geniální smlouvu...
Hodnocení inscenace
Redakce
52 %
Uživatelé
64 %
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 60 %
Pavel Širmer 40 %
Iva Bryndová 70 %
Helena Grégrová 40 %
Jiří Landa 40 %
Jan Pařízek 60 %
Lukáš Dubský 60 %
Pavel Širmer 40 %
Iva Bryndová 70 %
Helena Grégrová 40 %
Jiří Landa 40 %
Jan Pařízek 60 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
21.1. | Út | 19:00 | |||
13.2. | Čt | 19:00 |
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (22)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 60 %
30.6.2024 | 1210 hodnocení
+ souhlasím
Taková divadelní jednohubka, která během hodinky odvypráví příběh Smetanovy opery. Zaujmou kostýmy a projekce, herecky se mi líbili P.Gajdošíková a J.Blažek. Postupem času ale invence ubývá, nezachrání to ani docela nezvykle pojatý závěr.
Pavel Širmer 40 %
18.4.2024 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Smetanova opera, resp. její původní verze označovaná jako „singspiel“, doznala pro inscenaci Divadla pod Palmovkou zdařilé hudební úpravy I. Achera a M. Konvičky, která se v kvalitním hudebním a pěveckém nastudování neztratila. Formálně efektní jsou i výprava a náročné projekce. Herci kromě zpěvu dovedně postavy posouvají i parodují. Snaha o ironický škleb a relativizování se dá vypozorovat, jednotlivé změny v charakterech se však příliš nedaří přenášet i do situací, v nichž je těžké nalézat smysl, proč jsou hrány právě tímto způsobem. Prvotní nápad se brzy po začátku vyčerpá a krátká inscenace podstatnou část představení nudí.
Iva Bryndová 70 %
6.3.2024 | 605 hodnocení
+ souhlasím
75% - Hravá inscenace s výraznou stylizací výtvarnou i hereckou působí značnou dobu převážně komicky, zpočátku dokonce mile, místy až bláznivě, aby následně dodala tak osobité a vlastně drsné - krajně nepohádkové - vyznění závěru, že ještě hodnou dobu od zhlédnutí velmi rezonuje. (více v článku na blogu)
Helena Grégrová 40 %
18.12.2023 | 1725 hodnocení
+ souhlasím
45 %. Mód jakéhosi satirického políčku směrem k té naší pověstné české nátuře trpí v inscenaci DpP na zbytečně přehnaně posílené (v několika okamžicích až přepálené) zobrazení negativních vlastností jednotlivých postav. V úvodu slibně naznačená hravost se postupně kamsi vytrácí, místy převážena dojem jisté těžkopádnosti. Oceňuji kvalitní pěveckou stránku napříč celým obsazením, obzvláště mě zaujala Mařenka Pavly Gajdošíkové. Použité projekce efektně zaplňují scénu, ale působí žel poněkud laciným dojmem. Byť to vše trvá jen 65 minut, cestou z hlediště jsem si v duchu úlevně zanotovala: "Proč bychom se netěšili, když nám pánbůh konec dal."
Jiří Landa 40 %
15.12.2023 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Svérázná groteskní interpretace původní „singspielové“ verze Smetanovy opery na libreto K. Sabiny. Soubor se vizi J. Krofty podvolil, víceméně každý z herců precizně vytvořil figuru, jež souzněla s režijní koncepcí. Nejsem si ovšem jistý, zda právě tento inscenační klíč je nosný a hlavně smysluplný. Nejvíc mám v tomto směru pochybnosti o výkladu postavy Jeníka (o Vaškovi nemluvě). Oceňuji velmi dobré hudební nastudování, výtvarnou složku inscenace a práci s projekcí. Trošku se však zamýšlím nad dramaturgickou volbou titulu, vyjma blížícího se Smetanova výročí mě jiný důvod k uvedení nenapadá. Pětašedesátiminutová inscenace mě minula.
Jan Pařízek 60 %
11.12.2023 | 930 hodnocení
+ souhlasím
Rozhodně zvláštní pojetí, po kterém ve mě zůstávají značně smíšené pocity. Je to taková Prodaná nevěsta jakoby viděna z rychlíku. Uteče, nenudí, obsahuje řadu krásných pěveckých pasáží a také vtipných momentů. Často tedy hlavou běží i to, zda je to myšleno jako parodie či nikoli, ale budiž. Nicméně v té rychlosti ani není prostor vytvořit si k postavám jakýkoli větší vztah a vybudovat nějaké silnější emoce. V závěru toho tedy příliš nezůstává. Přesto pochvala za pěkné kostýmy a též zajímavé projekce. Potlesk zaslouží také dobré herecké výkony, hlavně u B. Kubátové, P. Gajdošíkové a J. Blažka.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
HMLT 90 %
6.11.2024 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Překrásná inscenace jak na pohled, tak i na poslech. Nádherné kostýmy, originálně zpracovaná hudba a především opravdu kvalitní herecké výkony. Mě nejvíce zaujala Bára Kubátová, která si v představení mj. střihla několik piv na ex. Cením a musím vidět znovu! Jediné mínus má tato inscenace v tom, že je příliš krátká, proto 90 %. Ráda bych se na to celé koukala déle, protože je to fakt zážitek!
Snekac 90 %
24.6.2024 | 325 hodnocení
+ souhlasím
Jen škoda, že to je taková jednohubka. Moderní zpracování mě bavilo, projekce originální!
Babitch 80 %
30.5.2024 | 83 hodnocení
+ souhlasím
To muselo dát práce a přitom taková blbost... :-D Bavilo moc!
Michal1982 50 %
2.2.2024 | 173 hodnocení
+ souhlasím
Pročpak to proč potvůrko podivná aneb co tím chtěl pan režisér říct? Jako hodinový trailer na Prodanou nevěstu vpořádku. Dokonce jsem se i zasmál. Pavla, Bára, Jarda, Kuba= výborní ?jestli to byla výzva Tik Toku, tak se povedla ?ale teď se již těším na Prodanou nevěstu celovečerní(Tomáš Dianiška by to zmáknul levou zadní nebo ne?).
Janinka123 70 %
29.12.2023 | 171 hodnocení
+ souhlasím
Takový rychlý výcuc k maturitě, na který se ale dobře dívalo i poslouchalo. Bavila mě hlavně Kecalová Barbory Kubátové. Jsem ráda, že se Pod Palmovku opět vrátil zpěv. Ale oběcně si radši v divadle posedím déle než hodinu.
TerJan 40 %
19.12.2023 | 60 hodnocení
+ souhlasím
Proč. To je hlavní slovo, co mi celou dobu běželo hlavou. Proč chce Palmovka dělat tohle? A proč takhle? Když využívá 3D projekci, proč nemá nějakou přidanou hodnotu k tomu, co se právě odehrává na scéně (kromě asi dvou míst)? Nemám posvátnou úctu ke klasice, ať si je Vašek retardovaný, Jeník na mol a Mícha kašpar, co je rád, že se zbaví zbouchnuté dcery. Ale výsledný dojem je fraška, kterou spojuje jen to, že postavy v jednotlivých obrazech mají stejné kostýmy. Díky aspoň za krátkou stopáž. Jediné, proč to vidět, je Kecalová Báry Kubátové.
Braddy 60 %
11.12.2023 | 255 hodnocení
+ souhlasím
Tvůrcům díky za fintu s Kecalem. Barbora Kubátová opět nezklamala a v podstatě táhne celou inscenaci.
Studený Čumáček 60 %
9.12.2023 | 435 hodnocení
+ souhlasím
generálka
Má osobní náklonnost k opeře je lehká. To je v podstatě výhoda, protože Prodaná nevěsta vznikla jako Singspiel, až později přibyly ty okrasy kolem. Takže mě těší, že Mařenka je jen jedna, Jeník není zralý čtyřicátník a paní Kecalová je...se už nějak vsákne. P. Gajdošíková (Mařenka) má téměř dokonalou manýru a Jeník (J. Blažek) vypadá k světu a zpívá mu to. Také sbory zní dobře, ale to je tak asi všechno. Není to parodie, poklona Smetanovi, lehoučké připomenutí ochotnických začátků českého divadla, je to tak nějak všecko a nic. Dobře, tak si to zkusili, ale...asi to skončí jako školní představení. Škoda, potenciál tu byl.
Má osobní náklonnost k opeře je lehká. To je v podstatě výhoda, protože Prodaná nevěsta vznikla jako Singspiel, až později přibyly ty okrasy kolem. Takže mě těší, že Mařenka je jen jedna, Jeník není zralý čtyřicátník a paní Kecalová je...se už nějak vsákne. P. Gajdošíková (Mařenka) má téměř dokonalou manýru a Jeník (J. Blažek) vypadá k světu a zpívá mu to. Také sbory zní dobře, ale to je tak asi všechno. Není to parodie, poklona Smetanovi, lehoučké připomenutí ochotnických začátků českého divadla, je to tak nějak všecko a nic. Dobře, tak si to zkusili, ale...asi to skončí jako školní představení. Škoda, potenciál tu byl.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.