Divadlo Na zábradlí [hlavní scéna]
Honoré de Balzac, Jan Mikulášek
Ztracené iluze
Premiéra: 3.9.2021 | 3:00
předpremiéry od června 2021
předpremiéry od června 2021
Překlad románu: Stanislav Jirsa. Dramaturgie: Dora Viceníková. Výprava: Marek Cpin. Hudební spolupráce: Jan Mikulášek, Vojtěch Vondráček. Režie: Jan Mikulášek.
Vojtěch Vondráček, Kateřina Císařová, Petra Bučková, Robert Mikluš, Miloslav König, Jana Plodková, Barbora Bočková / Jindřiška Dudziaková, Magdaléna Sidonová / Petr Čtvrtníček, Jiří Černý, Jakub Žáček (alternoval také Jiří Vyorálek), Ondřej Jiráček / Michal Bednář, Dita Kaplanová...
Dramatizace klasického románu, který nahlíží na společnost s kritickým odstupem. Lucien Chardon, nadaný básník z maloměsta, touží prorazit v Paříži. První rozčarování zažije ve chvíli, kdy zjistí, že důležitější než talent jsou pro dráhu spisovatele společenské kontakty a peníze...
Termíny představení
Volby
Hodnocení (32)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 60 %
12.2.2024 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
65%. Pro režiséra J. Mikuláška je příznačné výrazně stylizované divadlo a pro dramatizaci Balzacova rozsáhlého románu je takový přístup možný. Vizi se však podařilo naplnit jen částečně. První scény vzbudí velká očekávání, každá věta a každé gesto jsou pointovány s přesným smyslem a podtextem. S postupem děje se takové přesnosti daří dosáhnout jen v určitých obrazech, převážně těch, v nichž se řeší Lucienovy vztahy s ženami. Vypovídací schopnost některých scén z redakce a souvisejících prostředí občas vázne, krácení by bylo ku prospěchu. Silný herecký soubor režijní koncepci dobře slouží. Významným kladem je i scénografie M. Cpina.
Lukáš Dubský 60 %
18.9.2021 | 1213 hodnocení
+ souhlasím
Režiséru Mikuláškovi se podařilo zajímavě převést na divadelní prkna příběh Luciena Chardona (v přesném podání V.Vondráčka), který se z naivního mladíka stává nebezpečným oportunistou, aby nakonec opět skončil na dně lidské společnosti. Vývoj postavy a její cesta jsou zpracovány zajímavě. Méně už se ovšem podařila aktualizace společenského ovzduší, které zůstalo poněkud uvězněné v době Balzacova románu a souvztažnost k dnešním dnům je problematická. Drobné zkrácení by inscenaci prospělo.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Loutkářka79 100 %
8.12.2024 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Nejlepší představení které jsme za poslední dobu viděla
Jih 80 %
22.2.2024 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Výborný kus hostující na Divadelním světě Brno, který až na 80% vytáhl bezkonkurenční Vojtěch Vondráček.
Natalieo 80 %
4.5.2023 | 14 hodnocení
+ souhlasím
Představení jako ušité pro V. Vondráčka- super herecký výkon. Bála jsem se nudné adaptace, ale mně to sedlo. Vůbec mi to nepřišlo dlouhé. 80% pro zajímavé a neprvoplánové zpracování, trefné kostýmy a perfektně sladěnou hudbu. Milé překvapení byl i M. Bednář
Miroslavkoblizek 50 %
20.4.2023 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Herci se málem sedřeli z kůže. Jako téměř vždy v DNz výborné výkony. Nicméně z předlohy se příliš vyždímat nepodařilo. Nepochopil jsem, proč se tvůrci pro tuto látku rozhodli a co inscenací chtěli říct. Výsledkem jsou poměrně klišovitá a banální sdělení o médiích a společnosti. Na standard režiséra i divadla podprůměr.
Jakub Vladimír 70 %
21.3.2023 | 20 hodnocení
+ souhlasím
Skvělá inscenace, jejíž největší nevýhodou je její stopáž.
Gimli35 70 %
13.12.2021 | 320 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Přehnaná expresivita ve spojení s úmornou délkou bohužel poněkud tlumí výpověď povedené dramatizace. Je to velká škoda, protože Balzacův text dobře funguje i dnes (bez potřeby Mikuláškových doplňkových aktualizací, jakými jsou např. reportérské vstupy ze zvukového záznamu) a témata jako nerovnost, ageismus či zapomínání na důsledky zásadních životních kroků jsou silně aktuální/nadčasová. Kromě V. Vondráčka, podávajícího až dechberoucí výkon, zaujme především sarkastický Dauriat J. Žáčka, nejednoznačný M. König coby D'Arthez nebo M. Sidonová, suverénně si počínající v mužské roli Finota.
Jerman 70 %
31.10.2021 | 137 hodnocení
+ souhlasím
Osmisetstránkovou literární předlohu Mikulášek převedl do tříhodinové inscenace s epickou dějovou linkou v blíže neurčené době. Inscenace s originelním ale srozumitelným režijním vedením má spád, výrazné herecké výkony, především velká příležitost pro V. Vondráčka v hlavní roli. Oceňuji jednoduchou originelni Cpínovu scénu tvořenou umělohmotnými závěsy a zdařilý Mikuláškův výběr doprovodné hudby. Vytknout lze pouze, že přenesení Balsacova textu v čase s aktualizacemi ze současnosti je místy diskutabilní, svět kultury a médií je oproti 19 století hodně odlišný.
Čiko 60 %
29.10.2021 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
65% Problémová inscenace, jejíž nastudování zůstává i pro mě nedotažené. Dobrý výkon Vojtěcha Vobdráčka. Je patrné, co chce autor hrou říci. Jednotlivec nemusí být strůjcem svého štěstí, ale ani svého neštéstí. Vnějsí okolnosti zkrátka příliš neovlivníte. Lehce nadprůměrná inscenace u které jsem měl navíc problém, do kterého doby ji v tomto zpracování zařadit.
BarboraSalome 60 %
27.9.2021 | 63 hodnocení
+ souhlasím
Souhlasím, představení zůstalo na půl cestě. Od Zábradlí čekám víc. Herecké výkony skvělé, ale celkové uchopení inscenace jaksi pokulhává.
Vladimír Rogalewicz 90 %
16.9.2021 | 825 hodnocení
+ souhlasím
Další skvělá dramatizace Jana Mikuláška. Již tradičně excelentní soubor (v popředí exceluje Vojtěch Vondráček a nutno vyzdvihnout Jiřího Vyorálka, který dnes na poslední chvíli skvěle zastoupil Jakuba Žáčka). Scéna je na Marka Cpina hodně střídmá (Marku, kde berete ty autentické předměty ze 60. a 70. let - tentokrát baterii světel, jindy třeba dobové tapety), vynahradil si to ale opulentními kostýmy.
Karel1964 60 %
15.9.2021 | 94 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Bylo to podivné... Na Zábradlí rádi experimentují a je to dobře. Ale tohle představení je rozporuplné. Na jednu stranu herci, kteří hrají opravdu dobře, především páni Vondráček, Žáček a Mikluš.
Na druhé straně to celé nějak nedrží pohromadě. Balzacův text je přenesen do současnosti, ale jen formálně. Pořád se řeší titul hlavního hrdiny, umírá se na zápal plic, protože není na doktora... Takové na půl cesty. Nedotažené.
Takže celkově jsem z představení měl smíšené pocity.
Na druhé straně to celé nějak nedrží pohromadě. Balzacův text je přenesen do současnosti, ale jen formálně. Pořád se řeší titul hlavního hrdiny, umírá se na zápal plic, protože není na doktora... Takové na půl cesty. Nedotažené.
Takže celkově jsem z představení měl smíšené pocity.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.