Divadlo Komedie
Peter Handke
Spílání publiku 2010
Premiéra: 10.9.2010 | 1:25x
Překlad: Jitka Bodláková, Dušan D. Pařízek. Kostýmy: Kamila Polívková. Scéna a režie: Dušan D. Pařízek.
Poslední uvedení: červenec 2012.
Poslední uvedení: červenec 2012.
„Mluvená komedie“, jejímž cílem není samotné spílání, respektive velkolepý verbální útok, kterým hra vrcholí, nýbrž zkoumání funkce divadla ve společnosti, pro kterou vzniká.
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
78 %
Uživatelé
81 %
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 70 %
Lukáš Holubec 80 %
Michal Novák 80 %
Helena Grégrová 90 %
Kateřina Jírová 80 %
Šárka Schmarczová 70 %
Lukáš Brychta 60 %
Jan Pařízek 70 %
Jiří Koula 90 %
Pavel Širmer 90 %
Jiří Landa 80 %
Lukáš Dubský 70 %
Lukáš Holubec 80 %
Michal Novák 80 %
Helena Grégrová 90 %
Kateřina Jírová 80 %
Šárka Schmarczová 70 %
Lukáš Brychta 60 %
Jan Pařízek 70 %
Jiří Koula 90 %
Pavel Širmer 90 %
Jiří Landa 80 %
Volby
Hodnocení (47)
HODNOCENÍ REDAKCE
Kateřina Jírová 80 %
15.7.2012 | 348 hodnocení
+ souhlasím
Hluboce psychologické a zároveň vysoce dramatické. Urychlený odchod vedení DNZ a ND z hlediště je toho důkazem. (více v článku na blogu)
Jan Pařízek 70 %
16.11.2010 | 930 hodnocení
+ souhlasím
Tato hra opravdu není jen tak pro někoho a kdo se na ní vypraví musí se připravit na trochu jiný zážitek než z klasického divadla.
Přesto v rámci dané myšlenky je tato hra zpracovaná velmi dobře. Herecké výkony všech představitelů jsou též prakticky bez chyby. Nemohu říci, že bych se "bavil" celou dobu, ale rozhodně jsem odcházel spokojený.
Co mi ale vadilo více byly reakce některých lidí z publika, kteří se smáli snad by při každé replice herců, případně měli nevhodné poznámky. Při takovéto hře to lze pochopit, přesto to nepotěší.
Přesto v rámci dané myšlenky je tato hra zpracovaná velmi dobře. Herecké výkony všech představitelů jsou též prakticky bez chyby. Nemohu říci, že bych se "bavil" celou dobu, ale rozhodně jsem odcházel spokojený.
Co mi ale vadilo více byly reakce některých lidí z publika, kteří se smáli snad by při každé replice herců, případně měli nevhodné poznámky. Při takovéto hře to lze pochopit, přesto to nepotěší.
Jiří Koula 90 %
23.9.2010 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Hodnotit tuto hru znamená do značné míry bilancovat vlastní vztah k divadlu. S přihlédnutím k "technickým" aspektům divadla za současného odpoutání se od prvků, podle nichž si divák utváří názor na "obvyklou" hru, dávám 80 procent, přičemž přiznávám, že dvakrát pět procent je čistě pudových za "Gabulčino" entrée.
Edit: Po druhém zhlédnutí o dva roky později nemůžu jinak než své hodnocení zvýšit na 85% bez ohledu na to, kolik kdo čeho ukázal.
Edit: Po druhém zhlédnutí o dva roky později nemůžu jinak než své hodnocení zvýšit na 85% bez ohledu na to, kolik kdo čeho ukázal.
Pavel Širmer 90 %
20.9.2010 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Myšlenky kdysi skandální hry možná už dnes nevyznívají tak „objevně“, ale jsou nadčasové a rozhodně si je neškodí připomenout. Při vzpomínce na všemožné kýčovité a podprůměrné produkce si uvědomíme, jak Handke trefně charakterizoval nešvary divadelních tvůrců i přístupu diváků. Režisér (spolu s tvůrčím a hereckým týmem) hru zdařile aktualizoval, „trefili se hřebíkem na hlavičku“. Před prací inscenačního týmu se skláním. Pro mě jedna z nejzajímavějších inscenací, jakou jsem v posledních letech v českém divadle viděl.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Lu.Ptá.K. 100 %
6.5.2022 | 22 hodnocení
+ souhlasím
Výborné!
Výborné!
Výborné!
Tahle cesta vede přesně tam, kam se chci dostat, když jdu do divadla...
Výborné!
Výborné!
Výborné!
Tahle cesta vede přesně tam, kam se chci dostat, když jdu do divadla...
Výborné!
Studený Čumáček 80 %
14.1.2021 | 435 hodnocení
+ souhlasím
záznam
Německý-dlouhý-starý. Ahóój a Synfonietta, teorie moderního divadla a průřez teorií herectví od Stanislavského až po...zde doplnit nějaké to současné jméno. Hlavně nezobrazovat, neprožívat. I být je v podstatě proti duchu hry. Jenže oni bytostně jsou, a náramně prožívají, když si přeberou text, nebo se honem nedostanou ke slovu. A zobrazují všechny nectnosti herců a také režisérů a kritiků. Jen to spílání jim moc nejde, na to je totiž potřeba pořádný dožer a riskovat překřiknutí je pro herce katastrofa. Ale do strupů mi vážně nikdo nikdy nenadával, a ještě tak něžně zvou na příště...
Německý-dlouhý-starý. Ahóój a Synfonietta, teorie moderního divadla a průřez teorií herectví od Stanislavského až po...zde doplnit nějaké to současné jméno. Hlavně nezobrazovat, neprožívat. I být je v podstatě proti duchu hry. Jenže oni bytostně jsou, a náramně prožívají, když si přeberou text, nebo se honem nedostanou ke slovu. A zobrazují všechny nectnosti herců a také režisérů a kritiků. Jen to spílání jim moc nejde, na to je totiž potřeba pořádný dožer a riskovat překřiknutí je pro herce katastrofa. Ale do strupů mi vážně nikdo nikdy nenadával, a ještě tak něžně zvou na příště...
Falos 70 %
2.5.2012 | 224 hodnocení
+ souhlasím
uzasnej standa majer, martin pechlat ve srovnani s nim slabej
Vladimír Rogalewicz 60 %
14.4.2011 | 824 hodnocení
+ souhlasím
Tato hra časem ztrácí náboj.Co bylo před 45 lety objevné, to dnes již nepřekvapuje.Inscenace je navíc mnohem méně soustředěná než představení Burgtheateru, které Praha viděla v prvním ročníku Festivalu německého divadla.Zejména v závěrečné části (nadávání publiku) zůstali herci pouhými interprety, kteří přeříkávali naučený text.Prolomit hranici mezi jevištěm a hledištěm a vtáhnout diváky do hry natolik, že by toto spílání skutečně vztáhli na sebe, se rozhodně nepodařilo.Postmoderní dodatek do děkovačky byl už ze zcela jiného kusu.
Reona 80 %
2.10.2010 | 60 hodnocení
+ souhlasím
Po derniéře si musím posypat hlavu popelem a hodnocení zvednout z 50 na 84,99%. Královsky jsem se bavila, dokonce až do té míry, že na mě nepadl sentiment z loučení. Škoda, no...
Ryhop 60 %
24.9.2010 | 145 hodnocení
+ souhlasím
Bavil jsem se, to nemohu říct. Ale jinak to byla spíš typická frustrační kompozice, střídající prvek očekávání a prvek zklamání, kdy očekávaný přesah jednoduše nepřišel. Chyba byla asi do značný míry na mojí straně, kdy se mě pár věcí prostě nedotklo tak, jak mělo, a nepochopil jsem, co jsem asi pochopit měl. Ale vlastní spílání jsem si vážně užil a docela rád bych si to zkusil i v roli spílajícího.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.