Divadlo Kalich [činohra]
<< Pár vyvolených | S pravdou ven >>
Mark Haddon, Simon Stephens
Podivný případ se psem
Premiéra: 12.5.2015 | 2:35
Překlad: Jiří Josek. Výprava: Adriana Černá. Hudba: Petr Kaláb. Režie: SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský).
Poslední uvedení: rok 2019.
Poslední uvedení: rok 2019.
Jan Cina, Simona Babčáková / Kristýna Frejová, Marek Daniel, Hana Vagnerová / Eliška Křenková / Markéta Stehlíková, Petr Vančura, Zuzana Stavná
Adaptace známého a ceněného románu současného britského autora. Patnáctiletý Christopher je matematický génius, ale také autista, který příliš nerozumí okolnímu světu ani lidem, nerad opouští svůj byt a nesnáší, když se ho někdo dotýká. Během zdánlivě nevinného vyšetřování vraždy sousedčina psa rozkryje docela jinou záhadu, která mu zásadně promluví do života...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
55 %
Uživatelé
64 %
kontroverzní inscenace (508.)
Hodnocení redakce
Jiří Koula 70 %
Iva Bryndová 70 %
Helena Grégrová 50 %
Lukáš Holubec 40 %
Jan Pařízek 60 %
Jiří Landa 50 %
Pavel Širmer 40 %
Michal Novák 60 %
Jiří Koula 70 %
Iva Bryndová 70 %
Helena Grégrová 50 %
Lukáš Holubec 40 %
Jan Pařízek 60 %
Jiří Landa 50 %
Pavel Širmer 40 %
Michal Novák 60 %
Volby
Hodnocení (52)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 70 %
30.12.2016 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
74,99 % Sečteno a podtrženo, Podivný případ se psem v Kalichu není slaďák, nad nímž byste uronili Kunderovu druhou slzu, ale poctivá inscenace, která jde vlastní nevyšlapanou cestou. A její krok je pozoruhodně jistý. Více viz blog.
Iva Bryndová 70 %
5.6.2016 | 604 hodnocení
+ souhlasím
Fakt, že jsem již před zhlédnutím téhle inscenace viděla a znala jinou, mi hlavně ze začátku hodně pomohl. Hodně mě zaujalo, v pozitivním slova smyslu, režijní pojetí Christophera a Siobhan, která za něj nejen mluví. Zaujaly i výkony J. Ciny a H. Vagnerové. Vlastně se mi podání SKUTRu líbilo, jen si nejsem jistá, nakolik bych se ztotožnila i se zlehčením a vykloubením některých scén, ať už to měl jakkoli být či nebýt režijní záměr.
Helena Grégrová 50 %
9.12.2015 | 1719 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Inscenace režijního tandemu SKUTR se pravidelně vyznačují puncem originálního konceptu, který umocňuje a obohacuje děj. V tomto případě jsem ale měla dojem, že svérázná audiovizuální forma, snažící se zobrazit svět vnímaný autistickou optikou, příběh více než méně přehlušila, neřkuli přizabila, zejména co se týká vyznění jeho dojemnějších pasáží. Škoda.
Jan Pařízek 60 %
15.9.2015 | 928 hodnocení
+ souhlasím
Neviděl jsem bohužel jiné zpracování, takže nemohu srovnat. Přesto z mého pohledu zdejší důraz na pohybově-vizuální stránku byl někdy až příliš silný. Zvláště v druhé polovině jde místy na úkor samotného příběhu. Což je škoda, neboť hra jako taková na mě působí velice dobře a její potenciál, emočně zasáhnout diváka, mi přijde určitě větší, než čeho zde bylo dosaženo. Zde si spíše zapamatuji některé choreografie. Jako třeba scéna na nádraží nebo v metru, které byly v tomto směru povedené. Po herecké stránce nijak nezklamal J. Cina a potěšila H. Vágnerová a S. Babčáková.
Jiří Landa 50 %
31.7.2015 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Režijní koncepce se na veškeré dění kolem Christophera rozhodla dívat jeho očima, takže se postavy často vyznačovaly vykloubeným chováním a jednáním. Jednalo se sice o zajímavý nápad, nicméně na jevišti nefungoval, šel proti textu a všemu, co mě na tomto příběhu oslovuje. Z Christophera se navíc stala podružná postava nepůsobící autisticky, proto mám z celku dost smíšené pocity. I když jsem chápal myšlenkové pochody režie a viděl za vším opravdu velký kus promyšlené práce (oceňuji skvělou hudbu a scénické řešení uzavřené bílé místnosti evokující Christopherův svět), nemohu hodnotit výš.
Pavel Širmer 40 %
7.7.2015 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
45%. Dramatizace má sentimentálnější ráz, což patrně SKUTRům nevyhovovalo a pokusili se o jakési „povýšení“. Inscenace se odehrávala z perspektivy hlavního hrdiny, autistického chlapce, jenž ze svého pohledu jako autista nevypadal. A lidi, které potkával (v podání Z. Stavné a P. Vančury), vnímal přeexponovaně. Logicky se jevícímu záměru se bohužel text vzpíral, dojemnost a sentiment vysloveně chyběly. Christopher bývá pro mladého herce velkou výzvou, ale v neautistickém řešení J. Cina vlastně zaujmout nemohl. Uznáníhodný pokus bohužel ve srovnání s jinými českými nastudováními prohrává.
Michal Novák 60 %
25.5.2015 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Z jiných příspěvků cítím nepochopení promyšleného režijního konceptu a vůbec nápadu, jak příběh jenom nepřevyprávět. Skutři se nesnaží „rozumět“ autismu, nahlížejí do vnitřního světa hlavní postavy a ten zobecňují s přiznanou groteskností či záměrnou jednoduchostí (ekvivalent Christopherova světa), a tu tvrdou realitu okolo v tom stejně máme jako na podnose. Skutři i v této inscenaci zúročují postupy, které si vyzkoušeli dřív, jako problematické může být vnímáno jejich skloubení s klasicky vystavěným dramatickým textem, chtělo to angažovat dramaturga.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Honza_v_botach 90 %
6.3.2020 | 40 hodnocení
+ souhlasím
(M) Výborný příběh, výborný, skvělý a neotřelý herecký výkon Jana Ciny i všech ostatních. Skvelá paní Babčáková, která musela uklidňovat publikum, které se zcela nemístně smálo. A vtipný Petr Vančura.
Mr.Schaffer 80 %
6.4.2018 | 63 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skutři se s tímto tématem velice příjemně poprali, kdy výsledkem je pro diváka zajímavý pohled na život dospívajícího autisty.
DivadelniFan 70 %
8.3.2017 | 378 hodnocení
+ souhlasím
75%
Velmi dobře zpracované skvělé představení (bravo Skútři!). Líbila se mi scéna, využití efektů (baterka, lupa, projektor, polaroid...). Fenomenální Jan Cina v hlavní roli. Klobouk dolů před tímhle klukem. Dále Simona Babčáková, která mě dojala. Děj odlehčuje jako vždy perfektní Petr Vančura.
Velmi dobře zpracované skvělé představení (bravo Skútři!). Líbila se mi scéna, využití efektů (baterka, lupa, projektor, polaroid...). Fenomenální Jan Cina v hlavní roli. Klobouk dolů před tímhle klukem. Dále Simona Babčáková, která mě dojala. Děj odlehčuje jako vždy perfektní Petr Vančura.
Michkyse 70 %
8.3.2017 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Velice zajímavé zpracování, které vás donutí k zamyšlení a neodcházíte z představení s úplně lehkou hlavou... Funkčně uzpůsobená scéna, velmi výrazné herecké výkony v čele s Janem Cinou, výborní byli také Marek Daniel a Simona Babčáková.
Fedorocko 30 %
5.10.2016 | 770 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
První půle naprosto špatná, nudná, nezajímavá. Druhá polovina o trošku,ale opravdu jen o trošku lepší,ovšem celkově jedno velké zklamání. Na představení jsem se těšil, herecké obsazení výborné,ale to zpracování ...
Barka 80 %
17.5.2016 | 297 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Já se s většinou hodnotících tedy neshoduji. Představení se mi velice líbilo, mělo spád, nápad, silný příběh a skvělé herce. Bylo dokonale promyšlené a přesné. Nečetla jsem knihu, ani jsem neviděla jinou inscenaci této hry, takže nemohu srovnávat, ale mám dlouholetou osobní zkušenost s prací s autistickými dětmi, což mi myslím dává právo se k viděnému vyjádřit. Jan Cina autistické chování vystihl velmi věrně, někdo tu píše, že hrál bez emocí. ANO, hrál a to je dobře! Emoce jsou přesně to, co autistům chybí, takže bych řekla, že kdo kritizuje jeho výkon, pravděpodobně autistu nikdy neviděl.85%
Sidl 40 %
9.5.2016 | 35 hodnocení
+ souhlasím
Po první polovině jsem měl našlápnuto k odchodu, ale nakonec nad představou chlazené Plzně zvítězila zvědavost a vědomí, že nudnější už to být nemůže...a jsem rád, že jsem zůstal, protože ve druhé půlce se děj zpestřil a hra začala stavět na vesměs dobrých hereckých výkonech protagonistů. Věřím, že si herci hlavně ve druhé polovině divadlo musí užívat a totálně je to myšlenkově dostane z všednodenních událostí, protože ta síla a energie byla patrná. Nebýt opravdu slabého rozjezdu dám 70%, ale jako celek to na víc než 40% bohužel není.
Luciferie 50 %
1.3.2016 | 134 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel(dík) jsem četla nejprve knížku..
Představení nebylo vyloženě špatné, ale něco mi tam chybělo.. asi děj? Resp. propojení jednotlivých "výjevů".
Co se mi líbilo moc byla E. Křenková. Její postava byla pojatá opravdu zajímavě a jednoznačně pro mě vylepšila celkový dojem ze hry. J. Cina také dobrý, ale za mě až druhý.
Mé doporučení - přečtěte si knížku a na divadlo ani nemusíte ;)
Představení nebylo vyloženě špatné, ale něco mi tam chybělo.. asi děj? Resp. propojení jednotlivých "výjevů".
Co se mi líbilo moc byla E. Křenková. Její postava byla pojatá opravdu zajímavě a jednoznačně pro mě vylepšila celkový dojem ze hry. J. Cina také dobrý, ale za mě až druhý.
Mé doporučení - přečtěte si knížku a na divadlo ani nemusíte ;)
Screamingsun 100 %
25.2.2016 | 38 hodnocení
+ souhlasím
Chvíli mi trvalo se do hry dostat, ale pak mě zcela pohltila a stálo to za to. Nápaditá scéna a originální režijní pojetí. Jan Cina podal neuvěřitelně uvěřitelný výkon, až bych skoro řekl, že zastínil ostatní. Skvělá netradiční detektivka, výborná adaptace.
Triatlet 60 %
20.2.2016 | 46 hodnocení
+ souhlasím
11.2.2016 - Kalich má smůlu, že můžu porovnávat s kladenským pojetím, které považuji skoro o 2 třídy lepší. Jedna Kladeňák Štěpán Benoni vystihl mnohem lépe Christopherovu povahu (což je základ úspěchu) a navíc pitvořící se travesti scény stejně jako kouření cigaret mi přišlo naprosto nefunkční.
Zajímavě působily pasáže, kdy si divadelníci hrály se světlem baterky, nebo vnitřní hlas v podobě Siobhan (Eliška Křenková).
Pokud divák nemá srovnání, pravděpodobně se bude líbit víc.
Ve druhé polovině jsem přistoupil na pitvoření a převleky a užil jsem si trochu víc.
Zajímavě působily pasáže, kdy si divadelníci hrály se světlem baterky, nebo vnitřní hlas v podobě Siobhan (Eliška Křenková).
Pokud divák nemá srovnání, pravděpodobně se bude líbit víc.
Ve druhé polovině jsem přistoupil na pitvoření a převleky a užil jsem si trochu víc.
Aelinwen 80 %
31.10.2015 | 14 hodnocení
+ souhlasím
2. inscenace od SKÚTRů a opět spokojenost. Pomalejší rozjezd (pár lidí i během první 1/2h odešli) a na konci už jsem hůře koncentrovala pozornost. Že je H. Vágnerová psycholožka jsem zjistila až posléze, během hry mi to nedošlo. Moc se mi líbila střídmá uzavřená scéna, z hereckých výkonů zaujal Marek Daniel. Skvělá celková atmosféra, během představení i slzička ukápla. Hra asi nezaujme v tomto pojetí masy, kdo má ale rád SKÚTR, přijde si na své
Blumarik 80 %
21.10.2015 | 239 hodnocení
+ souhlasím
Jedna ze silných inscenací SKUTRu. Na Kalich odvážná hra, ale povedená. Herci podávají velmi zdařilé výkony, jen Marek Daniel moc nezaujme. Příjemná scénografie, skvělá hudba. Hlavní újma na dojmu je jen divácky velmi nevlídné prostředí Divadla Kalich.
Pavel.Tomas 90 %
23.9.2015 | 159 hodnocení
+ souhlasím
Jedním slovem super. Po dlouhé době, krásné divadlo. Děkuji.
Tvidatko 100 %
15.9.2015 | 80 hodnocení
+ souhlasím
Jelikož miluju knížku a ještě jsem ji v jiné divadelní inscenaci neviděla, tak jsem se nejen těšila, ale zároveň i trochu bála. Každopádně pro mě byly obavy naštěstí zbytečné. Kulisy byly geniálně klaustrofobní, celkově bylo myšlení Christophera divákům výtečně přiblíženo. Smála jsem se, chvěla jsem se a stihla jsem být i dojatá. Není to hra, která se zalíbí každému, ale to není snad žádná :)
Čiko 30 %
16.5.2015 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Po Ostravě, Brně a Kladně je to 4. inscenace této hry, kterou jsem měl možnost vidět. Pro mě velké zklamání. Nikdy bych si nemyslel, že je možný se nudit u tak krásně napsané dramatizace. Jasná snaha co nejvíce se režijně (ale naprosto špatně) prosadit na úkor herectví...
Tomass 20 %
16.5.2015 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Obrovské zklamání! :-( Mé oblíbené pražské divadlo, ale tohle se nepovedlo. Bohužel. Námět jistě zajímavý, ale zpracování vůbec nenadchlo. Jan Cina téměř bez emocí a celkově jsem čekal víc. Je to škoda.
Martin21 30 %
16.5.2015 | 467 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Viděl jsem jen 1. půlku, ale to mi opravdu stačilo. Oproti zpracováním v jiných městech se ta pražská povedla snad nejméně. Nijaký Jan Cina, za "vlasy" přitažená role Petra Vančury, uječená Z. Stavná - prostě hrůza. Jediný opravdu dobrý je Marek Daniel v roli otce. U téhly hry by se člověk nudit neměl :-/ Viděna premiéra 12/5.
Sarka 84 80 %
25.10.2016 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Po přečtení recenzí zde jsem se opravdu bála, zda se v půlce neseberu a neodejdu.
Strach byl zbytečný, opravdu zajímavá a strhující hra.
Nejvíc mě zaujal Cina v hlavní roli Christophera, myslím, že by klidně tímto výkonem mohl aspirovat na nějakou divadelní cenu....
Neméně poutavé byly kulisy a hudba, které přesně vystihují omezený svět autisty...
Určitě doporučuji shlédnutí, možná špatné hodnocení zde je tím, že do divadla Kalich se chodí na trochu jinou a odlehčenou tematiku a tohle lehce intelektualní téma a zpracování běžnému muzikálovo-estrádovo naladěnému divákovi nesedne :-)
Strach byl zbytečný, opravdu zajímavá a strhující hra.
Nejvíc mě zaujal Cina v hlavní roli Christophera, myslím, že by klidně tímto výkonem mohl aspirovat na nějakou divadelní cenu....
Neméně poutavé byly kulisy a hudba, které přesně vystihují omezený svět autisty...
Určitě doporučuji shlédnutí, možná špatné hodnocení zde je tím, že do divadla Kalich se chodí na trochu jinou a odlehčenou tematiku a tohle lehce intelektualní téma a zpracování běžnému muzikálovo-estrádovo naladěnému divákovi nesedne :-)
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.