Divadlo Husa na provázku [velký sál]
Jaroslav Hašek, Karel Vaněk, Miroslav Oščatka & kol.
Mein Švejk (Operetta. Komedie. Smrt.)
Premiéra: 6.3.2015 | 2:05x
Druhý díl projektu DHNP „Smějící se bestie“.
Druhý díl projektu DHNP „Smějící se bestie“.
Dramaturgie: Miroslav Oščatka. Scéna: Milan Nytra. Kostýmy: Stella Šonková. Hudba: Richard Dvořák. Režie: Jan Antonín Pitínský.
Dalibor Buš, Růžena Dvořáková, Vladimír Hauser, Ondřej Jiráček, Ondřej Kokorský, Milan Holenda, Tomáš Milostný, Markéta Matulová (původně Ivana Hloužková)...
„Dvě zběsilé bestie: Hašek a Švejk. Oba dva zná celý svět, a přece zůstali záhadní. Hrdina nebo zbabělec? Hulvát nebo bytostný anarchista? Pitomec nebo filozof? Burleskní šprým nebo groteska? Mystifikátor nebo šílenec pravdy? Cynik nebo sprosťák? Hovno! V šílenství doby jde o jediné: přežít!“
14! Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
74 %
Hodnocení redakce
Helena Grégrová 70 %
Jiří Koula 60 %
Veronika Boušová 70 %
Jiří Landa 70 %
Pavel Širmer 80 %
Helena Grégrová 70 %
Jiří Koula 60 %
Veronika Boušová 70 %
Jiří Landa 70 %
Pavel Širmer 80 %

Chci vidět - přidat do seznamu
Ke zhlédnutí online na
Termíny představení
Volby
Hodnocení (50)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula 60 %
3.1.2016 | 1602 hodnocení
+ souhlasím
64,99 % Kdyby celé představení zůstalo v úvodní stylizaci, asi bych byl přímo na místě otráven, ale s odstupem bych výsledek hodnotil pozitivněji. Následné směřování k hypernaturalismu mi místy nepřišlo ani tak šokující jako zbytečné, ovšem kontrast k filmovému zpracování hodnotím pozitivně.
Veronika Boušová 70 %
26.8.2015 | 277 hodnocení
+ souhlasím
Osobitý výklad Švejka jako tragické oběti absurdního vojenského a politického systému začíná scénou ve stylu Osvobozeného divadla, postupně ubírá na stylizaci i komice, mění se v protest generace šedesátých let a končí současným pojetím obrazu válečné mizérie, v krvi a bahně. Jako by postava ladovského Švejka prošla dějinami a postupně na sebe nabalovala atmosféru té které doby. Švejk je mrtev, ať žije Švejk!
Jiří Landa 70 %
28.4.2015 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
J. A. Pitínský uchopil téma Švejka po svém, je tak na hony vzdálen „ladovsky“ bodré postavičce i figurce z filmů s R. Hrušínským. Inscenace přináší kvalitu, díky níž si divák znovu uvědomí a zprostředkovaně prožije hrůzy války – v tomto ohledu je zvlášť závěrečná část velice silná a naturalisticky pojatá. Úvodní operetní ztvárnění notoricky známých dialogů považuji za skvělý nápad. Přes uvedené nesporné inscenační kvality, které jsou podtrženy doslova perfektní hereckou souhrou, a emočním nábojem celku, mě subjektivně tato zvolená inscenační forma neoslovuje. Objektivně 80%, subjektivně 60%.
Pavel Širmer 80 % 

24.4.2015 | 2072 hodnocení
+ souhlasím
Haškův román bývá chápán a interpretován jako komedie z války, která byla vlastně docela legrací. V inscenaci je však titulní Švejk umístěn do skutečné válečné vřavy, kde jsou nemocní, hladoví, umírající. Snaží se všemu čelit svým humorem, vypořádává se s nesmyslnými příkazy, ale ne vždy z toho vyjde jako vítěz. Často jde opravdu do tuhého a ve válečných zákopech nastává apokalypsa... Nahlédnout na Švejka z tohoto úhlu je přístup smysluplný a zároveň není v rozporu s Haškovou předlohou. Obdivuhodná souhra herců, kteří zvládli stylizaci i náročnou pohybovou složku.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Anežka S. 100 %
24.11.2024 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Perfektní výkon Dalibora Buše. Svěží inscenace. Bavila mě od začátku do konce.
Eliška Svobodová 100 %
22.10.2024 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Viděla jsem toto představení během festivalu "Divadelní svět Brno". Velmi se mi líbila právě tato interpretace známého příběhu o Švejkovi. Představení odhaluje mnoho nových významů a je jednoznačně protiválečnou hymnou.
Riccardo 70 %
30.5.2024 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Měl jsem možnost vidět před představením dramaturgický úvod s Miroslavem Oščatkem, jehož vysvětlení této inscenace povýšilo zážitek z představení. Hlavním cílem autorů je odprostit Švejka od jeho tradičního českého pojetí. První minuty na jevišti jsou pro diváka zděšením, ale pak celému příběhu začínáte rozumět a na závěr sledujete krutý a hořký konec. Klobouk dolů před všemi herci, zejména před Daliborem Bušem v roli Švejka, protože představení je fyzicky náročnější. Představení není určitě pro každého, ale jistě zaujme spoustu diváků.
TomD 60 %
29.6.2019 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Pokud čekáte tradiční ztvárnění Švejka jako z televize, čekáte marně
Brbla z Olomóca 80 %
23.6.2019 | 75 hodnocení
+ souhlasím
Viděno dne 22.6.2019 - DHNP, Brno:
+ Haškův Švejk v operetní verzi postupně přerůstá do drsné protiválečné agitky
+ spousta nápadů, komiky, absurdních scének, důraz na detaily - výborné, akční
+ skvělý zvuk a výběr hudby
-------------
- snad občas příliš zdlouhavé
+ Haškův Švejk v operetní verzi postupně přerůstá do drsné protiválečné agitky
+ spousta nápadů, komiky, absurdních scének, důraz na detaily - výborné, akční
+ skvělý zvuk a výběr hudby
-------------
- snad občas příliš zdlouhavé
Anah 60 %
17.10.2018 | 193 hodnocení
+ souhlasím
Myslím si že kdyby se odstranil nudný zpívaný začátek,jehož smysl jsem vůbec nepochopila,hra by se tím poněkud zkrátila, což by bylo přínosem. Pak už to byla Husa na provázku a vynikající sehrané herecké výkony všech aktérů. Nepochopitelný byl pro mne také režijní záměr člověka sedícího v knihovně, nebyl tam tak trochu zbytečný?
Podusak 80 %
18.4.2016 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Perfektně odehrané. Takové "fyzické" herectví jsem ještě neviděl a tleskám.
Cindy.92 50 %
19.9.2015 | 314 hodnocení
+ souhlasím
Zpívaný začátek představení mě vůbec neoslovil. Nehledě na to, že k Huse vůbec neladil, nebavil nikoho a byl o ničem. Poté se to vše tak nějak v rámci možností dalo do kupy a 2 hodiny se daly vydržet. Neskutečný výkon D. Buše a příjemná spolupráce i zbytku hereckého souboru. Snad jen s výjimkou R. Dvořákové, která mi (i s ohledem na provázkovské herectví) přišla afektovaná až hrůza. Ráda bych dala více procent, ale opěvované naturalistické scény mi připadaly na sílu. Navíc kdo Švejka nečetl, bude naprosto ztracen. A ten kdo si ho pamatuje v podání R. Hrušínského, nenajde jediný známý moment...
Mart 90 %
28.4.2015 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Moc povedené. Skvěle zahrané, výborné režijní nápady. Chce to ovšem znát alespoň základně předlohu.
Jirkan 90 %
20.4.2015 | 564 hodnocení
+ souhlasím
19.4. 2015 - Divadlo Archa: Trochu jiný pohled na Švejka, který mne bavil. Zajímalo mne, jak se s tím soubor popere a je to hodně hutné. Podtitul inscenace vše podtrhuje. Je to kolektivní práce, protože téměř nikdo neopustí jeviště, ale Dalibor Buš mne překvapil a Ivana Hloužková je prostě hvězda. I ostatním patří dík za zajímavý večer, hrají naplno. J. A. Pitínskému se podařilo vystihnout myšlenku určité absurdity a zbytečnosti války dost zajímavou formou. Sedlo mi to více než jeho Hordubal se stejným souborem. Sedlo mi to více než všechny inscenace k připomenutí 1. sv. války.
Frankovka 90 %
19.4.2015 | 298 hodnocení
+ souhlasím
Začátek hry mě vylekal, ale naštěstí to nemá přestávku...Hra skvěle graduje, čím více se vzdaluje od klasiky tím více mě strhávala. Herci, režie, scéna, hudba - vše se dokonale sešlo, bylo to skvělé.
Carl 50 %
13.12.2019 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající fyzické a herecké výkony, zvláště pak vyzdvihuji Růženu Dvořákovou. O to více zklamání z J.A. Pitínského. Zde to tak překombinoval, že to se v tom divák ztrácí a jako celek to pro mě nefunguje. Použití sprchy, vrtulníku na dálkové ovládání, mužská nahota (na kterou začínám být v brněnských divadlech alergický - co gender pánové režiséři), proč ne, ale zde se mi to zdá vše jen pro efekt. Opera mě nevadila, poslední část...prostě nevyvolala u mě požadované emoce..Takže hodnotím jak hodnotím.
Koblihová 90 %
25.3.2019 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Vícevrstevné a promyšlené představení. Smysluplné energické divadlo. Scéna skvěle proměnlivá a funkční, hudba pulsující. Herci hrají naplno a čas tak rychle uteče. Silné scény z válečné vřavy. Apokalypsa. Jiný, ale opravdu dobrý voják Švejk.
Mlékař Dan 100 %
2.4.2015 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Renesance původní Husy na provázku - malebná a přitom děsivá atmosféra, ve které každému z herců věříte i tu nejposlednější blbost. Občasná nahota a další naturalistické prvky jen probouzí k životu prostředí vojenského konvoje mířícího na východní frontu, přičemž tato sem tam až drsná místa jsou proložena krásnými (a vtipnými) chvilkami, kdy se divák v údivu zamýšlí, zda se mu to jenom zdá nebo jestli skutečně lze zanechat všechny charakterové rysy původních postav a přitom vymyslet (a hlavně zahrát) tak jiné a současně sympatické ztvárnění Švejka. Nej scéna - Špinarová (Jednoho dne se vrátíš)
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.