Činoherní studio Ústí nad Labem
<< Pan Theodor Mundstock | Perplex >>
Henrik Ibsen
Peer Gynt
Premiéra: 2.6.2023 | 2:45
Překlad: Josef Brukner, Josef Vohryzek. Úprava: Michal Hába & kol. Dramaturgie: Tereza Marečková. Výprava: Adriana Černá. Hudba: Jindřich Čížek. Režie: Michal Hába.
Kryštof Bartoš, Andrea Berecková, Annette Nesvadbová / Marie Machová, Jan Plouhar, Jan Hušek, Jindřich Čížek...
„Snílek, narcis a dobrodruh. Umělec výmluvy, komunikační okliky a ostnaté imaginace. Ale pozor, ať mu nic nevstoupí do komfortní zóny! Peer Gynt – na sociálních sítích, ve spirituálním pornu, v říši sebeimaginace a sebeprezentace. Peer Gynt sobě, Peer Gynt slamuje, Peer Gynt prokrastinuje. Všechno a nic. Hlavně nebýt průměrný, obyčejný, zaměnitelný. Jízda začíná.“
15! Termíny představení
|
Volby
Hodnocení (29)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 70 %
19.9.2024 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
65 % Klasika Ibsena prakticky nejde inscenovat bez odpoetizování, v „punkové“ inscenaci Činoherního studia pohled na snílkovství jde ještě dál. Do postavy narcise a floutka Peer Gynta je vtělena nesnesitelná suverénnost, z níž cítíme nejednu symetrii k drzému drajvu dnešních průměrných ve světě neomezených možností, ba dokonce k některým kdákajícím politikům zamořujícím veřejný prostor. Zde se do popředí dostává Gyntova podstatou až hloupost. Tvůrci jdou po výbušných hranách, Ibsena si razantně upravují (ku prospěchu i ke škodě věci), výsledkem je pocitově dlouhá, hučící, pádící a svérázně groteskní inscenace. Nemusí sednout každému.
Lukáš Dubský 80 %
9.4.2024 | 1213 hodnocení
+ souhlasím
75%. Punková verze slavného básnického dramatu, ve které jsou postupy typické pro inscenace režiséra M.Háby, ale v níž zůstalo i dost Ibsena. Ústecký Peer Gynt je plný světel, kouře, hlasité hudby a zcizovacích efektů, zároveň ale nabízí poměrně přesnou ukázku lidského hledání životního smyslu ve světě, kde nás obklopují zdánlivě neomezené možnosti. Dobře se tu pracuje s popularitou K.Bartoše, který se do postavy floutkovského Peera pokládá fyzicky i emocionálně. Inscenaci trochu padá řemen po přestávce, ale ztišený závěr u táboráku je opět velice působivý. Za zmínku stojí hudba J.Čížka i ostatní herci, především přirozeně jímavá A.Berecková.
Pavel Širmer 70 %
20.11.2023 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
65%. Kdo se měl možnost setkat s tvorbou režiséra M. Háby, jistě nečekal, že rozsáhlé rané dílo H. Ibsena bude hráno „navážno“. Prodlouženou rukou režiséra se stal hlavní představitel K. Bartoš, pracuje se s jeho osobností a do jisté míry i diváckou popularitou. Hába a Bartoš společně úspěšně relativizují, ironizují a snaží se nabídnout souvztažnost s tím, co může zajímat dnešní diváky. Výrazné zastoupení má hudební složka s živým doprovodem J. Čížka. Inscenace často baví a najde se v ní nemálo pozoruhodných nápadů. Stopáž je však nepřiměřená. Cenné vklady tvůrčího týmu by se lépe zúročily krácením scén a škrty některých situací.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
HMLT 70 %
6.11.2024 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Byť jsme byli jako diváci na začátku varováni, že bude inscenace dlouhá a počítalo se s tím, i přesto se domnívám, že by bylo dobré inscenaci zkrátit, zúdernit a aspirovalo by tím na nejvyšší ceny. Zdlouhavé pojetí mě, i přes naprosto fenomenální výkon K. Bartoše, místy nudilo.
Guildenstern 80 %
14.4.2024 | 470 hodnocení
+ souhlasím
Ústecký poetický punk, svěží a dynamická inscenace, které bohužel trochu padá řetěz po přestávce (škoda, že 4. dějství nebylo vypuštěno). Kryštof Bartoš jako Peer Gynt 21. století. Výjimečná synergie režiséra a představitele hlavní role. Obdivuju nasazení všech, i když se hrálo pro poloprázdný sál.
Vladimír Rogalewicz 100 %
14.3.2024 | 825 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
To byla jízda! Punkový Peer Gynt, který však obsahuje vše zásadní z Ibsena, ve verších (skvělý nový překlad). Zásadní je vklad režiséra (konečně něco bez protikapitalistického fanatizmu!) a hlavního představitele. Ostatní do rozjetého vlaku rychle naskočili a Kryštofu Bartošovi v jeho jízdě rozhodně stačili. Nezanedbatelná je role živě provedené původní hudební složky. Pokud takto moderně budou hrát naše divadla, bude na představení stát mládež ve frontě! (Pozn. Druhá část hry se Ibsenovi prostě nepovedla. Neviděl jsem žádnou inscenaci, kde by byla vyloženě zábavná nebo zajímavá. Ani Michal Hába se s ní nedokázal vyrovnat stoprocentně.)
Studený Čumáček 70 %
21.10.2023 | 436 hodnocení
+ souhlasím
75 %
Pravděpodobně nejabsurdnější a zároveň nejzábavnější Peer Gynt, co mi přistál pod nos. A co chybí na tradičním podání, to Činoherák bohatě vynahradí imaginací a jinými hudebně-hereckými špe(r)ky. Hele, ale není náhodou Peer Gynt napsaný jako trágo, čistě náhodou? Tohle asi nebude pro každého, ale pro mě...hele kdykoliv.
Pravděpodobně nejabsurdnější a zároveň nejzábavnější Peer Gynt, co mi přistál pod nos. A co chybí na tradičním podání, to Činoherák bohatě vynahradí imaginací a jinými hudebně-hereckými špe(r)ky. Hele, ale není náhodou Peer Gynt napsaný jako trágo, čistě náhodou? Tohle asi nebude pro každého, ale pro mě...hele kdykoliv.
J.anek 90 %
20.10.2023 | 519 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Všichni si ukazují na Peera!
Ibsen zbavený balastu, stopadesátileté užvaněnosti, a přece plný poezie. Tolik humoru a energie je v tomhle lúzrovi, kterého si zamilujete během prvních minut!
Výkon Kryštofa Bartoše je mimořádný - soustředěný, přesný, hravě a s hravostí zvládající všechny zcizováky a jiné nástrahy režisérovy.
Nový překlad zní báječně a Michal Hába jde - jako vždycky - na dřeň a k jádru věci. Jen mám pocit, že ještě zábavněji, jistěji a dovedněji než kdy dřív. Na tuhle pouť se kdykoliv vydám rád znovu a znovu.
Ibsen zbavený balastu, stopadesátileté užvaněnosti, a přece plný poezie. Tolik humoru a energie je v tomhle lúzrovi, kterého si zamilujete během prvních minut!
Výkon Kryštofa Bartoše je mimořádný - soustředěný, přesný, hravě a s hravostí zvládající všechny zcizováky a jiné nástrahy režisérovy.
Nový překlad zní báječně a Michal Hába jde - jako vždycky - na dřeň a k jádru věci. Jen mám pocit, že ještě zábavněji, jistěji a dovedněji než kdy dřív. Na tuhle pouť se kdykoliv vydám rád znovu a znovu.
Vaklav 70 %
29.6.2023 | 283 hodnocení
+ souhlasím
Peer Gynt, aneb pořád se něco děje - někdo mluví, někdo hraje, světla svítí, kouř kouří, šampíčko bouchá...a všechno to celkem pěkně sedí a i přes svou délku představení nenudí, ale baví. (Mám delší hry rád)
Všichni tvůrci se na tvorbě hry opravdu vyřádili, to se patří ocenit.
K. Bartoš se s hlavní rolí popasoval se ctí.
Nicméně tato hra určitě není pro každého, pokud se ale nebojíte trochu riskovat, tak do toho jděte.
Všichni tvůrci se na tvorbě hry opravdu vyřádili, to se patří ocenit.
K. Bartoš se s hlavní rolí popasoval se ctí.
Nicméně tato hra určitě není pro každého, pokud se ale nebojíte trochu riskovat, tak do toho jděte.
Čiko 70 %
18.6.2023 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
Kryštof Bartoš hraje Peera Gynta a Peer Gynt hraje Kryštofa Bartoše. Docela vtipné propojení... Inscenace, která má především jasný (a zajímavý) režijní otisk, jde o velmi netradiční pojetí. Divoké sexuální orgie, živá hudba, v projekci recenze na předchozí výkony K.Bartoše, opékání špekáčků na jevišti - myslím, že tohle je poslední Peer Gynt svého druhu... Mě velmi bavil, ale co by tomu řekl pan Ibsen?:-)
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.