Recenze
Zločiny a poklesky malého světa
vydáno: 0.0.0000, psáno z představení: 5.11.2010
foto: archiv Národního divadla
foto: archiv Národního divadla
Existují poklesky, jejichž následky si sebou lidé nosí celý život. Chyby, které nelze jednoduše splatit, protože i kdyby za ně člověk zaplatil sebevětší cenu, ony se k němu přesto mohou kdykoliv znovu vrátit. Jak se v takovém případě vyrovnat se sebou i se svým okolím? Jak za sebou uzavřít tu těžkou železnou bránu minulého života, když ani změna jména a totální proměna identity nemusí být za všech okolností dostačující? A jak se srovnat s tím, že ve světě, který za sebou člověk zanechal, zůstává pokaždé někdo zraněný? V opuštěné závodní jídelně jakési anglické exportní firmy dochází uprostřed noci k setkání muže a ženy. Jemu je přes padesát, jí sotva sedmadvacet. Naposledy se spolu viděli před patnácti lety, když jemu bylo čtyřicet a jí přibližně dvanáct. Jejich tehdejší milostný vztah změnil oběma život. On za něj zaplatil šesti roky vězení, změnou identity a strachem, kdy se k němu jeho minulost znovu vrátí. Pro ni znamenal ukončení dětství a nutnost prožívat vše stále znovu – ve stejné ulici a se stejnými lidmi, kteří v ní nikdy neviděli oběť, ale spíš viníka. Ona se s ním chce znovu setkat, aby mohla udělat za minulostí tlustou čáru. On se s ní setkat nechce a její příchod považuje za neurvalý vpád do svého nového života. Jenomže složitosti světa jsou někdy komplikované až přespříliš a věci se málokdy ukáží být přesně takové, jaké se zprvu zdály být. Což platí zejména ve světě, v němž skutečnou i domnělou hranici mezi dětstvím a dospělostí určují především zákonitosti momentálního reklamního užitku.
Pro komorní prostředí Divadla Kolowrat je charakteristické, že se v něm jen málokdy objeví humorná či komická inscenace. Podkrovní prostory Kolowratského paláce jsou naopak místem, v němž se daří zejména moderním psychologickým hrám s menším počtem postav a dusivou atmosférou. Proto se ani nelze divit tomu, že se v hledáčku dramaturgie pražského Národního divadla objevila právě hra anglického dramatika Davida Harrowera s poetickým názvem Blackbird. Ačkoliv ji David Harrow psal na zakázku (původním záměrem bylo její uvedení na Mezinárodním festivalu v Edinburghu), v žádném případě se nejedná o jednorázovou agitku, jejíž aktuálnost vyprchá spolu s poslední festivalovou reprízou. Téma hry je naopak nadčasové a jeho aktuálnost je tím větší, čím více se zrychluje biologický proces dospívání a čím silnější jsou komerční tlaky, které tento proces ještě dále urychlují. Možná právě proto David Harrower ve své hře nikoho přímo neodsuzuje a vzájemný vztah obou aktérů ukazuje nejen z nablýskaného líce, ale i značně omšelého rubu. Režisérovi inscenace Jiřímu Pokornému se proto nabízela slibná výchozí pozice: měl před sebou divadelní hru, jejíž téma se zdá být aktuální a dráždivé, dále prostor, který je pro podobný typ her takřka ideální, a v neposlední řadě i herce, kteří se k daným rolí typově velice dobře hodí. Ze všech těchto výchozích předpokladů se však Jiřímu Pokornému podařilo vytěžit jen minimum užitku. Na vině je především sázka na přílišnou expresivitu v projevu obou hlavních postav, která v konečném důsledku vede ke značnému zploštění jejich charakterů a tím i k myšlenkovému zjednodušení celého příběhu. Harrowerova divadelní hra v důsledku toho přichází o některé ze svých významových vrstev: přes všechnu nejednoznačnost původního textu tak Pokorný předkládá divákům pouze jediný náhled – takový, ve kterém jedna z postav je jednoznačnou obětí a druhá naopak nezpochybnitelným viníkem. Mnohem šťastnější ruku měl Jiří Pokorný při výběru scénického řešení, jehož je také autorem. Studenými zářivkami nasvětlený prostor zaměstnanecké jídelny, jehož stísněnost doplňují kovové židle a bílé umakartové stoly, působí jako odpovídající vyjádření bezútěšné a depresivní mezihry, v níž se oba aktéři náhle ocitají. S jistou výhradou lze totéž říci i o kostýmech z dílny Zuzany Bambušek Krejzkové – ty jsou dostatečným podtržením zvolené režijní koncepce, ve svém celkovém vyznění ale právě z tohoto důvodu přispívají k významovému zploštění inscenace.
Neujasněné režijní vedení se negativně podepsalo i na hereckých výkonech představitelů obou hlavních rolí, Jiřím Štěpničkovi a Janě Pidrmanové. Ve vzájemném srovnání těchto dvou herců vítězí jednoznačně Jiří Štěpnička, který se s nelehkou rolí Raymonda vypořádává o poznání elegantněji. Pro svoji úlohu disponuje nejen odpovídající fyzickou silou, ale i dostatečným množství hereckých zkušeností, které mu umožňují přenést se bezpečně i přes takové pasáže, které vinou značně stereotypní režie působí na diváka příliš expresivně a tedy i nevěrohodně. Janě Pidrmanové podobný typ zkušeností dosud chybí a možná právě proto se v jejím podání dívka Una v přílišném množství nevěrohodné expresivity doslova utápí. Její herecký projev je strojený a mechanický a ve svém konečném efektu jde spíše proti duchu dané postavy. Výsledkem pak je pouze to, že s postavou Uny je téměř vyloučeno se jakkoli ztotožnit – a co hůř, nelze k ní pociťovat ani soucit. Expresivně se chovající Jana Pidrmanová totiž spíš než nezletilou oběť zneužívání připomíná nevycválaného uřvaného spratka – takového, kterého by každý rád nejprve odkázal do patřičných mezí a teprve pak by možná začal uvažovat o tom, že by bylo dobré si poslechnout i obsah toho, o čem že to vlastně mluví.
Pro inscenace tohoto typu by mělo platit, že z nich divák odchází hluboce zasažený a v hlavě si ještě dlouho přehrává jednotlivé situace a dialogy. V ideálním případě se mu vše, co na jevišti viděl a slyšel, stane podnětem pro vlastní přemýšlení o daném tématu. Z inscenace Blackbird však divák odchází s pocitem naprostého zmaru a to poslední, po čem ještě touží, je jakkoli o hře i jejím tématu přemýšlet. A když se ho pak někdo po pár dnech zeptá, o čem že ta hra vlastně byla, napadne ho vlastně jen jediná odpověď: bylo to o jedné takové ukřičené hysterce, která nevěděla, co od druhých chce, ale křičela tak dlouho, dokud toho nedosáhla.
Pro komorní prostředí Divadla Kolowrat je charakteristické, že se v něm jen málokdy objeví humorná či komická inscenace. Podkrovní prostory Kolowratského paláce jsou naopak místem, v němž se daří zejména moderním psychologickým hrám s menším počtem postav a dusivou atmosférou. Proto se ani nelze divit tomu, že se v hledáčku dramaturgie pražského Národního divadla objevila právě hra anglického dramatika Davida Harrowera s poetickým názvem Blackbird. Ačkoliv ji David Harrow psal na zakázku (původním záměrem bylo její uvedení na Mezinárodním festivalu v Edinburghu), v žádném případě se nejedná o jednorázovou agitku, jejíž aktuálnost vyprchá spolu s poslední festivalovou reprízou. Téma hry je naopak nadčasové a jeho aktuálnost je tím větší, čím více se zrychluje biologický proces dospívání a čím silnější jsou komerční tlaky, které tento proces ještě dále urychlují. Možná právě proto David Harrower ve své hře nikoho přímo neodsuzuje a vzájemný vztah obou aktérů ukazuje nejen z nablýskaného líce, ale i značně omšelého rubu. Režisérovi inscenace Jiřímu Pokornému se proto nabízela slibná výchozí pozice: měl před sebou divadelní hru, jejíž téma se zdá být aktuální a dráždivé, dále prostor, který je pro podobný typ her takřka ideální, a v neposlední řadě i herce, kteří se k daným rolí typově velice dobře hodí. Ze všech těchto výchozích předpokladů se však Jiřímu Pokornému podařilo vytěžit jen minimum užitku. Na vině je především sázka na přílišnou expresivitu v projevu obou hlavních postav, která v konečném důsledku vede ke značnému zploštění jejich charakterů a tím i k myšlenkovému zjednodušení celého příběhu. Harrowerova divadelní hra v důsledku toho přichází o některé ze svých významových vrstev: přes všechnu nejednoznačnost původního textu tak Pokorný předkládá divákům pouze jediný náhled – takový, ve kterém jedna z postav je jednoznačnou obětí a druhá naopak nezpochybnitelným viníkem. Mnohem šťastnější ruku měl Jiří Pokorný při výběru scénického řešení, jehož je také autorem. Studenými zářivkami nasvětlený prostor zaměstnanecké jídelny, jehož stísněnost doplňují kovové židle a bílé umakartové stoly, působí jako odpovídající vyjádření bezútěšné a depresivní mezihry, v níž se oba aktéři náhle ocitají. S jistou výhradou lze totéž říci i o kostýmech z dílny Zuzany Bambušek Krejzkové – ty jsou dostatečným podtržením zvolené režijní koncepce, ve svém celkovém vyznění ale právě z tohoto důvodu přispívají k významovému zploštění inscenace.
Neujasněné režijní vedení se negativně podepsalo i na hereckých výkonech představitelů obou hlavních rolí, Jiřím Štěpničkovi a Janě Pidrmanové. Ve vzájemném srovnání těchto dvou herců vítězí jednoznačně Jiří Štěpnička, který se s nelehkou rolí Raymonda vypořádává o poznání elegantněji. Pro svoji úlohu disponuje nejen odpovídající fyzickou silou, ale i dostatečným množství hereckých zkušeností, které mu umožňují přenést se bezpečně i přes takové pasáže, které vinou značně stereotypní režie působí na diváka příliš expresivně a tedy i nevěrohodně. Janě Pidrmanové podobný typ zkušeností dosud chybí a možná právě proto se v jejím podání dívka Una v přílišném množství nevěrohodné expresivity doslova utápí. Její herecký projev je strojený a mechanický a ve svém konečném efektu jde spíše proti duchu dané postavy. Výsledkem pak je pouze to, že s postavou Uny je téměř vyloučeno se jakkoli ztotožnit – a co hůř, nelze k ní pociťovat ani soucit. Expresivně se chovající Jana Pidrmanová totiž spíš než nezletilou oběť zneužívání připomíná nevycválaného uřvaného spratka – takového, kterého by každý rád nejprve odkázal do patřičných mezí a teprve pak by možná začal uvažovat o tom, že by bylo dobré si poslechnout i obsah toho, o čem že to vlastně mluví.
Pro inscenace tohoto typu by mělo platit, že z nich divák odchází hluboce zasažený a v hlavě si ještě dlouho přehrává jednotlivé situace a dialogy. V ideálním případě se mu vše, co na jevišti viděl a slyšel, stane podnětem pro vlastní přemýšlení o daném tématu. Z inscenace Blackbird však divák odchází s pocitem naprostého zmaru a to poslední, po čem ještě touží, je jakkoli o hře i jejím tématu přemýšlet. A když se ho pak někdo po pár dnech zeptá, o čem že ta hra vlastně byla, napadne ho vlastně jen jediná odpověď: bylo to o jedné takové ukřičené hysterce, která nevěděla, co od druhých chce, ale křičela tak dlouho, dokud toho nedosáhla.
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Zdlouhavý Anděl Páně
(Hudební divadlo Karlín: Anděl Páně, 26.10.2023)
Překvapení i zklamání Plzně 2023
(17.9.2023)
Šaldova šňůra v zahřívacím kole
(22.6.2023)
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)