Recenze
Kletba jménem Marilyn
vydáno: 16.2.2014, psáno z představení: 10.2.2014
foto: foto: Viktor Kronbauer
foto: foto: Viktor Kronbauer
Klasický muzikál není v Klicperově divadle právě obvyklým žánrem. V posledních několika sezonách měli hradečtí diváci možnost zhlédnout snad jen autorský muzikál Davida Drábka Ještěři a jazzovou operu Suchého a Šlitra Dobře placená procházka, kterou v Klicperáku připravil Radek Balaš. A právě tento režisér se do Hradce vrátil s novým muzikálem mapujícím život herečky Marilyn Monroe.
Byla to ikona, sexsymbol, ale také nešťastná žena, která své psychické problémy řešila ohromným množstvím prášků, jež zapíjela ještě větším množstvím alkoholu. Jak převést krátký, ale dramatickými událostmi naplněný život ikony s iniciály MM na jeviště? Autoři hradeckého muzikálu Radek Balaš a Ondřej Brousek na to šli chytře. Oprostili se od realismu, nechali prostor fantazii, což jim umožnilo výrazně stylizovat jednotlivé figury, které se v životě slavné herečky mihnou. Také si mohou dovolit reálné situace ztvárnit s výraznou nadsázkou, nebojí se ani halucinogenních scén, které provází Marilynina alkoholová extempore.
V úvodu inscenace trochu vázne tempo, divákovi delší dobu trvá, než se začne ve střípcích z hereččina života orientovat. Poté už ale tempo jen graduje až do báječného broadwayského finále první části představení. Po přestávce už je to o poznání méně veselé vyprávění. Do hry vstupuje osudový muž MM – spisovatel Arthur Miller (v přesném podání Františka Staňka, který je Millerovi podobný i fyzicky). Veselá muzikálová čísla jsou častěji střídána depresivně laděnými činoherními scénami. Jedním z nejsilnějších zážitků pak je snová scéna, ve které zfetovanou Marilyn navštěvují mimina, která se jí nikdy nenarodila (Marilyn Monroe několikrát potratila). Dospělí herci v kostýmech batolat působí směšně (především robustní Jan Vápeník), divák ovšem z celé scény cítí velký smutek a také možný důvod tragického konce hollywoodského sexsymbolu.
Autoři muzikálu si byli vědomi toho, že Klicperovo divadlo je činoherním souborem, a tak se divák nedočká žádných dechberoucích muzikálových árií, ale především dobře zazpívaných i zatančených písní, které doprovází živá kapela. Kamila Sedlárová má s různými femme fatale velkou zkušenost, a tak jí nedělá žádný problém převtělit se do blonďaté hvězdy, která se touží stát respektovanou herečkou charakterních rolí, ale je neustále obsazovaná spíše jako ozdoba na základě svého fyzického vzhledu. Kromě Sedlárové a Staňka všichni ostatní herci ztvárňují hned několik rolí, nejvýraznější je pěvecky i pohybově nadaný Jan Sklenář.
V Hradci Králové se pokusili vstoupit do dosud neprobádaných muzikálových vod a nebyl to vstup vůbec špatný. Marilyn je příjemný činoherní muzikál, který není jen rozjuchanou zábavou, ale nese i skutečný lidský příběh.
Byla to ikona, sexsymbol, ale také nešťastná žena, která své psychické problémy řešila ohromným množstvím prášků, jež zapíjela ještě větším množstvím alkoholu. Jak převést krátký, ale dramatickými událostmi naplněný život ikony s iniciály MM na jeviště? Autoři hradeckého muzikálu Radek Balaš a Ondřej Brousek na to šli chytře. Oprostili se od realismu, nechali prostor fantazii, což jim umožnilo výrazně stylizovat jednotlivé figury, které se v životě slavné herečky mihnou. Také si mohou dovolit reálné situace ztvárnit s výraznou nadsázkou, nebojí se ani halucinogenních scén, které provází Marilynina alkoholová extempore.
V úvodu inscenace trochu vázne tempo, divákovi delší dobu trvá, než se začne ve střípcích z hereččina života orientovat. Poté už ale tempo jen graduje až do báječného broadwayského finále první části představení. Po přestávce už je to o poznání méně veselé vyprávění. Do hry vstupuje osudový muž MM – spisovatel Arthur Miller (v přesném podání Františka Staňka, který je Millerovi podobný i fyzicky). Veselá muzikálová čísla jsou častěji střídána depresivně laděnými činoherními scénami. Jedním z nejsilnějších zážitků pak je snová scéna, ve které zfetovanou Marilyn navštěvují mimina, která se jí nikdy nenarodila (Marilyn Monroe několikrát potratila). Dospělí herci v kostýmech batolat působí směšně (především robustní Jan Vápeník), divák ovšem z celé scény cítí velký smutek a také možný důvod tragického konce hollywoodského sexsymbolu.
Autoři muzikálu si byli vědomi toho, že Klicperovo divadlo je činoherním souborem, a tak se divák nedočká žádných dechberoucích muzikálových árií, ale především dobře zazpívaných i zatančených písní, které doprovází živá kapela. Kamila Sedlárová má s různými femme fatale velkou zkušenost, a tak jí nedělá žádný problém převtělit se do blonďaté hvězdy, která se touží stát respektovanou herečkou charakterních rolí, ale je neustále obsazovaná spíše jako ozdoba na základě svého fyzického vzhledu. Kromě Sedlárové a Staňka všichni ostatní herci ztvárňují hned několik rolí, nejvýraznější je pěvecky i pohybově nadaný Jan Sklenář.
V Hradci Králové se pokusili vstoupit do dosud neprobádaných muzikálových vod a nebyl to vstup vůbec špatný. Marilyn je příjemný činoherní muzikál, který není jen rozjuchanou zábavou, ale nese i skutečný lidský příběh.
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Zdlouhavý Anděl Páně
(Hudební divadlo Karlín: Anděl Páně, 26.10.2023)
Překvapení i zklamání Plzně 2023
(17.9.2023)
Šaldova šňůra v zahřívacím kole
(22.6.2023)
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)