Recenze
Hledání v Dlouhé
vydáno: 8.6.2014, psáno z představení: 29.5.2014
foto: archiv Divadla Drak, archiv MD Kladno
foto: archiv Divadla Drak, archiv MD Kladno
Na konci května proběhl v Divadle v Dlouhé již 16. ročník festivalu Dítě v Dlouhé. V tiskové zprávě festivalu se uvádí, že všech devět festivalových inscenací něco hledá.
Z inscenací, které jsem viděla, Pes (prí)tulák divadla Piki člověka, který hledá někoho, kdo by ho měl rád, Íkaros a Daidalos hledají další a další vynálezy, a Karel Šetrný hledá střední cestu mezi kompromisy a sebeúctou. Festival hledal také dítě v dospělých divácích, a spolehlivě ho našel v publiku inscenace Vinnetou Městského divadla Kladno.
Slovenská inscenace pezinského divadla Piki Pes (prí)tulák již hostovala na liberecké Mateřince a na pražském Přeletu. I v Divadle v Dlouhé jsme obdivovali přesnou hereckou práci, vodění loutek, dokonalou animaci předmětů i promyšlené klauniády. Protagonisté Katarina Aulitisová a Ľubomír Piktor své publikum velmi potěšili. Škoda jen, že se v Dlouhé jednalo spíše o komorní představení pro fajnšmekry.
Nová inscenace Ikaros královéhradeckého DRAKu přesvědčila, že divadlo stále patří k lepšímu průměru s přesahy k nadprůměru. Přesto stále čekám na další inscenaci typu „Jak si hrají tatínkové“. Inscenaci připravil tvůrčí tým T. Jarkovský-J. Vašíček, spolu s původně místními odchovanci ZUŠ Na Střezině, (nyní ZUŠ Josefa Tejkla), a to s Kamilem Bělohlávkem a Terezou Venclovou, kteří se postarali o scénografii a kostýmy. Na začátku představení mě nevkusný překližkový tympanon umístěný jako subportál jeviště poněkud zdrtil, jako kdybych viděla DRAK poprvé. V průběhu představení se pomocí dataprojetkoru tympanon měnil na různé řecké chrámy, zahrady, ostrovy apod. a vytvářel kouzelnou iluzi. Hlavním motivem kostýmů byly stále se opakující meandry, které obzvlášť vynikaly na rozkošných Daidalových a Íkarových plavkách.
Inscenace děti bavila, a jednalo se o solidní divadelní kousek. Přesto mi připadalo, že tvůrci honí mnoho zajíců najednou. Íkarův příběh byl vlastně podružný, i když se podařilo mezi různými Karkulkami, Thespidovými promluvami a dalšími plevami udržet křehký příběh rodinné tragedie, kdy ovdovělý otec Daidalos nevnímá potřeby svého syna Íkara tak dlouho, až dojde nejdříve k Talósově smrti, a pak i k úmrtí titulního hrdiny. Dlouholetý spoluautor mnoha dračích inscenací Jiří Vyšohlíd v roli Daidala a Roman Černík (černý vzadu) drželi inscenaci i příběh jakž takž pohromadě.
Inscenace Íkaros se podle textu v programu snaží naplňovat ideu divadla ve výchově, a tak jsme vyslechli z úst kabaretiéra Thespida povídání o divadle, chórus tří Girls předvedl jakože legrační vysvětlení pojmů expozice, kolize, krize, peripetie a katastrofa, a k tomu se ještě vešlo několik nesourodých hudebních vložek. Stopáž byla naplněna, ale spíše než divadlo (od slova dívat) se jednalo o rozhlasovou hru.
Jedním z motivů dračí inscenace, směřující k nevyhnutelné tragedii, byl Daidalův milosrdný výmysl, že Íkarova maminka se proměnila ve Slunce, a tak ji Íkaros může vídat každý den. O důvod víc, proč letět za Sluncem.
Na milosrdné fantazii je založena i inscenace Vinnetou Městského divadla Kladno, která na festivalu následovala hned po Íkarovi. Úředník okresního památkového úřadu Karel Šetrný je vystaven nátlaku lobbyisty Luďka, aby povolil stavbu dálnice přes historickou památku z desátého, možná jedenáctého století. Zároveň je Luděk padouch, který odloudil Karlovi ženu a dítě. Ve složité životní situaci vezme Karel do ruky mayovky, a v následném limbu se ocitne ve smyšleném světě ušlechtilých divochů a ošklivých bělochů zkažených civilizací.
Inscenace láskyplně cituje z kultovních filmů Haralda Reinla, kde Apače hrál modrooký Francouz a Jugoslávci, a jediný Američan hrál Němce. Kladenská inscenace žongluje s přesahy do současnosti, kdy se přetavuje stavba dálnice v realitě v Čechách se stavbou železnice přes tehdejší indiánská území. Ve světě prérie se Luděk stává nehodným Santerem.
Po prérii se též pomalu, jak ve snu, pracovním cvalem houpají houpací mustangové Hatátitlá s Ilčim (a to přestože v původním novomexickém apačském pouštním území lze o prérii zakopnout jen stěží.) Inscenace nabízí nejen hezké obrazy, např. divokou řeku při slavném souboji Inču-čuny s Old Shatterhandem, tedy Karlem Šetrným, na kanoích, či jeskyni pokladů, ale i pěkné monology. Např. Vinnetou (Vojtěch Kotek), poté, co se jeho sestra Nšo-či (Šárka Opršálová) vrhne do náruče Šetrného (Jakub Prachař) a začne s ním laškovat, pronese hlubokomyslně dojemný monolog na téma „Vinnetou ví, kdy je pátým kopytem cválajícího koně“.
Kdežto bezpříkladný zloduch Santer/lobbyista Luděk (Tomáš Petřík) trousí hlášky jako „oni jsou sociálně nepřizpůsobiví“, „já bych do toho nešel (do Ribanny), to není o předsudcích, ale oni jsou prostě jiní“, dále se nechá slyšet, že oni si jezdí stěžovat do Washingtonu na nejlepších mustanzích ověšeni zlatem, a chudák běloch aby vyškraboval jen drobné nuggetky. Ovšem vrcholem zkaženosti je zlé „Ježíšek neexistuje!“ Jeho jiskrné oči berou dech.
Zesnulý Klekí-Petra (Marie Štípková) po vzoru Ducha Hamletova otce prochází inscenací s andělskými křídly na zádech a cituje Gándhího či Marka Twaina. V dvojroli Inču-čuny a Tašunky (otce Ribanny) se v Dlouhé blýsknul i režisér inscenace Ondřej Pavelka.
Karel Šetrný posílen prérií odmítne dát za pět minut dvanáct souhlas se stavbou dálnice přes chráněné území, a odměnou mu je návrat prohlédnuvší manželky se synem.
Představení vyšlo v Divadle v Dlouhé velmi dobře, přestože jeho hlediště oproti kladenské scéně čítá téměř třikrát tolik diváků. Inscenace získala Cenu rady festivalu.
Z inscenací, které jsem viděla, Pes (prí)tulák divadla Piki člověka, který hledá někoho, kdo by ho měl rád, Íkaros a Daidalos hledají další a další vynálezy, a Karel Šetrný hledá střední cestu mezi kompromisy a sebeúctou. Festival hledal také dítě v dospělých divácích, a spolehlivě ho našel v publiku inscenace Vinnetou Městského divadla Kladno.
Slovenská inscenace pezinského divadla Piki Pes (prí)tulák již hostovala na liberecké Mateřince a na pražském Přeletu. I v Divadle v Dlouhé jsme obdivovali přesnou hereckou práci, vodění loutek, dokonalou animaci předmětů i promyšlené klauniády. Protagonisté Katarina Aulitisová a Ľubomír Piktor své publikum velmi potěšili. Škoda jen, že se v Dlouhé jednalo spíše o komorní představení pro fajnšmekry.
Nová inscenace Ikaros královéhradeckého DRAKu přesvědčila, že divadlo stále patří k lepšímu průměru s přesahy k nadprůměru. Přesto stále čekám na další inscenaci typu „Jak si hrají tatínkové“. Inscenaci připravil tvůrčí tým T. Jarkovský-J. Vašíček, spolu s původně místními odchovanci ZUŠ Na Střezině, (nyní ZUŠ Josefa Tejkla), a to s Kamilem Bělohlávkem a Terezou Venclovou, kteří se postarali o scénografii a kostýmy. Na začátku představení mě nevkusný překližkový tympanon umístěný jako subportál jeviště poněkud zdrtil, jako kdybych viděla DRAK poprvé. V průběhu představení se pomocí dataprojetkoru tympanon měnil na různé řecké chrámy, zahrady, ostrovy apod. a vytvářel kouzelnou iluzi. Hlavním motivem kostýmů byly stále se opakující meandry, které obzvlášť vynikaly na rozkošných Daidalových a Íkarových plavkách.
Inscenace děti bavila, a jednalo se o solidní divadelní kousek. Přesto mi připadalo, že tvůrci honí mnoho zajíců najednou. Íkarův příběh byl vlastně podružný, i když se podařilo mezi různými Karkulkami, Thespidovými promluvami a dalšími plevami udržet křehký příběh rodinné tragedie, kdy ovdovělý otec Daidalos nevnímá potřeby svého syna Íkara tak dlouho, až dojde nejdříve k Talósově smrti, a pak i k úmrtí titulního hrdiny. Dlouholetý spoluautor mnoha dračích inscenací Jiří Vyšohlíd v roli Daidala a Roman Černík (černý vzadu) drželi inscenaci i příběh jakž takž pohromadě.
Inscenace Íkaros se podle textu v programu snaží naplňovat ideu divadla ve výchově, a tak jsme vyslechli z úst kabaretiéra Thespida povídání o divadle, chórus tří Girls předvedl jakože legrační vysvětlení pojmů expozice, kolize, krize, peripetie a katastrofa, a k tomu se ještě vešlo několik nesourodých hudebních vložek. Stopáž byla naplněna, ale spíše než divadlo (od slova dívat) se jednalo o rozhlasovou hru.
Jedním z motivů dračí inscenace, směřující k nevyhnutelné tragedii, byl Daidalův milosrdný výmysl, že Íkarova maminka se proměnila ve Slunce, a tak ji Íkaros může vídat každý den. O důvod víc, proč letět za Sluncem.
Na milosrdné fantazii je založena i inscenace Vinnetou Městského divadla Kladno, která na festivalu následovala hned po Íkarovi. Úředník okresního památkového úřadu Karel Šetrný je vystaven nátlaku lobbyisty Luďka, aby povolil stavbu dálnice přes historickou památku z desátého, možná jedenáctého století. Zároveň je Luděk padouch, který odloudil Karlovi ženu a dítě. Ve složité životní situaci vezme Karel do ruky mayovky, a v následném limbu se ocitne ve smyšleném světě ušlechtilých divochů a ošklivých bělochů zkažených civilizací.
Inscenace láskyplně cituje z kultovních filmů Haralda Reinla, kde Apače hrál modrooký Francouz a Jugoslávci, a jediný Američan hrál Němce. Kladenská inscenace žongluje s přesahy do současnosti, kdy se přetavuje stavba dálnice v realitě v Čechách se stavbou železnice přes tehdejší indiánská území. Ve světě prérie se Luděk stává nehodným Santerem.
Po prérii se též pomalu, jak ve snu, pracovním cvalem houpají houpací mustangové Hatátitlá s Ilčim (a to přestože v původním novomexickém apačském pouštním území lze o prérii zakopnout jen stěží.) Inscenace nabízí nejen hezké obrazy, např. divokou řeku při slavném souboji Inču-čuny s Old Shatterhandem, tedy Karlem Šetrným, na kanoích, či jeskyni pokladů, ale i pěkné monology. Např. Vinnetou (Vojtěch Kotek), poté, co se jeho sestra Nšo-či (Šárka Opršálová) vrhne do náruče Šetrného (Jakub Prachař) a začne s ním laškovat, pronese hlubokomyslně dojemný monolog na téma „Vinnetou ví, kdy je pátým kopytem cválajícího koně“.
Kdežto bezpříkladný zloduch Santer/lobbyista Luděk (Tomáš Petřík) trousí hlášky jako „oni jsou sociálně nepřizpůsobiví“, „já bych do toho nešel (do Ribanny), to není o předsudcích, ale oni jsou prostě jiní“, dále se nechá slyšet, že oni si jezdí stěžovat do Washingtonu na nejlepších mustanzích ověšeni zlatem, a chudák běloch aby vyškraboval jen drobné nuggetky. Ovšem vrcholem zkaženosti je zlé „Ježíšek neexistuje!“ Jeho jiskrné oči berou dech.
Zesnulý Klekí-Petra (Marie Štípková) po vzoru Ducha Hamletova otce prochází inscenací s andělskými křídly na zádech a cituje Gándhího či Marka Twaina. V dvojroli Inču-čuny a Tašunky (otce Ribanny) se v Dlouhé blýsknul i režisér inscenace Ondřej Pavelka.
Karel Šetrný posílen prérií odmítne dát za pět minut dvanáct souhlas se stavbou dálnice přes chráněné území, a odměnou mu je návrat prohlédnuvší manželky se synem.
Představení vyšlo v Divadle v Dlouhé velmi dobře, přestože jeho hlediště oproti kladenské scéně čítá téměř třikrát tolik diváků. Inscenace získala Cenu rady festivalu.
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Zdlouhavý Anděl Páně
(Hudební divadlo Karlín: Anděl Páně, 26.10.2023)
Překvapení i zklamání Plzně 2023
(17.9.2023)
Šaldova šňůra v zahřívacím kole
(22.6.2023)
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)