Recenze
Daleká cesta má, marné volání
vydáno: 0.0.0000, psáno z představení: 6.3.2012
foto: Martin Kámen
foto: Martin Kámen
![foto: Martin Kámen foto:](https://www.i-divadlo.cz/images/recenze/nd_vlast01r.jpg)
![foto: Martin Kámen foto:](https://www.i-divadlo.cz/images/recenze/nd_vlast02r.jpg)
![foto: Martin Kámen foto:](https://www.i-divadlo.cz/images/recenze/nd_vlast03r.jpg)
![](https://www.i-divadlo.cz/images/recenze/nd_vlast01r.jpg)
Osu děje tvoří životní příběh již zesnulé Kristy (Eva Salzmannová), která byla jako devatenáctiletá slečna zatčena a nespravedlivě odsouzena k 15 letům komunistického vězení. Na sklonku života žije v Austrálii a z popudu svého známého se rozhodne pro návštěvu staré vlasti, soudní rehabilitaci a pokus o navrácení majetku – rodinné vily. Výsledkem jejího snažení je pouze znechucení z lidských vztahů a panujících poměrů a zjištění, že se doma v podstatě nic nezměnilo.
Knižní předloha se i přes popisované krutosti čte jedním dechem. Bohužel inscenace v sobě obdobný náboj nenese. Chyba ovšem není v textu ani velkém časovém rozpětí. Během mé návštěvy nefungovalo na jevišti takřka nic.
V úvodu se divákům představují jednotlivé postavy a každá si uzurpuje právo být tou hlavní – Krista, její advokát, soudce, komunistický poslanec, majoři STB, prostitutka Číča. Boj o mikrofon a snaha upoutat pozornost působí poněkud afektovaně, „odkrytí karet“ je vzhledem k nedostatečné propracovanosti postav možná dokonce zbytečné, protože později už nemají čím překvapit. Zároveň ale naznačuje celkovou koncepci inscenace.
Aktéři děje si ve svých výstupech předávají na přeskáčku pomyslný štafetový kolík, ale k předpokládané dynamičnosti to nevede. Naopak, přes prostor, který se jim dostává, se zdá, že se většina herců dosud nedokázala se svou rolí dost dobře ztotožnit, natož své postavy vzájemně emocionálně propojit (výjimkou byli Číča Antonie Talacková, soudce Jiří Štrébl a Fanynka Jaromíra Mílová).
![](https://www.i-divadlo.cz/images/recenze/nd_vlast02r.jpg)
Ačkoliv Krista během první poloviny představení třikrát (!) důrazně zmíní termín „šustit hedvábím“ (v knižní předloze ho používají vězenkyně jako synonymum pro zachování lidské důstojnosti), celkový projev její vnitřní eleganci, inteligenci a přirozené vůdcovství nijak nevykresluje a často vyznívá naprázdno. Projevům komunistického poslance chybí přesvědčivost úplně - skrytá arogance moci v kombinaci se stranickou ideologií, která by mohla být hrozbou pro ostatní, tu má podobu pouhé neškodné upovídanosti. Naprosto nevýrazný a jednotvárný advokát překvapí až na konci a podobně nemastní, neslaní jsou i majoři STB. Tyto postavy zůstávají herecky nevyužité.
Scéna se dělí na tři do hloubky rozdělené části a dobře plní svoji úlohu. Kromě barvami zářícího pobřeží Austrálie v sobě nese hnědou jednotvárnost i potemnělou omšelost beznaděje. Prostředí se mění pomocí rekvizit. K těm patří mimo jiné i série zarámovaných oficiálních fotografií všech českých a československých prezidentů. Využívají se k určení historické epochy, ve které se děj momentálně odehrává, jako náznak převlékání kabátů, ale i pro odhalení skryté ideologie či myšlení jednotlivých postav. Například důvod nevyléčitelné ustrašenosti advokáta odhalí vzpomínka z dětství, kdy mu učitel ve škole vnuknul myšlenku, že ho Stalin z fotografie při pohybu po třídě neustále sleduje očima. Paranoidní advokát, vědom si své jisté nekorektnosti v jednání s Kristou pak zkouší, zda to s fotografií prezidenta Klause funguje stejně.
Rozpaky naopak vyvolává postava v kostýmu „živého maskota“ klokana. Nadsázka není na místě a případný záměr, předvést ho jako představitele jednoho z obyvatel Austrálie ve smyslu „Klokanova“ obývaného „Klokany“, je zbytečně kontroverzní. Naštěstí vystoupí pouze v krátkém dialogu. Dalším rušivým prvkem jsou oproti předpokládané realitě nepřehlédnutelně čisté kostýmy vězeňkyň.
![](https://www.i-divadlo.cz/images/recenze/nd_vlast03r.jpg)
Od premiéry neuplynul ještě ani měsíc, nezbývá tedy než doufat, že jde o poporodní bolesti a potenciál inscenace bude brzy plně zúročen.
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Zdlouhavý Anděl Páně
(Hudební divadlo Karlín: Anděl Páně, 26.10.2023)
Překvapení i zklamání Plzně 2023
(17.9.2023)
Šaldova šňůra v zahřívacím kole
(22.6.2023)
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)