Švandovo divadlo [velký sál]

Vladimirova děvka

Premiéra: 1.6.2013 | 1:30x
Dramaturgie: Martina Kinská. Scéna: Jan Polívka. Kostýmy: Lenka Odvárková. Hudba: Matej Benko, Lenka Nová. Texty písní a režie: Dodo Gombár.
Poslední uvedení: duben 2014.
Vítězný text Dramatické soutěže Cen Alfréda Radoka za rok 2011. Hospoda kdesi na konci světa, divná doba. V ní si hospodský Andrej a host Olav vyprávějí, co se stalo. Anebo se stane, co si vyprávějí? Jak to vlastně bylo s ženskou, která se tu jednoho dne objevila s malým parchantem? Čas je relativní, natož pak pravda. A vrazi se tu střílejí...
14!  

inscenace již byla stažena z repertoáru

Švandovo divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
43 %
Uživatelé
43 %
43171000
Volby

Hodnocení (26)

HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa  30 %
25.10.2013 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Ne že by hra byla velkým dramatickým skvostem, nicméně režie D. Gombára mi vnímání textu ještě navíc dost znepřehlednila a znejasnila. Kdo ví, co chtěl touto koncepcí režisér vyjádřit... Nicméně mladému dramatikovi tak poskytl spíš medvědí službu, poněvadž podobný tvar diváky přitáhne jen stěží. Přestože má inscenace pouze hodinu a půl, subjektivně se zdá být jednou tak dlouhá, což už o něčem svědčí...
Pavla Haflantová  60 %
30.9.2013 | 356 hodnocení
+ souhlasím
Přestože scénické čtení (v jiném obsazení) slibovalo mnohem zajímavější, syrovější zpracování inscenace, ve výsledku jsem zklamaná nebyla. Inscenace mi přišla čitelná, v ději ani smyčkách jsem se neztrácela.

Škoda (v poslední době poněkud nadužívané) groteskní stylizace, kterou je možné zdánlivě omluvit spoustu nedostatků.
Jiří Koula  40 %
26.8.2013 | 1600 hodnocení
+ souhlasím
44,99% Kratochvílův text je sice komplikovaně strukturovaný, leč ve výsledku pochopitelný. S tím se Dodo Gombár nehodlal smířit a zahustil jej prvky, jež podle mě neslouží předloze, ale naopak odvádí pozornost od Kratochvíla ke Gombárovi.
Pavel Širmer  30 %
12.7.2013 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Chci věřit, že originálně postavený text mladého autora svou hodnotu má a že je v něm jistý potenciál. Režisér D. Gombár však vytvořil inscenaci, která podle mého názoru může jen málokoho zaujmout a oslovit. Netroufám si posuzovat, kde se stala chyba. Vidím inscenaci jako omyl. Málokdy jsem se musel tolik nutit k udržení pozornosti a přemýšlení, sledování představení pro mě bylo útrpným čekáním na konec. Škoda, že se Radokem oceněná hra nedočkala zdařilejšího prvního provedení, její další život na jevištích je tímto nepovedeným vstupem na divadelní prkna zkomplikován.
Helena Grégrová  30 %
11.6.2013 | 1716 hodnocení
+ souhlasím
35%. Podtrhuji hodnotící komentář kolegy M. Nováka! Po zhlédnutí inscenace jsem přečetla text hry a opětovně si potvrdila, že s režijními výklady D. Gombára, bohužel pro mě, se téměř absolutně míjím.. :/ K přečkání těch 90 minut mi pomohl především vynikající D. Punčochář, který roli Hospodského vystřihl opravdu bravurně.
Michal Novák  30 %
11.6.2013 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Dekadence podivně zacyklené hry (která byla vyhlášena nejlepším novým českým dramatickým textem!) si doslova našla „divadelního filozofa“ Dodo Gombára a ten vytvořil jakýsi koloběh zmaru. Potud je vše v pořádku, doba je skutečně divná, a bylo by, kdyby inscenace zachovala autorovu fantazii, nestala se tak doslovnou a také rozbujelou mimo intenci textu, jehož styl zas tak originální není. Nabízí se otázka, co by z Kratochvílova textu zbylo bez té rozbujelosti a zda se z toho vůbec dá udělat plnohodnotné divadlo. Nerad používám silná slova, ale tohle místy bylo k nepřečkání!
Veronika Boušová  60 %
4.6.2013 | 277 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nezáleží na tom, jak se jmenujete, ale na tom, jak vám říkají - a parchant zůstane vždycky parchantem. Ale proč? Ve které vteřině jeho života se rozhodlo o tom, že jím bude? Když jeho matku někdo označil za děvku? Ale co když byla jen znásilněna? Jak by se odvíjel jeho život, kdyby se v jistých situacích zachoval jinak, než jako parchant, za kterého je obecně považován? Inscenace představuje pro diváky velkou výzvu - bohužel, pro mnohé asi až příliš velkou.
Jan Pařízek  50 %
3.6.2013 | 925 hodnocení
+ souhlasím
Sled vzpomínek a obrazů v hospodském prostředí, časově neurčitě zařaditelný, různé verze vyprávění z různých pohledů. Dohromady toto vše tvoří zajímavou skládanku, která má na konci přeci jen zajímavé vyústění. Ale bohužel zvolená forma i obsah není ani příliš dramatická ani vtipná a můj zájem o rozuzlení nebyl příliš velký. M. Dlouhý v hlavní roli má prakticky neustále stejnou dikci a intonaci. Svým výkonem mě tolik nepřesvědčil. V tomto směru ho určitě předčil D. Punčochář, který svou roli zvládl výrazně lépe. Trochu paradoxně bych jako hlavní klad této inscenace zvolil výborný zpěv L. Nové.
Kateřina Jírová  50 %
1.6.2013 | 348 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace D. Gombára nemá s vítězným textem Dramatické soutěže Cen Alfréda Radoka za rok 2011 mnoho společného. Obehraná historka o zneužívané hendikepované dívce (nyní mě napadá jen Vlasta Javořická), která otěhotní, a obec se jí zřekne, je zasazená do časové smyčky `a la Havelkova Černá díra. K tomu únavná režie postrádající temporytmus. Zajímavé byly stylizované kostýmy pozoruhodných groteskních postav (každé druhé vesnice či jiné uzavřené komunity.) Dopředu odhadnutelný děj ve mně vzrůstající napětí nevyvolal. Celkem zajímavý byl jen "první milovník" Michal Dlouhý, j.h.
Johana Hovorková  50 %
7.11.2013 | 87 hodnocení
Rozporuplná hra. Skvělé herecké výýkony, poutavé provedení a překvapivě skvělý zpěv Zuzany Onufrákové, přesto však celkové vyznění bylo rozpačité. Vnímání příběhu bylo nejasné, opravdu dlouho trvalo, než se člověk dostal do příběhu a já sama jsem se vlastně celou dobu modlila, aby už byl konec.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Denisa H.  70 %
24.11.2018 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Vlastně se dozvídáme spoustu verzí životního osudu "parchanta Olava". Ale která z nich je ta skutečná? Pravda je to, co vyprávíme my sami. Záleží tedy, zda říkáme opravdu fakta, nebo se rozhodneme zalhat. I jedna docela maličkatá lež může se vším pořádně zamíchat. A budeme to pak hlavně my, kdo se v tom nejvíc zamotá...
Herecky zvládnuto bravurně. Od koho jsem nemohla odpoutat oči, byla M. Krátká v roli Němé, která vše odehrála výrazem a postojem, až strčila ostatní do kapsy. Jen D. Punčochář v roli hospodského Andreje a M. Dlouhý jako Olav se výrazněji vzpouzeli.
Vynikající text!
Lucilla  60 %
16.6.2014 | 214 hodnocení
+ souhlasím
Strasne zvlastni hra. Hned prvni scena nasadi textem latku mozna az prilis vysoko, zbytek predstaveni se pak tuto latku snazi dotahnout. Casova posloupnost je hodne matouci, nez se clovek vzpamatoval, kde se zrovna nachazi, uz bezela scena jindy a jinde - tot zavazny minus. Herecky vycnivali M.Dlouhy (ktery prekvapil, jak mu vaznejsi poloha sedla), D.Puncochar, P.Hrebickova, ale predevsim nema sluzka v podani M.Kratke (za ni bych dala i 100% a ani bych nemrkla). Moc se mi ale libila hudba a napad se zpevackou byl moc prijemny.
Falos  20 %
2.12.2013 | 224 hodnocení
+ souhlasím
skvelej tomas pavelka, michal dlouhy tentokrat moc nepredved
Jirkan  50 %
14.11.2013 | 564 hodnocení
+ souhlasím
13.11. 2013: Text hry a to jak je vystaven je zajímavé. Co se týče jevištní interpretace, tak jsem měl celou dobu pocit, jako když něco tvůrčí tým brzdí. Dodo Gombár umí pracovat s jevištními prostředky lépe a zde se nějak držel stranou, přitom toho v této inscenaci mohl nabídnout tolik, mohla být více drsná, více syrová, nešetřit diváka. Možná by této hře pomohl i komornější prostor. Co se týče vizuální stránky: postavy jsou hodně vydařené, ale ne zcela je toho využito. Co se týče hereckých výkonů, pak ne všem se povedla vystihnout ta absurdní karikatura. Nejlépe to zvládá David Punčochář.
EvelineS  20 %
25.10.2013 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Jediným tahákem této hry se nejspíše stane pan Dlouhý, ale ani ten nemá možnost zvýšit úroveň tohoto braku.
Salisbury  40 %
21.10.2013 | 118 hodnocení
+ souhlasím
Divadelní představení bylo potemnělé jak samotný sál Švandova divadla, ve kterém jsem lehce tonul a snažil se nabrati dechu. Příběh hoden kvalitám náročného diváka, který touží po něžné, theatrálně bizarní perverzi.
Monulinka  50 %
8.10.2013 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Zvláštní hra, ale podle místních hodnocení jsem to čekala horší... Časové a dějové skoky jsou celkem komplikované a nevím, jestli jsem to úplně stíhala. Moc se mi líbila živá hudba a zpěv. Z herců jednoznačně nejlepší D. Punčochář! Asi bych to pro správné pochopení potřebovala vidět ještě jednou, ale tak nějak už se mi nechce...
LavinieCamui  60 %
13.6.2013 | 855 hodnocení
+ souhlasím
Hlavní představitel Michal Dlouhý se mi opět nelíbil, ale tato hra byla jinak nádherná a nepřišla mi tak špatná, jak tu někteří tvrdí.
Johnny  30 %
4.6.2013 | 54 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Oceňuji přesvědčivé a přesné herecké výkony Michala Dlouhého, Davida Punčocháře a Petry Hřebíčkové. Za ně je také těch 30%. Jinak mne hra nezaujala, ani tématem, scénou, hudbou... Poslední půlhodina byla pro mne k nepřečkání a bohužel jsem měl problém s ozvučením, protože při zpěvu výšky velice nepříjemně tahaly za uši.
Režisérká exhibice, u které je zcela nepodstatné, jaká předloha se inscenuje.
Srna  20 %
4.6.2013 | 94 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Co je platné, že herci hrají výborně, když hra je velmi slabá. A také jsem nepochopila režisérův záměr s (pro mě velmi rušivou) zpěvačkou. Velké zklamání!
Judita  60 %
12.6.2013 | 1 hodnocení
+ souhlasím
souhlasím s  recenzí

http://www.topzine.cz/recenze-vladimirova-devka-prinesla-do-svandova-divadla-divnou-dobu

není to jednoduchá hra, sledovat dějové smyčky, opakující se text, který se
místy mění jen vyzněním poslední věty, zápletka je vpodstatě jednoduchá, ale není jednoduchá zápletka i v Romeovi a Julii... Moc se mi líbil pan Punčochář, p.Dlohému není místy dobře rozumět, nevím co si myslet o vložených písních .. neposouvají děj....holý zadek na jevišti se mi jeví naprosto zbytečný.
Vever  20 %
4.6.2013 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Toto "dílko"se tedy poněkud nezdařilo:(((
Lenka K.  50 %
27.2.2019 | 104 hodnocení
Pavlouš  40 %
12.8.2017 | 54 hodnocení
Fekete  50 %
5.4.2014 | 200 hodnocení
Sendy  50 %
27.3.2014 | 153 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.